BRIDGE - Alfabetització informacional i digital a l'escola. Un pont per suportar el pensament crític i els valors d'igualtat per a l'educació primària utilitzant la literatura infantil i el transmèdia

12/06/2023 | OPEI
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir
  • Programa: Erasmus+ (2021-2027)
  • Programa específic: KA2 - Cooperació per a la innovació i l'intercanvi de bones pràctiques
  • Àrea: KA220-SCH - Associacions de cooperació en educació escolar
  • Paper de l'UJI: Coordinadora
  • Investigadora principal projecte: Dora Sales
  • Investigadora i investigador principals UJI: Dora Sales, Francesc Esteve
  • Data d'inici: 01/11/2021
  • Data de finalització: 28/02/2024 
  • Referència del projecte: 2021-1-ES01-KA220-SCH-000032527
  • Web: https://bridgeinfoliteracy.eu/
  • Descriptors objectius de desenvolupament sostenible (ODS):
    • Garantir una educació de qualitat inclusiva i equitativa, i promoure les oportunitats d'aprenentatge permanent per a tots i totes.
    • Igualtat de gènere.

 

DESCRIPCIÓ DEL PROJECTE

BRIDGE és un projecte europeu que té com a principal propòsit fomentar l'alfabetització informacional i digital (així com la visual i mediàtica) com a base vital per a educar a una ciutadania informada, conscient, compromesa i activa que faça front a la desinformació i el discurs d'odi, destacant la rellevància de la curiositat, l'empatia, l'aprenentatge basat en la indagació i el pensament crític des de l'educació primària.

Per a promoure l'alfabetització informacional i digital és fonamental disposar de recursos formatius adequats, així com d'exemples de bones pràctiques que estimulen al professorat i a altres formadors/s'implicats/implicades, com el personal de les biblioteques escolars i públiques. Per això, BRIDGE suposa una xarxa de cooperació transnacional que cerca l'intercanvi de bones pràctiques i recursos per a la promoció conjunta de l'alfabetització informacional i digital com a manera d'apuntalar l'educació en valors d'igualtat a les escoles primàries. La proposta està dirigida a xiquets i xiquetes de l'etapa aproximada de primària mitjana (entre 8 i 11 anys) i pretén aprofitar el potencial educatiu de la literatura infantil (especialment els àlbums il·lustrats) i els recursos transmèdia per a comprometre's en matèria d'igualtat, diversitat, inclusió i ciutadania global, i com a porta a activitats d'alfabetització informacional i digital que ajuden a fomentar l'aprenentatge informat i guiat per la indagació i el pensament crític.

 

A QUI VA DIRIGIT?

  • Estudiantat de primària (etapa aproximada de primària mitjana, de 8 a 11 anys), i les seues famílies.
  • Escoles i docents locals de primària.
  • Futurs i futures docents de primària (cursant educació superior).
  • Institucions educatives (escoles i també universitats, amb departaments d'Educació on es formen els futurs i les futures mestres de primària;  i departaments de Biblioteconomia i Documentació).
  • Responsables del disseny curricular.
  • Biblioteques escolars i públiques.
  • Oficines i xarxes docents regionals.

 

OBJECTIUS

8 entitats sòcies de 6 països (Universitat Jaume I, Espanya; Hacettepe Universitesi i Cankaya Universitesi Vakfi, Turquia; Università degli Studi di Genova, Itàlia; University of Oulu, Finlàndia; Ionian University, Grècia; InformAll i SP4IL, Regne Unit) integren aquesta associació de cooperació per a abordar els següents objectius:

O1. Defensar la urgent necessitat de promoure l'alfabetització informacional i digital a les escoles primàries, com a pilar fonamental per a l'educació d'una ciutadania democràtica basada en el pensament crític i els valors d'igualtat.

O2. Elaborar un portal d'accés obert i multilingüe on s'arrepleguen bones pràctiques de tota Europa, juntament amb les píndoles educatives orientadores elaborades a partir del projecte. El portal inclourà una selecció de literatura infantil i recursos transmèdia amb especial potencial per al desenvolupament d'activitats educatives d'alfabetització informacional i educació en valors d'igualtat.

O3. Dissenyar i desenvolupar un seminari de formació (en els sis països participants del projecte) que proporcione recomanacions i orientacions sobre com implementar l'alfabetització informacional i digital amb èmfasi en la promoció de valors d'igualtat, inclusió i diversitat de forma integrada i transversal en el currículum escolar.

Informació proporcionada per: Oficina de Projectes Europeus i Internacionals