El projecte AIRUSE, premiat a Europa com «el millor dels millors» projectes LIFE

08/06/2018 | SCP

El projecte AIRUSE, en el qual participa l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC) de la Universitat Jaume I des de fa alguns anys, acaba de guanyar el premi «The Best of the Best Green Cities Project» dels projectes europeus LIFE. La notícia es va donar a conèixer el 23 de maig de 2018 a Brussel·les, durant la cerimònia dels Premis LIFE 2018, dedicada a projectes emmarcats en aquest programa conclosos en els anys 2016 i 2017.

D'un total de 130 projectes, en van ser seleccionats 64 com a millors projectes LIFE. D'aquests, només sis van ser, al seu torn, escollits com a «Best Green Cities Projects», després d'haver-se realitzat una selecció de tipus tècnic. A més, es va obrir una votació pública en la pàgina web del programa LIFE perquè la societat en general poguera votar el «millor dels millors» d'aquests projectes, un guardó que ha recaigut precisament sobre el projecte AIRUSE, per elecció del públic. Així, el projecte AIRUSE, com «The Best of the Best Green Cities Project», ha sigut convidat a presentar els seus resultats el mes que ve a Dublín.

AIRUSE («Testing and Development of Air Quality Mitigation Measures in Southern Europe») està orientat a millorar la qualitat de l'aire i s'emmarca en la categoria LIFE finançada per la Unió Europea en el programa de política i governança mediambiental. Està liderat per l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua del CSIC (IDAEA-CSIC) i, a més de l'Institut de Tecnologia Ceràmica (ITC), també hi participen centres de recerca i universitats de Grècia, Portugal, Itàlia i el Regne Unit. Se centra en la millora de la qualitat de l'aire en la zona del sud d'Europa mitjançant l'adopció d'una sèrie de mesures de mitigació orientades a reduir els nivells de material particulat (PM) i complir la legislació vigent i futura, per a la qual cosa ha desenvolupat una sèrie d'estratègies adequades que podran després adaptar-se a altres regions europees que tinguen problemes per a superar els valores límit de material particulat.

La participació de l’ITC ha consistit a realitzar un inventari de les emissions ocasionades durant l'exercici de les principals activitats industrials incloses en l'abast del projecte, una part específica del qual s'ha desenvolupat en la zona industrial de Castelló gràcies a la col·laboració de diferents entitats com l'Ajuntament de l'Alcora i les empreses Azuliber, Cerámica Aparici, Cantera La Torreta i Cespa. Concretament, s'ha estudiat la problemàtica ambiental associada amb les emissions de material particulat en la zona industrial ceràmica i en activitats de mineria, avaluant l'eficàcia de diferents solucions correctores proposades.

Més informació: www.airuse.eu