Descripció:
H2OMap (https://h2omap.uji.es/) té com a finalitat promoure l’ús de noves metodologies educatives mitjançant les TIC i STEM per augmentar la qualitat de l’educació, analitzar els recursos hídrics i valorar el patrimoni hidràulic, així com la responsabilitat ètica i civil que tenim per protegir-los.
Per assolir aquest objectiu, s'han definit 5 objectius específics:
- Els estudiants milloren els seus coneixements sobre habilitats TIC i les seves possibilitats d’ús tant en ciències tecnològiques com socials.
- Els estudiants augmenten el seu interès per STEM en contextos culturals, ambientals, geogràfics i altres.
- Els professors aprenen metodologies educatives innovadores en l'era digital relacionades amb les habilitats TIC i les pràctiques innovadores.
- Els participants del projecte aprenen a valorar i apreciar el patrimoni hidràulic de les seves regions.
- Les parts interessades i els ciutadans valoren i aprecien el patrimoni hidràulic com a eina per augmentar el desenvolupament local.
PARTICIPANTS
El projecte conta en set socis: tres universitats (Universitat Jaume I i Universidad de Alicante a Espanya, i Università di Pavia a Italia) i cuatre instituts d´educació secundària (IES Penyagolosa a Espanya, IS Tamarelli Foscolo a Italia i AE Campo Maior i AE Nº3 de Elvas a Portugal).
En relació a l'UJI, participen quatre grups de recerca: la Càtedra FACSA d´Innovació en el Cicle Integral de l´Aigua -Coordinadors del projecte-, la Càtedra Diputació de Castelló de Centres Històrics i Itineraris Culturals, el Geospatial Research Group (Geotec) i el grup Educació, Patrimoni i Investigació en Ciències Socials (EPiCS).
ACTIVITATS I METODOLOGIA
La metodologia diferencia dues classes de participants, segons les seves capacitats i fortaleses. D'una banda, les universitats desenvolupen els materials i eines i d'altra banda, els instituts fan ús d´aquestes eines. Per aconseguir-ho, es duran a terme les següents activitats:
- Desenvolupament de tres ferramentes educatives: una guia metodològica, un curs online per a professors i una multiplataforma educativa per a la cartografia hidràulica del patrimoni.
- Realització de tres activitats d'aprenentatge per als estudiants: es tracten de mobilitats internacionals (una a cada país soci, Espanya, Italia i Portugal) en què es posa en pràctica l'ús de les eines creades.
- Activitats de difusió del projecte, com poden ser: realització de jornades, disseny de la web i newsletters, notícies en mitjans de comunicació, reunions amb grups d'interès, etc.
RESULTATS I IMPACTE
Els principals resultats són les eines desenvolupades i la formació del professorat per implementar les TIC i STEM a les aules amb una metodologia innovadora.
Respecte als resultats intangibles:
- Instituts: incorporació de tecnologies digitals i TIC als plans d’estudis, promoció de STEM mitjançant l’educació interdisciplinària i desenvolupament de materials TIC d’aprenentatge innovadors per als professors.
- Socis: consciència del valor social i educatiu del patrimoni històric hidràulic i un augment de la internacionalització de les organitzacions.
- Grups d’interès: Possibilitat d´utilitzar les eines en altes àmbits (desenvolupament local, turisme, etc.).
- Interessats i ciutadans: creació d’una nova sensibilitat cap a la sostenibilitat, el patrimoni, la cultura i l’aigua. Sensibilització sobre la responsabilitat, com a ciutadans, de cuidar els aspectes anteriorment citats.