Programa de promoció en matèria de conciliació corresponsable de la Universitat Jaume I (document complet)
(Aprovat en la sessió núm. 7, del Consell de Govern del 17 de juliol de 2024)
El procés d’elaboració d’aquest programa de foment en matèria de conciliació corresponsable de l’UJI s vincula amb la posada en pràctica i desenvolupament del III Pla d’Igualtat UJI (2021-2025) fruit d’un treball col·laboratiu en el qual s’han vist implicats diferents agents representatius de la comunitat universitària, amb la finalitat de garantir uns resultats conformes a les necessitats reals de la Universitat.
Després de l’aprovació del citat III Pla d’Igualtat (2021-2025) el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat i la Unitat d’Igualtat de la Universitat Jaume I van portar a terme diverses actuacions (com ara la creació d’una comissió ad hoc de personal expert) amb el propòsit d’elaborar un programa de conciliació que resultara aplicable a tota la comunitat universitària. En aquest programa, en primer lloc, s’havia de realitzar una acció laboriosa de refosa i sistematització de la normativa amb caràcter general en matèria de conciliació per a, posteriorment, centrar-se en la normativa reguladora que afecta específicament tots els col·lectius que integren la comunitat universitària (PTGAS, PDI, PI i estudiantat). En segon lloc, i com a resultat, caldria elaborar un document que servira així mateix d’instrument facilitador del coneixement de la normativa aplicable a l’UJI, a més de servir per a la negociació, gestió i avaluació posterior de les polítiques de conciliació i corresponsabilitat a la Universitat Jaume I.
Les reunions amb la comissió de personal expert es van centrar en la necessitat que tota la comunitat universitària entenga que la conciliació és una tasca de tots i totes, on es van identificar com a centres d’interès la necessitat de conciliar horaris laborals amb atenció a menors, a majors dependents i a persones amb discapacitat, i la necessitat d’aprofundir en la informació i formació sobre els drets laborals del personal ocupat i les mesures per a conciliar la vida personal-familiar i acadèmica de l’estudiantat de l’UJI.
D’altra banda, com a novetat significativa, s’ha tingut present i en consideració en aquest programa de conciliació l’estudiantat de l’UJI amb la introducció i adaptació per a aquest nombrós col·lectiu de mesures i accions específiques de gaudi del dret de conciliació de la vida personal i familiar amb el desenvolupament dels estudis i la vida acadèmica universitària