La producció científica de l’UJI és la sisena amb major impacte de les universitats espanyoles

01/08/2016 | SCP

La Universitat Jaume I s'ha posicionat com la sisena universitat espanyola amb una producció científica de major impacte segons els rànquings recollits per l'informe CYD 2011 que inclou dades de 51 universitats públiques i privades espanyoles. Millora així respecte a l'informe CYD de l'any passat, on ocupava el lloc 13, i se situa la primera en impacte normalitzat entre les universitats valencianes. Per àrees, l’UJI arriba fins i tot a ocupar posicions encara més destacades. És el cas de Psicologia, amb una producció científica que es troba en quart lloc en impacte normalitzat. En l'àrea de Ciències de les Decisions es troba en sisè lloc i en l'àrea d'Energia, en el 15. Les àrees en què apareix la Jaume I es completen amb la de Matemàtiques, la investigació de la qual se situa en el número 20 per impacte normalitzat.

El rànquing recollit per l'informe CYD 2011 es basa en l'aplicació SCImago Institutions Rànquing elaborada pel grup SCImago a partir de la producció científica continguda en la base de dades Scopus entre 2006-2010. L'informe destaca com a indicador de referència per a posicionar la qualitat investigadora de les universitats espanyoles l'impacte normalitzat, que té en compte no sols les cites rebudes per una institució, sinó també la rellevància de les revistes que les emeten. Si la mitjana mundial se situa en 1, l'índex normalitzat de la investigació realitzada a l’UJI se situa en 1,31, la qual cosa la posiciona en sisè lloc a nivell nacional a pesar de que per volum de producció ocupa el lloc 36, amb 2.251 publicacions en el període comprès entre 2006 i 2010, una situació clarament vinculada a la grandària de la Universitat.

En les àrees científiques previstes en el rànquing, destaca la quarta posició de la Jaume I en Psicologia pel que a impacte normalitzat de les investigacions es refereix. En aquest àrea també destaca la cinquena posició de l’UJI per percentatge de publicacions en revistes del denominat primer cuartil, es a dir, que es troben entre el 25% de les més influents del seu àmbit a nivell internacional. Per volum de publicació, en l'àrea de Psicologia l’UJI és la Universitat número 16 entre els centres d'educació superior espanyols.

En l'àrea de Ciències de la Decisió, que engloba disciplines que van des de la Política i la Sociologia a l'Economia, la producció científica de l’UJI se situa en sisè lloc, amb un impacte normalitzat de l'1,52 sobre la mitjana mundial d'1, una dada que confirma la qualitat de la investigació a pesar d'ocupar el lloc 41 a nivell nacional per volum de producció. En la denominada àrea d'Energia, per impacte normalitzat les publicacions científiques de l’UJI es troben en el número 15, i en l'àrea de Matemàtiques, en el 20.

Context internacional

L'informe CYD 2011 recull a més dades sobre la producció científica espanyola en el context internacional. En aquest cas, a partir igualment de l'aplicació SCImago Institutions Rànquing, contempla l'activitat investigadora de 142 institucions d'investigació espanyoles des del 2006 al 2010. En aquesta ocasió, l’UJI se situa en el número 44 per impacte normalitzat a nivell nacional, a pesar de continuar sent la sisena universitat. En aquest sentit, cal destacar la presència de centres i instituts d'investigació. A nivell internacional, la Jaume I ocupa la posició 1.142 per l'impacte normalitzat de les seues publicacions.

La posició en el rànquing internacional millora fins i tot si es té en compte el percentatge de publicacions signades en col·laboració internacional. Aquest és el cas del 34,56% dels articles d'investigació que es van publicar per part d'investigadors de l’UJI en aquest període, la qual cosa la situa a la Universitat en el número 1.049. Aquest indicador representa la capacitat de les institucions per a crear relacions d'investigació més enllà de les fronteres dels seus respectius països.

Quant al nombre de cites rebudes per document publicat, la mitjana de l’UJI es troba en 6,03, ocupant la posició 1.198 del rànquing. La qualitat de la producció científica de la Universitat es reflecteix també en el percentatge d'articles publicats en les revistes de major influència (del denominat primer cuartil), havent-se publicat en aquestes el 50,24% dels articles produïts a l’UJI, la qual cosa la situa al lloc 1.348.

La Fundación Conocimiento y Desarrollo (Fundación CYD) va presentar el passat 11 de juny del 2012 l'informe anual sobre la contribució de les universitats espanyoles al desenvolupament a fi de posar en relleu la importància que tenen les universitats en l'economia y societat espanyoles. A l'acte de presentació de l'informe CYD 2011 van assistir, entre altres, la presidenta de la Fundació CYD, Ana P. Botín, i el ministre d'Educació, Cultura i Esport, José Ignacio Wert.

Informe CYD (Capítol 5. Rànquings Universitaris): http://bit.ly/Mrq1Bn