Programa
1. Objectius
Els continguts seleccionats en el temari de Castellà (Llengua Espanyola) tenen com a objecte:
- Que els estudiants coneguen i apliquen la normativa ortogràfica de la llengua espanyola.
- Que coneguen i apliquen les normes gramaticals per a la construcció d'enunciats correctes.
- Que coneguen les categories o les classes de paraules i les classes de construccions gramaticals bàsiques, de manera que puguen identificar-les en expressions concretes.
- Que coneguen els principals procediments de formació de paraules en espanyol,
així com alguns dels elements que hi intervenen sovint.
- Que coneguen els tipus bàsics de relacions de significat entre les paraules, de manera que puguen identificar eixes relacions en casos concrets.
2. Temari
I. Ortografia
- Normes generals sobre ortografia en espanyol. Paraules diferenciades per l’ortografia (hecho/echo). Unitats que s’escriuen com una sola paraula o com una combinació de paraules (sino/sino, aparte, etc.)
- Accentuació i puntuació.
2.1 Normes generals sobre l'accentuació.
2.2 Monosíl·labs. Paraules compostes. Titlla diacrítica.
2.3 La puntuació.
II. Gramàtica i lèxic
- Constituents oracionals
1.1 El sintagma nominal i els seus elements:
1.1.1 Substantiu. Gènere i nombre. Aspectes normatius.
1.1.2 Determinants. Concordança i aspectes normatius.
1.1.3 Adjectius. Classes. Graus. Concordança amb el substantiu.
1.1.4 Els pronoms personals.
1.2 El sintagma verbal.
1.2.1 El verb: verbs copulatius i predicatius. Perífrasis verbals. Verbs irregulars i defectius. Aspectes normatius.
1.2.2 Els complements del verb: atribut, complement directe, complement indirecte, complement de règim, predicatiu, complements circumstancials. Tipus de complements. circumstancials. La concordança d'atributs i predicatius. Els pronoms àtons com a substituts dels complements: aspectes normatius; laisme, loisme, leisme.
- L'oració I
2.1 Concordança del subjecte amb el predicat. Aspectes normatius.
2.2 Classes d'oracions segons la modalitat o actitud del parlant i segons l'estructura. Aspectes normatius.
- Formació de paraules: paraules compostes; paraules derivades: prefixos i sufixos; els préstecs lèxics.
3.1 Relacions semàntiques: polisèmia, homonímia, sinonímia, antonímia, hiperonímia. Figures retòriques: metàfora, sinècdoque, hipèrbole, etc.
Característiques de l'examen
Els coneixements de l’alumnat s’avaluaran per mitjà d’un examen que constarà de 10 blocs de preguntes; cada bloc es puntuarà de 0 a 1.
Les preguntes, relacionades amb els objectius i els continguts del programa, poden anar referides a unitats lèxiques o gramaticals, a elements d’un text o enunciat. Es podrà demanar, per exemple:
Criteris generals de correcció:
- Que identifiquen i corregisquen incorreccions ortogràfiques d’un text.
- Que identifiquen i corregisquen incorreccions gramaticals referides a concordances, ús de determinants, construccions oracionals, preposicions, etc.
- Que formulen i apliquen normes ortogràfiques i normes gramaticals (per exemple, les referides a la formació de plurals).
- Que formen adequadament temps verbals de verbs regulars i irregulars.
- Que reconeguen en enunciats perífrasis verbals concretes i el seu significat.
- Que reconeguen en enunciats concrets classes de paraules, funcions sintàctiques de l’oració simple i classes de construccions gramaticals.
- Que identifiquen procediments de formació de paraules i reconeguen en paraules concretes el significat de prefixos i sufixos d’ús freqüent.
- Que identifiquen relacions semàntiques (sinònims, antònims, etc.).
- Que proposen sinònims, antònims etc. per a paraules incloses en un enunciat.
Bibliografia
- A. QUILIS, M. L. GUTIÉRREZ, M. ESGUEVA y P. RUIZ-VA (2002), Lengua española. Curso de acceso. Madrid, Centro de estudios Ramón Areces, 4a ed.
- GÓMEZ TORREGO, L. (1997), Gramática didáctica del español, Madrid, SM, (2a ed., 2005)
- GÓMEZ TORREGO, L. (1993): Manual de español correcto I y II, Madrid, Arco Libros, 4a ed.
- REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (1999): Ortografía de la lengua española, Madrid, Espasa.
Material per a preparar la prova d'accés
- Llibre en format paper que es pot adquirir al Servei de Reprografia de l'Àgora de la Universitat Jaume I (núm. col·lecció 295).
Autora del material: Manuela Casanova Ávalos
Edició: Publicacions de la Universitat Jaume I, 2007