UJI

Have Fun (HF): La cultura youtuber i del videojoc en la comunicació científica transmèdia

Última modificació: 24/05/2018 | Font: SCP

Títol: Have Fun (HF): La cultura youtuber i del videojoc en la comunicació científica transmèdia

Convocatòria: ajudes per al Foment de la Cultura Científica, Tecnològica i de la Innovació de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri d'Economia i Competitivitat 2017

Modalitat: 3.1 Xarxa d'unitats de cultura científica i de la innovació (UCC+i)

Data d'inici del període d'execució: 1 de maig de 2018

Data final del període d'execució: 28 de febrer de 2019

Codi projecte: FCT-17-12491

Quantia concedida: 20.000 euros

 

RESUM DEL PROJECTE

El projecte Have Fun (HF): la cultura youtuber i del videojoc en la comunicació científica transmèdia de la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+i) de la Universitat Jaume I, integrada en la Xarxa de FECYT, té l'objectiu de seguir explorant en la potencialitat de les noves eines i entorns digitals amb la finalitat d'optimitzar la comunicació científica institucional i avançar cap a un model multimèdia interactiu amb especial atenció a la perspectiva de gènere. Have Fun dóna continuïtat a la línia de treball oberta amb la iniciativa Àgora Digital, centrada en les narratives transmèdia i a involucrar la comunitat científica en la difusió de la recerca, incorporant directrius de l’RRI.

Mitjançant formats innovadors com és el Canal Youtubers CiènciaUJI i l'experimentació amb els llenguatges del videojoc i de l'audiovisual, Have Fun analitzarà com nous entorns i eines com ara la interactivitat o la gamificació poden contribuir a la millora de la comunicació científica institucional. S'iniciarà una línia de treball per a implicar l’estudiantat amb la finalitat d'experimentar com, a través de reptes lúdics i participatius, es pot donar a conèixer la recerca que es realitza al campus de l’UJI i, així, aconseguir arribar a altres públics com la societat en general o els joves preuniversitaris. L’UCC+i compta amb la col·laboració dels graus de Disseny de Videojocs (l’UJI va ser la primera universitat pública a oferir aquests estudis), Comunicació Audiovisual i Periodisme.

Have Fun s'estructura en tres línies:

1) El manteniment de l'activitat sistemàtica de l’UCC+i de comunicació, divulgació, formació i recerca científiques, potenciant accions innovadores com ara FacebookLive o les entrevistes via Twitter.

2) La creació del Canal Youtube CiènciaUJI, complementat amb un programa de formació en divulgació amb beques curriculars.

3) La incorporació de la cultura dels videojocs a través de diverses accions, com ara concursos en el Festival Oculus, LAN parties o game jams.

 

JUSTIFICACIÓ

El projecte Have Fun (HF) es fonamenta en tres línies estratègiques: la innovació constant en les dinàmiques de la comunicació científica en el nou entorn digital interactiu; l'experimentació amb noves dinàmiques i llenguatges audiovisuals (Youtube, videojocs, etc.) per a fer més divertida i atractiva la ciència, i la promoció de la participació dels diversos públics, vinculada al foment de la recerca i la innovació responsables (RRI).

Mitjançant aquesta iniciativa, l’UCC+i de l’UJI pretén avançar en el desenvolupament de les narratives transmèdia i del nou model multimèdia interactiu per a fomentar la transmissió de continguts científics,  així com les noves oportunitats de feedback i consums que afavoreixen les xarxes socials. Aquesta via de treball es va iniciar amb el projecte Àgora Digital, el qual ha comptat amb el finançament de FECYT i ha aportat experiències innovadores en la comunicació científica, com és la implicació de la comunitat investigadora en la comunicació de la seua activitat a través de mitjans no convencionals. L’UJI, a més, va ser pionera en els estudis de Disseny de Videojocs, i aquest projecte obri una oportunitat d'experimentar en col·laboració amb el professorat i l’estudiantat d'aquest grau, i en col·laboració també amb l'alumnat de Comunicació Audiovisual i Periodisme, ja que s'hi poden potenciar sinergies molt interessants per a la difusió científica.

Així mateix, el projecte es justifica en la necessitat d'incorporar la perspectiva de la recerca i innovació responsables (RRI), que posa l'accent en la necessitat d'avançar cap a una comunicació de la ciència que afavorisca l'establiment d'un major diàleg i interacció amb els públics. Impulsar la participació activa de la societat en els processos d’R+D+i s'ha convertit en una prioritat reconeguda tant en el Pla Estatal de Recerca Científica, Tècnica i d'Innovació 2013-2016, com en el programa Science for and with Society (SWAFS) de l'Horitzó 2020 de la UE. La xarxa d’UCC+i i les universitats tenen l'obligació d'alinear-se amb els objectius establits en l'Espai Europeu de Recerca. Així, aquesta proposta es compromet amb el manteniment d'accions d'interacció i participació entre la ciència i la societat, combinant els formats analògics i digitals i apostant per les noves oportunitats de les xarxes socials.

 

OBJECTIUS

L'objectiu final de l’UCC+i de l’UJI és promoure la cultura científica i de la innovació de la universitat a través d'accions de comunicació científica, divulgació, formació i recerca a través dels canals més innovadors. Per això, el projecte Have Fun continua la línia estratègica engegada amb la iniciativa Àgora Digital, amb la finalitat de potenciar les narratives transmèdia per tal d’innovar en  les dinàmiques i la participació en la comunicació de la ciència, treballant sinèrgicament amb els altres membres de la xarxa. A més, manté el compromís de continuar amb els mecanismes desenvolupats per a afavorir la participació de diversos públics, com són el personal investigador i innovador, la societat en general, les persones amb discapacitats i l’estudiantat preuniversitari. La meta és continuar apostant per la producció audiovisual, a més dels suports tradicionals, i la seua difusió interactiva i transmèdia en el paradigma digital, especialment, mitjançant la utilització de les xarxes socials, l'ús de Youtube i l'experimentació de l'entorn dels videojocs i la gamificació de la transmissió de la ciència.

Els objectius s'agrupen en tres línies estratègiques:

  • L'increment de la cultura científica a través de la promoció dels resultats de la recerca amb la màxima col·laboració del personal investigador en la creació dels formats més innovadors, tant analògics com digitals.
  • Creació de continguts de comunicació i divulgació de qualitat, vessant en la qual s'aposta pels formats audiovisuals (accessibles i multilingües) i transmèdia amb la finalitat de potenciar l'acostament i el diàleg entre la ciència i la societat.
  • Potenciar un model de comunicació científica participativa per als diversos tipus d'audiència (amb atenció a les persones amb discapacitat) que, a més, tinga en compte els aspectes ètics, garantisca la igualtat de gènere i promoga la perspectiva de la responsible research and innovation (RRI).

 

RESULTATS I PRODUCTES ESPERATS

Entre els productes i resultats esperats destaquen els següents:

  • Creació del canal Youtubers Ciència UJI professional.
  • Experimentació i creació d'entorns de videojocs i estratègies de gamificació per a la comunicació científica a través de trobades com la LAN Party UJI Game Experience o una game jam amb els estudiants i graduats de Disseny de Videojocs amb la col·laboració de membres de la comunitat investigadora, amb especial atenció a la participació de dones científiques de l’UJI.
  • Convocatòria d'un concurs de les millors idees per al joc amb conceptes de recerca científica, integrat en el Festival Oculus, organitzat pels graus de Disseny i Desenvolupament de Videojocs i Comunicació Audiovisual.
  • Col·laboració amb el Hackathon Castelló 2018 per al foment de l’emprenedoria, també amb perspectiva en la recerca i la comunicació de la ciència.
  • Manteniment i innovació de l'entorn digital col·lectiu Àgora Digital.
  • Dinamització dels continguts científics a través de les xarxes socials, amb especial atenció a Twitter, Facebook i Instagram, mitjançant entrevistes a científics i científiques via Twitter, la realització de FacebookLive amb la comunitat investigadora i l'impuls a la difusió de fotografies de l'activitat diària en els laboratoris.
  • Continuïtat d'accions de comunicació i difusió de la ciència a través de la creació de continguts informatius per a la seua difusió externa i en mitjans propis.

Logotip FECYT

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions