Fundació General de la Universitat Jaume I, Fundació de la Comunitat Valenciana

20/07/2017 | Secretaria General
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

 

Introducció

Amb data 12 de desembre de 2006, Fundació General de la Universitat Jaume I, Fundació de la Comunitat Valenciana va quedar constituïda mitjançant la corresponent inscripció d’aquesta en el Registre de Fundacions de la Comunitat Valenciana, amb el número 79 (C) i amb la classificació de caràcter cultural. Així mateix, van ser inscrits en el registre esmentat els Estatuts pels quals es regeix la Fundació, protocol·litzats davant de notari en l’escriptura de constitució de data 26 d’octubre de 2006, i el nomenament del primer Patronat de la Fundació, òrgan de govern, representació i administració de l’entitat.

Els Estatuts de la Fundació, en què es reflecteixen el seu objecte, la composició dels seus òrgans de govern i mitjançant els quals es regeix, van estar aprovats pels següents òrgans de la Universitat Jaume I: Consell de Govern número 1, de 17 de juliol de 2006, i Consell Social número 13, de 19 de juliol de 2006.

La Fundació General de la Universitat Jaume I, segons s’indica en els Estatuts, és una entitat sense ànim de lucre, amb caràcter educatiu, cultural, científic, tècnic, esportiu, de cooperació al desenvolupament sostenible, de defensa del medi ambient, de la cultura pròpia i dels valors estatutaris, de foment de la investigació, de promoció del voluntariat i, en general, de suport a l’activitat universitària. En definitiva, la Fundació té com a objecte col·laborar amb la Universitat Jaume I en el desenvolupament i la gestió d’aquelles activitats que contribuïsquen a la millora en la prestació dels serveis universitaris.

La Fundació, segons la normativa vigent sobre contractació del sector públic, té la condició de mitjà propi instrumental i servei tècnic de la Universitat Jaume I. Per tant, la relació de la Fundació amb la Universitat Jaume I té naturalesa instrumental i no contractual, el que permet que aquesta, puga encarregar a la Fundació l’execució de qualsevol prestació relacionada amb l’objecte social referit en l’article 6 dels seus Estatuts, a través de les corresponents encomanes o encàrrecs de gestió.

En març de 2011, el Protectorat de Fundacions de la Comunitat Valenciana va inscriure al Registre de Fundacions els nous Estatuts de la Fundació, que recullen la condició de mitjà propi instrumental anteriorment esmentada, així com la nova denominació de l’entitat: Fundació General de la Universitat Jaume I, Fundació de la Comunitat Valenciana.

El desenvolupament de l’objecte de la Fundació s’ha d’efectuar, entre altres, a través d’alguna dels activitats següents:

  • Cooperar en el compliment de les funcions pròpies de la Universitat, complint i millorant aquelles activitats realitzades per l’estructura de la Universitat o les entitats que en depenen ja existents.
  • Gestionar diverses infraestructures de la Universitat Jaume I i els serveis vinculats amb aquestes.
  • Fomentar la innovació, el desenvolupament tecnològic i la utilització de les noves tecnologies en la investigació, la docència i en la gestió.
  • Fomentar la qualitat en la gestió universitària.
  • Fomentar la inserció laboral de l'estudiantat i de les titulades i titulats universitaris.
  • Promoure el coneixement de la llengua i cultura pròpia, d’altres idiomes, i del castellà per a estrangers.
  • Promoure la realització d’activitats culturals.
  • Fomentar els valors recollits en els Estatuts de la Universitat Jaume I.
  • Fomentar la cooperació amb unes altres institucions, en especial en matèria de cooperació al desenvolupament.
  • Promoure la realització d’activitats i projectes conduents a la captació de fons externs per a la realització de les activitats pròpies de la Universitat.

Aquestes activitats s’han d’exercir en coordinació amb les activitats ja desenvolupades per l’estructura de la Universitat i es procurarà la col·laboració entre la Fundació, els serveis universitaris i la resta d’entitats i fundacions que  depenen de la Universitat per al compliment dels seus objectius.

Són potencials beneficiaris de la Fundació els destinataris habituals dels serveis universitaris. La Fundació atorgarà, amb criteris d’imparcialitat, objectivitat i no discriminació, els beneficis que obtinga a les persones o entitats que reunisquen les condicions expressades anteriorment i estime el Patronat que són legítimes creditores d’aqueixos, d’acord amb les bases, normes o regles que establisca amb aqueix propòsit.

Actuacions més significatives realitzades durant el curs 2016-17

En compliment de l’objecte fundacional i dels acords del Patronat i de la Comissió Executiva de la Fundació General de la Universitat Jaume I, les actuacions desenvolupades durant el curs 2016-17 s’han realitzat des de les diferents unitats o àrees de gestió de l’entitat: Àrea d’Administració i Recursos Humans, Àrea de Comunicació, Àrea de Gestió d’Activitats i Àrea de Gestió d’Espaitec. la qual s’encarrega de la gestió del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I des de gener de 2017 per encàrrec de la Universitat. Aquests grups de treball porten a terme, sota la coordinació de Gerència, les tasques de gestió i d’administració pròpies de l’entitat, així com la gestió de les actuacions que configuren els diferents encàrrecs de gestió conferits a l’entitat per la Universitat Jaume I.

A. Elaboració de la documentació comptable i pressupostària

Anualment, la Fundació General de la Universitat Jaume I elabora els documents que configuren la informació comptable i pressupostària de l’entitat, els quals es presenten al Protectorat de Fundacions de la Comunitat Valenciana, aprovats prèviament en les respectives reunions del Patronat:

  • El pla d’actuació per a l’exercici 2017, amb el pressupost i la seua memòria explicativa.
  • Els comptes anuals de 2016, amb el balanç, el compte de resultats i les memòries de gestió econòmica i d’activitats fundacionals.

B. Reunions dels òrgans de govern i gestió

En aquest període la Comissió Executiva de la Fundació ha mantingut diverses reunions, en les quals s’han tractat diferents temes de gestió de l’entitat: el pla d’actuació per al proper any, estudi del pressupost, comptes anuals de l’exercici anterior, etc., la qual cosa ha permès la preparació i desenvolupament de les dues reunions del Patronat de la Fundació General que s’han celebrat al llarg d’aquest curs:

  • La reunió número 21 del Patronat es va portar a terme el 19 de desembre de 2016, en la qual es va aprovar el pla d’actuació de la Fundació per a l’any 2017, amb el pressupost i la seua memòria explicativa.
  • La 22a reunió del Patronat es va celebrar el 27 d’abril de 2017, en la qual es van aprovar els comptes anuals de l’exercici 2016 de la Fundació.

C. Encàrrecs de gestió conferits a la Fundació

Les principals activitats que a l’entitat ha portat a terme durant el curs 2016-17, través dels diferents encomanes o encàrrecs de gestió que li ha conferit la Universitat Jaume I a la Fundació General com a mitjà propi, han segut els següents:

1. Suport a l'avaluació de l’activitat docent del professorat

La Universitat Jaume I té una vocació irrenunciable d’excel·lència acadèmica i científica que l’obliga a una millora contínua de la qualitat dels serveis que presta a la societat en el camp de la docència, la investigació i la cultura. Mitjançant aquest tipus d’avaluacions, es possibilita l’establiment d’un sistema de promoció del professorat, es permet detectar necessitats formatives i es desenvolupa una major interactivitat entre el professorat i l’estudiantat.

Per encàrrec de la Universitat Jaume I, a través del Vicerectorat de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, la Fundació General, abans de la finalització de cadascun dels dos semestres del curs acadèmic, porta a terme diferents tasques que configuren el suport a la gestió de l'avaluació docent del professorat durant aquest període lectiu, entre les quals cal destacar:

  • Suport i atenció al professorat en les reserves, i planificació de les dates i horaris de les enquestes.
  • Coordinació del desenvolupament i realització de les enquestes de valoració de l'alumnat sobre l’activitat docent del professorat en els períodes oficials, així com les enquestes anticipades i retardades que es duen a terme fora d’aquests terminis per necessitats de la programació docent.
  • Col·laborar en la revisió de la documentació, i realitzar la digitalització de les dades i informació obtinguda.

2. Desenvolupament i gestió del programa de l’Escola d’Estiu dels Xiquets i Xiquetes

L’Escola d’Estiu dels Xiquets i les Xiquetes de la Universitat Jaume I és un projecte lúdic i formatiu adreçat als fills i filles, de 4 a 16 anys, del PDI, PAS i estudiantat de la Universitat Jaume I, i obert també a la resta de la societat castellonenca, amb l’objectiu de donar una oferta de qualitat formativa, supervisada i desenvolupada dins del marc universitari. El projecte té l’objectiu final de potenciar una societat tolerant, solidària, oberta a diferents cultures, amb hàbits esportius i de respecte a la naturalesa.

En 2017 s’ha celebrat la vintena edició de l’Escola d’Estiu, programa de la Universitat Jaume I que a través del Vicerectorat d’Economia i PAS, coordina el Servei d’Esports, i gestiona i desenvolupa la Fundació General. A través del corresponent encàrrec de gestió, la Fundació ha portat a terme les diferents actuacions que configuren l’esmentada activitat: gestió econòmica i administrativa, contractació dels recursos, serveis i subministraments, coordinació tècnica i desenvolupament de les activitats de l’Escola.

3. Col·laboració en la gestió de beques i ajudes a l’estudiantat

Amb l’objectiu de promoure el desenvolupament formatiu i professional de l’alumnat universitari que ha destacat pel seu rendiment acadèmic, la Fundació General, mitjançant l’encàrrec de gestió conferit per la Universitat Jaume I, a través del Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, participa activament en totes les àrees que configuren la gestió de les convocatòries: processos de selecció, adjudicació, i actes de lliurament, de les següents beques i ajudes per a la realització d’estudis a la Universitat Jaume I, durant el curs 2016/17:

  • Beques per a la realització d'estudis de màster, finançades pel Banco Santander.
  • Beques per a la realització d'estudis de postgrau, finançades per la Fundació Balaguer Gonel.
  • Beques per a la realització d'estudis de grau, finançades per l'empresa Fobesa.
  • Beques per a la realització d'estudis de grau, finançades per l'empresa Facsa.
  • Beques per a la realització d'estudis de màster, finançades per l’empresa Torrecid.
  • Beques per a l’alumnat en les diferents modalitats de la convocatòria.
  • Ajudes de menjador, per a l'estudiantat de la Universitat Jaume I.

4. Suport a la gestió i promoció d’estudis de postgrau

Amb l'objecte de col·laborar al desenvolupament formatiu i professional dels titulats i titulades universitàries, és necessari dur a terme la promoció i suport als estudis de màster de la Universitat Jaume I, que reunisquen determinades característiques que facen que el seu desenvolupament i gestió siga d'especial complexitat i rellevància, entre les quals cal destacar:

  • Elevat component internacional i participació d'alumnat extern.
  • Ensenyances virtuals, no presencials, amb un ús rellevant de les TIC.
  • Alta cobertura de les places oferides per a la realització del curs.

La Fundació General, en la línia de participació i suport que presta als estudis de postgrau, porta a terme, mitjançant l’encàrrec de gestió conferit per la Universitat Jaume I a través del Vicerectorat d’Estudis, la promoció i el suport a la gestió de diversos màsters que, en les respectives àrees del coneixement, imparteix la Universitat Jaume I, la qual cosa constitueix un valuós mecanisme per a potenciar la seua acceptació i la major demanda per part de l’alumnat.

5. Desenvolupament d’accions informatives i de comunicació per a la promoció i difusió de l'activitat universitària

La Fundació General té entre les seues funcions més rellevants promoure i fomentar la investigació i el desenvolupament tecnològic en qualsevol dels seus vessants científic, humanístic i tècnic, donar suport a la gestió d’infraestructures i serveis, així com cooperar en el compliment de les funcions pròpies de la Universitat, entre les quals es troben totes aquelles activitats que contribueixen a potenciar les relacions amb les organitzacions i entitats que dinamitzen el seu entorn social.

Amb aquests objectius, la Fundació General, mitjançant l’encàrrec de gestió conferit per la Universitat Jaume I a través del Vicerectorat d’Economia i PAS, participa i col·labora en la gestió i desenvolupament de accions informatives i de comunicació per a la promoció i difusió de l'activitat universitària en les diferents àrees: docent, investigadora, cultural, etc., principalment a través de plataformes de la web i altres eines virtuals.

Entre altres actuacions relacionades que la Fundació du a terme, cal destacar:

  • Col·laborar en l'actualització, difusió i promoció de l'oferta acadèmica en la web.
  • Suport en les tasques d'implementació del pla de màrqueting i portal institucional.
  • Activitats per a la gestió de la comunicació i informació en diferents àrees.
  • Creació i introducció de continguts per a la informació a entitats i institucions.
  • Col·laboració amb AlumniSAUJI en l'organització i desenvolupament dels actes de graduació.

6. Suport a l'avaluació dels serveis de R+D+i per a institucions i empreses

El Marc de Qualitat de la Universitat Jaume I considera els clients i usuaris de la institució, persones i entitats que requereixen els seus serveis i la seua col·laboració, essencials per a l'establiment d'objectius i disseny de serveis i processos. Així mateix, el sistema de Direcció Estratègica de la Universitat planteja, dins del seu mapa estratègic de l’àmbit de la generació i transferència dels seus coneixements, l'increment de la satisfacció dels clients de la investigació, amb la finalitat de proporcionar evidències per aconseguir una millora contínua dels serveis que s’ofereixen.

Amb aquest objectiu, la Fundació General, per encàrrec de la Universitat Jaume I a través del Vicerectorat de Planificació Estratègica, Qualitat i Igualtat, i en col·laboració amb l'Oficina de Promoció i Avaluació de la Qualitat (OPAQ), duu a terme les enquestes de satisfacció a les organitzacions i entitats que signen convenis d’investigació amb la Universitat Jaume I a través de l'Oficina de Cooperació en Investigació i Desenvolupament Tecnològic (OCIT), unitat encarregada de promoure i gestionar les activitats d’investigació i d’innovació tecnològica.

7. Desenvolupament d'accions informatives, de comunicació i difusió del Programa d'Atenció a la Diversitat i del Programa de Visites al Campus

La Fundació General col·labora amb la Unitat de Suport Educatiu (USE) de la Universitat Jaume I, en la gestió i desenvolupament d'accions informatives i de comunicació per a la promoció i difusió del Programa d'Atenció a la Diversitat (PAD) que es du a terme per a l'atenció als membres de la comunitat universitària que presenten algun tipus de necessitat educativa específica i/o discapacitat i al seu professorat, així com del Programa de Visites al Campus, programa que desenvolupa diferents accions de promoció de la Universitat en centres educatius, entitats i empreses. Aquest, es va iniciar en el curs 1992-1993 emmarcat en el projecte de treball del Servei d'Orientació Acadèmica i Professional de l’UJI, i que està vinculat a l’USE des de l'any 2001.

Les tasques que la Universitat Jaume I ha encomanat a la Fundació, a través del Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, han segut, entre altres, les següents:

  • Programa d’Atenció a la Diversitat: actualització de la informació de la pàgina pròpia del PAD; confecció de les memòries del PAD dels diferents cursos; creació i gestió de la pàgina web del VII Trobada SAPDU - Xarxa de Serveis de Suport a Persones amb Discapacitat en la Universitat; gestió del VII Trobada SAPDU; col·laboració en la busca de patrocini i mecenatge; gestió de la sol·licitud d'ajudes públiques i privades.
  • Programa de Visites al Campus: organització, recepció i realització de les visites programades; difusió del programa de visites en centres educatius; elaboració i revisió de materials específics per a les visites; selecció dels documents audiovisuals i vídeos científics del repositori UJI; gravació i tractament d’imatges; actualització del web de visites; temes de patrocini i finançament; contacte amb departaments, àrees d’investigació, serveis, personal de l’UJI, etc.

8. Gestió del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I (Espaitec)

El Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I de Castelló (Espaitec) inicia la seua activitat en 2007 amb l'objectiu de contribuir de forma quantificada i reconeguda al desenvolupament socioeconòmic de la província de Castelló i a la diversificació del seu entorn empresarial, iniciativa basada en la intensa connexió de la Universitat Jaume I amb el teixit industrial, davant de la creixent demanda de serveis de suport al desenvolupament de les empreses.

L'objecte del Parc és crear un entorn de referència a Castelló dirigit a acollir, recolzar, potenciar i fer créixer iniciatives empresarials de caràcter innovador, a més de facilitar la transferència de tecnologia activa desenrotllada en la Universitat.

La gestió del Parc i el desenvolupament dels diferents programes de suport a les empreses vinculades a Espaitec, els porta a terme la Fundació General des de l’1 de gener de 2017, mitjançant els encàrrecs de gestió conferits per la Universitat Jaume I a través del Vicerectorat d’Investigació i Doctorat.

9. Implementació de programes de creació del clima emprenedor, d'innovació empresarial, incubació i seguiment d'empreses i entitats d'Espaitec

L'objectiu de les activitats encarregades a la Fundació General mitjançant l’encàrrec de gestió conferit per la Universitat Jaume I, a través del Vicerectorat d’Investigació i Doctorat, és el suport per part del Parc Científic, Tecnològic i Empresarial de la Universitat Jaume I de Castelló (Espaitec) a les següents actuacions, entre altres que hi es desenvolupen:

  • Iniciatives de projectes i creació d'empreses de base tecnològica promogudes per membres de la comunitat universitària.
  • Participació en el programa Start-UJI.
  • Col·laboració en diversos esdeveniments organitzats per l’UJI relacionats amb aquests temes.
  • Desenvolupament d’accions de difusió i divulgació en col·laboració amb el Servei de Comunicació de l’UJI per a fomentar la iniciativa emprenedora.
  • Seguiment de les empreses ENBT de l’UJI (Spin-off) i EICT de l’UJI (Start Up), així com de les empreses en fase de creixement i acceleració ubicades físicament en els edificis Espaitec1 i Espaitec2.
  • Col·laboració en l'acollida d'estudiants en pràctiques per les empreses del Parc.
  • Accions de coordinació entre l’UJI, les empreses que intervenen i els grups d'investigació en projectes d'investigació.
  • Desenvolupament i innovació, foment de la transferència activa tecnològica i de coneixement entre els grups d'investigació de l’UJI i les empreses vinculades al Parc.
Informació proporcionada per: Secretaria General