Director: Francisco Javier Ginés Sánchez (Departament de Filosofia i Sociologia)
Càrrega lectiva: 1,5 crèdits ECTS
Modalitat: a distància.
Import de matrícula: gratuïta, projecte cofinançat per la Unió Europea Projecte Erasmus+ SURF (Sustainable Rural Future)
Dates de realització: Del 5 de novembre al 3 de desembre de 2024
Destinat a professionals del desenvolupament local, tècnics de turisme, de cultura, de patrimoni, tècnics de promoció econòmica, etcètera, en l'àmbit rural i membres actius d’associacions territorials que treballen en el desenvolupament local en el sentit ample.
Certificació: certificat d'una microcredencial universitària emès per l'Oficina d'Estudis de la Universitat Jaume I.
Informació acadèmica: Francisco Javier Ginés Sánchez , fgines@uji.es
Programa:
1. Mobilització de Coneixement i diàleg de sabers.
2. La perspectiva dialèctica d'investigació per a l'acció.
3. Tècniques per a dinàmica grupal.
4. Diagnòstic Rural Participatiu i altres abordatges de l'entorn social rural.
5. Anàlisi comunitari
L'objectiu d'aquest curs és adquirir les destreses bàsiques en l’ús de tècniques de diagnosi social participativa enfocades al medi rural. Amb aquesta formació, a més, es pretén l’adquisició i la posada en pràctica de metodologies d’acció social enfocades a la superació de problemàtiques i reptes comunitaris.
Professorat:
Xavier Ginés Sánchez (Director): Doctor en Sociologia, és professor del Departament de Filosofia i Sociologia i Director del Projecte de Mobilització del Coneixement de l’UJI. També ha estat professor associat a la Universitat de València durant més de deu anys mentre exercia com a professional en el desenvolupament local, àrea a la que ha estat vinculat a través de l'Ajuntament de Benlloc prop de 20 anys.
En la seva faceta investigadora destaquen els treballs teòrics i d'anàlisi en les àrees de l'acció col·lectiva, els moviments socials, la comunicació social, les polítiques urbanes i el desenvolupament rural. La seva tesi tracta de la comunicació i els moviments socials al País Valencià.
Membre de l'Observatori de la Ruralitat (UJI) i del Fòrum de la Nova Ruralitat, és coautor d'articles publicats en revistes com Quid 16, Societat i utopia i Arxius de Ciències Socials. També ha publicat diversos capítols en llibres sobre sociologia urbana o desenvolupament rural i és autor del llibre Comunicant la Revolta. Moviments socials i mitjans de comunicació al País Valencià Ed. 96.
Anna Peñalver Bermudo: Llicenciada en Ciències Polítiques per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Teoria, Cultura i Identitat (Queen’s University Belfast) i en Història Social Comparada (Universitat Jaume I). Amb formació en facilitació de grups i més de 20 anys d'experiència en associacionisme i moviments socials.
Entre 2015 i 2019 va formar part de l'agrupació municipalista Castelló en Moviment, sent la responsable de temes de participació i igualtat, tant a nivell intern com en relació a les polítiques municipals.
Des de 2019 és sòcia treballadora de la cooperativa Transversal, a on desenvolupa tasques relacionades amb la participació ciutadana, la dinamització comunitària, la consultoria per al disseny de polítiques públiques i el foment de l'economia social i solidària. També és l’encarregada de la facilitació del grup de persones sòcies de la cooperativa en termes de cohesió grupal, gestió de conflictes, indagació de potencialitats i presa de decisions estratègiques.
Entre d’altres, ha coordinat projectes com l’organització de la Mostra d’Economia Social i Solidària (Benlloc, 2022) per a la Diputació de Castelló, el cicle de trobades Una Economia per a la Vida (2023) de la Xarxa d’Economia Solidària del País Valencià, o l’impuls d’accions dirigides a persones i entitats locals amb l’objectiu de generar un ecosistema d’economies per la transició ecosocial a Castelló.
Ana Pons Calvo: Arquitecta especialitzada en Urbanisme i Edificació per la Universitat Politècnica de València, experta en Desenvolupament d’Assentaments Humans precaris per el Centre d’Innovació en Tecnologia per al Desenvolupament Humà de la Universidad Politècnica de Madrid. Amb formació en Tècniques per a la gestió del medi ambient i el territori i experiència en participació i educació ambiental.
Entre 2008 i 2012 va treballar en diversos projectes de cooperació al desenvolupament en Ghana i Cabo Verde, vinculats la protecció del patrimoni cultural i natural com a eina per a la dinamització comunitària i el desenvolupament rural.
Entre 2016 i 2022 va treballar a la cooperativa de usuàries Som Energia, fent part de l’equip de participació i formació societària, que tenia l’objectiu de promoure una participació de qualitat en la base societària de l’entitat a través de la millora de les metodologies i canals de participació així com la a través de l’impuls de la transmissió de coneixement, la creació de xarxes i la formació per a la construcció participada de la base d’un nou model energètic.
Des de 2022 treballa a la cooperativa Transversal, de la que és sòcia treballadora des de 2023, des d’on treballa per a impulsar la transformació ecosocial a través de la dinamització comunitària. Ha coliderat l’impuls i posada en marxa de la Xarxa per una Transició Energètica Justa de Castelló, així com la dinamització del projecte Fem Lliga, Noves metodologies per a la millora del treball en red de la Economia Social i participat en altres processos de dinamització comunitària portats a terme per la cooperativa en Castelló.
Idioma curs: La part teòrica del curs estarà disponible en català, espanyol, italià i eslovè. El seguiment del treball pràctic es farà en castellà, valencià, italià o anglès.
Metodología docent: Classes teòriques sobre plantejament metodològic, tècnic, de treball de camp i d’anàlisi de la informació produïda. Treball en base a exemples i situacions reals.
Desenvolupament de casos pràctics en cadascuna de les fases relacionades en la fase teòrica.
15 hores de classes en què es combina teoria i anàlisi pràctic de casos.
22,5 hores de treball pràctic necessari que indiquen preparació de casos pràctics, desenvolupament i preparació de la prova final
Avaluació: L’estudiantat haurà de realitzar un treball final, en el qual desenvoluparà un projecte d'investigació social en un territori, que serà tutoritzat pel professorat del curs. L'avaluació dels coneixements i habilitats adquirits en el curs es realitzarà partir del treball personal i la presentació del projecte final.
Informació i Matrícula
Matrícula: des del 3 de setembre al 28 d'octubre de 2024 entrant en la web FORMULARI DE MATRÍCULA DIRECTA EN LÍNIA
Import de matrícula: Gratuït