Joc per aprendre la Taula Periòdica de forma divertida El projecte ChemMend ha sigut publicat en la revista “Journal of Chemical Education”

20/01/2015 | SCP

Conèixer la taula periòdica és essencial al camp de la Química, però la seua memorització sol ser tediosa i complexa per als estudiants. Vicente Martí Centelles i Jenifer Rubio Magnieto, exalumnes de Química de la Universitat Jaume I, han desenvolupat un joc perquè l'alumnat de Secundària i de primers anys d'Universitat, així com totes aquelles persones interessades en la química, puguen aprendre el grup i període a què pertany cada element químic dins de la Taula Periòdica d'una manera fàcil, senzilla i divertida. Dos anys de treball i d'experimentació a les aules han donat com a fruit ChemMend, un joc del què s'ha fet ressò la revista internacional Journal of Chemical Education.

ChemMend és el primer joc que existeix que permet explorar i adquirir coneixements sobre els grups i períodes dels elements ja que fins a la data els jocs existents sobre la Taula Periòdica se centraven a relacionar els diversos elements amb el seu símbol. La dinàmica de joc és semblant a la del popular Uno, però en aquesta ocasió es tracta de seguir la carta de referència amb targetes que corresponguen al mateix grup d'elements o al mateix període o bé utilitzar una de les targetes que actuen com a comodí i que introdueixen diferents instruccions com ara saltar un torn, agafar cartes de la maça, canviar de sentit, etc.

Els autors del projecte expliquen que la iniciativa va sorgir “com a idea de millora educativa després de les diferents activitats de formació docent que hem realitzat al llarg de la nostra trajectòria com a estudiants universitaris i després de màster i doctorat”. La seua experiència com a estudiants els va animar a desenvolupar un projecte en el seu temps lliure  perquè l'aprenentatge de la Taula Periòdica fora conseqüència del joc.

El procés de desenvolupament de ChemMend va durar quasi dos anys, incloent proves realitzades per professors col·laboradors de secundària i universitat. En un primer moment, el joc va ser testat pel professor Sergio Menargues Irles amb alumnes de Secundària del Col·legi Sagrado Corazón Hermanos Maristas d'Alacant. Després de jugar diverses sessions, els alumnes i alumnes van preparar un informe en què relataven les seues impressions i plantejaven suggeriments de millora. A partir de les mateixes es van introduir diferents canvis i el joc va ser de nou testat pels professors Eduardo García-Verdugo Cepeda, de la Universitat Jaume I de Castelló, i Francisco Sánchez Tárrega, de l'IES Sa Colomina d'Eivissa. Ambdós van provar el joc durant diverses sessions i, abans i després d'aquestes, van passar un qüestionari als alumnes i alumnes que incloïa diverses qüestions i exercicis a completar. Gràcies a aquests test  es va poder constatar la millora del joc i la seua utilitat per a alumnat de Secundària i de primers anys d'Universitat, ja que permet als estudiants millorar els seus coneixements dels elements de la taula periòdica després de jugar al ChemMend.

Actualment el joc pot descarregar-se a través de la web de la revista d'investigació Journal of Chemical Education a la que estan subscrits la majoria de centres universitaris. Els autors del projecte destaquen l'interès suscitat per la comunitat docent en l'utilització de ChemMed a les seues classes. “També han contactat amb nosaltres diverses persones, particularment asiàtiques, que volen utilitzar la idea didàctica desenvolupada en el nostre joc en les seues pròpies investigacions que mesuren l'impacte de l'ús de jocs en aules docents”, expliquen.

Vicente Martí i Jenifer Rubio han volgut dedicar el joc a la memòria de la Catedràtica de Química Inorgànica de l’UJI Purificación Escribano a la que ambdós van tenir com a professora “i ens va transmetre la seua passió per l'ensenyament, la química i pel treball ben fet”.

Referència: J. Chem. Educ., 2014, 91 (6), Pp 868–871.