En l’actual context digital, l’educació es troba immersa en una transformació constant. La incorporació de la tecnologia ha transformat profundament els processos d’Ensenyament-Aprenentatge, i ha generat nous reptes i oportunitats per al sistema educatiu. Davant aquesta realitat, es fa necessari que el professorat adquirisca competències digitals que li permeten adaptar-se a les noves demandes pedagògiques.
La Microcredencial Universitària en Competència Digital Docent respon a aquesta necessitat amb una proposta formativa orientada a l’assoliment del nivell B1 del Marc Europeu de Competència Digital Docent (DigCompEdu). Aquest nivell suposa el pas de l'ús funcional de les tecnologies digitals a una aplicació didàctica fonamentada, amb criteris de qualitat, inclusió i seguretat.
La formació proporciona les eines per integrar la tecnologia en la pràctica docent de manera crítica i responsable, fomentar metodologies actives, col·laboratives i adaptades a les necessitats de l’alumnat, i garantir la protecció de dades i el respecte per la privacitat. També promou la creació de contextos d’aprenentatge inclusius, sostenibles i compromesos amb la ciutadania digital.La microcredencial naix amb la intenció de donar resposta a les directrius europees sobre aprenentatge permanent i capacitació docent, i constitueix una base sòlida per al desenvolupament professional en un entorn educatiu en constant evolució.
Aquesta formació està reconeguda per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per a les persones que la superen amb aprofitament i avaluació positiva i complisquen els requisits establerts en l'apartat de certificació.
Àrea 2. Continguts digitals
1. Cerca i selecció de continguts digitals.
2. Creació i modificació de continguts digitals.
3. Protecció, gestió i compartició de continguts digitals.
Àrea 3. Ensenyament i aprenentatge
1. Ensenyament.
2. Orientació i suport en l’aprenentatge.
3. Aprenentatge entre iguals.
4. Aprenentatge autoregulat.
Àrea 4. Avaluació i retroalimentació
1. Estratègies d’avaluació.
2. Analítiques i evidències d’aprenentatge.
3. Retroalimentació i presa de decisions.
Àrea 5. Apoderament de l’alumnat
1. Accessibilitat i inclusió.
2. Atenció a les diferències personals en l’aprenentatge.
3. Compromís actiu de l’alumnat amb el seu propi aprenentatge.
Àrea 6. Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat
1. Alfabetització mediàtica i en el tractament de la informació i de les dades.
2. Comunicació, col·laboració i ciutadania digital.
3. Creació de continguts digitals.
4. Ús responsable i benestar digital.
5. Resolució de problemes.
Objectius i metodologia
Els principals objectius d'aquesta microcredencial se centren en:
La formació es durà a terme mitjançant la plataforma Moodle, on els participants podran accedir als continguts i recursos didàctics de manera autònoma. A més, al llarg del curs es duran a terme diverses activitats orientades a garantir un aprenentatge significatiu i pràctic.
Càrrega lectiva
2,4 crèdits ECTS.
Modalitat
Virtual.
Dates
1a edició: del 16 de setembre al 9 de novembre de 2025.
2a edició: del 13 de gener al 6 de març de 2026.
Calendari
Sessió inaugural 1a ed.: dimarts, 16 de setembre a les 18 h a través de Google Meet.
Sessió inaugural 2a ed.: per determinar.
El calendari i l'horari de les sessions síncrones finals es determinarà al llarg del curs amb el tutor/a.
Lloc
Aula virtual i Google Meet.
Dirigit a
Persones entre 25 i 64 anys, complits en data d'inici del curs, que siguen docents en actiu —incloent-hi també aquells inscrits a la borsa d’ensenyament— de centres sostinguts amb fons públics d'ensenyances no universitàries de la Comunitat Valenciana en relació amb la resolució de 7 de novembre de 2023, de la Direcció General de Personal Docent, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació per la qual es regula el procediment per a l'acreditació de la competència digital docent.
Direcció acadèmica
Anna Sánchez-Caballé.
Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de la Universitat Jaume I.
Professorat
Anna Sánchez-Caballé
Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de la Universitat Jaume I.
Inscripció (2a edició)
Del 16 de setembre al 30 de novembre de 2025 a través d'inscripcio.uji.es.
En el moment de la matrícula serà obligatori facilitar DNI i resta de documentació justificativa.
La realització del curs es confirmarà en finalitzar el període d'inscripció o quan es cobrisquen les places.
Preu de matrícula
Matrícula subvencionada pel Pla Microcreds: 40 €.
Avaluació
Per a la certificació de la formació i posterior acreditació en el nivell B1 de la Competència Digital Docent, es requereix aconseguir una valoració d'APTE havent superat de manera positiva la Fase 1 i Fase 2. L'avaluació de la tasca es durà a terme mitjançant rúbriques competencials que estaran a la disposició dels participants. Els nivells 1 i 2 corresponen a no superat i el nivell 3 correspon a superat.
Certificat
Títol de Microcredencial Universitària expedit per la Universitat Jaume I de Castelló d'acord amb les especificacions d'Europass, un format digital, portable i fàcilment recognoscible a la Unió Europea.
Diligència acreditativa de superació de la formació expedida per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació als i les docents en actiu de centres sostinguts amb fons públics no universitaris de la Comunitat Valenciana que hagen superat la formació amb aprofitament i avaluació positiva.
Més informació sobre inscripcions i matrícula
Oficina d'Estudis (OdE)
Adreça electrònica: microcreds@uji.es | Pàgina web: https://www.microcreds.uji.es
Tel. (+34) 964 72 8929, (+34) 964 72 8737
Edifici de Rectorat. Campus del Riu Sec. 12071 Castelló de la Plana
Política de renúncia i devolucions
Avisa'm quan s'obri la inscripció