CRUE destaca el paper de la universitat per a situar Espanya com la desena potència en investigació

23/07/2019 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

El president de CRUE Universitats Espanyoles i rector de la Universitat de Còrdova, José Carlos Gómez Villamandos, ha destacat l’important paper de la universitat per a situar Espanya entre les deu primeres potències en l’àmbit de la investigació, així com la seua funció per a facilitar la cohesió social i territorial.

Gómez Villamandos, que ha participat en la inauguració del curs d’estiu «L’espai iberoamericà del coneixement. Contribucions de la universitat a una economia avançada i sostenible en la regió», ha assenyalat, així mateix, que la falta d’un model clar de finançament de les universitats espanyoles és perjudicial i no permet planificar adequadament les seues funcions de docència, investigació i transferència. En aquest sentit, ha reivindicat una legislació que regule com s’han de finançar les universitats per part dels diferents governs autonòmics.

Durant la inauguració del curs d’estiu, que han organitzat conjuntament CRUE Universitats Espanyoles, la Fundació CyD i la Universitat Jaume I de Castelló, el president dels rectors ha reclamat un increment del 10% al 15% del finançament públic de les universitats perquè aquestes puguen posicionar-se adequadament en els rànquings internacionals. «No estem en els rànquings perquè el capital humà no té els mitjans suficients per a explotar totes les seues capacitats i aquesta situació comença ja a ser crítica», ha assegurat.

Per part seua, la rectora de la Universitat Jaume I, Eva Alcón, ha assenyalat que la creació d’un Espai Iberoamericà del Coneixement és una oportunitat per a fer dels 22 països que el componen un «gran regió més cohesionada, més sostenible i més solidària». En aquest sentit, ha assenyalat que és fonamental establir marcs legislatius comuns que afavorisquen la convalidació d’estudis, però també és necessari avançar en programes conjunts de formació universitària, sobretot pel que fa al postgrau.

En aquesta línia, l’ambaixador Marcos Pinta Gama, secretari adjunt iberoamericà, ha reivindicat el paper d’Iberoamèrica com a «espai de diàleg i cooperació davant de les intoleràncies» i ha animat a estrènyer els llaços entre les poblacions dels 22 països que conformen la comunitat iberoamericana, els 19 d’Amèrica Llatina de llengua castellana i portuguesa, i els de la península Ibèrica, Espanya, Portugal i Andorra.

Durant la seua intervenció, l’ambaixador ha animat les universitats iberoamericanes a afavorir la mobilitat entre les seues comunitats acadèmiques, ja que «Iberoamèrica és el passaport al món globalitzat» i ha assenyalat la necessitat d’incrementar l’aposta per una educació de qualitat i inclusiva com a garantia per a aconseguir una societat més justa i avançada. Aquesta proposta de promoure la mobilitat iberoamericana és similar a la recollida en les conclusions del curs, en les quals s’ha apuntat que igual que el programa Erasmus és el que major identitat europea ha generat, un programa de mobilitat entre universitats iberoamericanes afavoriria una identitat comuna entre els 22 països que conformen aquesta regió.

Transferència de coneixement: ecosistema col·laboratiu entre la investigació acadèmica, el sector empresarial, les administracions públiques i la ciutadania

En el curs s’ha abordat el tema de «La transferència del coneixement i els ecosistemes d’innovació i emprenedoria universitaris» en una taula redona moderada per Salustiano Mato de la Iglesia, president del Comitè Assessor del Camp de Transferència del Coneixement de l’ANECA i vicepresident adjunt de la CRUE, en la qual han participat Margarita Arboix, rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona i Darcy Fuenzalida, rector de la Universitat Tècnica Federico Santa María a Xile.

Mato ha explicat com s’ha desenvolupat des de la CRUE el procés del nou model de transferència de coneixement que il·lustra la relació entre les entitats beneficiàries o receptores del coneixement i el seu origen, els centres d’investigació i les universitats. En concret, el coneixement aporta ciència excel·lent a les empreses; millora la competitivitat del mercat i les polítiques públiques i afegeix valor social als moviments socials, culturals i civils de la societat. El vicepresident de la CRUE ha assegurat que «és fonamental per al desenvolupament de la societat el paper de les universitats com a motor que fa funcionar l’ecosistema de la transferència de coneixement».

La rectora de la Universitat Autònoma de Barcelona, Margarita Arboix, ha assegurat que la transferència «requereix la col·laboració i la cocreació entre els seus membres, amb diverses natures i diferents interessos, que necessita una gestió important administrativa i del coneixement perquè és un sistema de relacions molt complexes». A banda de l’ús de les noves tecnologies per afavorir la participació de tots els membres de l’ecosistema, la rectora de la UAB ha defensat la necessitat d’establir relacions personals cara a cara com ara laboratoris, living labs, coworkings, incubadores o acceleradores que permeten «compartir, interaccionar i cocrear», ha explicat. 

Per la seua banda, el rector de la Universitat Tècnica Federico Santa María de Xile, Darcy Fuenzalida, ha indicat que «les universitats han d’afrontar urgentment alguns dels reptes inclosos dins dels objectius de desenvolupament sostenible com són la disponibilitat d’aigua, l’accés a energia i infraestructures sostenibles, modalitats alternatives de consum o mesures per a detenir el canvi climàtic» i que aquests reptes «només seran resolts amb investigació, innovació i desenvolupament, de forma multidisciplinària i amb emprenedoria, perquè necessitem noves formes o models de negoci diferents dels que actualment tenim».

Fotografies de la inauguració

Imatges del curs
 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions