Estudiants amb Necessitats Educatives Especials (ENEE)

22/09/2016 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Estudiantat amb necessitats educatives especials (ENEE)

Suport a estudiantat/professorat

L’1 de juny de 2005 es va aprovar en Consell de Govern el Programa d’atenció a la diversitat de la Universitat Jaume I. Aquest Programa pretén donar suport acadèmic als membres de la comunitat universitària que presenten algun tipus de necessitat educativa especial, es a dir, les relacionades amb discapacitat sensorial, auditiva, deficiència visual, problemes de mobilitat o discapacitat motora i  malalties cròniques.

Durant aquest curs, des de la Unitat de Suport Educatiu, hem treballat amb 953 persones (290 estudiantes i 663 persones entre PAS i PDI). Per altra banda, s’ha donat suport al professorat i al PAS vinculat, i als grups de referència-aula. En alguns casos es treballa amb els familiars de l’estudiantat i se’ls ofereix informació i assessorament.

Quant a la relació de serveis que s’ofereixen a l’estudiantat són: consulta psicopedagògica, programa de rendiment acadèmic, informació sobre beques i ajudes a l’estudi, suport en gestions acadèmiques, seguiment acadèmic i mediació amb el professorat, gestió d’exàmens, gestió de voluntaris, acompanyament en desplaçaments pel campus, acompanyament acadèmic (pràctiques, exàmens, ...), préstec d’ajudes tècniques, espais de descans, espai d’estudi adaptat, adaptació del lloc d’estudi, suport ENEE participant en programes de mobilitat universitària i suport en assignatura de Pràcticum.

El treball amb dades sensibles de l’estudiant, dades confidencials (mèdiques i acadèmiques), ha requerit la creació d’una base de dades/gestió de la informació dels estudiants que garanteix la privacitat de les dades. Permet, tanmateix, la comunicació protegida tant amb professorat com amb l’estudiantat. Durant aquest curs s’han generat 7.719 notificacions/comunicacions protegides.

 

Respecte al suport al professorat, facilitem pautes de treball al professorat segons la problemàtica de l’estudiantat, recomanacions respecte a les adaptacions curricular més adequades, etc.

 

Espai de descans i lactància

Durant el curs 2015-16 tenim en funcionament tres espais de descans/lactància. Els espais estan ubicats a l’accés de l’ESTCE,  al pavelló poliesportiu i a la Facultat de Ciències de la Salut.
Aquestes instal·lacions son accessibles a tota la comunitat universitària, amb la sol·licitud prèvia i la valoració per part del tècnics del PAD; durant el curs 2015-16, l'han utilitzat 17 persones.

Programa d'estudiants col·laboradors UJI

Dins del Programa d’atenció hem disposat de 28 estudiants col·laboradors que han donat suport a l’estudiantat amb necessitats educatives especials (ENEE).

Mobilitat

Dins de l'àmbit de la mobilitat universitària i en referència a la mobilitat d'estudiants amb necessitats educatives especials, durant aquest curs 2015/16 hem treballat conjuntament amb l'ORI per facilitar el procés d'adaptació a la nostra Universitat d’un estudiant ERASMUS que presentava una problemàtica visual greu.

A més, ens hem reunit amb la tècnica responsable de l'ORI per tractar la problemàtica i les possibles adaptacions d’una estudianta de la nostra Universitat amb problemàtica física, que ha fet una estada acadèmica a la Universitat de Costa Rica.

Contacte amb personal de secundària/PAU

Des del nostre programa treballem conjuntament amb els centres educatius d’ensenyaments previs a la universitat (centres de secundària i formació de persones adultes), així com amb els responsables i els tribunals de les proves d’accés a la universitat.

El protocol de treball de suport a l’estudiantat amb necessitats educatives especials que es presenta a les proves d’accés a la universitat ha servit de referència a la Comissió Gestora de PAU de la Comunitat Valenciana.

En selectivitat s’ha donat suport a un total de 45 estudiants al juny i 13 al juliol amb les necessitats educatives especials següents: malalties cròniques, problemes auditius, asperger, problemes visuals, trastorn d’ansietat i trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDA-H), dislèxia, disortografia i problemes motrius.

Projecte INCLOU

En el marc del Programa d’atenció a la diversitat-PAD figura el projecte INCLOU, que té com a objectiu desenvolupar accions de sensibilització sobre les necessitats de les persones amb necessitats educatives especials i la col·laboració amb altres entitats educatives i associacions específiques del món de la diversitat.

Relació d’accions del projecte INCLOU:

  • Jornades formatives sobre TDA-H.
  • Jornades tècniques sobre discapacitat auditiva.
  • El joc motriu com a mètode pedagògic inclusiu.
  • Dia Internacional sobre la Discapacitat.
  • Art dramàtic i discapacitat.

En total, 214 persones han participat en aquestes activitats de sensibilització.

L'avaluació dels cursos ha estat d'un 4,35 sobre 5.

 

Xarxes socials

Des del Programa d’atenció a la diversitat mantenim actiu el compte de twitter @PAD_UJI/Facebook, ja que són les xarxes que més s’adapten als nostres interessos i a la informació que volem transmetre als nostres seguidors/es.

Els eixos de contingut sobre els quals estan definides són: orientació, discapacitat / diversitat / necessitats educatives especials i universitat.

Amb les xarxes socials donem difusió d’aspectes rellevants sobre el món de la discapacitat com ofertes de treball per a discapacitats, accions del Projecte INCLOU com ara cursos de formació, la ràdio sense barreres, etc. Aquests tuits estan escrits en valencià, castellà i anglès per a que tothom els entenga. Seguim entitats rellevants com ara RedSapdu, Fundació Universia, ONCE, etc., per tal de donar a conèixer la nostra entitat i posicionar-nos amb bon renom.

Vox UJI ràdio i sense barreres

En el marc del projecte INCLOU es realitza des del curs 2008/09 un programa quinzenal de ràdio en Vox UJI ràdio amb el nom sense barreres. Amb l’objectiu de fer visible el món de la diversitat i discapacitat des de la perspectiva universitària.

Programes realitzats del curs 2015/16:

  • Presentació de les activitats en la classe de formació bàsica en auxiliar d’administració de l’Associació Síndrome de Down.
  • Programa destinat a la comunicació efectiva, un àmbit molt important dins de les universitats, presentat pels representants del Servei d’Informació i Comunicació de la Universitat de Múrcia.
  • Presentació de les activitats que es desenvolupen en el taller per a treballar les habilitats socials de l’Associació Síndrome de Down.
  • Presentació del Dia Mundial de l’Asperger  i explicació de la síndrome mitjançant l’experiència d’una familia de l’associació.
  • Presentació de les accions desenvolupades des del Centre Ocupacional i entrevista per part dels membres a Juan Antonio (voluntari) i Nicolás (monitor).
  • Presentació del projecte Formación curricular en diseño para todas las personas i explicació del seu desenvolupament dins de les universitats espanyoles.
  •  Presentació del programa de visites a la Universitat Jaume I per part de les responsables del Servei.
  • Presentació de la Creu Roja i el Programa d'educació per a la salut. Olga Carbó, Belén Plumed i Patricia Flor (psicòloga i voluntària de la Creu Roja).
  • Programa de difusió de famílies educadores de la Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives. Olga Carbó i Laura Tárrega González, psicòloga de SSOM (Servei de Suport i Orientació al Menor)
  • Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, 3 de desembre. Olga Carbó i l'Associació Síndrome de Down Castelló, en concret els membres del centre d'atenció temprana.
  • SAPDU: Serveis d'Atenció a Personas amb Discapacitats Universitaris. Olga Carbó i Montse Castro (delegada del rector en matèria de discapacitat de la Universitat de Girona).
  • IV Jornades Formatives sobre TDA-H. El repte de l’ús responsable de les noves tecnologies.Olga Carbó i Mª Eugenia Sánchez Robres (treballadora social especialista en conductes adictives) i Samira Elzein Latorre (psicòloga).
  • Esport i discapacitat; accessibilitat a les instal·lacions; activitats orientades a persones amb diversitat funcional a l'UJI. Olga Carbó i Vicent Porcar (tècnic de l’àrea de Formació i Difusió del Servei d’Esports a l'UJI).
  • Programa dedicat a la presentació del pla de treball del curs 2015/16 del Programa d'atenció a la diversitat. Olga Carbó, Encarna González, Paula Duran i Albert Ferrer.
  • Entrevista a Sixte Safont, coordinador de les proves d'accés a la Universitat Jaume I.
     

Accessibilitat.

Aquest curs 2015/2016  hem adquirit productes que afavoreixen l’accessibilitat dels estudiants amb NEE:

  • 2 emissores FM, per facilitar l’accés a la informació als estudiants amb problemàtica auditiva a l’aula.
  • 1 ordinador per poder prestar suport als ENEE als exàmens.

 

Col·laborar amb entitats de persones amb discapacitat.

Com cada any hem col·laborat amb les següents associacions de Castelló amb les que tenim contacte continu i anual:

- ASPAS Castelló
- ONCE Castelló
- FRATER Castelló
- Associació APADAHCAS
- ASPERGER Castelló

Coordinació amb altres universitats

En el curs 2015-16,  el Programa d’atenció a la diversitat ha sigut la secretaria ejecutiva de Red SAPDU en la CRUE-Afers Estudiantils. Àrea discapacitat i Diversitat.

Per últim, els serveis de suport a membres de la comunitat universitària amb discapacitat i diversitat de les universitats valencianes, UNIDISVAL, seguim mantenint diverses reunions anuals. Aquest curs ens hem reunit a la Universitat Politècnica de València, a la Universitat Catòlica de València i a la Universitat d’Alacant.

 

Nous convenis de col·laboració

Durant el curs 2015/16  s'ha signat un conveni de col·laboració amb l’Associació ASPERGER Castelló.

Col·labora en:

Facilitar coneixements sobre el trastorn d’ASPERGER i les necessitats del col·lectiu, afavorir l’accés d’estudiants de l’UJI a l’associació, cooperar en investigacions, tallers, cursos, pràctiques, etc. Prestar-se assessorament mutu i desenvolupar projectes conjunts.

 

 

 

Informació proporcionada per: InfoCampus