21/10/2022 | OTOP

Cada 21 d'octubre des de fa una dècada se celebra el Dia Mundial de l’Estalvi Energètic amb la intenció de conscienciar sobre l’eficiència energètica i la necessitat de conservar els recursos naturals. Amb aquest objectiu, la Universitat Jaume I fa anys que està desplegant mesures d’estalvi en el consum i, a més, en 2020 va dissenyar una bateria d’actuacions per a la rehabilitació energètica dels edificis i l’ús d’energies renovables dins del compromís institucional per la sostenibilitat i la lluita contra el canvi climàtic.

Una d’aquestes accions prioritàries ha sigut la instal·lació de panells solars. De fet, en aquests dos últims anys l’UJI ha ampliat la xarxa de parcs solars amb què compta el campus, el que ha permès quintuplicar la producció d’energia solar fotovoltaica per a l’autoconsum dels edificis.

Així, fins a l’any 2020, l’UJI comptava amb una potència instal·lada de 146,21 kilowatts, una capacitat que s’ha multiplicat fins als 742,74 kilowatts actuals amb la instal·lació de quatre nous parcs solars entre 2021 i 2022. Amb aquesta potència s'alimentaria una urbanització de l'ordre de 320 habitatges d'electrificació mitjana, a més de l’enllumenat públic, entre altres.

Aquest augment s’emmarca en l’estratègia institucional que integra les actuacions per tal d’avançar en la sostenibilitat del campus i fer front a l’emergència climàtica i que es va dissenyar de manera col·laborativa a través del Grup de Treball per la Sostenibilitat i contra el Canvi Climàtic sota la direcció de l'aleshores Vicerectorat de Campus i Vida Saludable.

Arran d’aquest treball, l’Oficina Tècnica d’Obres i Projectes va planificar una bateria d’actuacions destinades a la rehabilitació energètica i el foment de les energies renovables i que inclouen millores en els sistemes de climatització i gestió, en l’aïllament de les cobertes dels edificis més antics, així com la instal·lació de nous parcs solars fotovoltaics.

Els quatre parcs solars que han entrat en funcionament sota aquesta planificació, ara liderada pel Vicerectorat d’Infraestructures i Sostenibilitat, són els instal·lats a les cobertes de l’edifici d’Esports i Serveis Centrals; a la Facultat de Ciències Humanes i Socials; als edificis departamentals de la Facultat de Ciències Jurídiques i Econòmiques i a la segona fase de la Facultat de Ciències de la Salut. En conjunt, sumen una producció fotovoltaica de 614,60 kilowatts i, en tots els casos, aquestes instal·lacions fotovoltaiques estan destinades a l’autoconsum amb la finalitat de millorar l’eficiència energètica dels edificis i reduir-ne el consum de la xarxa.

A més, en aquests moments està en execució un nou parc solar fotovoltaic a l’Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, una actuació que tindrà continuïtat en 2023, quan també estan projectades obres de millora de l’eficiència energètica i instal·lació de panells solars en l’edifici de l’Escola de Doctorat i Consell Social.

Informació proporcionada per: Oficina Tècnica d'Obres i Projectes