En el curs 2015/16 la formació del PDI s’ha vertebrat entorn a cinc programes formatius:
Tota la formació en docència per al PDI es preveu interconnectada per a rendibilitzar al màxim els esforços i les sinergies. Per tant, presentem a la memòria de forma integrada les activitats formatives (cursos, tallers, seminaris, etc.) que s’han organitzat al llarg del curs 2015/16 entre els cinc programes formatius esmentats.
En l’oferta d’activitats formatives han participat altres serveis de l’UJI vinculats amb la docència com l’OIPEP, l'OCDS, el CENT, la Unitat d’Igualtat i INCREA i s’han reconegut cursos organitzats des de diversos departaments, titulacions i Seminaris Permanents d’Innovació Educativa.
En aquest curs acadèmic 2015/16 fins al mes de juliol, s’han organitzat i/o reconegut fins a 40 accions formatives distintes amb un total de 489 hores ofertes al PDI. A aquesta oferta formativa han assistit 491 professors i professores diferents (un 21% més de PDI que al curs passat).
Pel que fa a la valoració global mitjana de la satisfacció dels assistents a les diferents activitats formatives, a l’igual que el curs passat, s’ha superat lleugerament el 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta”).
Nº (*) | TÍTOL | PROGRAMA(**) | ASSITENTS |
---|---|---|---|
1 i 2 | Creació de continguts docents per a dispositius mòbils | PFP | 41 |
3 i 4 | Fer classe amb la boca tancada: estratègies d'ensenyament centrades en l'estudiant | PFP | 53 |
5 | Internacionalització de la docència en l'aula universitària | PFP | 25 |
6 | Avaluació contínua en el procés d’ensenyament/aprenentatge universitari | PFP | 15 |
7 | Capacitació per a la docència en l’actitud i l’esperit emprenedor | PFP | 11 |
8 i 9 | Com donar la volta a la classe (flipped classroom) | PFP | 50 |
10 | Desenvolupament d’habilitats per a exposar amb claredat en l’aula | PFP | 18 |
11 | Diversitat funcional: procés d'ensenyament i mètodes d'avaluació | PFP | 12 |
12 | La intel·ligència emocional com a recurs per a la docència universitària. Aprenentatge per a la gestió de les emocions a l’aula | PFP | 13 |
13 | Metodologia docent basada en els podcasts. Elaboració i divulgació de podcasts. La guia d'aprenentatge | PFP | 28 |
14 | Implantació de la docència per projectes | PFC | 17 |
15 | V Jornada nacional sobre estudis universitaris i I taller d'innovació educativa | PFP/PFD | 66 |
16 | Formació inicial per a la docència universitària | PFPU | 10 |
17 | Iniciació a l’Aula Virtual de l'UJI | PFN | 31 |
18 | L’Avaluació com instrument de millora de la qualitat educativa | PFN | 31 |
19 | La incorporació de la perspectiva de gènere a la docència universitària. Un tema transversal | PFN | 30 |
20 | Metodologia didàctica per a l’ensenyament universitari | PFN | 31 |
21 | Nocions bàsiques per a la introducció de l'anglès com a llengua d'instrucció a l'aula | PFN | 23 |
22 | Planificació de la docència universitària | PFN | 27 |
23 | Recursos de conducta per a la docència en Valencià | PFN | 21 |
24 | II Jornada d'Experiències d'Innovació Educativa (JEIE2016) | PFN | 65 |
25 | Com donar la volta a la classe (flipped classroom) en informàtica | PFD | 8 |
26 | Curs introductori al programa Atlas.ti per a l'àmbit del Periodisme | PFD | 12 |
27 | If Content is alredy challenging in the mother tongue, how can using a foreing language help? | PFD | 19 |
28 | Integrant l'aprenentatge cooperatiu en l'aula | PFD | 46 |
29 | Introducció a la gamificació docent en informàtica | PFD | 12 |
30 | Introducció als projectes internacionals educatius. La convocatòria Erasmus + KA2 2016 | PFD | 20 |
31 | La docència a distància a l'àmbit de les matemàtiques | PFD | 12 |
32 | L'aprenentatge cooperatiu: la metodologia Lego Serius Play com a recurs docent | PFD | 8 |
33 | Pla de formació per a les pràctiques internacionals 2016/17: estratègies i eines avançades per a l'ocupació i les pràctiques internacionals | PFD | 7 |
34 | Recerca, innovació i anàlisi de millora del Prácticum de Mestre | PFD | 31 |
35 | Repensant els sabers necessaris per a la formació de mestres | PFD | 22 |
36 | Selecció de variables en R aplicat a la recerca i la innovació de la docència | PFD | 12 |
37 | Seminari d’eines per a la coordinació de les pràctiques externes | PFD/PFC | 28 |
38 | Seminari d’eines per a la tutorització de les pràctiques externes | PFD | 51 |
39 | Seminari de Flipped Classroom (docència inversa) | PFD | 18 |
40 | Seminari sobre anàlisis qualitatiu aplicat a la innovació i investigació educativa | PFD | 23 |
41 | Taller de metodologia de recerca per a la docència en ciències de la salut | PFD | 13 |
42 | TFG dels Graus de Mestre d'Infantil i Primària (curs 2015/16): Normativa i estratègies per a la tutorització | PFD | 11 |
43 | Utilització de R en les pràctiques del grau de Finances i Comptabilitat: enfocament bayesià | PFD | 9 |
(*) Quan s’indiquen més d’un número en la primera columna és perquè s’ha fet més d’una edició de la mateixa activitat formativa
(**) Les sigles es corresponen amb els cinc programes de formació amb algunes activitats que pertanyen simultàniament a diferents programes: PFP (Formació Permanent), PFC (Formació de Càrrecs), PFPU (Formació de becaris FPU), PFN (Formació de Novells) i PFD (Formació a Demanda).
Dintre de les activitats formatives exclusives per a professorat novell (7 cursos de formació docent bàsica i la segona jornada d'intercanvi d'experiències d'innovació educativa), han assistit un total de 70 docents diferents, amb una mitjana de la satisfacció general de 4,43 sobre 5.
Aquest curs s'han incorporat al Programa de Formació de Professorat Novell 39 professors i professores; 23 PDI novells han continuat cursant el segon any, de manera que han participat un total de 62 docents novells, ajudats per 57 docents tutors (hi ha tutors amb més d’un novell).
El professorat novell de primer any, junt amb els seus tutors i tutores, ha realitzat com a mínim 3 entrevistes amb els tècnics de l’USE (per a la presentació de les tasques a realitzar, el seguiment del procés de treball i l’anàlisi i reflexió final del treball fet), igual que els de segon any del programa (per a l’assessorament en el plantejament del seu projecte de millora educativa, seguiment a meitat de curs de les innovacions i millores introduïdes en la seua docència, i assessorament per a l’elaboració de la Carpeta Docent com a memòria final del programa).
A la primera activitat del pla de formació de becaris FPU han assistit 10 becaris, la pràctica totalitat dels becaris que es trobaven a l’UJI quan es va oferir l’activitat formativa.
En el curs 2015/16 el 100% dels cursos de formació permanent organitzats per l’USE són procedents de la “Borsa de formadors i formadores en docència universitària”.
Els resultats han estat força positius: tots els cursos han cobert sobradament totes les places ofertes i la satisfacció del PDI assistent ha estat superior al 4,5 sobre 5 (satisfacció entre “prou alta” i “molt alta.
Abans d’aprovar el nou pla de formació de professorat per als propers 3 cursos acadèmics, s’ha fet un informe de valoració del pla de formació anterior (formació des del 2011/12 al 2014/15). En l’elaboració d’aquest informe, per primera vegada s’ha fet un estudi de l’eficàcia de la formació. Es va obrir l’enquesta per als 506 PDI que havien assistit a alguna de les activitats organitzades per l’USE i van contestar 324 (el 63%), la qual cosa permet fer estimacions amb un error mostral del 3,27% amb un nivell de confiança del 95%. El estudi demostra que el PDI, després d’haver-se format, considera que el pla i la seua formació els ha ajudat a millorar (ara són més competents, han introduït millores que han après en la formació i creuen que les classes les fan millor) i que s’ha donat prou cobertura a les seues principals necessitats i interessos.
Participació en xarxes professionals sobre formació del PDI
L’UJI ha participat en la constitució d’una xarxa de serveis sobre formació i innovació del professorat constituïda per totes les universitats públiques valencianes: REDIFOPUCV. Aquest curs 2015/16 s’ha publicat el nou portal web per a la coordinació i difusió de les nostres activitats: www.redifopucv.es.