Descripció de la invenció

03/10/2016 | OCIT
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

[EMOCIONATEST: Aplicació mòbil per a avaluar i desenvolupar la competència emocional en xiquets/es]

 

Emocionatest és una aplicació informàtica per a mòbils i tabletes que permet avaluar i potenciar la competència emocional de xiquets i xiquetes entre els 3 i els 12 anys d'edat, especialment en menors amb Trastorns de l'Espectre Autista (TEA) però també aplicable a la població infantil en general. L'app permet avaluar i tractar els retards o anomalies en la capacitat de xiquets i xiquetes per a reconèixer i gestionar les emocions.

Emocionatest combina el disseny en forma de videojocs infantils amb la lògica analítica i la captació de dades, per la qual cosa resulta molt més estimulant per als xiquets i xiquetes que els tradicionals test psicològics, i els professionals poden obtenir les dades d'una manera automàtica.

L'app està estructurada en cinc nivells de dificultat creixent:

  • Reconeixement d'expressions facials.
  • Construcció d'expressions facials.
  • Identificació d'emocions a partir de situacions comunes.
  • Reconeixement d'emocions basades en experiències cognitives.
  • Reconeixement d'emocions ocultes.

L'aplicació és totalment visual, al més pur estil d'un videojoc, i la presentació dels ítems s'adapta al ritme de l'alumne, suplint les dificultats de memòria de treball en aquests xiquets i xiquetes. En cada nivell, els menors interactuen amb diferents pantalles que reprodueixen escenes o episodis emocionals quotidians en la vida l'els xiquets/es d'edat escolar (per exemple, situacions que poden ocórrer en el pati, en el parc, en el supermercat, etc.). En aquestes situacions, el xiquet ha de ser capaç d'identificar les emocions en joc. Emocionatest permet detectar de manera primerenca a aquells xiquets i xiquetes amb dificultats per a identificar i gestionar emocions.

L'app està dissenyada per a ser administrada individualment en uns 20 minuts (com a mètode d'avaluació), depenent de l'edat i les dificultats del xiquet/a. Una vegada finalitzada l'administració, les respostes del participant queden registrades en una base de dades; és a dir, quina emoció o emocions ha triat el subjecte en cada situació presentada.

Paral·lelament, es disposa d'un manual per al professional que vaja a realitzar l'avaluació, amb instruccions per a cada nivell i amb narracions, en forma d'historieta, que contextualitzen els relats dels nivells 3, 4 i 5, així com exercicis i directrius per a la intervenció.