La coordinació de la universitat amb uns altres nivells educatius és un aspecte fonamental per a facilitar la presa de decisions en el procés de transició cap a la universitat. En aquest sentit, s’han establert una sèrie d’activitats i projectes:
Els dies 7, 13 i 20 de febrer de 2018 s’ha organitzat la XXVII edició de les Jornades de Portes Obertes, dirigides als centres d’ensenyament secundari. El nombre de centres participants ha sigut de 54 i l’estudiantat assistent de 2.799.
La valoració d’aquesta activitat va donar un índex de satisfacció general de 4,24 sobre 5.
Les xarrades als centres educatius es divideixen en les modalitats següents:
Els destinataris han estat alumnat de batxillerat, de cicles formatius de grau superior o d’educació secundària obligatòria, persones que es preparen la prova d’accés per a majors de 25 anys i/o pares i mares.
Quant a la temporalització, s’han situat entre el període de setembre a maig.
El nombre total d’accions que s’han realitzat, dividides per modalitats, ha estat de:
En definitiva, el total d’intervencions realitzades aquest curs acadèmic se situa en 81.
El nombre total d’estudiantant assistent a les xarrades ha sigut de 3935 i la satisfacció 4,41 sobre 5.
Des del Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de la Universitat Jaume I, aquest curs s’ha impulsat de forma institucional la vuitena edició d'un projecte referent a la realització de pràctiques dels diferents graus dirigides a l’estudiantat que està cursant ESO, 1r i 2n de batxillerat i/o últims cursos de Cicles Formatius de Grau Superior (GFGS).
Aquesta acció, que es realitza a les pròpies instal·lacions de la universitat, té com a objectiu donar a conèixer de primera mà els graus de l’UJI d’una forma pràctica i facilitar la pressa de decisions del futur estudiantat universitari.
En aquestes pràctiques han participat un total de 2.088 estudiants i 21 graus s'han implicat (la totalitat dels graus dels graus de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques).
S'han organitzat al llarg del curs dues Jornades d'Orientació (la satisfacció en una escala d’1 a 5 ha tingut una mitjana de 3,91):
Jornada d’Orientació (3/11/2017)
Programa de la jornada:
Jornada d’Orientació (7/05/2018)
Programa de la jornada:
El programa ACTUA a l’UJI que integra la Jornada d’Acollida amb la presentació del programa d’Acció Tutorial (PATU) a tots els graus de l’UJI, es va realitzar els dies 7 i 8 de setembre i van participar un total de 1.375 estudiants nouvinguts.
La satisfacció general amb l’activitat en una escala d’1 a 5 ha obtingut una puntuació de 4,03, la valoració de la Guia d’acollida entregada ha estat de 4,08 i el video 3,93.
El divendres 20 d’abril s’ha organitzat, la III Jornada de Portes Obertes: En família a l'UJI. L’objectiu de la jornada ha sigut donar a conèixer els estudis i tot el que ofereix la Universitat Jaume I per a facilitar el procés de presa de decisions de l’estudiantat.
La Universitat Jaume I va obrir les seues portes a tots els pares, mares i estudiantat de segon cicle d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS) per a gaudir d’una vesprada d’informació i orientació acadèmica universitària.
La jornada ha comptat amb la participació de 325 famílies i un total de 722 assistents procedents d'11 províncies: Castelló, València, Alacant, Tarragona, Terol, Illes Balears, Saragossa, Santa Cruz de Tenerife, Madird, Jaén i Conca.
La valoració ha sigut de 4,4 (escala d’1 a 5).
Des de la Unitat de Suport Educatiu s’ha coordinat i desenvolupat l’elaboració de diferents materials:
Respecte al professorat de secundària que ha contribuït a la preparació dels estudiants per a participar en les diferents modalitats d'olimpiades, comentar que han segut un total de 107 docents de 37 centres de secundària de la província de Castelló, augmentant tant el nombre de professorat, com la participació respecte al curs anterior. Com ve sent costum, se'ls ha certificat la seua dedicació i col·laboració, amb una durada de 65 hores, per a mèrits docents.
Respecte a l’estudiantat de Secundària que ha participat en les modalitats d’olimpíada, el número s’ha baixat lleugerament, respecte al curs anterior, en 50 alumnes, respecte a les dades del curs anterior; amb un total de 550 participants en aquesta activitat. S’ha incorporat una nova modalitat a les ja existents, l’Olimpíada de Dret.
Es poden consultar les modalitats d'olimpiades al web: http://olimpiadesacademiques.uji.es
El programa de Colònies de l'UJI té como a objectiu fomentar competències personals i acadèmiques en els més joves, en diferents àmbits: jurídic-econòmic, científic i social, mentre aprenen i es diverteixen amb altres companys i companyes que mostren les mateixes inquietuds. Sens dubte, una oportunitat que els ajudarà en la seua orientació vocacional i futura.
I Colònies Juridicoeconòmiques a l’UJI
Aquest curs 2017/2018 s'han ofertat per primera vegada les Colònies Juridicoeconòmiques a l’UJI per a l'estudiantat de primer de batxillerat, en col´laboració amb la Facultat de CIències Jurídiques i Econòmiques i el Vicerectorat i Compromís Social.
L’objectiu principal de la iniciativa és que els participants d'aquesta activitat, es sensibilitzen amb els problemes socials i jurídics, despertant el seu interès per l'organització politojurídica de les societats, adquirint habilitats d'expressió oral i escrita, asixí como habilitats per al treball en equip, la presa de decisions i la resolució de problemes.
Per tal d'enfortir la motivació front a l'elecció professional, s'han desenvolupat pràctiques per a deixar aflotar la capacitat de raonament, d'anàlisi crític i síntesi, la capacitat d'obtindre, interpretar i aplicar coneixements, sens perdre de vista l'esperit científic necessari en totes les disciplines acadèmiques.
En total dels 14 inscrits en aquesta primera edició, han partipat 7 estudiants i estudiantes de centres de Castelló i província, que han afirmat que haver participat en aquesta activitat els ha produït una gran satisfacció, amb una puntuació de 4,7 punts en una escuela d'1 a 5.
S'han realitzat pràctiques molt didàctiques, entretingudes i aplicades, per tal de conèixer un poc més les competències professionals, les sortides laborals, i l'aplicació dels diferents graus que han participat. Les colònies s'han complementat amb una visita a l'Ajuntament de Castelló.
Les activitats han segut molt ben valorades (en la mateixa escala d'1 a 5):
També cal destacar la valoració dels materials repartits, tant els referits a les matèries tractades (4,3), com el referent a la universitat i els programes que ofereixen (4,6).
Les instal-lacions de l'UJI, les quals s'han utilitzat durant les Colònies, i s'han visitat en diferents moments, s'han valorat amb la màxima puntuació, un 5 i també s'ha valorat amb un 5 el suport oferit per part de la tècnic de l'USE responsable de l'organització, que ha estat amb els estudiants durant els dies que han durat les colònies, per a resoldre dubtes, acompanyar-los, etc.
Les activitats que més han agradat (per ordre de preferència) han segut:
1. Pràctica de Dret
2. Pràctica de Màrqueting.
3. Pràctica de Criminologia i Visita a l'Ajuntament de Castelló.
4. Pràctica de Gestió i Administració Pública.
5. Pràctica Administració d'Empreses.
6. Pràctica de Finances i Comptabilitat, pràctica d'Economia i Pràctica de Turisme.
7. Pràctica Relacions Laborals i Recursos Humans.
Tots els participants coincideixen en que aquesta és una experiència molt útil per a elegir el seu camí professional. Els 7 participants, han coincidit en que recomanarien 100% l'esperiència a altres companys d'institut i amics.
IV Colònies Científiques a l'UJI
Després de dos cursos sense el programa de Colònies Científiques, perquè l'UJI va ser universitat organitzadora dels Campus Científics d'Estiu del Ministeri i la FECYT, aquest curs, s'han tornat a oferir les Colònies Científiques, en la seua quarta edició.
L'objectiu d'aquestes colònies és gaudir i conèixer millor l'àmbit científic. Permeten que l'estudiantat que finalitza els seus estudis de primer de batxillerat, s'aprope a la ciència amb curiositat, partint dels fenòmens més cridaners que es poden desenvolupar als laboratotirs i tallers científics, despertar l'interès per les titulacions més científiques i la investigació, i potenciar la convivència entre companys d'altres centres amb les mateixes inquietuds compaginant oci i ciència.
Han hagut un total de 21 peticios de participació i en total, s'han inscrit: 19 estudiants i estudiantes de centres de Castelló i província.
S'han realitzat pràctiques molt didàctiques, entretingudes i aplicades, per tal de conèixer un poc més les competències professionals, les sortides laborals, i l'aplicació dels diferents graus que han participat. Les colònies s'han complementat amb una visita a l'empresa Torrecid S. A. de l'Alcora.
El grau de satisfacció general amb aquesta edició de les Colònies Científiques, ha obtingut una puntuació de 4,2 punts en una escala d'1 a 5.
Les activitat que s'han avaluat per parts del participants amb les següents puntuaciones (en la mateixa escala d'1 a 5):
També cal destacar la valoració dels materials repartits, tant els referits a les matèries tractades (4,6), com el referent a la universitat i els programes que ofereixen (4,5).
Les instal-lacions de l'UJI, les quals s'han utilitzat durant les Colònies, i s'han visitat en diferents moments, s'han valorat amb la mateixa puntuació, un 4,8 i també s'han valorat amb un 4,7 el suport oferit per part de la tècnic de l'USE responsable de l'organització, que ha estat amb els estudiants durant els dies que han durat les colònies, per a resoldre dubtes, acompanyarlos, etc.
Les activitats que més han agradat (per ordre de preferència) han segut:
1. Pràctiques de Química.
2. Pràctiques de Biologia
3. Treball de Tecnologia
4. Treball de Matemàtiques
5. Pràctiques de Física
6. Visita a l'empresa Torrecid S.A
7. Visita al laboratori de Robòtica Intel-ligent
8. Treball d'anglès científic
Tots els participants coincideixen en que aquesta és una experiència molt útil per a elegir el seu camí professional. Els 19 participants, han coincidit en que recomanarien 100% l'esperiència a altres companys d'institut i amics.