Més de 70 atletes participants en la CSP115 es presten voluntaris per al projecte Penyagolosa Trail Saludable El projecte pioner a escala nacional està coordinat pel Servei d'Esports de l’UJI

25/03/2014 | SCP

• Penyagolosa penyagolosa-trail penyagolosa

FOTO: IVÁN MOLINER

El Servei d'Esports de la Universitat Jaume I, amb la col·laboració de Penyagolosa Trails, la Facultat de Ciències de la Salut de l’UJI i el Club de Muntanya Desert Amunt, han engegat una investigació mèdica pionera a escala nacional, el projecte Penyagolosa Trail Saludable (PTS).

L'estudi té com a objectiu conèixer els principals paràmetres dels corredors i les corredores de muntanya de llarga distància. Es diferencia d'altres estudis similars en què el PTS prendrà i mesurarà mostres dels atletes no solament abans i després de la prova esportiva, sinó durant el recorregut d'aquesta. Això no s'havia realitzat fins ara en l'àmbit nacional i només hi ha algunes referències d'estudis similars a França i els Estats Units.

Per a dur a terme l'estudi es comptarà amb la col·laboració voluntària d'un total de 50 corredors i corredores participants en la Penyagolosa Trail CSP115, Campionat d'Espanya d'Ultratrail de la Federació Espanyola d'Esports de Muntanya i Escalada (FEDME), que se celebrarà el cap de setmana del 17 i 18 de maig a Castelló. L'estudi recabarà mesures durant els 118 km de la prova, des de Castelló fins al santuari de Sant Joan de Penyagolosa a 1.280 metres d'altura. El desnivell acumulat de pujada serà de 5.439 metres i de 4.227 metres de baixada.

El projecte està actualment en fase inicial. Les persones inscrites a la CSP115 poden preinscriure’s fins al diumenge 16 de maig com a voluntaris. En les pròximes setmanes, l'organització seleccionarà sobre la base de criteris mèdics els 50 participants, i informarà sobre els detalls i procediment que cal seguir. «Ara com ara, l'acollida entre els corredors ha sigut molt positiva, encara que necessitem una major presència de dones voluntàries per a assegurar resultats representatius», afirmen des del Servei d'Esports.

L'estudi mesurarà valors fisiològics i psicològics, a més dels hàbits d'entrenament i d'avituallament durant la cursa. Entre els valors fisiològics destaquen les analítiques sanguínies que es faran el dia d'abans i en finalitzar la carrera, a més de la tensió arterial, saturació d'oxigen en sang, índex de glucèmia, pes, capacitat de generar força al llarg de la cursa i ritme cardíac.

Psicològicament, els investigadors avaluaran l'ansietat que provoca aquest tipus de curses i la percepció subjectiva de l'esforç durant la cursa. Consideraran també el nivell d'entrenament dels corredors i la seua incidència amb vista a afrontar la carrera en les millors condicions. Finalment, el projecte analitzarà la ingesta de líquids i menjar durant la cursa, i oferirà als organitzadors d'esdeveniments esportius similars dades fisiològiques que servisquen per a optimitzar la distribució i tipus d'alimentació disponible en avituallaments.

El projecte està format per l'equip de recerca juntament amb Carlos Hernando, director del Servei d'Esports de l’UJI; Eladio Collado, vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut de la UJI; Ignacio Martínez, professor de Ciències de l'Activitat Física i l'Esport de la Universitat de València; Vicente José Porcar, tècnic d'esports de l’UJI, i Tico Cervera, director de les curses Penyagolosa Trails i president del Club Marató i Mitja.

La recerca sorgeix de les conclusions del I Congrés Internacional sobre Curses de Muntanya amb l'objectiu de millorar la salut dels esportistes i oferir informació científica per a organitzar proves més segures. Els resultats del projecte Penyagolosa Trail Saludable es publicaran durant el II Congrés de Curses de Muntanya que tindrà lloc del 24 al 26 d'octubre de 2014 a la Universitat Jaume I.