L’UJI crea una app per a avaluar la comprensió emocional dels xiquets en edat escolar

22/11/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Investigadors en psicologia i educació de la Universitat Jaume I (UJI) han creat Emocionatest, una aplicació per a mòbil i tauleta que permet avaluar, en un entorn amigable, interactiu i de joc, la competència emocional dels infants d’edats compreses entre tres i dotze anys. Aquesta app facilita la diagnosi d’anomalies o retards dels xiquets a l’hora de reconèixer i gestionar les seues emocions i està dirigida a la comunitat psicoeducativa. La nova eina ha sigut validada mitjançant estudis de camp d’un projecte de demostració i creació del prototip finançat per l’UJI i supervisat per l’Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic (OCIT) d’aquesta institució acadèmica.

La novetat que aporta Emocionatest a l’oferta actual d’aquest tipus de tecnologies és un disseny en format de videojoc, en el qual també ha participat el professor del Departament de Llenguatges i Sistemes Informàtics Francisco Ramos, molt més estimulant per als menuts que els tradicionals tests psicològics perquè permet interactuar. Alhora, aquest dispositiu també és innovador com a eina de diagnosi.

«Aquesta app permet llibertat a l’hora d’elegir el lloc més adient on fer l’avaluació, ja que només es necessita un dispositiu mòbil i no requereix cap aula específica que pot condicionar l’actitud dels xiquets i, a més, facilita la tasca als centres educatius que estiguen interessats a fer-la servir», explica un dels creadors d’Emocionatest, l’investigador en psicologia social i expert en intel·ligència emocional de l’UJI Edgar Bresó

La professora de Psicologia Evolutiva i de l’Educació Clara Andrés també és autora d’Emocionatest. El seu estudi se centra en l’avaluació de la cognició social en xiquets amb dificultats comunicatives, i davant la mancança de materials comprensius per a la seua avaluació adaptades als menuts amb dificultats de desenvolupament va promoure el disseny de nous. D’aquesta manera, «l’estructura i disseny d’aquesta app estan basats, d’una banda, en l’anàlisi d’estudis evolutius sobre desenvolupament de competència emocional en xiquets amb nivells típics i, de l’altra, en les particularitats d’aquest desenvolupament en la població amb trastorn de l’espectre autista (TEA)», argumenta Andrés.

PANTALLES PER A IDENTIFICAR EMOCIONS

Emocionatest presenta cinc nivells en dificultat creixent i es basa en un mètode d’avaluació lúdic i especialment visual. A més, l’app permet obtenir informació quantitativa i qualitativa sobre aquesta habilitat. «És a dir, no solament podem saber quantes emocions identifiquen correctament els menuts, sinó veure, davant un error, amb quines opcions són confoses», afegeix la professora. Les competències analitzades es relacionen amb el reconeixement i la construcció de les expressions facials; la identificació d’emocions a partir de situacions comunes i la percepció tant d’emocions basades en experiències cognitives com en altres d’ocultes.

Els xiquets amb trastorn de l’espectre autista mostren entrebancs per a ser emocionalment competents al llarg del seu desenvolupament com a conseqüència de la seua dificultat per a entendre la ment d'altres persones. A més, els nens i nenes amb altres trastorns, com ara aquells amb trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat (TDAH) o trastorn específic del llenguatge (TEL), també manifesten, de vegades, certa incompetència, per exemple, a l'hora de regular les seues emocions o identificar emocions basades en creences, com a conseqüència dels seus problemes inhibitoris –en cas del TDAH–, o el retard del llenguatge –en els casos de TEL. La major part dels estudis s’ha centrat en l'avaluació, i conseqüentment, en l’entrenament d’aspectes parcials de la competència emocional, com ara el reconeixement de les expressions facials i, en opinió de Clara Andrés, «oblidant altres components molt importants, com són la regulació emocional o la diferenciació d’emocions internes i externes, els quals incorporem en Emocionatest, mitjançant estímuls visuals comprensibles, auditius, tàctils, etc.».

La tecnologia d’Emocionatest, el programari de la qual està registrat, es pot fer servir en sectors com ara l’educació i la psicologia escolar, els hospitals i centres dedicats a la cura de pacients amb autisme, alhora que per a la recerca en psicologia evolutiva i trastorns del desenvolupament. Aquesta aplicació mòbil s'ha presentat al Congrés Internacional sobre Intel·ligència Emocional que ha acollit l’UJI el 10 i 11 de novembre.

Vídeonoticia

Més informació: www.congresointeligenciaemocional.es

 

Altres notícies d'investigació:

Una recerca en què participa el professor Juan Andrés de l’UJI revela la sensibilitat del tungstat de plata a l'acetona

Millora el coneixement de la perovskita per al seu ús en cèl·lules fotovoltaiques

L'UJI s'adhereix a l'Acord de Transparència en Experimentació Animal

El projecte IN2RURAL de l’UJI promou les energies renovables a l’interior de la província de Castelló

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions