H2OMap - Aprenentatge innovador mitjançant mapes hidràulics del patrimoni

27/04/2023 | OPEI
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • Programa: Erasmus+ (2014-2020)
  • Programa específic: KA2 - Cooperació per a la innovació i el intercanvi de bones pràctiques
  • Area: KA201 - Associacions estratègiques per a l'educació escolar
  • Paper de l'UJI: Coordinador
  • Investigador principal: Sergio Chiva Vicent
  • Data d'inici: 01/09/2020
  • Data de finalització: 31/08/2023
  • Referència de l'acord de subvenció: 2020-1-ES01-KA201-082283
  • Web: https://h2omap.uji.es/
  • Descriptors objectius de desenvolupament sostenible (ODS): 
    4. Garantir una educació de qualitat inclusiva i equitativa, i promoure les oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots
    6. Garantir la disponibilitat i la gestió sostenible de l'aigua i el sanejament per a tots.
    15. Protegir, restaurar i promoure la utilització sostenible dels ecosistemes terrestres, gestionar de manera sostenible els boscos, combatre la desertificació i detenir i revertir la degradació de la terra, i frenar la pèrdua de diversitat biològica.

Descripció:

 

H2OMap (https://h2omap.uji.es/) té com a finalitat promoure l’ús de noves metodologies educatives mitjançant les TIC i STEM per augmentar la qualitat de l’educació, analitzar els recursos hídrics i valorar el patrimoni hidràulic, així com la responsabilitat ètica i civil que tenim per protegir-los.

Per assolir aquest objectiu, s'han definit 5 objectius específics:

- Els estudiants milloren els seus coneixements sobre habilitats TIC i les seves possibilitats d’ús tant en ciències tecnològiques com socials.

- Els estudiants augmenten el seu interès per STEM en contextos culturals, ambientals, geogràfics i altres.

- Els professors aprenen metodologies educatives innovadores en l'era digital relacionades amb les habilitats TIC i les pràctiques innovadores.

- Els participants del projecte aprenen a valorar i apreciar el patrimoni hidràulic de les seves regions.

- Les parts interessades i els ciutadans valoren i aprecien el patrimoni hidràulic com a eina per augmentar el desenvolupament local.

PARTICIPANTS

El projecte conta en set socis: tres universitats (Universitat Jaume I i Universidad de Alicante a Espanya, i Università di Pavia a Italia) i cuatre instituts d´educació secundària (IES Penyagolosa a Espanya, IS Tamarelli Foscolo a Italia i AE Campo Maior i AE Nº3 de Elvas a Portugal).

En relació a l'UJI, participen quatre grups de recerca: la Càtedra FACSA d´Innovació en el Cicle Integral de l´Aigua -Coordinadors del projecte-, la Càtedra Diputació de Castelló de Centres Històrics i Itineraris Culturals, el Geospatial Research Group (Geotec) i el grup  Educació, Patrimoni i Investigació en Ciències Socials (EPiCS).

ACTIVITATS I METODOLOGIA

La metodologia diferencia dues classes de participants, segons les seves capacitats i fortaleses. D'una banda, les universitats desenvolupen els materials i eines i d'altra banda, els instituts fan ús d´aquestes eines. Per aconseguir-ho, es duran a terme les següents activitats:

- Desenvolupament de tres ferramentes educatives: una guia metodològica, un curs online per a professors i una multiplataforma educativa per a la cartografia hidràulica del patrimoni.

- Realització de tres activitats d'aprenentatge per als estudiants: es tracten de mobilitats internacionals (una a cada país soci, Espanya, Italia i Portugal) en què es posa en pràctica l'ús de les eines creades.

- Activitats de difusió del projecte, com poden ser: realització de jornades, disseny de la web i newsletters, notícies en mitjans de comunicació, reunions amb grups d'interès, etc.

RESULTATS I IMPACTE

Els principals resultats són les eines desenvolupades i la formació del professorat per implementar les TIC i STEM a les aules amb una metodologia innovadora.

Respecte als resultats intangibles:

- Instituts: incorporació de tecnologies digitals i TIC als plans d’estudis, promoció de STEM mitjançant l’educació interdisciplinària i desenvolupament de materials TIC d’aprenentatge innovadors per als professors.

- Socis: consciència del valor social i educatiu del patrimoni històric hidràulic i un augment de la internacionalització de les organitzacions.

- Grups d’interès: Possibilitat d´utilitzar les eines en altes àmbits (desenvolupament local, turisme, etc.).

- Interessats i ciutadans: creació d’una nova sensibilitat cap a la sostenibilitat, el patrimoni, la cultura i l’aigua. Sensibilització sobre la responsabilitat, com a ciutadans, de cuidar els aspectes anteriorment citats.

Informació proporcionada per: Oficina de Projectes Europeus i Internacionals