El Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència (11 de febrer) pretén incentivar la participació de dones i xiquetes en ciència, millorar les seues perspectives en la carrera investigadora i reconèixer totes les seues aportacions a la recerca científica, per aconseguir una participació més igualitària de dones i xiquetes en l’educació, en l’ocupació i en els marcs de decisió de la ciència. Les Nacions Unides establiren aquesta data en 2015, amb un esperit transformador i dins de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. Les activitats de la Universitat Jaume I es realitzen de manera coordinada amb la Unitat d'Igualtat del vicerectorat de Responsabilitat Social, Polítiques Inclusives i Igualtat, l'Escola de Doctorat, l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals, i les investigadores de la Universitat (també de l'Institut Universitari d'Estudis Feministes i de Gènero "Purificación Escribano").
Saló d'actes de l'edifici de l'Escola de Doctorat, 10 de febrer de 2023
10 h. Presentació institucional de les activitats de l’11F a la Universitat Jaume I.
10.30 h. Conferència d’Eulalia Pérez Sedeño (Professora d’Investigació del Departament de Ciència, Tecnologia, Societat de l’Institut de Filosofia del CSIC): «Estereotipos, sesgos de género e injusticia epistémica».
11.10 h. Col·loqui d’Eulalia Pérez Sedeño amb les investigadores de la Universitat Jaume I Pilar Safont Jordà (Dept. d'Estudis Anglesos), Irene Epifanio López (Dept. de Matemàtiques) i Esther Castillo Gómez (Unitat Predepartamental de Medicina) i la tecnòloga Silvia Estupiñá Ariño (EFI), i amb el públic. El col·loqui serà moderat per Mercè Correa Sanz, directora de l’Escola de Doctorat.
L’activitat comptarà com a formació transversal acreditable per cinc hores formatives per a l’alumnat de l’Escola de Doctorat: http://inscripcio.uji.es.
12 h. Fotoreclam (Etiquetes: #SomUJI #CiènciaUJI #11F2023 #womeninscience #WomenInSTEM #Science). Recordeu citar els perfils de la Universitat Jaume I.
12.30 h. Presentació del Curs de formació transversal sobre investigació i perspectiva de gènere per part del professor del Departament de Filosofia i Sociologia Joan Sanfélix Albelda.
Durant tota la setmana, xarrades i activitats pràctiques en centres educatius per part d’investigadores de la Universitat Jaume I. La Fundació Isonomia portarà l'exposició fotogràfica «Elles tenen la fórmula» a l’IES Torre del Rei d’Orpesa del 6 al 13 de febrer, i l'exposició «Enginyera..., per què no?», a l’IES Jaume I de Borriana del 6 al 26 de febrer, amb una conferència el 15 de febrer.
Organitzen:
Unitat de Divulgació Científica i Ciència Ciutadana · VITDC
Unitat d’Igualtat · VRSPII
Escola de Doctorat
Fundació Isonomia
Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència 2022
Any 2021: Programa d'activitats, Notícia, Vídeo
Any 2020: Programa d'activitats, Noticia
Any 2019: Programa d'activitats, Noticia
Enllaços relacionats:
Women in Copernicus (GEOTEC/INIT-UJI)
Programa Enginyera... per què no?, desenvolupat per la Fundació Isonomia en coordinació amb l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals
Enllaços a altres entitats per la igualtat i la diversitat en el món de la ciència