Orientació universitària

25/07/2017 | USE
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Suport psicopedagògic a l'estudiantat de la Universitat Jaume I

Les tècniques de la Unitat de Suport Educatiu han atès un total de 30 consultes d’orientació acadèmica. La majoria de les persones assessorades són estudiantat universitari (70%), la resta són estudiants de secundària, persones adultes que volen accedir a la universitat, alguns pares ...

Les temàtiques més freqüents d’aquestes consultes són:

  • Accés a la universitat, millora de nota de selectivitat, títols de grau.
  • Canvi de carrera.
  • Opcions per a continuar estudis, màsters, postgraus i cursos d’especialització i de formació contínua...

Durant aquest curs 2016/2017 s’ha consolidat el Programa d’Acció Tutorial Universitari (PATU) dirigit a alumnat de primer curs a tots els graus de la Universitat Jaume I. L’objectiu d’aquest programa és facilitar la integració dels alumnes de primer a la Universitat Jaume I i per a portar-ho a terme s’utilitza una tutoria mixta, en la que els alumnes tutors amb l’ajuda d’un professor tutor, que serveix de guia i de suport, tutoritzen a un determinat nombre d’estudiants de primer curs.

Els alumnes de primer s’inscriuen voluntàriament al programa i tenen durant el curs 3 reunions presencials on se’ls facilita i explica informació que és rellevant segons en quin moment del curs. La Unitat de Suport Educatiu fa una sessió de formació per cadascuna de les reunions tant per als alumnes tutors com per als professors tutors i després són ells els que es reuneixen amb els tutoritzats. A banda de les reunions presencials, els alumnes de primer disposen d’un contacte directe amb els seus alumnes i professors tutors i d’una aula virtual on se’ls posa la informació. Per a facilitar dit contacte directe, han funcionat molt bé els grups de WhatsApp que s'han creat entre l'alumnat tutor i el tutoritzat.

A final de curs, es mantenen reunions per titulacions amb tot el professorat tutor per tal d'analitzar com ha funcionat la tutoria i valorar possibles propostes de millora. L'alumnat tutor presenta una memòria final amb la seua valoració de l'experiència.

En total han participat 42 professors/es tutors/es i 192 alumnes tutors/es que han tutoritzat a un total de 991 alumnes de primer.

La satisfacció amb el programa per part dels professors tutors, en una escala d’1 a 5, ha sigut 4,5. La satisfacció dels alumnes tutors, 4,18 i la dels alumnes tutoritzats, 4.00.

Cal destacar un parell de comentaris dels alumnes tutoritzats que ressalten la importància del Programa de Tutor

  •  “M’ha agradat molt tindre una persona “pendent” de mi tot el curs”.
  • “Un programa molt útil”.

Durant el curs 2016/2017 s’ha continuat fent accions de tutoria en grup. Aquestes accions ha sorgit d’una borsa de formadors i formadores de l’USE per a l’estudiantat. Aquesta borsa està permanentment oberta per a que puguen presentar-se propostes. Durant aquest curs s’han dut a terme 3 de les propostes de la borsa. Les accions han sigut:

  • La nova oratòria: tècniques per a l’eficàcia comunicativa.
  • El portafolis digital (e-porfolio) per a què em pot resultar útil? Ferramenta per a la millora acadèmica i professional.
  • Com escriure correctament un treball acadèmic en llengua espanyola?

Aquestes accions han sigut valorades molt positivament per part de l’estudiantat assistent. En una escala d’1 a 5, han obtingut les següents valoracions:

  • La nova oratòria: tècniques per a l’eficàcia comunicativa- 4.82.
  • El portafolis digital (e-porfolio) per a què em pot resultar útil? Ferramenta per a la millora acadèmica i professional- 3.85.
  • Com escriure correctament un treball acadèmic en llengua espanyola?- 4.17.

Programa “ESTUDIA I INVESTIGA A l’UJI”

Aquest programa va adreçat a aquell alumnat més brillant que es matricula a la nostra universitat, i li ofereix l’oportunitat de participar en un grup d’investigació des de l’inici dels estudis.

L’objectiu és aconseguir el desenvolupament integral de les capacitats, aptituds i coneixements de l’alumnat a través d’una tasca que exigeix l’esforç i compromís tant del professorat com del mateix alumnat, a través d’un saber disciplinari, així com acompanyant-los amb la finalitat de millorar la seua competència acadèmica i personal.

Es tracta de fomentar en aquest alumnat més talentós la capacitat de reflexió i anàlisi de l’entorn a partir d’un tema que resulte motivant i rellevant per a la titulació que cursa.

Aquesta iniciativa va adreçada a tres col·lectius d’estudiantat, per un banda:

- Estudiantat que gràcies a un rendiment excel·lent compta amb un bon expedient per a accedir a la universitat (és estudiantat amb una nota mitjana d’accés a la universitat superior a 9,5 sobre 14).

- Estudiantat que han quedat finalistes en qualsevol de les modalitats de les olimpíades acadèmiques que es porten a terme mentre cursen el batxillerat als centres de secundària

- Estudiantat de segon curs i posteriors, amb bons expedients a la formació de grau i inquietuds cap a la investigació, que s’incorporen als grups de recerca sota la petició del professorat.

La difusió d'aquest programa s'ha realitzat de la manera següent: 

  • Enviament als centres d’ensenyament secundari de correus electrònics amb informació sobre el programa amb el contacte de l’USE per a resoldre tots els dubtes que puguen sorgir.
  • Reunió informativa “Sóc Olímpic” amb els propis estudiants finalistes de les olimpíades després de selectivitat però abans de que facin preinscripció per a oferir-los de primera mà l’oportunitat de triar una titulació UJI amb la que obtindran avantatges formatius i investigadors de la mà dels professionals dels grups d’investigació que estan implicats en el programa Estudia i Investiga a l’UJI i amb els estudiants més brillants, per a explicar-los l’existència del programa, un cop ja estan matriculats en la titulació.
  • Xarrades en els instituts, per part de l’estudiantat participant, per tal de contar la seua experiència als estudiants de batxillerat.
  • Participació en la fira DESTACA de Vila-real, on es pretén fomentar el talent i la innovació educativa i tecnològica.
  • Difusió del programa, a les seus a través de les sessions CONNECTA AMB LA CIÈNCIA.

Els i les participants aquest curs 2016/2017 són un total de 117 estudiants:

  • Finalistes de les olimpíades: 27
  • Bona nota d’accés a la universitat: 76
  • Bon expedient de segon curs i posteriors: 14
  • Grups de recerca participants: 67

Amb la següent distribució:

Facultat de Ciències de la Salut: 18 participants

  • Grau en Psicologia: 8 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Medicina: 6 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Infermeria: 4 alumnes en dos grups diferents.

Facultat de Ciències Humanes i Socials: 31 participants

  • Grau en Història i Patrimoni: 5 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Humanitats, estudis interculturals: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Comunicació Audiovisual: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Publicitat i Relacions Públiques: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Periodisme: 4 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Estudis Anglesos: 4 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Traducció i Interpretació: 6 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Primària: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Infantil: 3 alumnes en dos grups de recerca.

 

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 43 participants

  • Grau en Enginyeria Mecànica: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs: 3 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Tecnologies Industrials: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Química: 9 alumnes en cinc grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Química: 4 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Elèctrica: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Matemàtica Computacional: 3 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Informàtica: 7 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Arquitectura Tècnica: 1 alumne en un grup de recerca.

Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 25 participants

  • Grau en Economia: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Administració d’Empreses: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Finances i Comptabilitat: 3 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Gestió i Administració Pública: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Turisme: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Criminologia i Seguretat: 2 alumnes en dos grups de recerca.
  • Grau en Dret: 8 alumnes en cinc grups diferents.
  • Grau en Relacions Laborals i Recursos Humans: 1 alumne en un grup de recerca.

La valoració a data 12 de juliol de 2017 per part d’alguns membres del programa (ens falten les valoracions de la meitat de les persones participants) és la següent:

ESTUDIANTAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,6 punts en una escala d’1 a 5. I ha fet els comentaris següents:

  • Pensava que anar al laboratori m’ocuparia molt més temps i no hem deixaria temps lliure, però he pogut combinar-ho amb l’horari perfectament i el treball d’investigació en el laboratori m’ha possibilitat enfonsar-me en un camp que no coneixia, i que m’encanta.
  • El programa ofereix una oportunitat que no s’ha de desaprofitar, perquè ens pot servir per al futur, a més a més, d’enriquir-nos a nivell personal i professionalment.

Aquest curs el nivell de satisfacció de l’estudiantat es manté en un nivell alt, 4.6 (curs anterior: 4.5 punts sobre 5).

PROFESSORAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,7 punts en una escala de l’1 a 5. I han fet els comentaris següents:

  • Aquest programa hauria d’incloure’s en el pla estratègic de la universitat, de tal manera que es pogueren definir indicadors de qualitat i assignar partides pressupostàries per al seu millor funcionament.
  • El programa em sembla molt interessant per a fomentar que els alumnes de primers cursos inicien amb bon peu la seua carrera investigadora. Com a grup estem molt satisfets.

Aquest curs el nivell de satisfacció del professorat s’ha mantingut respecte al curs anterior, amb la mateixa puntuació.

Dins, del programa Estudia i Investiga a l’UJI, es continuen desenvolupant dues accions que es van iniciar el curs anterior i que són: 

  • Concurs de Premis a les millors pràctiques Estudia i Investiga a l’UJI. Amb el conveni de la Fundació Banc Sabadell, s’ha atorgat un total de 8 premis a les millors pràctiques del programa, amb la distribució de dos premis per cada centre docent.

L’estudiantat havia de presentar, amb el suport i ajuda del grup de recerca, un pòster, de manera anònima, en la que  mostraren l’experiència i aprenentatges que els havia proporcionat la participació en el programa, durant els tres o quatre anys que ja estaven participant-hi.

Després de valorar els treballs presentats, la distribució de premis, es va repartir de la següent manera:

Facultat de Ciències Humanes i Socials:

  • Primer premi: Análisis en profundidad del articulo científico y sus aplicacions prácticas. Juani Segarra Gallego.
  • Segon premi: Historia, filosofía y educación unides para contextualitzar la violència sociocultural en nuestras aulas. Marc Salvador Queral.

Facultat de Ciències de la Salut:

  • Primer premi: Neurobiología de la conducta motivada: anàlisis de marcadores de protección cel·lular en neurones dopaminérgicas. María Capilla Lozano.
  • Segon premi: Eficacia de una intervención vía skipe basada en la regulación emocional añadiendo componentes de mindfulness y psicologia positiva para un transtorno de trance disociativo: un estado de caso. Clara Miguel Sanz.

Facultat de Ciències Jurídicas y Económicas:

  • Primer premi: Governança, transparència i participació ciutadana a les Administracions Públiques. Jaime Clemente Martínez.

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals:

  • Primer premi: Síntesis y evaluación biológica de compuestos anti-VEGFR2. Inés Domingo Ortí.  
  • Segon premi: Síntesi de diamines a partir d’aldehids comercials. Judith Escrig Traver. 
  • Tercer premi: Diseño, síntesis y evaluación biológica de agentes anticáncer multidiana. Raquel Gil Edo. 

 

  • II Jornada Estudia i Investiga a l’UJI. L'objectiu era el de compartir un espai de trobada per als participants (estudiantat i professorat) d'aquest programa. L'activitat que va estar oberta al públic, i en la que finalment van assistir 58 persones, comptava amb el següent programa: 

12.30h – Inauguració de les II Jornades del programa Estudia i Investiga a l’UJI, per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i del director de la Unitat de Suport Educatiu, Iván J. Barreda Tarrazona.

Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

12.45h – Taula rodona: Què hi ha després del Programa Estudia i Investiga a l’UJI?

Rocío Carratalá Sáez. Exalumna del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Graduada en Matemàtica Computacional. Màster Universitari en Computación Paralela y Distribuida de la Universitat Politècnica de València. Becària FPU en el grup de recerca “High Performance Computing and Architectures” de l’UJI, on prepara el Doctorat en Informàtica. 

Joana Doñate Ventura. Exalumna del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Graduada en Comunicació Audiovisual. Beca de col·laboració en el Departament de Comunicació de l’UJI. Màster Universitari en Nuevas Tendencias y Procesos de Innovación en Comunicación, també de l’UJI.

Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

13.15h – Lliurament de Diplomes a l’estudiantat participant en les II Jornades per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.

Lloc: Sala de Graus de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

13.30h – Exposició de pòsters, i explicació dels treballs de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, la Facultat de Ciències Humanes i Socials, Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques i de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.

Lloc: Hall de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques.

14.00h – Fi de la Jornada.

En total es van presentar 23 treballs en forma de pòsters, per tal de mostrar el que s’ha treballat de manera continuada en els diferents grups de recerca, estudiantat tant de segon, com de tercer i quart any de treball en el programa. 

S’han presentat 6 treballs de la FCS, 6 de la FCHS, 12 de l’ESTCE i han participat en la jornada, per primera vegada grups de recerca i participants de la FCJE amb 4 treballs.

La valoració tant per part del professorat, com de l’estudiantat participant, va ser molt positiva. Com a conclusions d’aquesta jornada es poden destacar:

  • Necessitat de la continuïtat del programa, després de veure la bona evolució que ha tingut des dels seus inicis.
  • Necessitat de fer-lo més visible a la comunitat universitària i a la societat en general, i per tant, la directora de l’Escola de Doctorat (Mercè Correa) proposa establir una col·laboració de cara a fer més visibles els programes de doctorat i els grups de recerca, donat que el programa vol fer un canvi en el plantejament de com els grups de recerca expliquen les seues línies de treball.
  • El professorat ha de tindre més iniciativa de cara a incorporar a aquests estudiants en el programa, a través de la via de 2n curs i posteriors (Iván Barreda).
  • Cal iniciar gestions amb altres serveis de la Universitat com la OTOP per tal de facilitar la incorporació de l’estudiantat als grups de recerca. Es fa la petició (Edgar Bresó) de que l’estudiantat tinga targetes per accedir als laboratoris que tenen accés restringit als membres del Departament. 
  • Després de tot l’esforç que s’està fent per a que el programa tinga èxit, falta donar-li continuïtat de cara a explicar-los a l’estudiantat les opcions que tenen en finalitzar el grau, i caldria que s’oferira alguna opció de continuar vinculats als grups de recerca per haver segut participants del programa. Aquesta opció s’ha d’estudiar per veure com portar-la a terme.
  • Des del ITC proposen que la participació en el programa es tinga en compte per a la sol·licitud de beques de col·laboració dels darrers cursos del grau.  

 

Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu