Informació acadèmica

01/03/2017 | USE
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Fires

Com l'any passat hem col·laborat amb el Servei de Publicacions i Comunicacions a l'hora de subministrar la informació dels plans d'estudis en tríptics i en tot el que se'ns necessite, inclòs el “Marquèting Directe”.

La Universitat Jaume I ha estat present en diferents jornades i fires d’informació i orientació, en un gran nombre de localitats més enllà del que es pot considerar l’àrea d’influència de la Universitat.

 Fira                                                   Data                                                 Lloc

Orienta’t                                     15-16/03/2016                                   Almassora

Mater Dei                                        22/03/2016                                      Castelló

Orienta’t                                         5-8/04/2016                                      Catarroja

Firujiciència                                       07/04/2016                                    Castelló. UJI. FCHS

Fira de l’estudiant                             08/04/2016                                   Cocentaina

Fira de l'estudiant                          11-15/04/2016                                  Xàtiva

 Orienta’t                                        11-15/04/2016                                    Alzira

University Day                                  14/04/2016                                      Gandia

Fira de l'estudiant                             15/04/2016                                  Ontinyent

Orienta’t                                            18/04/2016                                     Alginet

Orienta’t                                             20-21/04/2016                            Moncada

Festa per la llengua                           23/04/2016                                 Àgora UJI

Orienta’t                                            27-29/04/2016                              Sueca

Expoebre                                            28/04/2016                                 Tortosa

Juventud Activa                                  6-7/05/2016                                 Terol

Primavera Educativa                        13-15/05/2016                             València

 

Assistència del personal d’InfoCampus a jornades i encontres celebrats a unes altres universitats espanyoles i a cursos de formació específica organitzats per la Universitat Jaume I

Amb la finalitat d’estar informats de totes les novetats i també per tal d’intercanviar experiències amb altres universitats el personal d’informació i orientació de l’UJI va assistir al l'encontre organitzat per el Grup de Serveis d’Informació i Orientació Universitària (SIOU), aquest encontre es va celebrar a Logroño  els dies 27, 28 i 29 d’abril de 2016, la universitat responsable va ser la Universidad de la Rioja,  amb el nom de “La información y orientación universitària. Más allà de la admisión». Des de juny de 2016 es la Universitat Jaume I qui coordina a aquest grup de treball .

La Universitat Jaume I (USE-Informació i Servei de Comunicació i Publicacions) forma part del  grup de treball SIOU «Feria Virtual», la seva finalitat és dissenyar l'estructura i continguts de la primera fira virtual espanyola i establir els mecanismes de difussió a partir de la proposta presentada per el Grup Coordinador de SIOU.

Al mes de novembre de 2014 la Universitat Jaume I forma part  d'un altre grup de treball del grup SIOU, el nom d'aquest grup és: «Guias y herramientas para la orientación universitaria»

D’altra banda en la Universitat Politècnica de València es van celebrar el 25 de novembre de 2015  les XV Jornades d’Orientació a les quals va assistir personal d’informació de l’UJI. En aquesta edició es van tractar entre altres les novetats en l'accés a la universitat i normatives pròpies de la UPV.

Finalment, el personal d’informació i orientació va assistir al curs de formació “Informació i atenció a l’usuari en l’àmbit universitari” impartit per tècnics de la Universidad de Múrcia. També  va rebre formació sobre diferents temàtiques assistint a cursos ofertats per l’ àrea de formació del Servei de Recursos Humans de la Universitat.

Informació acadèmica

Les sol·licituds d’informació ateses a InfoCampus de l’1 de juliol de 2015 al 30 de juny de 2016 han estat en total 96.393, d’aquestes 45.955 van ser en persona, 41.398 per telèfon, 6.850 per correu electrònic, 2.190 mitjançant la bústia institucional de consultes, queixes, suggeriments i felicitacions.

Aquestes dades fan referència al nombre de persones que han plantejat consultes d’informació.

D’altra banda des de InfoCampus es gestiona la base de dades d’habitatge de l’UJI per tal de donar difusió a ofertes de pisos en lloguer o compartir. Durant el període de temps de l’1 de juliol de 2015 i 30 de juny de 2016 aquesta base de dades ha rebut 36.598 consultes. En aquest període s’han introduït 425 ofertes noves i se n’han modificat 3.843.

El personal que treballa en informació també gestiona i modera la base de dades del Tauler d’anuncis que conté els tipus d’ofertes següents: audiovisuals, compra-venda, esports, informàtica, treball (oferta/demanda)..., en el mateix període de temps aquesta base de dades ha registrat   2.785 accessos, s’han introduït 129 ofertes noves i 271 han estat modificades.

Finalment mitjançant la base de dades del Rodador, que conté convocatòries de beques, premis, congressos i cursos... s’ha donat difusió al voltant de 504 convocatòries.

Visites concertades al campus

El programa es crea a partir de la sol·licitud de centres educatius i entitats que volen incloure entre les seues activitats educatives extraescolars una visita a la Universitat Jaume I, ja siga de forma genèrica o vinculada a continguts de determinades assignatures de primària o d’ESO.

Tenen com a finalitat donar a conèixer la Universitat Jaume I, les titulacions que s’hi imparteixen i les instal·lacions pròpies.

 Les visites s’acomoden a l’objectiu del centre sol·licitat, i n’hi ha dues modalitats:

  •  General: visita general de la Universitat Jaume I, les titulacions acadèmiques i les instal·lacions (Centre de Documentació-Biblioteca, aules informàtiques, Servei d’Esports, etc.).
  • Específica: visita a instal·lacions específiques d’una determinada titulació (laboratoris, tallers, hivernacle, etc.). Les visites consten d’una part explicativa per contextualitzar la Universitat o titulació i un itinerari per les diferents instal·lacions.
  • Enguany, amb motiu del 25 aniversari de l´UJI, des del Programa de Visites de la Universitat Jaume I, amb la col·laboració del Servei de Comunicació i Publicacions i de l´OCIT, hem organitzat unes visites al Campus adreçada exclusivament a les empreses col·laboradores de l´UJI amb motiu del 25 aniversari. La invitació es va enviar a un total de 57 empreses de diferents sectors ( taulelleres, ajuntaments, refineries, fundacions i entitats bancàries, entre d´altres), mitjançant diversos correus electrònics i també s´ha contactat amb la majoria d´elles via telèfon. Finalment 6 van ser les empreses que van participar en aquests itineraris amb un total de 22 participants.

 Durant el curs 2015/16 s’han realitzat un total de:

  •  43 visites concertades al campus del programa general amb un total de 1715 participants procedents de les següents entitats: Col·legi Mater Dei, Àgora Lledó International School Castelló, IES Bovalar, CC Illes Columbretes, IES Sos Baynat, IES Barri del Carme València, Ntra. Sra. De la Consolació Borriana, Verge del Carme Vila-Real, Busbe Pont Vila-Real, Laude British School of Vila-Real, CES Alt Maestrat, IES Enric Valor, CEIP La Moreria, CEIP Errando Vilar, IES Vilafranca, IES Ximén d´Urrea, IES Honori Garcia, IES Politènic, CEIP Enric Soler i Godes, IES Gilabert de Centelles, IES Alto Palancia, IES Maestrat, Col·legi Liceo, IES Vila-Roja, Col·legi Lope de Vega, IES Francesc Ribalta, CEIP Bernat Artola, IES Penyeta Roja, Erasmus UJI, Professorat de Colòmbia, Associació de mestresses de casa de Borriol, Erimar Formació, Visites personalitzades a futurs alumnes de fora de la nostra Comunitat (Finlàndia, Burgos, Vilanova i la Geltrú), Visita Promoció Química, Caritas Interparroquial Castelló, Diari de Terol i Centre de Formació de Persones Adultes Germà Colon.

 Durant el curs 2015-16 han participat en el programa de visites a l’UJI un total de 43 col·laboradors.

La valoració que ens han donat dels centres al Programa ha estat de 4,3 sobre 5.

 

LLEU, llibre de les titulacions

El LLEU conté informació fonamental sobre les titulacions que s’imparteixen a la Universitat, tant de les assignatures (continguts, horaris, incompatibilitats, professorat, llengua de docència, crèdits, etc.) com referida a la normativa, presentació de les titulacions, serveis de la universitat, FAQ, etc.

El LLEU és una de les eines més consultades per l’estudiantat, especialment durant el període de matrícula i ampliació.

Des de l’USE coordinem l’actualització dels continguts de les assignatures al LLEU.

Transició cap a la universitat

La coordinació de la universitat amb uns altres nivells educatius és un aspecte fonamental per a facilitar la presa de decisions en el procés de transició cap a la universitat. En aquest sentit, s’han establert una sèrie d’activitats i projectes:

Jornades de Portes Obertes

Els dies 3, 10, 16 i 23 de febrer de 2016 s’ha organitzat la XXV edició de les Jornades de Portes Obertes, dirigides als centres d’ensenyament secundari. El nombre de centres participants ha sigut de 57 i l’estudiantat assistent de 2.657. La valoració d’aquesta activitat va donar un índex de satisfacció general de 4,19 sobre 5.

Xarrades als centres d’ensenyament secundari

Les xarrades als centres educatius es divideixen en les modalitats següents:

  • Xarrades UJI sobre graus, accés i admissió a la universitat o prova d’accés a la universitat (PAU) i taller web: Navega pel teu web: transita cap a la Universitat!
  • Xarrades temàtiques de les titulacions.

Els destinataris han estat alumnat de batxillerat, de cicles formatius de grau superior o d’educació secundària obligatòria, persones que es preparen la prova d’accés per a majors de 25 anys i/o pares i mares.

Quant a la temporalització, s’han situat entre el període d’octubre a maig.

El nombre total d’accions que s’han realitzat, dividides per modalitats, ha estat de:

  • 47 xarrades UJI (una d'aquestes ha estat dirigida a pares i mares).
  • 4 xarrades temàtiques de titulació (Comunicació Audiovisual, Publicitat i Relacions Públiques i Periodisme, EURUJI i les enginyeries, Mestre educació Infantil i Mestre Educació Primària).
  • 3 xarrades per a persones majors de 25 anys en centres de formació de persones adultes (CFPA)

En definitiva, el total d’intervencions realitzades aquest curs acadèmic se situa en 54 i la satisfacció general ha sigut de 4,10 sobre 5.

Practica a l’UJI

Des del Vicerectorat d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa de la Universitat Jaume I, aquest curs s’ha impulsat de forma institucional la sisena edició d'un projecte referent a la realització de pràctiques dels diferents graus dirigides a l’estudiantat que està cursant ESO, 1r i 2n de batxillerat i/o últims cursos de Cicles Formatius de Grau Superior (GFGS).

Aquesta acció, que es realitza a les pròpies instal·lacions de la universitat, té com a objectiu donar a conèixer de primera mà els graus de l’UJI d’una forma pràctica i facilitar la pressa de decisions del futur estudiantat universitari.

En aquestes pràctiques han participat un total de 1.327 estudiants i 19 graus s'han implicat (la totalitat dels graus dels graus de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals i de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques).

 

Coordinació amb els orientadors i les orientadores dels centres d’ensenyament secundari

S'han organitzat al llarg del curs dues Jornades d'Orientació:

Jornada d’Orientació (10/11/2015)

  • Programa de la jornada:
  • 25 anys d’orientació: perspectives de futur
  • Educació inclusiva
  • La intel·ligència emocional aplicada a contextos educatius
  • Què saber sobre el canvi de titulació/universitat i els reconeixements?
  • Informació i orientació per al curs 2015-16

 

Jornada d’Orientació (15/05/2016)

  • Programa de la jornada:
  • Informe de la vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa
  • Informe PAU 2014/15
  • Informació PAU i Preinscripció 2015/16
  • Informe unitat de discapacitat i diversitat
  • Informe coordinació secundaria UJI
  • Informe accions 2015/16 secundaria
  •  

Jornada d’acollida

S’ha realitzat la Jornada d’acollida per a facilitar l’adaptació i la integració de l’estudiantat de nou ingrés. Aquestes jornades van tenir lloc els dies 3, 4, 7 i 8 de setembre de 2014 amb una participació de 1.143 estudiants i es va comptar amb la col·laboració de 102 universitaris i universitàries i 67 professors i professores.

La satisfacció general amb l’activitat en una escala d’1 a 5 ha obtingut una puntuació de 4,29, la valoració de la Guia d’acollida entregada ha estat de 4,28.

 

Jornada de Portes Obertes en família a l’UJI

Amb motiu del 25 aniversari de la creació de l’UJI, s’ha organitzat,  el divendres 20 de maig,  la I Jornada de Portes Obertes: En família a l’UJI. L’objectiu de la jornada ha sigut donar a conèixer els estudis i tot el que ofereix la Universitat Jaume I per a facilitar el procés de presa de decisions de l’estudiantat.

 

La Universitat Jaume I va obrir les seues portes a tots els pares, mares i estudiantat de segon cicle d’ESO, batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS) per a gaudir d’una vesprada d’informació i orientació acadèmica universitària. Un total de 356 persones van assistir de les província de Castelló, València i Tarragona.

La satisfacció amb la jornada ha sigut de 4’75 en una escala d’1 a 5.

 

 

Elaboració de materials d’orientació

Des de la Unitat de Suport Educatiu s’ha coordinat i desenvolupat l’elaboració de diferents materials:

 

  • Catàleg d'accions per a secundària i primària.
  • Monografies i quadríptics dels graus.
  • CD simulador de la prova d’accés a la universitat (PAU).
  • Guia de portes obertes per a l’estudiantat i els orientadors i orientadores dels centres d’ensenyament secundari.
  • Guia d’acollida per a l’estudiantat nouvingut.
  • Pàgina web transició secundària-UJI: http://www.secundaria.uji.es.
  • Pàgina d’accés per a majors de 25 anys http://www.25.uji.es
  • Pàgina d'accés per a majors de 40 anys http://www.40.uji.es
  • Pàgina d'accés per a majors de 45 anys http://www.45.uji.es

Suport psicopedagògic a l’estudiantat de la Universitat Jaume I

Les tècniques de la Unitat de Suport Educatiu han atès un total de 20 consultes d’orientació acadèmica. La majoria de les persones assessorades són estudiantat universitari (65%), un 25% són estudiants de secundària i la resta persones adultes que volen accedir a la universitat, alguns pares ...

Les temàtiques més freqüents d’aquestes consultes són:

  • Accés a la universitat, millora de nota de selectivitat, títols de grau.
  • Canvi de carrera.
  • Opcions per a continuar estudis, màsters, postgraus i cursos d’especialització i de formació contínua...

 

Durant aquest curs 2015/2016 s’ha implantant el Programa d’Acció Tutorial Universitari (PATU) dirigit a alumnat de primer curs a tots els graus de la Universitat Jaume I. L’objectiu d’aquest programa és facilitar la integració dels alumnes de primer a la Universitat Jaume I i per a portar-ho a terme s’utilitza una tutoria mixta, en la que els alumnes tutors amb l’ajuda d’un professor tutor, que serveix de guia i de suport, tutoritzen a un determinat nombre d’estudiants de primer curs.

Els alumnes de primer s’inscriuen voluntàriament al programa i tenen durant el curs 3 reunions presencials on se’ls facilita i explica informació que és rellevant segons en quin moment del curs. La Unitat de Suport Educatiu fa una sessió de formació per cadascuna de les reunions tant per als alumnes tutors com per als professors tutors i després són ells els que es reuneixen amb els tutoritzats. A banda de les reunions presencials, els alumnes de primer disposen d’un contacte directe amb els seus alumnes i professors tutors i d’una aula virtual on se’ls posa la informació. Per a facilitar dit contacte directe, han funcionat molt bé els grups de WhatsApp que s'han creat entre l'alumnat tutor i el tutoritzat.

A final de curs, es mantenen reunions per titulacions amb tot el professorat tutor per tal d'analitzar com ha funcionat la tutoria i valorar possibles propostes de millora. L'alumnat tutor presenta una memòria final amb la seua valoració de l'experiència.

En total han participat 43 professors/es tutors/es i 184 alumnes tutors/es que han tutoritzat a un total de 1362 alumnes de primer.

La satisfacció amb el programa per part dels professors tutors, en una escala d’1 a 5, ha sigut 4,10. La satisfacció dels alumnes tutors, 4,17 i la dels alumnes tutoritzats, 4.13.

Cal destacar un parell de comentaris dels alumnes tutoritzats que ressalten la importància del Programa de Tutories:

  •  “M’ha agradat molt tindre una persona en la que poder confiar”.
  •  “Molt bona iniciativa i hem tingut la sort que ens ha tocat un con tutor”.

 

Durant el curs 2015/2016 s’ha continuat fent accions de tutoria en grup. Aquestes accions ha sorgit d’una borsa de formadors i formadores de l’USE per a l’estudiantat. Aquesta borsa està permanentment oberta per a que puguen presentar-se propostes. Durant aquest curs s’han presentat 16 propostes i s’han dut a terme 3 d’elles. Les accions han sigut:

  • La nova oratòria: tècniques per a l’eficàcia comunicativa
  • Presentació escrita i oral d’informes tècnics
  • La diferència com a motor de l’èxit. Creativitat i emprenedoria per aconseguir bons resultats.

Aquestes accions han sigut valorades molt positivament per part de l’estudiantat assistent. En una escala d’1 a 5, han obtingut les següents valoracions:

  • La nova oratòria: tècniques per a l’eficàcia comunicativa- 4.63.
  • Presentació escrita i oral d’informes tècnics- 4.58.
  • La diferència com a motor de l’èxit. Creativitat i emprenedoria per aconseguir bons resultats- 4.30

Programa “ESTUDIA I INVESTIGA A l’UJI”

Aquest programa va adreçat a aquell alumnat més brillant que es matricula a la nostra universitat, i li ofereix l’oportunitat de participar en un grup d’investigació des de l’inici dels estudis.

L’objectiu és aconseguir el desenvolupament integral de les capacitats, aptituds i coneixements de l’alumnat a través d’una tasca que exigeix l’esforç i compromís tant del professorat com del mateix alumnat, a través d’un saber disciplinari, així com acompanyant-los amb la finalitat de millorar la seua competència acadèmica i personal.

Es tracta de fomentar en aquest alumnat més talentós la capacitat de reflexió i anàlisi de l’entorn a partir d’un tema que resulte motivant i rellevant per a la titulació que cursa.

Persones destinatàries d’aquestes accions

Aquesta iniciativa va adreçada a dos col·lectius d’estudiantat de batxillerat, per un banda:

  • Aquell estudiantat que gràcies a un rendiment excel·lent compta amb un bon expedient per a accedir a la universitat (és estudiantat amb una nota mitjana d’accés a la universitat superior a 9,5 sobre 14).
  • Els estudiants que han quedat finalistes en qualsevol de les modalitats de les olimpíades acadèmiques que es porten a terme mentre cursen el batxillerat als centres de secundària

Aquest curs 15/16, s’ha incrementat un tercer públic destinatari del programa, (que ja es va iniciar el curs passat) i que és estudiantat de segon curs i posteriors, amb bons expedients i inquietuds cap a la investigació, que s’incorporen als grups de recerca sota la petició del professorat. En total participen 5 estudiants d’aquesta modalitat d’accés al programa.

La difusió d’aquest programa s’ha realitzat de la manera següent

  • Enviament als centres de díptics amb informació sobre el programa amb el contacte per a resoldre tots els dubtes que puguen sorgir.
  • Reunió informativa “Sóc Olímpic” amb els propis estudiants finalistes de les olimpíades després de selectivitat però abans de que facin preinscripció per a oferir-los de primera mà l’oportunitat de triar una titulació UJI amb la que obtindran avantatges formatius i investigadors de la mà dels professionals dels grups d’investigació que estan implicats en el programa Estudia i Investiga a l’UJI i amb els estudiants més brillants, per a explicar-los l’existència del programa, un cop ja estan matriculats en la titulació.
  • Xarrades en els instituts, per part de l’estudiantat participant, per tal de contar la seua experiència als estudiants de batxillerat.

Els i les participants aquest curs 2015/2016 són un total de 99 estudiants:

  • Finalistes de les olimpiades: 20
  • Bona nota d'accés a la univerisitat: 74
  • Bon expedient de segon i posteriors: 5
  • Grups de recerca participants: 61

Amb la següent distribució:

Facultat de Ciències de la Salut: 12 participants

  • Grau en Psicologia: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Medicina: 4 alumnes en quatre grups diferents.
  • Grau en Infermeria: 3 alumnes en dos grups diferents.

Facultat de Ciències Humanes i Socials: 27 participants

  • Grau en Història i Patrimoni: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Humanitats, estudis interculturals: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Comunicació Audiovisual: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Publicitat i Relacions Públiques: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Periodisme: 4 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Estudis Anglesos: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Traducció i Interpretació: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Primària: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Mestre Educació Infantil: 2 alumnes en un grup de recerca.

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals: 40 participants

  • Grau en Enginyeria Mecànica: 1 alumne en un grup de recerca.
  • Grau en Disseny i Desenvolupament de Videojocs: 3 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Tecnologies Industrials: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Química: 11 alumnes en sis grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Química: 4 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes: 3 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Elèctrica: 3 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Matemàtica Computacional: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Informàtica: 4 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Enginyeria Agroalimentària i del Medi Rural: 3 alumnes en tres grups diferents.

Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques: 20 participants

  • Grau en Economia: 5 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Administració d’Empreses: 2 alumnes en tres grups diferents.
  • Grau en Finances i Comptabilitat: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Gestió i Administració Pública: 2 alumnes en dos grups diferents.
  • Grau en Turisme: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Criminologia i Seguretat: 2 alumnes en un grup de recerca.
  • Grau en Dret: 5 alumnes en cinc grups diferents.

 

La valoració a data 13 de juliol de 2016 per part d’alguns membres del programa (ens falten les valoracions de la meitat de les persones participants) és la següent:

ESTUDIANTAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,5 punts en una escala d’1 a 5. I ha fet els comentaris següents:

  • Pensava que anar al laboratori m’ocuparia molt més temps i no hem deixaria temps lliure, però he pogut combinar-ho amb l’horari perfectament i el treball d’investigació en el laboratori m’ha possibilitat enfonsar-me en un camp que no coneixia, i que m’encanta.
  • El programa ofereix una oportunitat que no s’ha de desaprofitar, perquè ens pot servir per al futur, a més a més, d’enriquir-nos a nivell personal i professionalment.

Aquest curs el nivell de satisfacció de l’estudiantat s’ha incrementat lleugerament, respecte al curs anterior: 4.3 punts sobre 5.

 

PROFESSORAT

Té una satisfacció general d’haver participat en aquest programa en aquest curs acadèmic de 4,8 punts en una escala de l’1 a 5. I han fet els comentaris següents:

  • Aquest programa hauria d’incloure’s en el pla estratègic de la universitat, de tal manera que es pogueren definir indicadors de qualitat i assignar partides pressupostàries per al seu millor funcionament.
  • El programa em sembla molt interessant per a fomentar que els alumnes de primers cursos inicien amb bon peu la seua carrera investigadora. Com a grup estem molt satisfets.

Aquest curs el nivell de satisfacció del professorat s’ha mantingut respecte al curs anterior, amb la mateixa puntuació.

Com a novetat d’aquest curs en el programa, s’ha realitzat les següents accions:

  • Concurs de Premis a les millors pràctiques Estudia i Investiga a l’UJI. Amb el conveni de la Fundació Banc Sabadell, s’ha atorgat un total de 8 premis a les millors pràctiques del programa, amb la distribució de dos premis per cada centre docent.

L’estudiantat havia de presentar, amb el suport i ajuda del grup de recerca, un pòster, de manera anònima, en la que  mostraren l’experiència i aprenentatges que els havia proporcionat la participació en el programa, durant els tres o quatre anys que ja estaven participant-hi.

Després de valorar els treballs presentats, la distribució de premis, es va repartir de la següent manera:

Facultat de Ciències Humanes i Socials:

  • Primer premi: DOVEN. Joana Doñate Ventura.
  • Segon premi: MARANE SATRAPI, la artista que redibujó Irán. Elena Pérez Elena.

Facultat de Ciències de la Salut:

  • Primer premi: Investigació sobre personalitat i consum de cànnabis. Andrea Cuevas Carda.

Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals:

  • Primer premi: Análisis de la fuerza de arrastre sobre burbujas. Aina Macías Martínez.
  • Segon premi: Diseño, síntesis y evaluación de Nuevos inhibidores de císteina proteases. Lledó Bou Iserte.
  • Tercer premi: Incorporación al desarrollo de un proyecto de investigación de Química Verde. Sara Miralles Comins.
  • Quart premi: El uso de Kinect como input para el desarrollo de juegos de Unity. Yolanda Mójena Wilce.

 

  • I Jornada Estudia i Investiga a l’UJI. L'objectiu era el de compartir un espai de trobada per als participants (estudiantat i professorat) d'aquest programa. L'activitat que va estar oberta al públic, comptava amb el següent programa: 

12.00h – Inauguració de la Jornada per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín, i del director de la Unitat de Suport Educatiu, José Manuel Gil Beltrán.

        12.15h – Taula rodona: La investigació com a eina per al progrés.

Florenci González Adelantado, professor del programa del grup de recerca: Organic and Medical Chemistry. Departament de Química Inorgànica i Orgànica de l’UJI. 

Álvaro Verdoy Mañes. Exalumne del programa Estudia i Investiga a l’UJI. Llicenciat en Administració i Direcció d’Empreses per l’UJI. Fundador i empresari en Sales Layer. 

12.45h – Lliurament de Diplomes a l’estudiantat participant en la I Jornada per part de la Vicerectora d’Estudiants, Ocupació i Innovació Educativa, Pilar García Agustín.

13.05h – Exposició de pòsters, i explicació dels treballs de l’estudiantat de la Facultat de Ciències de la Salut, la Facultat de Ciències Humanes i Socials i de l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.

14.00h – Fi de la Jornada. 

En total es van presentar 19 treballs en forma de pòsters, per tal de mostrar el que s’ha treballat de manera continuada en els diferents grups de recerca, estudiantat tant de segon, com de tercer i quart any de treball en el programa.  

S’han presentat 3 treballs de la FCS, 4 de la FCHS, i 12 de l’ESTCE.

La valoració tant per part del professorat, com de l’estudiantat participant, va ser molt positiva. Com a conclusions d’aquesta jornada es poden destacar:

  • Necessitat de la continuïtat del programa.
  • Necessitat de fer-lo més visible a la comunitat universitària i a la societat en general.
  • Multidisciplinarietat i col·laboració entre grups de recerca i estudiantat.
  • Realitzar una base de dades per a saber on estan i què estan fent l’estudiantat que ha passat pel programa i que ha participat en el programa (en procés des del curs 14/15).

Respecte al professorat de secundària que ha contribuït a la preparació dels estudiants per a participar en les diferents modalitats d’olimpíades, comentar que han segut un total de 84 docents, mantenint en nombre de professorat i centres, la participació respecte al curs anterior. Com ve sent costum, se'ls ha certificat la seua dedicació i col·laboració, amb una durada de 65 hores, per a mèrits docents.

Respecte a l’estudiantat de Secundària que ha participat en les modalitats d’olimpíada, el número s’ha mantingut estable respecte al curs anterior. S’ha incorporat una nova modalitat d’Olimpíada: Agroalimentària i del Medi Natural.

 

  • COLÒNIES CIENTÍFIQUES A L’UJI = CAMPUS CIENTÍFICS D’ESTIU 2016.

 

En el curs 2015/2016 no s’ha realitzat la quarta edició de les Colònies Científiques a l’UJI, perquè hem segut Campus organitzador dels Campus Científics d’Estiu 2016, organitzats per la Fundació Espanyola per a la Ciència y Tecnologia (FECYT) en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport i el suport de l’Obra Social “la Caixa”  que ja va per la setena edició, i que s’han realitzat durant tot el mes de juliol de 2016, a les diferents instal·lacions de la Universitat Jaume I, però sobretot a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals.

L’objectiu principal de la iniciativa és promoure l’interès dels joves per la ciència i la tecnologia i incentivar l’accés de l’estudiantat a titulacions científic-tècniques.  Amb aquesta finalitat participaran d’un projecte d’acostament científic durant una setmana.

La iniciativa va adreçada a l’estudiantat de 4 d’ESO i primer de Batxillerat procedent de tota Espanya i que poden escollir el nostre Campus per participar d’aquesta experiència. La selecció la realitza el MEC i la FECYT prèvia inscripció a través de convocatòria pública. L’UJI acull més de 120 persones procedent d’arreu de l’estat, amb expedients acadèmics excel·lents.

El calendari i programa

L’activitat s’està realitzant en el mes de juliol en tandes de 30 alumnes cada setmana que han escollit un dels projectes que oferta la pròpia universitat i que se s’organitzen en els següents àmbits:

  • Campus hàbitat: Eficiència energètica.
  • Com la física millora l’entorn.
  • Matemàtica +informàtica = solucions.
  • Ciència per a la vida.

Aquestes activitats estaran dirigides per professorat universitari i de secundària i consisteixen en la introducció a la pràctica científica i tècnica mitjançant la realització de diversos tallers i sessions que acosten l’alumnat a la pràctica investigadora a fi de familiaritzar-se des de diverses perspectives a l’àmbit tecnològic i científic. El programa s’acompanya amb visites cultures, conferències científiques i activitats d’oci i temps lliure on es descobriran els projectes vinculats a l’UJI ( entre d’altres la visita a EBrickhouse,  el taller Ujimotorsport, visita al Planetari i les seues exposicions, etc.

El nivell de satisfacció dels participants en la primera setmana, ha segut molt positiva, amb una satisfacció general de: 4.5 sobre 5 punts.

 

Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu