Tallers dels grups d'investigació de la Universitat Jaume I

25/09/2022 | INVEST
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

 

Arquitectura Circular. Càtedra d'Arquitectura Circular, Universitat Jaume I

L’Arquitectura Circular pretén aprofitar i reutilitzar els materials de construcció d’edificis existents en la construcció de nous edificis. Al taller proposat, s’explicaran i analitzaran els principis de l’arquitectura circular amb activitats lúdiques de construcció de casetes i arbres de paper, així com l’escriptura de conceptes sobre la ciutat feliç i l’arquitectura sostenible. (ARQCIR)

 

Augmenting our World. CEVI - Centre de Visualització Interactiva, INIT, Universitat Jaume I

El nostre món pot ser un lloc fantàstic, podem visitar llocs meravellosos, aprendre coses noves sense moure'ns de casa o generar riquesa apropant-nos a les persones. La Realitat Virtual pot ser una finestra a totes aquestes possibilitats i al nostre taller esperem mostrar un petit espai d'algunes d'aquestes possibilitats. (CEVI)

 

Coets d'aigua, una manera diferent de fer ciència. Càtedra FACSA d'Innovació en el Cicle Integral de l'Aigua, Universitat Jaume I

Aquest any hem dut a terme la 1ª edició del Concurs de Coets d'Aigua (Water Rockets), on més de 200 alumnes de diferents centres educatius de la Comunitat Valenciana van llançar les seves propostes de coets d'aigua amb l'objectiu d'assolir la major alçada de llançament. Al nostre taller podràs aprendre més sobre la ciència darrere dels coets d'aigua mentre fem petites demostracions amb els coets dins una columna de 2 metres d'alçada. No t'ho perdes! (FACSA)

 

D'on ve l'olor del que menges? Institut Universitari de Plaguicides i Aigües (IUPA), Universitat Jaume I

En aquest taller els participants podran olorar diferents barreges de compostos que conformen l'olor que s'associa a determinats aliments. L'objectiu és mostrar als participants que les olors provenen de certs compostos químics i que segons com es barregen entre ells poden donar lloc a olors molt diferents. S'explicaran les tècniques emprades per identificar aquests compostos al laboratori i per què és de gran interès per a la indústria. (IUPA)

 

Fotosíntesi Artificial: Imitant les plantes per a canviar el nostre model energètic. Grup de Materials Avançats i Energia (GAME), Universitat Jaume I

En aquest taller et contarem com podem beneficiar-nos de l’energia solar per obtenir molècules d’un elevat nivell energètic i com fer-les servir per canviar el nostre model energètic a un sistema molt més renovable i menys perjudicial per al medi ambient, tenint en compte que es possible obtenir també energia del material de rebuig i de la matèria orgànica. També et mostrarem algunes de les aplicacions de estes molècules, fent moure un cotxe amb hidrogen, ja que comptarem amb models per poder explicar el processos. A més a més, et parlarem de com l’esser humà ha imitat processos naturals com ara la fotosíntesis en més d’una ocasió per traure un benefici. (GAME)

 

Interacció de la llum i la matèria. Grup de Semiconductors Avançats (GAS), Universitat Jaume I

Taller dedicat a la llum i la seva interacció amb nanomaterials semiconductors o punts quàntics per a la producció neta d'electricitat i llum de diferents colors brillants i purs. Els punts quàntics són minúscules partícules de mida nanomètrica amb la capacitat d'absorbir la llum i tornar-la a emetre amb colors ben definits. Gràcies a un baix cost de fabricació, a la seva estabilitat a llarg termini ia una àmplia paleta de colors, s'han convertit en una base important de la tecnologia visual, introduint millores en la qualitat d'imatge de televisors, tauletes i telèfons mòbils. En el cas de l'energia fotovoltaica, el punt quàntic es pot utilitzar per fer una nova generació de dispositius fotovoltaics barats de pel·lícula prima. (GAS)

 

Les complexes xarxes del cervell. Grup d'Anatomia i Embriologia, Universitat Jaume I

El cervell està format per milers de neurones que interactuen entre elles formant les xarxes neuronals. Aquestes xarxes neuronals tenen la capacitat de fer coses més simples com menejar el dit de la mà, i coses tan complexes com aprendre i pensar. Al nostre taller us ensenyarem les diferents parts del cervell i les seues principals funcions, com podem modificar el cervell per modificar els comportaments, i finalment veurem diversos dispositius i mètodes per poder analitzar i visualitzar totes aquestes xarxes neuronals. (CERVELL)

 

Materials sorprenents. Laboratori de sistemes tèrmics i elèctrics, Universitat Jaume I

Mostrarem diversos materials: (i) Materials termoelèctrics que permeten generar electricitat (moure un molinet d'aspes) a partir de calor (aigua calenta i aigua freda). (ii) Materials electrocròmics que permeten fabricar xicotetes pantalles flexibles (displays) que mostren informació mitjançant electricitat, passant de transparents a blaves. (iii) Fil de fibra òptica que permet la conducció de llum làser en el seu interior, a pesar que la llum làser es mou en línia recta. (TESLAB)

 

Medi Ambient i estil de vida saludable. Epidemiologia Perinatal, Salut Ambiental i Investigació Clínica, Universitat Jaume I

A través de l'observació i la manipulació, els participants exploraran quins aspectes de la vida quotidiana afecten la qualitat de l'aire que respirem, visualitzaran l'efecte de les dietes al sistema cardiovascular i aprendran com l'exercici ajuda a mantenir un cos i ment sans. (MEDSALUT)

 

MicroMón@UJI: un projecte d'aprenentatge-servei i ciència ciutadana sobre la resistència als antimicrobians. Equip MicroMón@UJI

El projecte MicroMón és un projecte d'Aprenentatge-Servei i Ciència Ciutadana per al Desenvolupament Sostenible que es va iniciar el curs 2021/22 com a node de la xarxa nacional SWI@Spain-MicroMundo. És una iniciativa que pretén conscienciar sobre la greu problemàtica propiciada per l'aparició de microorganismes patògens resistents a antibiòtics (superbacteris). El projecte MicroMón pretén incrementar la cultura científica, i donar a conèixer, tant a joves estudiants com a la societat que els envolta, la investigació biomèdica, i fer-ne partícips, per tal de fomentar vocacions científiques en nivells preuniversitaris. Per això, utilitza una estratègia de crowdsourcing, dirigida al descobriment de nous antibiòtics a partir de mostres de sòl. Al taller, mostrarem la biodiversitat microbiana que podem trobar en diferents mostres de sòl, i alhora, us ensenyarem com podem trobar microorganismes capaços de produir antimicrobians que puguin ajudar-nos a combatre els temuts superbacteris. (MICROMON)

 

Mirant la llum a travès d’una altra òptica. OCAS, Student Chapter del Grup de Recerca d'Òptica de Castelló, Universitat Jaume I

La llum s’utilitza en el dia a dia en moltes de les nostres activitats quotidianes. Amb aquest taller, podreu descobrir diferents aspectes i fenòmens relacionats amb l’òptica, i entendre el funcionament de certs dispositius que estan a l’abast de tots. (OCAS)

 

Musiquem! Fent música comunitària a les escoles. Educació, Art i Societat (EDARSO), Universitat Jaume I

En aquest taller mostrem com la pràctica musical activa pot ser una ferramenta per a desenvolupar una sèrie de competències més enllà de l’aprenentatge i el gaudi de la música. Fer música en conjunt pot ser un vehicle per a promoure la cohesió grupal, l’educació emocional, el clima d’aula, el benestar socioemocional o l’empatia, d’entre altres. Com es pot mesurar això? A través d’activitats participatives, us convertireu en investigadors en el camp de la recerca educativa. (MUSIQUEM)

 

Only words or something else? Group for Research on Academic and Professional English, Universitat Jaume I (Taller amb participants del programa Estudia i Investiga)

La comunicació va més enllà de les paraules. Quan ens comuniquem, fem servir gestos, fixem la nostra mirada, graduem el nostre to de veu, i ens apropem o allunyem del nostre interlocutor. Al taller, t’ensenyem a detectar i emprar aquestes formes de comunicació i a utilitzar-les en totes les llengües que coneixes, especialment en l’anglès, una llengua adquirida com a estrangera. A més, utilitzem tecnologia d’eye-tracking per demostrar-te com el teu subconscient fica més atenció de la que imagines en aquestes pistes multimodals, sobre tot, quan poden ajudar-te a entendre millor! (GRAPE)

 

Programem amb SUCRE. Geotec, Universitat Jaume I

El té taller com a objectiu el foment del pensament computacional i la programació com a eina de resolució de problemes per a promoure la vocació científica. Després de diversos anys de vida, el programa Sucre (www.programasucre.com) es divideix en dues versions, que cobreixen i s'adapten a diferents etapes educatives ben diferències i amb diferents necessitats d'aprenentatge: Sucre4Stem i Sucre4Kids. Totes dues versions comparteixen un maletí, anomenat SucreKit, en el qual s'inclouen diferents sensors i actuadors, els que han de ser combinats i connectats al dispositiu SucreCore per a aconseguir el muntatge de projecte desitjat. Les dues versions difereixen en la manera de realitzar la programació. El taller consistirà en mostrar diferents projectes realitzats amb les dues versions, com ara un hort intel·ligent o un mesurador d'altura. Paral·lelament es deixarà a l'abast del públic un kit de cadascuna de les versions per a dur a terme lliurement projectes. (GEOTEC)

 

Què hi ha dins de la bateria del meu mòbil? Grup d’investigació ChEMTECh – Enginyeria Química i Tecnologia dels Materials, Universitat Jaume I

Els dispositius electrònics que usem en el dia a dia (mòbils, ordinadors portàtils, rellotges intel·ligents,...) funcionen fent ús de l’energia emmagatzemada químicament en bateries de diferent tipus. Al taller, t’ensenyarem com funciona una bateria recarregable i què té en el seu interior. Es mostraran els components d’una bateria de ió-liti i el seu funcionament basat en reaccions redox. S’exposaran els diferents tipus de electròlits que s’usen en l’actualitat, i els materials ceràmics que s’hi estan desenvolupant com a electròlits sòlids. També, s’introduiran les dades tècniques d’una bateria: voltatge, capacitat, energia, així com la utilitat per a l’usuari. (CHEMTECH)

 

Química amb metalls: de molècules senzilles a un nou tipus d’enllaç químic. Química Organometàl·lica i Catàlisi Homogènia (QOMCAT), Universitat Jaume I

En aquest taller et contarem com preparem molècules que contenen metalls i com som capaços de saber com estan connectats els àtoms que les integren. També et mostrarem algunes de les propietats que aquestes molècules presenten, com ara la fluorescència o la catàlisi. A més a més, et parlarem d’un nou tipus d’enllaç químic que el nostre grup ha descobert. Comptarem amb models per a que els assistents puguen crear les seues pròpies molècules o reproduir molècules que nosaltres proposarem. (QOMCAT)

 

Sally, un sistema per a la detecció de fragilitat. Serena, un sistema per a la detecció de la solitud no desitjada. Grup d'investigació Giant i Càtedra 480 d'Intel·ligència Artificial, Salut i Benestar, Universitat Jaume I (Taller amb participants del programa Estudia i Investiga)

Sally és un sistema per a la detecció de fragilitat que utilitza una càmera 3D per avaluar la cinemàtica del cos humà en temps real. En aquest taller es podrà interactuar amb Sally per avaluar l'equilibri, la força i la velocitat de marxa. Aquests tres indicadors permeten als professionals de la salut detectar de forma primerenca quan una persona gran té fragilitat. (GIANT)