Microcredencial Universitària en Competència digital docent Nivell B1 2a edició disponible

28/10/2025 | ODE
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

En l’actual context digital, l’educació es troba immersa en una transformació constant. La incorporació de la tecnologia ha transformat profundament els processos d’Ensenyament-Aprenentatge, i ha generat nous reptes i oportunitats per al sistema educatiu. Davant aquesta realitat, es fa necessari que el professorat adquirisca competències digitals que li permeten adaptar-se a les noves demandes pedagògiques.

La Microcredencial Universitària en Competència Digital Docent respon a aquesta necessitat amb una proposta formativa orientada a l’assoliment del nivell B1 del Marc Europeu de Competència Digital Docent (DigCompEdu). Aquest nivell suposa el pas de l'ús funcional de les tecnologies digitals a una aplicació didàctica fonamentada, amb criteris de qualitat, inclusió i seguretat.

La formació proporciona les eines per integrar la tecnologia en la pràctica docent de manera crítica i responsable, fomentar metodologies actives, col·laboratives i adaptades a les necessitats de l’alumnat, i garantir la protecció de dades i el respecte per la privacitat. També promou la creació de contextos d’aprenentatge inclusius, sostenibles i compromesos amb la ciutadania digital.La microcredencial naix amb la intenció de donar resposta a les directrius europees sobre aprenentatge permanent i capacitació docent, i constitueix una base sòlida per al desenvolupament professional en un entorn educatiu en constant evolució.

Aquesta formació està reconeguda per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació per a les persones que la superen amb aprofitament i avaluació positiva i complisquen els requisits establerts en l'apartat de certificació.

Programa

Objectius i metodologia

Els principals objectius d'aquesta microcredencial se centren en:

  • Aplicar de manera didàctica i contextualitzada els coneixements propis del nivell B1 del Marc de Referència de la Competència Digital Docent (MRCDD), integrant la tecnologia en la pràctica educativa.
  • Dissenyar i implementar propostes pedagògiques que incorporen recursos digitals per millorar els processos d’E-A.
  • Potenciar el compromís professional docent mitjançant l’ús ètic, col·laboratiu i responsable de les eines digitals en els processos d’E-A.
  • Seleccionar, crear i adaptar continguts digitals adequats a les característiques de l’alumnat, tenint en compte criteris d’accessibilitat, inclusió i qualitat educativa.
  • Utilitzar metodologies actives amb suport digital, orientades a la participació, l’autonomia i la motivació de l’alumnat.
  • Incorporar eines i estratègies digitals d’avaluació i retroalimentació per fer un seguiment formatiu i personalitzat de l’aprenentatge.
  • Promoure l’empoderament de l’alumnat en entorns digitals, afavorint la seua participació crítica, segura i responsable.
  • Fomentar el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat, amb una visió integral que incloga la ciutadania digital, la seguretat en línia i la gestió de la informació.

La formació es durà a terme mitjançant la plataforma Moodle, on els participants podran accedir als continguts i recursos didàctics de manera autònoma. A més, al llarg del curs es duran a terme diverses activitats orientades a garantir un aprenentatge significatiu i pràctic.

Fase 1: Evidències
Aquesta primera fase tindrà una duració de sis setmanes, estructurada en tres mòduls quinzenals. Cada mòdul inclourà la lectura de continguts, la consulta de recursos didàctics i la realització d’una tasca pràctica vinculada amb l’aplicació directa a l’aula:

Mòdul A: treballem els continguts digitals a l’aula.
Mòdul B: programem una activitat digital a la nostra aula.
Mòdul C: avaluem amb ferramentes digitals.

Al llarg d’aquesta fase, es programaran tres sessions síncrones no obligatòries amb l’objectiu d’acompanyar el procés formatiu, resoldre dubtes en temps real i oferir suport personalitzat.
Fase 2: Sessions sincròniques
La segona fase consistirà en una sessió síncrona final, on el personal participant haurà d’evidenciar l’ús metodològic de les tecnologies digitals aplicades a la seua tasca docent, mostrant com integra aquestes eines en el procés d’ensenyament-aprenentatge de manera autònoma.
Durant aquesta sessió, el tutor o tutora formularà preguntes relacionades amb les tasques realitzades en la Fase 1 per tal de valorar el grau d’assoliment dels objectius formatius i la transferència real a la pràctica educativa.

 

Càrrega lectiva

2,4 crèdits ECTS.

Modalitat

Virtual.

Dates

1a edició: del 16 de setembre al 9 de novembre de 2025.
2a edició: del 13 de gener al 6 de març de 2026.

Calendari

Sessió inaugural 1a ed.: dimarts, 16 de setembre a les 18 h a través de Google Meet.
Sessió inaugural 2a ed.: per determinar.

El calendari i l'horari de les sessions síncrones finals es determinarà al llarg del curs amb el tutor/a. 

Lloc

Aula virtual i Google Meet.

Dirigit a

Persones entre 25 i 64 anys, complits en data d'inici del curs, que siguen docents en actiu —incloent-hi també aquells inscrits a la borsa d’ensenyament— de centres sostinguts amb fons públics d'ensenyances no universitàries de la Comunitat Valenciana en relació amb la resolució de 7 de novembre de 2023, de la Direcció General de Personal Docent, de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació per la qual es regula el procediment per a l'acreditació de la competència digital docent.

Direcció acadèmica

Anna Sánchez-Caballé. 
Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de la Universitat Jaume I.

Professorat

  • Anna Sánchez-Caballé
    Departament de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura de la Universitat Jaume I.

Inscripció (2a edició)

Del 16 de setembre al 30 de novembre de 2025 a través d'inscripcio.uji.es.

En el moment de la matrícula serà obligatori facilitar DNI i resta de documentació justificativa.
La realització del curs es confirmarà en finalitzar el període d'inscripció o quan es cobrisquen les places. 

Preu de matrícula

Matrícula subvencionada pel Pla Microcreds: 40 €.

Avaluació 

Per a la certificació de la formació i posterior acreditació en el nivell B1 de la Competència Digital Docent, es requereix aconseguir una valoració d'APTE havent superat de manera positiva la Fase 1 i Fase 2. L'avaluació de la tasca es durà a terme mitjançant rúbriques competencials que estaran a la disposició dels participants. Els nivells 1 i 2 corresponen a no superat i el nivell 3 correspon a superat.

Certificat

Títol de Microcredencial Universitària expedit per la Universitat Jaume I de Castelló d'acord amb les especificacions d'Europass, un format digital, portable i fàcilment recognoscible a la Unió Europea. 

Diligència acreditativa de superació de la formació expedida per la Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació als i les docents en actiu de centres sostinguts amb fons públics no universitaris de la Comunitat Valenciana que hagen superat la formació amb aprofitament i avaluació positiva.

Més informació sobre inscripcions i matrícula

Oficina d'Estudis (OdE)
Adreça electrònica: microcreds@uji.es | Pàgina web: https://www.microcreds.uji.es
Tel.  (+34)  964 72 8929, (+34) 964 72 8737
Edifici de Rectorat. Campus del Riu Sec. 12071 Castelló de la Plana
Política de renúncia i devolucions

Avisa'mAvisa'm quan s'obri la inscripció

Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia — Financiado por la Unión Europea — NextGenerationEU

Informació proporcionada per: Oficina d'Estudis