La Càtedra Ciutat de Vila-real de l'UJI crea el primer Observatori de Mediació Policial de la Comunitat

08/09/2021 | Càtedra de Mediació Policial

La Càtedra de Mediació Policial Ciutat de Vila-real de la Universitat Jaume I de Castelló ha creat el primer Observatori de Mediació Policial de la Comunitat Valenciana. L'objectiu de l'organisme és elaborar un mapa autonòmic de la mediació que permeta analitzar com s'està desenvolupant aquesta metodologia de resolució pacífica de conflictes, en particular des de la incorporació de la mediació com a funció pròpia de la policia local en la nova Llei de Coordinació de Policies Locals de la Comunitat. El mapa determinarà les unitats existents i la formació necessària, a més d'una guia de bones pràctiques que servisca de marc de referència per al segell de qualitat que preveu la llei autonòmica.

La regidora de Seguretat Ciutadana, Silvia Gómez; la directora de la Càtedra, Andrea Planchadell; el vicerector de Planificació i Comunicació de l'UJI, Modesto Fabra, i la vicedirectora de la Càtedra i responsable de la Unitat de Mediació Policial de Vila-real, la inspectora Rosana Gallardo, han presentat aquest matí l'observatori, amb el qual Vila-real fa «un pas més enllà» en el lideratge en matèria de mediació policial que ostenta des de la creació de la primera Unitat de Mediació Policial, en el 2004. «Dins d'aquesta aposta per la mediació, i seguint la vocació de Vila-real com a ciutat educadora i universitària, de la mà de l'UJI va nàixer la Càtedra de Mediació Policial l'any 2015. Des de llavors, no ha deixat d'evolucionar i avançar en l'objectiu de donar cos teòric i expandir l'aplicació d'aquesta tècnica pacífica de resolució de conflictes. Amb aquest observatori, fem un pas més, un salt de qualitat importantíssim, en aquest objectiu», valora Gómez.

Un dels principals assoliments en aquesta matèria en els últims anys ha sigut el reconeixement de la mediació com una funció pròpia de la policia local,  en la Llei 17/2017, de 13 de desembre, de coordinació de policies locals de la Comunitat Valenciana. «Aquest reconeixement va ser un avanç molt important, que ens porta ara a la creació d'aquest observatori per a sistematitzar, amb el rigor acadèmic que aporta l'UJI, les accions de formació que estem implementant en els últims anys amb agents de tot l'àmbit nacional i internacional», agrega la inspectora Gallardo.

«El seu principal objectiu», puntualitza la directora de la Càtedra, «serà analitzar com s'està acomplint aqueixa funció atribuïda a la Policia Local, amb la finalitat d'establir aquelles pràctiques mediadores adequades per  a aconseguir els objectius propis de la mediació, que no és un altre que la gestió adequada dels conflictes i la seua transformació en benefici de la convivència i la pau social». Per a això, es preveuen tres actuacions fonamentals: l'elaboració d'un Mapa de la Mediació Policial de la Comunitat que identifique les unitats existents i la formació rebuda pels agents que les integren; l'elaboració de la Guia de Bones Pràctiques de Mediació Policial, que servisquen de marc de referència per a l'obtenció del segell de qualitat mediadora que preveu la Llei 24/2018 de mediació de la Generalitat; i l'elaboració d'estadístiques i enquestes de satisfacció.

El vicerector de Planificació, Coordinació i Comunicació de l'UJI, Modesto Fabra, ha volgut reconéixer la labor d'Andrea Planchadell al capdavant de la Càtedra de Mediació Policial Ciutat de Vila-real i l'aposta del consistori per aquesta metodologia. «Amb aquest observatori, es fa ara un pas molt important per a donar visibilitat i projectar el paper de la mediació i de la Càtedra en la resolució de conflictes des de l'acord, afavorint també una mesura científica de l'impacte que està tenint aquesta tècnica en l'actualitat», conclou.

Informació proporcionada per: Càtedra de Mediació Policial