En el curs 2016/17 la formació del PDI s’ha vertebrat entorn a cinc programes formatius:
Programa de formació permanent (PFP) (activitats formatives adreçades a tot el PDI).
Programa de formació dels càrrecs acadèmics (PFC) (formació específica per als docents amb càrrec als departaments, titulacions i universitat en general).
Programa de formació del professorat Novell (PFN) (formació, suport i assessorament educatiu al professorat de nova incorporació, incloent-hi els potencials futurs docents que han gaudit de venia docendi).
Programa de formació de Becaris FPU (PFPU) (formació intensiva prèvia a les practiques docents del segon any de la beca, centrada en les competències docents establertes a l’ordre ministerial del programa de beques FPU).
Programa de formació sota demanda (PFSD) (suport, convalidació i coorganització d’accions formatives amb els serveis, departaments i centres de l’UJI així com als Seminaris Permanents d’Innovació Educativa).
A més a més, per primera vegada a l'UJI, s'ha ofert un curs específici per formar en docència al professorat associat de nova incorporació amb l'assistència de 44 PDI.
Tota la formació en docència per al PDI es preveu interconnectada per a rendibilitzar al màxim els esforços i les sinergies. Per tant, presentem a la memòria de forma integrada les activitats formatives (cursos, tallers, seminaris, etc.) que s’han organitzat al llarg del curs 2016/17 entre els cinc programes formatius esmentats.
En l’oferta d’activitats formatives han participat altres serveis de l’UJI vinculats amb la docència com l’OIPEP, l'OCDS, el CENT, la Unitat d’Igualtat i INCREA i s’han reconegut cursos organitzats des de diversos departaments, titulacions i Seminaris Permanents d’Innovació Educativa.
En aquest curs acadèmic 2016/17 fins al mes de juliol, s’han organitzat i/o reconegut fins a 39 accions formatives distintes amb un total de 350 hores ofertes al PDI. A aquesta oferta formativa han assistit 455 professors i professores diferents.
Pel que fa a la valoració global mitjana de la satisfacció dels assistents a les diferents activitats formatives, a l’igual que el curs passat, s’ha superat lleugerament el 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta”).
Dintre de les activitats formatives exclusives per a professorat novell (7 cursos de formació docent bàsica i la segona jornada d'intercanvi d'experiències d'innovació educativa), han assistit un total de 120 docents diferents, amb una mitjana de la satisfacció general de 4,49 sobre 5.
Aquest curs s'han incorporat al Programa de Formació de Professorat Novell 33 professors i professores; 35 PDI novells han continuat cursant el segon any, de manera que han participat un total de 68 docents novells, ajudats per 57 docents tutors (hi ha tutors amb més d’un novell).
El professorat novell de primer any, junt amb els seus tutors i tutores, ha realitzat com a mínim 3 entrevistes amb els tècnics de l’USE (per a la presentació de les tasques a realitzar, el seguiment del procés de treball i l’anàlisi i reflexió final del treball fet), igual que els de segon any del programa (per a l’assessorament en el plantejament del seu projecte de millora educativa, seguiment a meitat de curs de les innovacions i millores introduïdes en la seua docència, i assessorament per a l’elaboració de la Carpeta Docent com a memòria final del programa).
Al curs 2016/17 s'ha aprovat el nou programa de formació en docència universitaria per a becaris i becàries FPU.
En el curs 2016/17 el 100% dels cursos de formació permanent organitzats per l’USE són procedents de la “Borsa de formadors i formadores en docència universitària”.
Els resultats han estat força positius: tots els cursos han cobert sobradament totes les places ofertes i la satisfacció del PDI assistent ha estat superior al 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta.
L’UJI forma part de REDIFOPUCV, la xarxa de serveis sobre formació i innovació del professorat constituïda per totes les universitats públiques valencianes. Aquest curs 2016/17 professorat de l'UJI ha col·laborat amb professorat de la Universitat de València en un projecte de formació i docència universitària mitjançant metodologies d'Aprenentatge Servei (APS).