La Setmana de la Ciència de l’UJI aposta per activitats divulgatives innovadores

20/12/2017 | SCP

La Setmana de la Ciència i la Tecnologia de la Universitat Jaume I de Castelló aposta per activitats divulgatives innovadores i l’ús de les xarxes socials per a promoure la cultura científica i establir nous canals de transferència de coneixements a la ciutadania. Entre les diverses accions organitzades destaca el FacebookLive que ha realitzat, amb la col·laboració del diari Levante-EMV, per a obrir una conversa en directe sobre l’addicció al cibersexe amb el professor de Psicologia i degà de la Facultat de Ciències de la Salut, Rafael Ballester.

Aquesta iniciativa de potenciar trobades mitjançant FacebookLive amb la col·laboració de mitjans de comunicació convencionals forma part del projecte #ÀgoraDigital de comunicació científica transmèdia impulsat des del Servei de Comunicació i Publicacions a través de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de la Universitat Jaume I, la qual compta amb el finançament de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Economía, Industria y Competitividad.

El programa Connecta amb la Ciència de foment de les vocacions científiques, per la seua banda, ha finalitzat la seua setena edició aquesta setmana després d’aconseguir una participació de 2400 estudiants de 51 centres de 17 municipis de Castelló, València i Terol. Aquestes jornades també compten amb el suport de la FECYT del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat, a més a més de l’empresa BP i l’Ajuntament d’Onda.

Les jornades científiques Connecta amb la Ciència aproximen a l’alumnat de quart curs d’Educació Secundària diversos aspectes dels graus tècnics i científics impartits amb l’UJI mitjançant activitats pràctiques com ara tallers, xerrades i mostres. Les sessions s’han celebrat a Vinaròs, Morella, Terol, Alcanyís, Port de Sagunt, Sogorb, Vila-real i València. Per primera vegada i sota la petició de Vilafranca s'ha desdoblat la jornada realitzada en la Seu dels Ports i s'ha fet una sessió en Morella i un altra en Vilafranca, a fi d’ampliar les activitats a més nivells educatius.

ENGINYERA, PER QUÈ NO?

Connecta amb la Ciència està coordinat des del Servei de Comunicació i Publicacions, es desenvolupa amb el suport de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals (ESTCE) de l’UJI, mentre que està integrat en Campus Obert, un dels programes de comunicació corporativa de l’UJI amb el qual s’impulsa la millora de la integració de la universitat en la societat de Castelló. El director de l’ESTCE, Ximo Gual, destaca que enguany també s’hi han incorporat xarrades d’orientació, alhora, «hem donat una atenció especial a la perspectiva de gènere per promoure els estudis científics i tecnològiques tot oferint xerrades testimonials de dones científiques que han explicat la seua experiència personal en sessions titulades Enginyera, per què no?».

CICLE LA CIÈNCIA PER A LA SOCIETAT A SALUT

La Facultat de Ciències de la Salut s’ha sumat a la celebració de la Setmana de la Ciència i la Tecnologia a l’UJI amb la posada en marxa del cicle de conferències Ciència per a la societat, que es va iniciar el 20 de novembre amb la ponència del catedràtic de Bioquímica de la Universitat de València, Ismael Mingarro, membre del grup d’investigació Proteïnes de Membrana. La sessió titulada «Apoptosi mitocondrial: Paper de les proteïnes Bcl-2, les membranes i possibles aplicacions a la lluita contra el càncer» va abordar la importància de la mort cel·lular programada per al correcte desenvolupament del cos humà.

JORNADES SOBRE RRI

A més a més d’altres conferències i tallers de comunicació científica, el Servei de Comunicació i Publicacions ha organitzat en el marc de la Setmana de la Ciència les II Jornades RSU: Un disseny universitari per a la responsabilitat social, les quals s'han celebrat a l’UJI el 29 i 30 de novembre.  Aquesta convocatòria centrada en la Responsabilitat Social Universitària (RSU) i en la Recerca i Innovació Responsables (RRI, per les seues sigles en anglès) es consolida com a fòrum de trobada, debat i reflexió sobre com implementar la gestió de la responsabilitat social en la seua organització i com establir espais de participació i diàleg entre les diferents experiències. Aquesta iniciativa disposa del finançament de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat.