Publicacions rellevants de la Universitat Jaume I durant el 2018

21/12/2018 | SCP

Publicacions rellevants de la Universitat Jaume I durant el 2018

La Universitat Jaume I disposa com la majoria de les institucions d’ensenyament superior d’un servei editorial que té com a objectiu publicar, amb els estàndards de qualitat i formats actuals, els resultats d’investigació, de jornades científiques i materials de suport a la docència. Publicar un llibre, com sap qualsevol persona, no és només generar arxius d’impressió o destinats a la seua posada a disposició en línia, a partir d’un original que porta l’autor. Hi ha un procés més o menys exhaustiu, segons el tipus de publicació, de revisió de continguts, d’estil i d’adequació ortotipogràfica, que tracta de fixar els continguts i de presentar un treball, amb valor, ben acabat, legible i perdurable.

Dels 57 títols publicats durant el 2018 per l’editorial de la Universitat Jaume I, 14 d’ells han estat dins la col·lecció «Sapientia», de materials per a la docència de les diferents àrees que s’imparteixen a l’UJI, en accés obert, a la xarxa. Tots aquests títols d’autors propis de l’UJI són informats per personalitats expertes en les respectives matèries, externes a la Universitat Jaume I, i posteriorment són editats. Cada títol es publica per a descàrrega gratuïta en pdf enriquit, epub i en la plataforma ISSUU.

El tema sobre el qual s’han publicat més títols el 2018 gira al voltant de la història i la memòria, que en les diferents sèries ha publicat títols rellevants com ara Matilde Escuder, de Manel Martí Puig, l’obra col·lectiva Mujeres públicas, ciudadanas conscientes, de Rosa Monlleó i al. (eds.),  Virtudes Cuevas, d’Amalia Rosado, amb pròleg de Baltasar Garzón i El Baleares, de Juan Jarque Jarque. Durant els 2018, així mateix, s’ha signat un conveni de coedició interuniversitària (Universitat de València, Universitat d’Alacant i Universitat Jaume I) per a l’edició conjunta d’una nova col·lecció «Memòria democràtica» que ja ha publicat tres títols en 2018 que comercialitzarà la Universitat d’Alacant.

La col·lecció Psique, de material i investigacions al voltant de la psicologia, ha publicat enguany dos títols rellevants, el de Micaela Moro i al. BECAD, una ingent quantitat de làmines en la seua línia d’investigació, en edició electrònica; i Factores psicosociales de riesgo y salud en el ámbito laboral, coordinat per Francisco Palmero i al.

Així mateix, l’autor que més iniciatives editorials ha portat endavant ha sigut Víctor Mínguez, amb El linaje del Rey Monje, Infierno y gloria en el mar, i la continuació de la sèrie d’edició bienal, La fiesta barroca. El Portugal hispánico y el imperio oceánico, volum V.

Sobre els títols de fons que mantenen la vigència i són demandats pel públic, destaquem les reedicions, amb correccions i actualitzacions dels llibres i guies didàctiques d’Amparo Jiménez, Primeros pasos hacia la interpretación Inglés-Español, i de Sílvia Gamero, Traducción alemán-español i del títol Fundamentos de biología básica de Miguel Cerezo.

Entre els títols commemoratius que s’han editat enguany, destacaríem la lliçò del professor Arcadi Garcia i Sanz. La Generalitat Valenciana en la història, presentat en els actes del 800 aniversari de l’entitat, i el llibre coordinat per Rosa Agost, Universitat Jaume I de Castelló. 25 anys de realitat.

Investigar en la era neoliberal és el darrer títol, número 38, de la col·lecció Aldea Global, amb el segell de qualitat CEA (Calidad en Edición Académica ANECA/FECYT) que coordinat des de la Universitat Jaume I recull una extensa nòmina d’autors que presenten amb una mirada crítica i veraç la situació actual  l’avaluació de la investigació i la producció científica instal·lada en aquests temps a les universitats.