Alemany. Assignatures. Accés per a majors de 25 anys

14/09/2023 | VEVS
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Programa 

1. Objectius

La valoració del coneixement de la llengua alemanya es basarà, fonamentalment, en textos, atès que són fets reals del sistema lingüístic alemany sorgits en un context determinat. Es consideren el mitjà més idoni per perfeccionar l’ús de la llengua i, per això, és obvi que les qüestions s’han de desenvolupar en alemany. Els textos han de comprendre els àmbits més diversos, descripció pròpia i de la família, lloc de residència, treball, gustos, aficions, dades personals, distribució d’activitats i temps lliure al llarg del dia, camp semàntic del menjar i de la beguda, roba, descripció de l’habitatge i de la ciutat, el cos i les malalties, etc. D’altra banda, al marge que es pressuposa en l’estudiantat una competència en totes les habilitats lingüístiques, a causa del tipus d’examen (escrit) i la durada d’aquest, s’avaluen dues habilitats bàsiques: la comprensió lectora i l’expressió escrita en un nivell bàsic. El text alemany versarà sobre una temàtica actual. Es proposen, entre altres, els temes següents: referents als estudiants i el seu entorn: descripció pròpia i de la família, lloc de residència, treball, gustos, aficions, dades personals, distribució d’activitats i temps lliure al llarg del dia, camp semàntic del menjar i de la beguda, roba, descripció de l’habitatge i de la ciutat, el cos i les malalties, etc. L’extensió ha de ser d’unes 200 paraules, i pot estar acompanyat d’imatges i fotografies que proporcionen informació addicional i faciliten la comprensió del text. Convé preparar-se, per tant, per a la lectura d’aquest tipus de textos i l’aprofitament de la informació addicional.

2. Temari

I. Classes de paraules

  1. Determinants: article determinat, indeterminat i indeterminat negatiu. Ús.
  2. Substantius: gènere, nombre.
  3. Pronoms personals, possessius i interrogatius: ús.
  4. L’adjectiu en ús atributiu. Gradació (comparatiu i superlatiu).
  5. Preposicions: significat i ús.
  6. Adverbis: ús i comparació.
  7. Afirmació i negació: ja, nein, nicht/kein-, doch.
  8. Conjuncions de coordinació i de subordinació: significat i ús.
  9. El verb:
    9.1 Conjugació regular, irregular i mixta.
    9.2 Indicatiu i imperatiu.
    9.3 Verbs modals: significats i ús. Sols els verbs KÖNEN, WOLLEN i MÜSSEN.
    9.4 Recció verbal: objectes en acusatiu, datiu.

II. Sintaxi

  1. Oració principal: oracions enunciatives, interrogatives, exclamatives i exhortatives.
  2. Oració subordinada: dass, adverbials (modals, causals, temporals, finals, etc.), interrogatives indirectes.

III.Lèxic

  1. Formació de paraules: composició i derivació.
  2. Camps semàntics: relacions familiars, els mobles i les parts de la casa, el menjar i la beguda, l’expressió dels verbs i les activitats a l’aire lliure, el cos humà i les malalties, les parts de la ciutat, la descripció física de les persones.

Característiques de l'examen

L’ examen estarà format per dos blocs:

  1. Comprensió lectora sobre un text de tema general, normalment d’actualitat, compost per quatre exercicis:
    1. Respondre dos qüestions generals sobre el text, a les quals l’alumne haurà de contestar amb les seues pròpies paraules, intentant evitar la reproducció de l’original.
    2. Respondre amb verdader (R) o fals (F) quatre assercions sobre el text.
    3. Identificar en el text una expressió o vocable sinònims de dos definicions plantejades.
    4. Triar entre tres opcions de les que completen quatre enunciats extrets del text.
  2. Producció escrita
    S’haurà d’elaborar una redacció d’unes 80 paraules entorn d’un tema relacionat amb el text de la comprensió lectora.

Criteris generals de correcció:

Les dos parts de l’examen sumen un total de 10 punts, que es reparteixen de la manera següent: 

Part A: 6 punts, repartits de la manera següent:

  1. Pregunta 1: 2 punts. Cada una de les preguntes valdrà 1 punt; es valorarà la correcció gramatical, el sentit en l’expressió, ajustar-se a la qüestió plantejada i evitar reproduir l’original.
  2. Pregunta 2: 1 punt. Cada una de les respostes correctes es valorarà amb 0,25 punts.
  3. Pregunta 3: 1 punt. Cada una de les respostes correctes es valorarà amb 0,5 punts.
  4. Pregunta 4: 2 punts. Cada una de les respostes correctes es valorarà amb 0,5 punts.

Part B: 4 punts, repartits de la manera següent:

  1. Observança del tema: 0,5 punts.
  2. Correcció gramatical (morfologia, sintaxi i ortografia): 1,5 punts.
  3. Correcta elecció del vocabulari: 1 punt.
  4. Capacitat de comunicació: 1 punt.

Recomanacions Generals:

  1. El nivell d’idioma exigit és A2/B1.
  2. No es podrà utilitzar diccionari durant l’examen.

 


Bibliografia

1. Manuals

  • Aufderstrasse, H. i altres: Themen neu 1, (Kursbuch y Arbeitsbuch). Ismaning: Hueber
  • Griesbach, H.: Sprachlehre Deutsch als Fremdsprache. Ismaning: Hueber
  • Corcoll, B. i Corcoll, R.: Programm. Curso de alemán para hispanohablantesGramática y ejercicios.Barcelona: Herder

2. Gramàtiques

  • Castell, A.: Gramática alemana. Madrid: Idiomas
  • Schulz, D. i Griesbach, H.: Deutsche Grammatik. Ismaning: Hueber

3. Llibres d’exercicis

  • Schulz i Sundermeyer: Deutsche Sprachlehre für Ausländer, Übungsbuch. Ismaning: Hueber
  • Corcoll, B. i Corcoll, R.: Programm. Curso de alemán para hispanohablantes. Barcelona: Herder
  • Blaasch, H.-W.: Deutsch als Fremdsprache 1ª. Strukturübungen und Test. Munic.
  • Dreyer, H. i Schmitt, W.: Prácticas de gramática alemana. Ismaning: Verlag für Deutsch
  • Helbig, G. i Buscha, J.: Deutsches Übungsbuch. Leipzig: Langenscheidt
  • Schmitz, W.: Der Gebrauch der deutschen Präpositionen. Ismaning: Hueber
  • Meil/Arndt: ABC der schwachen Verben. Ismaning: Hueber
  • Meil/Arndt: ABC der starken Verben. Ismaning  Hueber
  • Schmitz, W.: Übungen zu Präpositionen und synonymen Verben. Ismaning: Hueber

4. Diccionaris

Es recorda que no està permès l’ús de diccionaris durant la prova. Per a la preparació d´aquesta, per contra, es recomanen els següents:

  • Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. Berlín: Langenscheidt
  • Lernerwörterbuch DaF. Berlín: de Gruyter
  • Slabý, Grossmann i Illig: Diccionario de las lenguas española y alemana. Barcelona: Herder
  • Diccionario avanzado alemán/español. Barcelona: Vox

 


Material per a preparar la prova d’accés

  • Llibre en format paper que es pot adquirir al Servei de Reprografia de l'Àgora de la Universitat Jaume I (núm. col·lecció 317). 
    Autora del material: Mª Victoria Gaspar Verdú 
    Edició: Publicacions de la Universitat Jaume I, 2007

 

Informació proporcionada per: Vicerectorat d'Estudiantat i Vida Saludable