Els professionals advoquen per fomentar la diversitat inclusiva i democràtica des de les universitats

02/11/2016 | SCP
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

La Universitat Jaume I ha acollit els dies 27 i 28 d’octubre la VII Trobada de Serveis de Suport a les Persones amb Discapacitat a la Universitat (SAPDU) sota el lema «Mirades a la Diversitat a la Universitat».

L'acte inaugural ha estat presidit per Vicent Climent Jordà, rector de la Universitat Jaume I; José José Orihuela Calatayud, President CRUE Assumptes Estudiantils; Antonio Raya Álvarez, director general de Diversitat Funcional; Jaume Fullana Mestre, director general de Política Educativa; José Luis López Ibáñez, regidor Benestar Social de l'Ajuntament de Castelló; Ramón Capdevila Pagès, director Fundació Universia; i Pilar García Agustín, coordinadora de l'Àrea de Discapacitat i Diversitat de CRUE Assumptes Estudiantils i vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de l’UJI.

La primera intervenció a càrrec d'Antonio Raya sota el títol «Política inclusiva i universitat» ha oferit la visió de la Generalitat Valenciana sobre les polítiques d'inclusió destacant els col·lectius més vulnerables a les persones dependents, els jubilats, les persones que es troben sota el llindar de la pobresa, les persones amb diversitat funcional, entre uns altres. La difícil situació econòmica que ha sofert el país en els últims anys, amb les conseqüents retallades en serveis socials i finançament juntament amb un marc legal obsolet i ineficient han generat una situació crítica per als col·lectius menys afavorits exposant-los a l'exclusió social.

Des de la Generalitat es pretén instaurar un nou model de tutela amb més recursos per a les persones tutelades per la mateixa. Així mateix les metes de la Generalitat Valenciana pel 2017 se centraran a consolidar els recursos, especialment per als centres d'atenció primerenca sobretot pels de les comarques de l'interior; la consolidació de programes de vida independent; i potenciar la inclusió activa.

En aquesta trobada es proposa una reflexió global a la universitat. El treball amb les persones amb discapacitat no és un repte exclusiu de la xarxa SAPDU. Els diferents serveis amb els quals interaccionen les persones de la comunitat universitària han de tenir en compte la pluralitat d'usuaris i d'usuàries per planificar i desenvolupar els procediments d'acció i gestió. A través de les diferents sessions d'aquestes jornades es pretén analitzar, reflexionar i posar en comú el que fer dels diferents serveis amb la finalitat d'extreure nous protocols i pautes d'actuació per facilitar l'experiència universitària a aquest col·lectiu en un marc més igualitari.

El programa ha seguit amb la ponència “Pla de formació inclusiva del professorat universitari” a càrrec de Javier Monzón González, professor del Departament de Didàctica i Organització Escolar de la UPV/EHU i actualment director d'Innovació i Desenvolupament del campus de Guipúscoa.

Javier Monzón ha posat l'accent en el paper que ha de complir la universitat, com a universitat inclusiva, i que aquesta hauria de ser sinònim de justícia, participació i aprenentatge, sense oblidar que els alumnes universitaris són adults i s'ha de tenir més en compte la seua veu.

El professor Monzón ha destacat l'estudi exhaustiu que han dut a terme en la UPV/EHU que pretén culminar amb una guia universal que servisca de protocol base per a tot el professorat. Entre les claus d'aquest estudi subratlla la formació per centres i la coordinació dels mateixos en seminaris permanents per a compartir experiències; la formació transversal intentant generar un checklist perquè els propis docents facen una autoavaluació de les seues actuacions; i potenciar l'acompanyament tant del professorat com de l'alumnat per fomentar la confiança mútua.

Seguidament s'ha donat pas a la taula rodona «La inclusió a la universitat» a càrrec de José Luis Gonzalo Sánchez-Molero, degà de la Facultat de Ciències de la Documentació de la Universitat Complutense de Madrid; Vicent García Edo, defensor de la Comunitat Universitària a la Universitat Jaume I; i moderada per Olga Carbó Badal, secretària tècnica de l'Àrea d'Atenció a la Diversitat i Discapacitat de - SAPDU. Les conclusions d'aquesta taula s'han centrat en la falta de sensibilitat, en molts casos, per part del professorat i altres membres de la comunitat universitària, la manca de formació específica i professional per part dels docents que atenen a estudiants amb necessitats educatives especials.

La jornada a última hora del matí es va dividir en cinc tallers de treball on els professionals dels diferents serveis de tot el país van analitzar les diverses problemàtiques i van establir unes conclusions.

En el taller d'Acreditació d'idiomes les conclusions obtingudes apunten a l'orientació conjunta en batxillerat; a no eximir a aquests col·lectius de la totalitat; establir protocols adequats de certificació i adaptació; i tenir en compte la competència idiomàtica com una eina diferenciadora per al futur professional, la inclusió laboral i la mobilitat.

Respecte al taller d'Incorporació a pràctiques les conclusions generades se centren a identificar el perfil d'alumne que té la necessitat real de rebre suport per part dels serveis SAPDU; redactar un protocol de col·laboració entre serveis SAPDU i els serveis de Pràctiques i Ocupació; i una major sensibilització per part de les empreses.

Així mateix en el taller de Mobilitat d'Estudiants amb Necessitats Educatives Especials (NEE) es van aconseguir les següents conclusions: necessitat de revisar els convenis existents; aprofundir en el mapa d'universitats accessibles i estàndards d'adaptacions; i sensibilitzar la participació d'estudiants amb campanyes com T'atreveixes a somiar? i de Serveis com On els teus somnis et portin.

El taller de Conflictes interpersonals es van establir les següents conclusions: donar a conèixer els drets i obligacions; el possible mal ús dels recursos disponibles perquè poden no beneficiar al propi col·lectiu i generar un paternalisme malentès.

De la mateixa manera en el taller d'Atenció al PDI i PAS amb discapacitat les conclusions van apuntar a establir que els serveis SAPDU SÍ poden ser d'utilitat en l'Atenció de PDI i PAS amb discapacitat en una acció coordinada i transversal (Ex..- Altres Serveis universitaris com els de prevenció, recursos humans, Serveis Socials, etc.); ha d'establir-se una normativa adequada a les diferents situacions i adaptacions sol·licitades; i els serveis/unitats podem contribuir en la docència al PAS i PDI sobre l'Atenció a la Discapacitat.

La sessió de tarda es va centrar en el Plenari de la Xarxa SAPDU i va culminar amb una obra de teatre a càrrec del Maset de Frater en el Paranimf.

La jornada d'avui divendres 28 d'octubre ha donat començament amb la lectura de les conclusions generals de la trobada. La taula rodona: “Diversitat polièdrica a la Universitat” ha tancat la jornada, on s'han abordat el tema central de les jornades des dels diferents prismes de la Infoaccesibilitat, els Serveis d'Informació i Orientació – SIOU, la Biblioteca i fonts documentals, l'Ocupació i pràctiques, i la Mobilitat. La taula l'han integrat Yolanda Pascual Ramos, coordinadora dels Serveis d'Informació i Orientació - SIOU.; Nicolás Díaz de Lezcano, Vicerector d'Estudiants i Extensió Universitària de la Universitat de Las Palmas; Margarita Gonell Ibáñez, coordinadora Oficina Relacionis Internacionals de la Universitat Jaume I de Castelló; Vicent Falomir del Campo, Director Biblioteca UJI i membre del Comitè Executiu de REBIUN; Tomás Jiménez García, Universitat de Múrcia; i moderant Pilar García Agustín, Coordinadora de l'Àrea de Discapacitat i Diversitat de CRUE Assumptes Estudiantils i Vicerectora d'Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa. La taula ha coincidit en la idea que la cooperació i el compromís entre els diferents serveis és clau per donar una atenció de qualitat, especialment als estudiants NEE. La vicerectora Pilar García ha sol·licitat el compromís de tots per executar les pautes i guies acordades en la trobada amb la creació d'una comissió transversal, així com la cooperació de tots per canviar la cultura i poder avançar.

Més informació en www.encuentrosapdu.uji.es

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions