La funció directiva és fonamental per a orientar, mobilitzar, dinamitzar i canalitzar les actuacions que s'articulen en el centre. Els equips directius són les persones idònies per a actuar i motivar a la participació en aquests processos organitzatius i poden condicionar l'èxit en l'organització escolar. Una direcció competent és un factor important d'eficàcia escolar.
La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'Educació, reformula l'apartat 6 de l'article 135 d'esta Llei, i estableix que els qui hagen superat el procediment de selecció de les direccions dels centres públics hauran de superar un programa de formació sobre competències per a l'acompliment de la funció directiva, de manera prèvia al seu nomenament.
Aquesta formació està reconeguda per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per a les persones que la superen amb aprofitament i avaluació positiva i complisquen els requisits establerts en l'apartat de certificació.
1. Mòdul I. Marc normatiu aplicable en els centres docents.
a) Ordenament jurídic espanyol. Normativa estatal i autonòmica.
b) Procediment administratiu comú. Normativa autonòmica sobre procediment administratiu.
c) Lleis i reglaments educatius.
d) Règim jurídic aplicable en el centre docent i els seus òrgans col·legiats.
e) Normativa aplicable al personal funcionari i laboral.
f) Normativa pressupostària, financera, de contractació pública i de responsabilitat civil.
g) Normativa relativa al menor.
h) Normativa de protecció de dades i la seua aplicació en els centres docents.
2. Mòdul II. Organització i gestió de centres docents.
a) El centre docent com a organització: funció directiva i documentació institucional.
b) Gestió del centre per projectes.
c) Imatge institucional, col·laboració i promoció externa del centre.
d) Funcions i responsabilitats de la direcció i de l'equip directiu.
e) Estructures de planificació i coordinació.
f) Gestió del centre com a organització educativa: models curriculars, formació docent, innovació
educativa, treball en xarxes.
g) Avaluació de la pràctica docent.
h) Educar per a la convivència escolar. Prevenció de conflictes i programes de millora de la convivència.
Programes per a una educació inclusiva, de coeducació i igualtat de gènere.
i) La participació de la comunitat educativa.
3. Mòdul III. Gestió dels recursos del centre docent.
a) Gestió administrativa i econòmica.
b) Gestió de recursos humans.
c) Gestió de temps i espais.
d) Serveis complementaris.
e) Eines per a una gestió de qualitat. Especialització curricular dels centres i accions de qualitat.
f) El paper de les tecnologies de la informació i la comunicació en el centre. Eines informàtiques.
Desenvolupament de nous models d'ensenyament i aprenentatge. Programes informàtics de gestió de centres educatius. El Pla Digital dels Centres.
g) Serveis de suport en els centres i programes institucionals. Programes educatius europeus.
h) Prevenció de riscos laborals i manual d'autoprotecció.
4. Mòdul IV. Factors clau per a una direcció eficaç.
a) La direcció escolar a Espanya: de la gestió al lideratge educatiu. El lideratge com a influència.
b) Tendències europees en lideratge educatiu. Plataformes de formació i bones pràctiques.
c) Models i estils de lideratge.
d) El lideratge per a l'aprenentatge.
e) Habilitats socials en la gestió dels centres docents.
5. Mòdul V. Rendició de comptes i qualitat educativa.
a) Gestió de qualitat i autoavaluació dels centres docents.
b) Autonomia, transparència i rendició de comptes.
c) Plans de millora. El PAM i el PROA+. Planificació estratègica dels processos.
d) Avaluació del sistema educatiu. Avaluació dels aprenentatges: desplegament i aplicació de proves.
e) Eines per a l'avaluació del centre docent.
6. Mòdul VI. Projecte de direcció.
a) Anàlisi diagnòstica del centre docent.
b) Àrees de millora.
c) Objectius del projecte.
d) Plans d'actuació i la seua temporalització.
e) Recursos i organització del centre per a la consecució dels objectius.
f) Seguiment i avaluació del projecte: indicadors d'èxit.
7. Mòdul VII. El sistema educatiu valencià.
a) Estructura de l'Administració educativa valenciana.
b) L'organització de la formació del professorat en la Comunitat Valenciana.
c) L'organització escolar i el funcionament dels centres en el marc de la LOMLOE.
Objectius i metodologia
Els principals objectius d'aquesta microcredencial se centren en:
L'aprenentatge es realitzarà a través de materials docents en diferents formats complementats amb l'assessorament individualitzat d'un tutor o tutora.
Càrrega lectiva
5,5 crèdits ECTS.
Modalitat
Virtual.
Dates
Del 4 de novembre de 2025 al 27 de febrer de 2026.
Calendari
La sessió de presentació i benvinguda es realitzarà virtualment de manera síncrona el 28 d'octubre a les 18:00 h. La resta de la formació es realitzarà en modalitat asíncrona a través de l'aula virtual de la Universitat Jaume I.
Lloc
Aula virtual.
Dirigit a
Persones entre 25 i 64 anys, complits en data d'inici del curs, que es troben en alguna de les següents situacions:
* Segons el perfil del participant, s'expedirà un tipus de certificat o reconeixement de les hores. Consulteu la taula informativa en l'apartat de «Certificació» al final d'aquesta pàgina.
Direcció acadèmica
Lucía Sánchez-Tarazaga
Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de la Universitat Jaume I.
lvicente@edu.uji.es
Professorat
Bárbara Tomás
CEIP Doctora Anna Lluch
Carlos Franco
IES Honori García
Esther Nebot
CEIP Miralcamp
Joan Albert Gimeno
CEFIRE Lideratge Educatiu
Marta Nebot
CEIP Miralcamp
Lucía Sánchez-Tarazaga
Universitat Jaume I
Montserrat Sorribes
CRA Celumbres
Natacha Sánchez
IES El Torrelló
Rafael Atienza
Inspecció Educativa
Inscripció
Del 15 de setembre al 3 de novembre de 2025 a través d'inscripcio.uji.es.
En el moment de la matrícula serà obligatori facilitar DNI i resta de documentació justificativa.
La realització del curs es confirmarà en finalitzar el període d'inscripció o quan es cobrisquen les places.
Preu de matrícula
Matrícula subvencionada pel Pla Microcreds: 155 €.
Formació oferida amb la col·laboració de CEFIRE Lideratge Educatiu.
Avaluació
L'avaluació consistirà en l'aplicació dels coneixements adquirits en la resolució de les diferents activitats pràctiques. Per a l'obtenció del certificat, serà necessari la superació de cadascun dels mòduls.
Certificació
Títol de Microcredencial Universitària expedit per la Universitat Jaume I de Castelló d'acord amb les especificacions d'Europass, un format digital, portable i fàcilment recognoscible a la Unió Europea per a tots els i les participants que superen la microcredencial..
Còmput de les hores de la formació en el barem d'oposicions (apartat 3.2.1.1 de cursos de formació, com a curs relacionat amb l'organització escolar) per a les persones que hagen finalitzat els graus i màsters que condueixen a l'obtenció de la titulació docent i no es troben inscrites en les borses docents de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
Registre de les hores de la formació en el compte formatiu del personal docent de centres no universitaris sostinguts amb fons públics i personal inscrit en les borses docents de la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.
Diligència acreditativa de superació de la formació expedida per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per a les persones destinatàries de l'article 4 de l'Orde 65/2012 i el Reial decret 894/2014 que hagen superat la formació amb aprofitament i avaluació positiva. El certificat expedit per la universitat juntament amb la diligència expedida per la Conselleria tindrà validesa en tot el territori nacional als efectes expressats en els articles 134 i 135 de la LOE.
Per a més informació, consulteu la taula de reconeixement i certificacions (PDF)*.
Més informació sobre inscripcions i matrícula
Oficina d'Estudis (OdE)
Adreça electrònica: microcreds@uji.es | Pàgina web: https://www.microcreds.uji.es
Tel. (+34) 964 72 8929, (+34) 964 72 8737
Edifici de Rectorat. Campus del Riu Sec. 12071 Castelló de la Plana
Política de renúncia i devolucions
Avisa'm quan s'obri la inscripció