Un doctorat de l’UJI destapa les emissions de Volkswagen Vicente Franco dirigeix la recerca sobre emissions de vehicles diésel a Europa realitzada per l'International Council on Clean Transportation

22/10/2015 | SCP

•  estudi-volkswagen VicenteFranco

Vicente Franco, enginyer industrial i doctorat per la Universitat Jaume I. | FOTO: Vox UJI

Vicente Franco, enginyer industrial i doctorat per la Universitat Jaume I, ha participat en la recerca realitzada per l'International Council on Clean Transportation (ICCT), organització internacional sense ànim de lucre que va realitzar l'informe que va portar a l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA) d'Estats Units a descobrir que Volkswagen havia instal·lat un programari específic per a «trucar» les emissions en alguns dels seus cotxes diésel. L'escàndol ha portat a la companyia alemanya a reconèixer que havia actuat de forma deshonesta i a anunciar la reserva de 7.300 milions de dòlars per a cobrir els costos de reparació d'un problema que afectaria a 11 milions de vehicles arreu del mónl. Aquestes despeses se sumarien a les multes de fins a 18.000 milions de dòlars a les quals podria haver de fer front.

Després de finalitzar el seu treball de doctorat al centre de recerca de la Comissió Europea en Ispra (Itàlia) sota la direcció de la catedràtica de Projectes d'Enginyeria i cap del Grup d'Enginyeria de Disseny de l’UJI, Sari Vidal; Vicente Franco es va incorporar en 2013 a l'equip de recerca del ICCT a Europa, on treballa fins a l'actualitat a la seu situada a Berlín. L’exestudiant de l’UJI explica que l'escàndol de Volkswagen s'ha destapat arran d'un estudi realitzat per l'ICCT per investigar les diferències entre les emissions dels vehicles diésel als EUA i a Europa. Per a aquest estudi es van realitzar proves d'emissions en carretera sobre tres vehicles (dos Volkswagen i un BMW) en col·laboració amb la universitat de West Virginia. En descobrir que les emissions dels vehicles Volkswagen superaven fins a 40 vegades els nivells d'emissió d'òxids de nitrogen (NOX) registrats en el laboratori durant la prova d'homologació «vam alertar als organismes de control mediambiental de Califòrnia i Estats Units, que van iniciar immediatament una recerca que és la que ara han fet pública. Paral·lelament a aquesta recerca, hem realitzat un estudi europeu que analitza més de 140 hores de dades d'emissions en carretera de dotze vehicles diferents, i que demostra que el problema de les emissions nocives del diésel a Europa és gravíssim, i que és necessària una acció urgent de les autoritats europees per tal de remeiar-lo», assenyala Franco, encarregat de dirigir el treball de l'ICCT sobre la situació de les emissions en carretera d'automòbils diésel d'última generació a Europa.

El doctorat de l’UJI destaca que el problema a Europa és que «la legislació sobre l'emissió d'òxids de nitrogen, gasos que s'han demostrat perjudicials per a la salut, per part dels vehicles diésel, és molt més laxa que als Estats Units. Això es veu agreujat pel fet que el percentatge de cotxes diésel és molt major. Als EUA els vehicles diésel suposen un 2% del total de les vendes, i dos de cada tres cotxes diésel són Volkswagen, per la qual cosa després d'aquesta polèmica és d'esperar que el percentatge encara es reduirà més; però a Europa el 53% dels cotxes venuts són diésel, per la qual cosa el problema de les emissions és molt major». En aquest sentit, Vicente Franco lamenta la falta d'una agència en l’àmbit europeu amb atribucions equiparables a l'Agència de Protecció Mediambiental (EPA) d'Estats Units «que va ser en aquest cas la que va assumir la recerca que ha destapat les males pràctiques de Volkswagen».

L'ICCT és una organització independent sense ànim de lucre la fi del qual és proporcionar anàlisis tècniques objectives i de primer nivell a reguladors ambientals. L’exalumne de la Jaume I explica que l'escàndol generat a nivell internacional pel cas de Volkswagen «està servint per donar visibilitat als informes que hem realitzat des de l'ICCT entre els no-experts en emissions, i esperem que contribuisca a pressionar a les autoritats europees per a millorar els protocols d'homologació de les emissions i el seu control mitjançant assajos que reproduisquen les condicions reals d'ús».