La UCC+i de l’UJI obté per tercera vegada la renovació com a membre acreditat de la Xarxa d’Unitats de Cultura Científica i de la Innovació de la FECYT

27/02/2018 | SCP

La Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de la Universitat Jaume I de Castelló ha obtingut per tercera vegada consecutiva la renovació com a membre acreditat de la Xarxa d’Unitats de Cultura Científica i de la Innovació (Xarxa ICC+i) de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) depenent del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.

La UCC+I de l’UJI, integrada orgànicament en el Servei de Comunicació i Publicacions, forma part de la xarxa des de la seua creació en 2012. Per acreditar-se en aquesta xarxa, cal superar uns requisits objectius i quantificables en dues de les quatre categories establertes, d’acord amb les accions que es duen a terme: comunicació científica, divulgació, formació i investigació.

Creada en setembre de 2011, la UCC+i va sorgir gràcies al suport financer de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia, que, mitjançant una convocatòria pública competitiva, va facilitar la contractació d’una periodista a temps parcial per realitzar aquestes tasques amb el suport de l’Àrea de Relacions Informatives, la Unitat d’Audiovisuals, la Unitat de Xarxes Socials i l’assessora lingüística.

Durant aquests anys, la seua activitat s’ha orientat principalment a la comunicació científica dels resultats d’investigació de la comunitat universitària i a la formació del personal docent i investigador sobre la importància que té per la societat conèixer de primera mà els estudis que realitzen els investigadors i les investigadores. A més, en els últims anys ha incorporat també una línia de recerca centrada en la investigació i innovació responsables (RRI).

Al llarg d’aquests sis anys, la UCC+i ha desenvolupat diferents projectes com ara la creació d’un videoblog de ciència en tres llengües (valencià, castellà i anglès), en què poden trobar-se més de quatre-cents vídeos relacionats amb les diferents disciplines del campus castellonenc, la major part amb subtítols per afavorir la visualització de les persones amb discapacitat auditiva, o la creació d’una pàgina pròpia de divulgació que aglutina tota la informació: http://www.uji.es/com/investigacio/cienciauji/

En aquest últim any, s’ha promogut la comunicació científica transmèdia amb el projecte «#Àgora Digital» amb l’objectiu d’implicar la comunitat investigadora en la difusió de la ciència mitjançant les noves eines afavorides per l’entorn digital, com ara les xarxes socials o els entorns multimèdia. En desembre es van realitzar dues entrevistes participatives via Twitter que han generat més de 400 piulades amb la participació de més d’un centenar de persones.

Altres projectes han estat la realització de vídeos de vocabulari científic, on el personal investigador ha participat definint termes científics relacionats amb la seua àrea de coneixement, que també ha comptat amb la col·laboració de l’alumnat del Grau de Comunicació Audiovisual de l’UJI; l’edició d’audiovisuals dels grups d’excel·lència investigadora, la creació d’un canal de vídeos en Youtube de contingut científic o la formació del nou personal investigador en el programa de formació transversal de l’Escola de Doctorat.

A més a més, la UCC+i edita trimestralment un butlletí amb les notícies científiques més destacades del campus, produeix el programa radiofònic Una finestra a la ciència, edita vídeos sobre patents o col·labora amb altres iniciatives com són el concurs Research Pitches, «Connecta amb la ciència», «El gust d’investigar» o Firujiciència, on ofereix la possibilitat als participants de gravar un vídeo de la seua experimentació o demostració científica i incorporar-lo al projecte «ExperimentaUJI».

Més informació: http://www.uji.es/serveis/scp/ucc/