Un consorci internacional de recerca busca revolucionar la salut mental personalitzada amb una plataforma digital d'autoajuda

22/06/2020 | SCP

La xarxa investigadora està liderada per la professora Corina Sas de la Universitat de Lancaster i hi participa el LabPsiTec de l'UJI.

El Laboratori de Psicologia i Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló participa des de 2017 en un consorci europeu d'investigació pioner que cerca revolucionar la salut mental «personalitzada» a través del desenvolupament d'una nova plataforma digital d'autoajuda. El projecte AffecTech compta amb el suport de l'Agència d'Investigació i Innovació de la Comissió Europea, Horitzó 2020, a través de les Xarxes de Capacitació Innovadores Marie Sklodowska-Curie i entre les seues investigadores destaquen Cristina Botella i Azucena García Palacios, de l'UJI.

AffecTech és un projecte d'investigació de quatre anys sobre tecnologies portàtils que té com a objectiu transformar la comprensió dels trastorns afectius: ansietat, depressió i afeccions bipolars. Es beneficia de l'aportació dels principals científics i científiques, professionals de la salut i la tecnologia que operen en els camps de la interacció persona-computadora (HCI), ciències de la computació, enginyeria elèctrica, neurociència i psicologia clínica que uneixen forces per a desenvolupar un programari i maquinari d'alt impacte.

Més de 33 milions de persones en el món desenvolupat han sigut diagnosticades amb afeccions de salut afectives i els costos de salut associats anuals superen els 100 mil milions d'euros. Si bé s'ha demostrat que les tecnologies portàtils actuals ajuden les persones a prendre mesures per a millorar la seua salut mental, hi ha un gran potencial per a escalar a sistemes més fàcils d'administrar, que brinden no sols beneficis a llarg termini per als pacients, sinó que també generen estalvi en els costos a gran escala per als serveis de salut.

La coalició internacional científica, liderada per la professora Corina Sas de l'Escola de Computació i Comunicacions de la Universitat of Lancaster (Regne Unit), dissenya una innovadora plataforma de tecnologia portàtil d'autoajuda efectiva i de baix cost per a ajudar els qui pateixen trastorns afectius. El projecte contribuirà amb investigació d'avantguarda en sistemes portàtils al fet que les persones comprenguen millor les seues emocions i puguen regular-les en la seua vida diària. Té una duració de quatre anys i un pressupost de 3,88 milions d'euros.

Segons explica la coordinadora del consorci, «el projecte marca un canvi significatiu de les tecnologies portàtils actuals que capturen respostes emocionals que després necessiten ser interpretades per professionals de la salut, a tecnologies d'autoajuda de baix cost per a visualitzar, explorar i regular les emocions que les persones poden usar en les seues vides diàries».

AffecTech integra les últimes troballes d'enginyeria biomèdica i interacció humà-computadora en el disseny i desenvolupament de sistemes de salut personal per a la salut mental, amb els resultats i models més influents de regulació emocional de la psicologia clínica. L'objectiu general és donar suport a l'autocomprensió i l'adopció reeixida d'estratègies adaptatives de regulació emocional en la vida diària. Es basa en una experiència europea i internacional excepcional tant del sector acadèmic com del privat per a abordar l'urgent desafiament social del benestar emocional i la salut.

El projecte inclou també un programa de capacitació doctoral únic en el qual s'han integrat joves investigadors i investigadores, amb la finalitat de preparar-los i convertir-los en la pròxima generació investigadora europea d'aquest camp científic. Al maig de 2019, amb motiu de la Setmana de Conscienciació sobre Salut Mental, el públic i professionals de la salut i la tecnologia van tenir l'oportunitat de provar algunes de les tecnologies innovadores desenvolupades fins ara en el projecte en un esdeveniment celebrat a la ciutat de Lancaster.

CONSORCI EUROPEU

El consorci europeu està format per la Universitat de Lancaster, Regne Unit, com a coordinadora; Kungliga Tekniska Hoegskolan, Suècia; Trinity College de Dublín, Irlanda; Universitat d'Oxford, Regne Unit; Università di Pisa, Itàlia; Universitat Jaume I de Castelló, Espanya; Università Cattolica del Sacre Cuore, Itàlia; Bogazici Universitesi, Turquia; Philips Electronics, Països Baixos; The Leeds Teaching Hospitals National Health Service Trust, Regne Unit; i Plux-Bioseñales Sense Fils, Portugal.

A més, compta com a socis associats amb la Universitat de Stanford, Universitat Carnegie Melon, Universitat de Califòrnia en Santa Cruz, Universitat de Nova Gal·les del Sud, Ericsson, LifeMote, Dacadoo AG, Smartex SRL, Biosync Technology, Dovetailed Ltd, SilverCloud Health Ltd, Centre Clínic de Psicologia, Istituto Auxologico Italiano i Codasign.

Web del projecte: https://www.affectech.org/