Taller d'escriptura creativa i seminari sobre literatura queer espanyola i llatinoamericana

19/09/2025 | UI
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Dates: 6, 11, 18, 25 de novembre i 2 de desembre de 2025

Horari: de 15.30 a 19.30 h

Durada: 20 hores

Personal Docent: Jose Mola, llicenciat en Publicitat, Relacions Públiques i Periodisme per la URV, actualment treballa com a periodista i escriptor.

OrganitzaVicerectorat de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat en col·laboració amb la Vicepresidència Primera i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Vivenda

Breu descripció dels objectius:

L'objectiu del taller i seminari d'escriptura creativa sobre literatura queer espanyola i llatinoamericana és potenciar la creativitat literària dels estudiants a través de diverses tècniques d'escriptura, així com crear un imaginari bàsic sobre les principals produccions literàries queer (LGTBIQ+) en llengua espanyola, i introduir alguns dels noms de referència dels segles XIX, XX i XXI, així com alguns textos considerats primitius o fundacionals.

El taller és també un espai de creació i producció de textos literaris centrats en el tema. Per tant, un cop finalitzat el taller, es demanarà als alumnes que presenten un producte final. Aquest producte pot ser un reflex de qualsevol dels temes tractats en el seminari de literatura queer o un text creatiu (conte curt, conte curt, poema o altres opcions que puguen ser proposades pels alumnes). Aquestes podran ser publicades al web de la Unitat d'Igualtat de la Universitat Jaume I o en futures edicions del recull de relats de la revista i/o publicacions de la mateixa universitat.

Inscripció prèvia a la pàgina: https://e-ujier.uji.es/pls/www/!uji_formacion.inscripcion?p_ic=2F292DDB153AC01CD25C7CD1DEC159E9

Continguts:

Sessió 1.

Teòrica: Què és la literatura queer i/o LGBTQ+?

Pràctica: L'autor neix o es fa?

Sessió 2.

Teòrica: L'origen de la literatura “homosexual” o la creació del “vestuari”.

Pràctica: principis bàsics de l'escriptura creativa.

Sessió 3.

Teòrica: De Novo a Cárdenas. Visió general de la literatura queer al Mèxic postrevolucionari i el naixement de la Marxa.

Pràctica: Tot el que un escriptor no hauria de saber.

Sessió 4.

Teòrica: De Lorca a Chueca: Panoràmica de la literatura queer a Espanya.

Pràctica: La creativitat és infinita, però també es pot entrenar.

Sessió 5.

Teòrica: Colòmbia, Xile, Cuba i Argentina: una visió general de les principals obres i autors LGBTQ+/Queer a Amèrica Llatina.

Pràctica: mites i llegendes del món editorial.

Obtenció certificat i 1 crèdit:

  • Una assistència mínima de 4 de les 5 sessions.
  • El lliurament del producte final abans de les 23:55 hores del dijous 11 de desembre de 2025.
  • El format del producte final està obert a la creativitat de l'alumne, prenent com a base una reflexió sobre alguna de les temàtiques tractades al seminari de literatura queer, un conte, un relat curt, una carta, un poema i altres.
  • El producte final s'ha d'enviar en temps i forma a diversitatlgtbi@uji.es amb còpia a josecu01@ucm.es.
  • L'extensió és lliure, però es recomana que s'ajusti a unes 1500/1800 paraules màxim.

Metodologia:

El taller consta d'una metodologia teòrica pràctica, que consta de 5 sessions de 4 hores, on la primera 1h 30min serà de sessió teòrica i la segona part de 2h 30min serà de sessió pràctica. La modalitat és presencial per a alumnat UJI i obert a modalitat en línia per a alumnat extern fins a completar places. Es prioritzarà l'alumnat de l'UJI.

Informació proporcionada per: Unitat d'Igualtat