La digitalització del programa degut a la situació pandèmica

08/10/2021 | Càtedra INCREA
Compartir

Compartir

Facebook
Twitter
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Video de la entrevista

El projecte CRE8® Europe és un model per a la resolució creativa de problemes de manera competitiva. Desenvolupat per la Universitat de Karlstad, CRE8® s'ha utilitzat amb èxit per a ajudar les organitzacions a resoldre problemes de la vida real amb l'ajuda d'estudiants creatius. En CRE8® Europa, estudiants de Noruega, Romania, Espanya i Suècia es van unir per a abordar desafiaments internacionals.

Aquest projecte s'ha vist afectat per la Pandèmia COVID-19 i amb la finalitat de continuar amb les activitats previstes.

Un dels principals canvis va ser que el taller de Noruega no es va poder dur a terme segons el planejat, després d'haver sigut posposat de maig a setembre. Els participants no van poder finalment acudir a Noruega per a realitzar el taller, de la mateixa manera que s'havia realitzat anteriorment en Karlstad, Castelló o Sibiu. Finalment, a causa de la situació sanitària i les restriccions de mobilitat, es va preparar un taller digital, amb els nous desafiaments que comporta aquest canvi. Els alumnes van passar de treballar en grup i viatjar a diferents països, a ser a les seues cases treballant online. És important conèixer com aquesta manera de treballar va poder afectar els desafiaments o si les diferències culturals van ser més evidents entre els estudiants a causa d'aquesta digitalització.

Hem realitzat una entrevista a Maria Jordá, de la Universitat Jaume I, una de les cinc alumnes que participen en el CRE8 Europe. María Jordá és llicenciada en Turisme i parlarà sobre la digitalització del programa, especialment sobre com la pandèmia de la COVID-19 va afectar la dinàmica del programa CRE8, quins problemes va haver-hi i la seua valoració general d'aquesta metodologia.

¿Com es va assabentar d'aquest programa? ¿Per què es va apuntar?

Estava llegint els meus correus de l'UJI i vaig veure aquest programa CRE8 i vaig dir "¿què és això?" i vaig començar a llegir-ho. Com acabe d'acabar la carrera en turisme i estic interessada a viatjar i conèixer noves cultures i països, quan vaig llegir sobre viatjar a Suècia, Romania i Noruega, vaig voler registrar-me i ingressar al programa.

A causa del COVID-19 i el confinament, l'últim taller va haver de realitzar-se en línia. ¿Què li va semblar aquesta manera de fer els reptes?

El resultat va ser millor del que esperava. Abans que començara, estava una mica nerviosa perquè no sabia què anava a passar, però va ser tot un èxit. No obstant això, la part trista va ser veure a tots els nostres amics a través de la pantalla. Encara que, crec que tots acabem molt contents.

¿Com va afectar la dinàmica online al treball en equip? ¿Va tenir més problemes? ¿Es van fer més evidents les diferències culturals?

Crec que el problema principal va ser la connexió a Internet, perquè cadascun tenia una connexió diferent, a vegades enmig de les converses, queia la connexió d'un company i havíem de tornar a explicar tot. Per tant, va anar una mica difícil. No obstant això, crec que ho vam fer bastant bé, vam fer tots els nostres projectes i presentacions.

Quant a les diferències culturals, aquestes van ser més evidents. Per exemple, a l'hora dels menjars, si ací a Espanya esmorzem a les 14 h, a Romania o Suècia esmorzen a les 12 h. Així que estaven treballant amb nosaltres al mateix temps que picaven una mica de menjar. Crec que el principal objectiu era treballar amb les empreses i sobre el problema plantejat.

¿Està satisfeta amb la metodologia online empleada per a resoldre reptes? ¿Què creu que es podria millorar / fer diferent en aquest taller virtual?

Jo vaig quedar satisfeta per la forma en què finalment ho duem a terme perquè crec que va funcionar molt bé i tots, com vaig dir abans, estàvem molt contents per això. L'important d'això és que no estava planejat fer-ho online. Només vam tenir un mes per a preparar-nos i malgrat això ho vam fer bastant bé.

Crec que, com era en línia, va anar una mica difícil per als estudiants visualitzar el problema, les empreses, o la idea que els responsables volien que pensàrem. Era la part més important i havíem de saber què volien que diguérem i sabérem.

¿Creu que la seua participació en el CRE8 ha sigut positiva? ¿En quina mesura creu que el projecte CRE8 li ha ajudat a millorar el seu futur professional?

Assegurança. No sols per haver entrat en aquest programa i en aquest projecte, sinó per totes les persones que hem conegut, tots els amics que hem fet, els dos països que hem visitat, totes les coses que hem après d'aqueixos països. Però especialment sobre els nostres amics i sobre les diferents cultures.

En el meu futur professional m'ha ajudat molt perquè he après molt més. Ja ho sabia, perquè com vaig dir acabe d'acabar la carrera de turisme, així que ja sabia una mica sobre les empreses, com formar una nova, com estudiar el mercat… No obstant això, treballar en aquests tallers m'ha ajudat molt més perquè he après més coses des de diferents punts de vista. A causa de les nostres diferències culturals, cadascun de nosaltres aportava una cosa diferent des de la seua perspectiva, ja no sols la visió espanyola, sinó també la sueca, la noruega i la romanesa.

¿Què és el que més trobes a faltar del programa CRE8? ¿Hi ha alguna cosa que li haguera agradat aprendre que no haja fet?

Després d'acabar el programa, crec que el que més trobe a faltar és el no haver tingut temps suficient per a estar junts. Només teníem una setmana per país i crec que ho gaudim tant com vam poder. Estic bastant feliç amb tot el que he après.

Jordà ha admès que les diferències horàries entre països sí que suposaven un impediment a l'hora de realitzar les activitats, així com la dificultat per a entendre els problemes plantejats per les empreses a causa de la nova modalitat online. No obstant això, admet estar satisfeta amb el resultat obtingut, ja que van haver d'improvisar més del normal i adaptar-se a la situació. Està contenta amb el programa, però li a faltat una mica més de temps amb els seus companys.