María Ripollés ajuda a l'estudiantat de l'UJI Emprèn OnSocial en la identificació de la proposta de valor

14/01/2020 | Càtedra INCREA
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Abans de les vacances de Nadal l'estudiantat de l'UJI Emprèn OnSocial va gaudir de la sessió “Model de Negoci” amb la directora de la Càtedra INCREA María Ripollés. A més, és professora titular del departament d'Administració d'Empreses i Màrqueting en l'àrea d'Organització d'Empreses i membre del grup d'Investigació “Innovative and International Venture Creation”. El seu camp d'investigació i treball està relacionat amb l'emprenedoria universitària, la creació de xarxes, les noves empreses internacionals i l'educació empresarial.  Ha publicat diversos articles en revistes com Journal of World Business, International Business Review, International Màrqueting Review, International Entrepreneurship and Management Journal, European Journal of International Management o Journal of International Entrepreneurship.


L'objectiu d'aquest taller va ser que les i els participants foren capaços d'establir el seu model de negoci sostenible a través del model Canvas. Per a això han d'investigar el mercat i analitzar als clients i els factors clau d'èxit. Els punts a tractar en llenç Canvas són els socis, les activitats i recursos clau, la proposta de valor, les relacions amb clients, els canals, els segments de clients, l'estructura de costos i les fonts d'ingressos. D'altra banda, també han aprés les particularitats dels diferents models de negoci associats a l'emprenedoria sostenible.


María va posar l'accent en la primera part de la sessió a utilitzar els recursos com a base de l'avantatge competitiu de la nova empresa. Les noves empreses han d'identificar per endavant el conjunt de recursos i capacitats que sustentaran la proposta de valor sense deixar de costat la viabilitat i rendibilitat. Ja des de les primeres sessions el professorat ha insistit en la necessitat d'identificar aqueixa proposta de valor, aqueix alguna cosa que proporciona valor i que diferencia a l'empresa en el sector en el qual l'empresa desitja operar. Aquest factor clau, aquesta proposta de valor ha de suposar una diferència per a l'empresa en el mercat, no sols en comparació amb els seus competidors, sinó entesa com una forma per a destacar i diferenciar-se. 


Amb la finalitat de poder desenvolupar de forma més precisa i veraç la proposta de valor les i els participants van ser cridats a identificar els recursos tangibles i intangibles. Els mapes que van resultar de cadascun dels projectes són diferents ja que els recursos vénen determinats pel tipus d'empresa i el sector en el qual opera. Una vegada identificats els recursos hem de determinar el seu potencial estratègic i capacitats. Trobarem la nostra proposta de valor en aquells recursos que siguen exclusius o únics, que siguen millors que els dels competidors i que siguen difícils de copiar. Les i els emprenedors han d'entendre que buscar els seus factors de diferenciació en aspectes intangibles intrínsecs a l'empresa ajuda a la coherència d'aquesta. Hem de construir aquesta proposta de valor des de l'empresa, però sense deixar de costat aspectes de l'exterior d'aquesta com la competència i els públics o grups d'interés. 


En la segona part de la sessió, la ponent va aplicar els coneixements previs de forma personalitzada a cadascun dels projectes. És molt important que l'estudiantat vaja aplicant sessió rere sessió els continguts a les peculiaritats del seu projecte i el vaja construint amb els coneixements adquirits tant en les sessions taller com en les de validació i les tutories amb SECOT. La proposta de valor ha de ser el nucli del model de negoci i al voltant d'aquesta han de girar altres components sempre a la recerca de la viabilitat de l'empresa. Aprendre a fer una bona identificació des dels inicis de l'empresa o saber rectificar a temps són elements crucials en la ideació d'un negoci.