Les tècniques de la Unitat de Suport Educatiu han atès un total de 30 consultes d’orientació acadèmica. La majoria de les persones assessorades són estudiantat universitari (70%), la resta són estudiants de secundària, persones adultes que volen accedir a la universitat, alguns pares ...
Les temàtiques més freqüents d’aquestes consultes són:
Durant aquest curs 2016/2017 s’ha consolidat el Programa d’Acció Tutorial Universitari (PATU) dirigit a alumnat de primer curs a tots els graus de la Universitat Jaume I. L’objectiu d’aquest programa és facilitar la integració dels alumnes de primer a la Universitat Jaume I i per a portar-ho a terme s’utilitza una tutoria mixta, en la que els alumnes tutors amb l’ajuda d’un professor tutor, que serveix de guia i de suport, tutoritzen a un determinat nombre d’estudiants de primer curs.
Els alumnes de primer s’inscriuen voluntàriament al programa i tenen durant el curs 3 reunions presencials on se’ls facilita i explica informació que és rellevant segons en quin moment del curs. La Unitat de Suport Educatiu fa una sessió de formació per cadascuna de les reunions tant per als alumnes tutors com per als professors tutors i després són ells els que es reuneixen amb els tutoritzats. A banda de les reunions presencials, els alumnes de primer disposen d’un contacte directe amb els seus alumnes i professors tutors i d’una aula virtual on se’ls posa la informació. Per a facilitar dit contacte directe, han funcionat molt bé els grups de WhatsApp que s'han creat entre l'alumnat tutor i el tutoritzat.
A final de curs, es mantenen reunions per titulacions amb tot el professorat tutor per tal d'analitzar com ha funcionat la tutoria i valorar possibles propostes de millora. L'alumnat tutor presenta una memòria final amb la seua valoració de l'experiència.
En total han participat 42 professors/es tutors/es i 192 alumnes tutors/es que han tutoritzat a un total de 991 alumnes de primer.
La satisfacció amb el programa per part dels professors tutors, en una escala d’1 a 5, ha sigut 4,5. La satisfacció dels alumnes tutors, 4,18 i la dels alumnes tutoritzats, 4.00.
Cal destacar un parell de comentaris dels alumnes tutoritzats que ressalten la importància del Programa de Tutor
Durant el curs 2016/2017 s’ha continuat fent accions de tutoria en grup. Aquestes accions ha sorgit d’una borsa de formadors i formadores de l’USE per a l’estudiantat. Aquesta borsa està permanentment oberta per a que puguen presentar-se propostes. Durant aquest curs s’han dut a terme 3 de les propostes de la borsa. Les accions han sigut:
Aquestes accions han sigut valorades molt positivament per part de l’estudiantat assistent. En una escala d’1 a 5, han obtingut les següents valoracions:
Aquest programa va adreçat a aquell alumnat més brillant que es matricula a la nostra universitat, i li ofereix l’oportunitat de participar en un grup d’investigació des de l’inici dels estudis.
L’objectiu és aconseguir el desenvolupament integral de les capacitats, aptituds i coneixements de l’alumnat a través d’una tasca que exigeix l’esforç i compromís tant del professorat com del mateix alumnat, a través d’un saber disciplinari, així com acompanyant-los amb la finalitat de millorar la seua competència acadèmica i personal.
Es tracta de fomentar en aquest alumnat més talentós la capacitat de reflexió i anàlisi de l’entorn a partir d’un tema que resulte motivant i rellevant per a la titulació que cursa.
Aquesta iniciativa va adreçada a tres col·lectius d’estudiantat, per un banda:
- Estudiantat que gràcies a un rendiment excel·lent compta amb un bon expedient per a accedir a la universitat (és estudiantat amb una nota mitjana d’accés a la universitat superior a 9,5 sobre 14).
- Estudiantat que han quedat finalistes en qualsevol de les modalitats de les olimpíades acadèmiques que es porten a terme mentre cursen el batxillerat als centres de secundària
- Estudiantat de segon curs i posteriors, amb bons expedients a la formació de grau i inquietuds cap a la investigació, que s’incorporen als grups de recerca sota la petició del professorat.
La difusió d'aquest programa s'ha realitzat de la manera següent:
Els i les participants aquest curs 2016/2017 són un total de 117 estudiants:
Amb la següent distribució:
Facultat de Ciències de la Salut: 18 participants
Facultat de Ciències Humanes i Socials: 31 participants
Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 43 participants
Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 25 participants
La valoració a data 12 de juliol de 2017 per part d’alguns membres del programa (ens falten les valoracions de la meitat de les persones participants) és la següent:
ESTUDIANTAT
Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,6 punts en una escala d’1 a 5. I ha fet els comentaris següents:
Aquest curs el nivell de satisfacció de l’estudiantat es manté en un nivell alt, 4.6 (curs anterior: 4.5 punts sobre 5).
PROFESSORAT
Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,7 punts en una escala de l’1 a 5. I han fet els comentaris següents:
Aquest curs el nivell de satisfacció del professorat s’ha mantingut respecte al curs anterior, amb la mateixa puntuació.
Dins, del programa Estudia i Investiga a l’UJI, es continuen desenvolupant dues accions que es van iniciar el curs anterior i que són:
L’estudiantat havia de presentar, amb el suport i ajuda del grup de recerca, un pòster, de manera anònima, en la que mostraren l’experiència i aprenentatges que els havia proporcionat la participació en el programa, durant els tres o quatre anys que ja estaven participant-hi.
Després de valorar els treballs presentats, la distribució de premis, es va repartir de la següent manera:
Facultat de Ciències Humanes i Socials:
Facultat de Ciències de la Salut:
Facultat de Ciències Jurídicas y Económicas:
Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals:
12.30h – Inauguració de les II Jornades del programa Estudia i Investiga a l’UJI, per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i del director de la Unitat de Suport Educatiu, Iván J. Barreda Tarrazona.
Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.
12.45h – Taula rodona: Què hi ha després del Programa Estudia i Investiga a l’UJI?
Rocío Carratalá Sáez. Exalumna del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Graduada en Matemàtica Computacional. Màster Universitari en Computación Paralela y Distribuida de la Universitat Politècnica de València. Becària FPU en el grup de recerca “High Performance Computing and Architectures” de l’UJI, on prepara el Doctorat en Informàtica.
Joana Doñate Ventura. Exalumna del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Graduada en Comunicació Audiovisual. Beca de col·laboració en el Departament de Comunicació de l’UJI. Màster Universitari en Nuevas Tendencias y Procesos de Innovación en Comunicación, també de l’UJI.
Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.
13.15h – Lliurament de Diplomes a l’estudiantat participant en les II Jornades per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.
Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.
13.30h – Exposició de pòsters, i explicació dels treballs de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques i de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.
Lloc: Hall de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.
14.00h – Fi de la Jornada.
En total es van presentar 23 treballs en forma de pòsters, per tal de mostrar el que s’ha treballat de manera continuada en els diferents grups de recerca, estudiantat tant de segon, com de tercer i quart any de treball en el programa.
S’han presentat 6 treballs de la FCS, 6 de la FCHS, 12 de l’ESTCE i han participat en la jornada, per primera vegada grups de recerca i participants de la FCJE amb 4 treballs.
La valoració tant per part del professorat, com de l’estudiantat participant, va ser molt positiva. Com a conclusions d’aquesta jornada es poden destacar: