Italià. Assignatures. Accés per a majors de 25 anys

14/09/2023 | VEVS
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Programa 

1. Objectius

Es tracta de verificar la possessió d’uns coneixements mínims de llengua italiana i d’una capacitat suficient d’anàlisi lingüística d’un text en llengua estrangera, tot això referit essencialment a la comprensió lectora.

2. Temari

Més que un temari teòric, s’hi entén en termes de capacitats relacionades amb la comprensió lectora, com són les següents:

  • Ser capaç d’indicar les idees principals d’un text.
  • Ser capaç d’indicar el sentit global del text.
  • Ser capaç d’identificar l’opinió de l’autor i altres possibles presents en el text.
  • Ser capaç d’argumentar la pròpia opinió sobre el tema o el fet exposats en el text.
  • Ser capaç d’interpretar el text en relació amb un context més ampli en el qual ha sigut produït.
  • Ser capaç de determinar el significat de paraules i expressions a partir del context i dels coneixements previs de la llengua estrangera.
  • Ser capaç d’establir connexions entre diferents paraules i expressions del text que presenten trets semàntics comuns.
  • Saber interpretar correctament els diferents elements discursius (connectors, elements pragmàtics, etc.), la qual cosa permetrà entendre l’estructuració del text tant des del punt de vista lògic com des del punt de vista deíptic (relació amb els subjectes, l’espai i el temps).

 


Característiques de l'examen

L’examen constarà de 5 preguntes

L’examen es construirà sobre un text en italià actual d’una extensió aproximada de 300 paraules, amb una complexitat no gaire elevada, de temàtica no específica i preferentment publicat en la premsa italiana. Les preguntes seran formulades a partir d’aquest text concret i estaran dirigides a demostrar que l’alumne és capaç de comprendre i d’indicar-ne el sentit global i l’opinió de l’autor així com de determinar el significat de paraules i expressions a partir del context.

Les preguntes seran del tipus següent:

  • 2 qüestions de comprensió del text.
  • 1 pregunta amb diverses afirmacions que hauran de ser identificades com a veritable/fals
  • 1 pregunta d’elecció múltiple.
  • 1 pregunta que consisteix a buscar en el text sinònims o hiperònims de les paraules o expressions proposades.
  • 1 pregunta que consisteix a triar, entre les diferents opcions proposades, la paraula o expressió que equivalgui més exactament a una paraula o expressió del text.

Criteris generals de correcció                                                             

Cadascuna de les 5 preguntes valdrà 2 punts

Cadascun dels apartats tindrà un valor total de dos punts, amb un total de deu, que serà la nota màxima possible.

Es valorarà la capacitat de comprendre el text per sobre la capacitat d’expressar-se correctament en la llengua estrangera. No es tindran en compte els possibles errors de llengua comesos en respondre a les preguntes del primer apartat. En la resta dels apartats, no es penalitzaran les respostes errònies que no descomptaran i seran simplement valorades com a zero.

 


Bibliografia

Consulteu el material bibliogràfic del Centre d’Autoaprenentatge (CAL) de l’UJI, a més del material de Biblioteca.

Gramàtica amb exercicis i claus de correcció: CARRERA DÍAZ, M.(1997, 1984): Manual de gramática italiana.Barcelona, Ariel (1999): Gramática italiana. Barcelona, Larousse.

Diccionaris: CALVO RIGUAL, C. GIORDANO GRAMEGNA, A. (2001): Diccionario italiano Herder. Italiano-español, español-italianoIntroducciones gramaticales de Salvador Pons. Barcelona, Herder. ARQUÈS, R. (1992, 2002): Diccionari català-italià, Italia-català. Barcelona, Enciclopedia Catalana, 2 vols.

Conjugació; FERDERGHINI, M; NIGGI, P. (1999): Los verbos italianos. Barcelona, Larousse.

 


Material per a preparar la prova d'accés

  • Llibre en format paper que es pot adquirir al Servei de l'Àgora de la Universitat Jaume I (núm. col•lecció 293). 
    Autora del material: Maria Luisa Villanueva Alfonso 
    Edició: Publicacions de la Universitat Jaume I, 2007 

 

Informació proporcionada per: Vicerectorat d'Estudiantat i Vida Saludable