Acollida d'estudiantat per a pràctiques acadèmiques externes curriculars Resum del procediment

14/05/2025 | OIPEP
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Vull acollir estudiantat en pràctiques a Espanya

Si la seua entitat està interessada a col·laborar en l'acolliment d'estudiantat en pràctiques externes curriculars, és a dir, les pràctiques integrades en els plans d'estudis, aquests són els passos a seguir:

1. Sol·licitud d'estudiantat

2. Signatura del conveni

3. Assignació

4. Formalització del projecte formatiu i alta en la Seguretat Social

5. Realització de les pràctiques externes

6. Finalització de les pràctiques

 

1. Sol·licitud d'estudiantat

A) Sol·licitud mitjançant oferta pública.

  1. Consulte l'oferta d'hores de pràctiques per titulació i els perfils formatius per a tenir més informació sobre les pràctiques que es podrien realitzar.
  2. Definisca el perfil de les pràctiques que vulga oferir: Quants estudiants puc acollir? En quines tasques podrien col·laborar? Quines serien les titulacions més adequades? Quina seria la persona idònia en l'empresa per a supervisar-los? Etc. En definitiva, li demanem que reflexione sobre el projecte formatiu a desenvolupar.
  3. Introduïsca la sol·licitud accedint a la plataforma amb la seua usario i contrasenya: Oferir ara places de pràctiques en línia
  4. Si la seua entitat encara no té les claus per a accedir a la plataforma, haurà de sol·licitar-les prèviament enviant-nos a practiquesexternes@uji.es el següent formulari Sol·licitud d'usuari i clau per a l'accés a la plataforma d'ofertes de pràctiques  (en format PDF*) 
  5. Accés al Manual de PAE

B) Sol·licitud mitjançant oferta nominativa.

En el cas que ja haja contactat amb un o una estudiant i hagen acordat acollir-ho en pràctiques, el procediment a seguir és el mateix que es descriu en l'apartat 3) del punt anterior, però en aquest cas han de seleccionar l'opció d'oferta de tipus “nominativa”. L'aplicació sol·licitarà introduir el DNI i nom complet de l'estudiant al qual va dirigida l'oferta, d'aquesta manera, l'oferta només pot ser assignada a aquesta persona.

Una vegada publicada l'oferta, serà revisada, i en cas que necessitem informació addicional sobre les pràctiques o alguna altra dada, ens posarem en contacte amb la seua entitat.

2. Signatura del conveni

En cas que no tinguem signat un conveni d'operació educativa en matèria de pràctiques acadèmiques externes amb la seua entitat o que ja no estiga en vigor i siga necessari renovar-ho, iniciarem la tramitació del conveni  (consultar el model de conveni).

Amb el formulari del punt anterior, des de l'OIPEP li demanarem el nom complet i el correu electrònic directe del representant legal (persona encarregada de signar el conveni). A més, en cas que en la seua entitat necessiten que una altra persona revise i valgut el conveni abans que l'o la representant legal el ferma, també li demanarem que ens ho indique (nom complet i correu electrònic), per a incloure-ho en el procés de revisió i signatura com validador.

Una vegada elaborat el conveni i acceptat per part de la Universitat, us l'enviarem preparat per a la signatura a través d'una plataforma de signatura segura, que té el rol de prestador de serveis electrònics de confiança, segons les exigències de la normativa europea. Aquest procediment no requereix la instal·lació d'un certificat digital. Rebreu un correu electrònic amb el document que s'ha de signar, ja signat per l'UJI, perquè el signe el vostre/a representant legal; es podrà signar des de qualsevol dispositiu electrònic: ordinador, tauleta o mòbil.

Finalment, el sistema li enviarà la confirmació a través d'un altre correu electrònic, en el qual s'inclourà el conveni signat per totes les parts.

3. Assignació

Una vegada el conveni estiga signat per totes dues parts, l'oferta quedarà activa perquè des de la coordinació de pràctiques de la titulació corresponent puguen assignar-la.

En el cas de les ofertes públiques, si algun estudiant o estudiant s'interessa per la seua oferta i la sol·licita, la coordinació de pràctiques li ho assignarà.

En aquest moment, la persona designada com a supervisor o supervisora de l'entitat, rebrà un correu electrònic amb les dades de l'estudiant o estudiant assignat així, com les dades del tutor o tutora que durà a terme el seguiment d'aquestes pràctiques des de l'UJI.

Si l'oferta publicada és de tipus nominatiu rebrà també el correu comunicant-los l'assignació de l'estudiant o estudiant que l'ha sol·licitada i les dades del tutor o tutora de la Universitat que li han assignat per a realitzar el seu seguiment.

4. Formalització del projecte formatiu i alta en la Seguretat Social

El tutor o tutora i l'estudiant o estudiant contactaran amb el supervisor o supervisora de l'entitat per a concretar el projecte formatiu i acordar qüestions com les dates d'inici i fi, el calendari, l'horari, les tasques, etc. 

El tutor o tutora elaborarà, amb aquestes dades, una proposta de projecte formatiu que es tramitarà electrònicament, el supervisor o supervisora rebrà un correu electrònic amb un enllaç per a acceptar-lo o fer comentaris, si necessiten modificar alguna dada.  Poden consultar el model de projecte formatiu ací.

Una vegada la seua entitat accepte el projecte formatiu, serà signat electrònicament pel tutor o tutora i rebran l'enllaç per a poder descarregar-lo.

Una vegada estiga el projecte formatiu signat, es pot tramitar l'alta a la Seguretat Social de l'estudiant o estudiant per part de l'entitat responsable, segons siga el cas:

  • En el cas de les pràctiques curriculars remunerades: serà l'entitat cooperadora la responsable de donar d'alta a l'estudiantat.
  • En el cas de les pràctiques curriculars no remunerades: serà la Universitat Jaume I la responsable de l'alta (consulte ací la Resolució de la rectora de 28/09/2023)

5. Realització de les pràctiques externes

L'estudiant o estudiant realitzarà les pràctiques acordades, ateses les indicacions del supervisor o supervisora de l'entitat. El tutor o tutora assignat realitzarà el seguiment del desenvolupament de les pràctiques.

Davant qualsevol incidència, poden contactar amb el tutor o tutora assignat a cada estudiant o estudiant.

6. Finalització de les pràctiques

  1. L'entitat haurà d'expedir un certificat a l'estudiant o estudiant acollit perquè ho incorpore al seu curriculum vitae. 
  2. Es pot generar des de la plataforma informàtica en IGLU,  en l'apartat «Oferides i assignacions > Certificats >  Descarregar», o bé mitjançant aquest  model.
  3. D'altra banda, és necessari que envie al tutor o tutora el qüestionari d'avaluació acadèmica de l'estudiantat acollit perquè puguen qualificar-li l'assignatura de pràctiques.
  4. Una vegada finalitzades les pràctiques, des de l'OIPEP rebran també un correu electrònic on li'ls demanarà que emplenen una enquesta sobre la satisfacció amb les pràctiques externes mitjançant un formulari en línia.
  5. Finalment, rebrà un correu on s'indica que pot sol·licitar el certificat de supervisor/a de pràctiques i posteriorment rebrà una notificació amb l'enllaç per a per a poder descarregar el certificat sol·licitat. 
  6. En cas que la supervisió haja sigut anterior a Octubre de 2020 hauràs de sol·licitar-ho a practiquesexternes@uji.es