Formació del PDI

20/07/2017 | USE
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

En el curs 2015/16 la formació del PDI s’ha vertebrat entorn a cinc programes formatius:

  1. Programa de formació permanent (PFP) (s’han ofert dos convocatòries d’activitats formatives en el curs acadèmic).
  2. Programa de formació dels càrrecs acadèmics (PFC) (activitats de formació específica per als docents amb càrrec als departaments, titulacions i universitat en general).
  3. Programa de formació del professorat Novell (PFN) (formació, suport i assessorament educatiu al professorat de nova incorporació, incloent-hi els potencials futurs docents que han gaudit de venia docendi).
  4. Programa de formació de Becaris FPU (PFPU) (formació intensiva prèvia a les practiques docents del segon any de la beca, centrada en les competències docents establertes a l’ordre ministerial del programa de beques FPU).
  5. Programa de formació sota demanda (PFSD) (suport, convalidació i coorganització d’accions formatives amb els serveis, departaments i centres de l’UJI així com als Seminaris Permanents d’Innovació Educativa).

Activitats formatives.

Tota la formació en docència per al PDI es preveu interconnectada per a rendibilitzar al màxim els esforços i les sinergies. Per tant, presentem a la memòria de forma integrada les activitats formatives (cursos, tallers, seminaris, etc.) que s’han organitzat al llarg del curs 2015/16 entre els cinc programes formatius esmentats.

En l’oferta d’activitats formatives han participat altres serveis de l’UJI vinculats amb la docència com l’OIPEP, l'OCDS, el CENT, la Unitat d’Igualtat i INCREA i s’han reconegut cursos organitzats des de diversos departaments, titulacions i Seminaris Permanents d’Innovació Educativa.

En aquest curs acadèmic 2015/16 fins al mes de juliol, s’han organitzat i/o reconegut fins a 40 accions formatives distintes amb un total de 489 hores ofertes al PDI. A aquesta oferta formativa han assistit 491 professors i professores diferents (un 21% més de PDI que al curs passat).

Pel que fa a la valoració global mitjana de la satisfacció dels assistents a les diferents activitats formatives, a l’igual que el curs passat, s’ha superat lleugerament el 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta”).

 

Taula d'assistents a les activitats formatives
Nº (*) TÍTOL PROGRAMA(**) ASSITENTS
1 i 2 Creació de continguts docents per a dispositius mòbils PFP 41
3 i 4 Fer classe amb la boca tancada: estratègies d'ensenyament centrades en l'estudiant PFP 53
5 Internacionalització de la docència en l'aula universitària PFP 25
6 Avaluació contínua en el procés d’ensenyament/aprenentatge universitari PFP 15
7 Capacitació per a la docència en l’actitud i l’esperit emprenedor PFP 11
8 i 9 Com donar la volta a la classe (flipped classroom) PFP 50
10 Desenvolupament d’habilitats per a exposar amb claredat en l’aula PFP 18
11 Diversitat funcional: procés d'ensenyament i mètodes d'avaluació PFP 12
12 La intel·ligència emocional com a recurs per a la docència universitària. Aprenentatge per a la gestió de les emocions a l’aula PFP 13
13 Metodologia docent basada en els podcasts. Elaboració i divulgació de podcasts. La guia d'aprenentatge PFP 28
14 Implantació de la docència per projectes PFC 17
15 V Jornada nacional sobre estudis universitaris i I taller d'innovació educativa PFP/PFD 66
16 Formació inicial per a la docència universitària PFPU 10
17 Iniciació a l’Aula Virtual de l'UJI  PFN 31
18 L’Avaluació com instrument de millora de la qualitat educativa  PFN 31
19 La incorporació de la perspectiva de gènere a la docència universitària. Un tema transversal PFN 30
20 Metodologia didàctica per a l’ensenyament universitari  PFN 31
21 Nocions bàsiques per a la introducció de l'anglès com a llengua d'instrucció a l'aula  PFN 23
22 Planificació de la docència universitària  PFN 27
23 Recursos de conducta per a la docència en Valencià  PFN 21
24 II Jornada d'Experiències d'Innovació Educativa (JEIE2016) PFN 65
25 Com donar la volta a la classe (flipped classroom) en informàtica PFD 8
26 Curs introductori al programa Atlas.ti per a l'àmbit del Periodisme PFD 12
27 If Content is alredy challenging in the mother tongue, how can using a foreing language help? PFD 19
28 Integrant l'aprenentatge cooperatiu en l'aula PFD 46
29 Introducció a la gamificació docent en informàtica PFD 12
30 Introducció als projectes internacionals educatius. La convocatòria Erasmus + KA2 2016 PFD 20
31 La docència a distància a l'àmbit de les matemàtiques PFD 12
32 L'aprenentatge cooperatiu: la metodologia Lego Serius Play com a recurs docent PFD 8
33 Pla de formació per a les pràctiques internacionals 2016/17: estratègies i eines avançades per a l'ocupació i les pràctiques internacionals PFD 7
34 Recerca, innovació i anàlisi de millora del Prácticum de Mestre PFD 31
35 Repensant els sabers necessaris per a la formació de mestres PFD 22
36 Selecció de variables en R aplicat a la recerca i la innovació de la docència PFD 12
37 Seminari d’eines per a la coordinació de les pràctiques externes PFD/PFC 28
38 Seminari d’eines per a la tutorització de les pràctiques externes PFD 51
39 Seminari de Flipped Classroom (docència inversa) PFD 18
40 Seminari sobre anàlisis qualitatiu aplicat a la innovació i investigació educativa PFD 23
41 Taller de metodologia de recerca per a la docència en ciències de la salut PFD 13
42 TFG dels Graus de Mestre d'Infantil i Primària (curs 2015/16): Normativa i estratègies per a la tutorització  PFD 11
43 Utilització de R en les pràctiques del grau de Finances i Comptabilitat: enfocament bayesià PFD 9

(*) Quan s’indiquen més d’un número en la primera columna és perquè s’ha fet més d’una edició de la mateixa activitat formativa
(**) Les sigles es corresponen amb els cinc programes de formació amb algunes activitats que pertanyen simultàniament a diferents programes: PFP (Formació Permanent), PFC (Formació de Càrrecs), PFPU (Formació de becaris FPU), PFN (Formació de Novells) i PFD (Formació a Demanda).

 

Participació al Programa de formació del professorat novell i becaris de FPU

Dintre de les activitats formatives exclusives per a professorat novell (7 cursos de formació docent bàsica i la segona jornada d'intercanvi d'experiències d'innovació educativa), han assistit un total de 70 docents diferents, amb una mitjana de la satisfacció general de 4,43 sobre 5.

Aquest curs s'han incorporat al Programa de Formació de Professorat Novell 39 professors i professores; 23 PDI novells han continuat cursant el segon any, de manera que han participat un total de 62 docents novells, ajudats per 57 docents tutors (hi ha tutors amb més d’un novell).

El professorat novell de primer any, junt amb els seus tutors i tutores, ha realitzat com a mínim 3 entrevistes amb els tècnics de l’USE (per a la presentació de les tasques a realitzar, el seguiment del procés de treball i l’anàlisi i reflexió final del treball fet), igual que els de segon any del programa (per a l’assessorament en el plantejament del seu projecte de millora educativa, seguiment a meitat de curs de les innovacions i millores introduïdes en la seua docència, i assessorament per a l’elaboració de la Carpeta Docent com a memòria final del programa).

A la primera activitat del pla de formació de becaris FPU han assistit 10 becaris, la pràctica totalitat dels becaris que es trobaven a l’UJI quan es va oferir l’activitat formativa.

 

Borsa de formadors i formadores de l’USE.

En el curs 2015/16 el 100% dels cursos de formació permanent organitzats per l’USE són procedents de la “Borsa de formadors i formadores en docència universitària”.

Els resultats han estat força positius: tots els cursos han cobert sobradament totes les places ofertes i la satisfacció del PDI assistent ha estat superior al 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta.

 

Estudi de l’eficàcia de la formació del professorat.

Abans d’aprovar el nou pla de formació de professorat per als propers 3 cursos acadèmics, s’ha fet un informe de valoració del pla de formació anterior (formació des del 2011/12 al 2014/15). En l’elaboració d’aquest informe, per primera vegada s’ha fet un estudi de l’eficàcia de la formació. Es va obrir l’enquesta per als 506 PDI que havien assistit a alguna de les activitats organitzades per l’USE i van contestar 324 (el 63%), la qual cosa permet fer estimacions amb un error mostral del 3,27% amb un nivell de confiança del 95%. El estudi demostra que el PDI, després d’haver-se format, considera que el pla i la seua formació els ha ajudat a millorar (ara són més competents, han introduït millores que han après en la formació i creuen que les classes les fan millor) i que s’ha donat prou cobertura a les seues principals necessitats i interessos.

 

Participació en xarxes professionals sobre formació del PDI

L’UJI ha participat en la constitució d’una xarxa de serveis sobre formació i innovació del professorat constituïda per totes les universitats públiques valencianes: REDIFOPUCV. Aquest curs 2015/16 s’ha publicat el nou portal web per a la coordinació i difusió de les nostres activitats: www.redifopucv.es.

 

Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu