29/04/2021 | imac

Gmail

Seminari IMAC d'Anàlisi Numèrica i Dinàmica Computacional: Corbes racionals d'amplada constant .

David Rochera investigador postdoctoral d'estada a la UJI. 30 de Setembre de 2022, 10:00. Sala TI2328

Seminari IMAC sobre Estructures Algebraiques i Teoria de codis correctors d'errors: Semimódulos de valoración sobre el anillo local de una rama singular con un par de Puiseux.

Patricio Almirón, Xerrada pertanyent al Seminari d'estructures algebraiques, IMAC 27 de setembre de 2022, 12:00, Seminari TI1020AA.

Seminari IMAC de Anàlisi: Topological decompositions of the Fourier-Stieltjes algebra

Nico Spronk (University of Waterloo, Canadà). 25 de juliol de 2022. Sala TI1020AA, 10:30h.

Seminari IMAC de Anàlisi: Ultracompletitud en hiperespacios de compactos no vacío.

Daniel Roberto Jardón Arcos de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México
Xerrada pertanyent al Seminari Anàlisi, IMAC
6 de julio de 2022, 12:00, Seminari TI1020AA.
Resum: Si X es un espacio de Tychonoff, por K(X) denotamos al hiperespacio de compactos no vacíos de X con la topología de Vietoris. El espacio X se denomina ultracompleto si tiene carácter numerable en cualquier compactación cX. Notemos que todo espacio ultracompleto es Cech completo. Es bien conocido que si X es Cech completo, entonces K(X) es Cech completo. Por otra parte el espacio Y=[0,1]\{1/2,1/3,1/4,...} es ultracompleto, pero K(Y) no es ultracompleto. Mostraremos algunos espacios con hiperespacio ultracompleto.

Xerrada Provem. Estudio matemático del cubo de Rubik

Óscar Roldán (Universitat de València)
Xerrada pertanyent al Seminari Probem, IMAC
28 de juny de 2022, 12:00, Seminari TI1020AA.
Resum: En esta charla hablaremos del cubo de Rubik. Tras introducir brevemente su historia y funcionamiento, trataremos el cubo desde un enfoque matemático, determinando la estructura algebraica que hay tras sus permutaciones, cómo resolver el cubo usando matemáticas, y otros asuntos similares. Por último, se hará una exhibición donde se mostrarán distintos tipos de rompecabezas del mismo estilo que el cubo de Rubik y se resolverán algunos de varias formas y a una velocidad elevada. La charla se va a basar parcialmente en el Trabajo de Fin de Grado del autor, dirigido por Ramón Esteban Romero. El autor recibe apoyo económico por parte del Ministerio de Universidades, beca FPU17/02023, y del proyecto de investigación MTM2017-83262-C2-1-P/MCIN/AEI/10.13039/501100011033 (FEDER).

Xerrada Provem. Vector lattices of real-valued funtions that are stable under reciprocation

Gerald Beer (California State University, Los Angeles, EUA)
Xerrada pertanyent al Seminari Probem, IMAC
20 de juny de 2022, 12:00, Seminari TI1020AA.
Resum: Let V be a vector lattice of real-valued functions defined on a nonempty set containing the constant functions. It is shown that if the reciprocal of each non-vanishing member of V is again in V, then V is a ring under pointwise product. Our interest is in vector lattices of functions defined on a metric space. Strangely, neither of the two classes of metric spaces for which these properties hold in the case of the vector lattice of uniformly continuous function was adequately described until after 2015! We outline the relevant results relative to this particular vector lattice of functions and identify those metric spaces on which the real-valued Lipschitz functions are stable under reciprocation (resp. pointwise product). We then turn our attention to certain classes of Lipschitz-like functions. Results under discussion reflect joint work with Maribel Garrido, Ana Meroño, and Luis Carlos Lirola-García published in Set-Valued and Variational Analysis and RACSAM. As to when the uniformly continuous real-valued form a ring, the key results are due to Javier Cabello-Sanchez and separately Ahmed Bouziad with Elena Sukhacheva.

Xerrada Provem. Normal Numbers

Bill Mance (Adam Mickiewicz University in Poznań, Polonia)
Xerrada pertanyent al Seminari Probem, IMAC
31 de maig de 2022, 12:00, Seminari TI2328.
Resum: Informally, a real number is normal in base b if in its b-ary expansion all digits and blocks of digits occur as often as one would expect them to uniformly at random Borel introduced normal numbers in 1909 and proved that Lebesgue-almost every real number is normal in all bases b ≥ 2. Even though this shows that, in some sense, normal numbers are "typical", no example of a number which is normal in all bases was given until 1939 by Turing. In the last 100 years, the study of normal numbers has spread over a wide breadth of seemingly unrelated disciplines. Normality is closely related to ergodic theory, theoretical computer science, probability theory, fractal geometry, descriptive set theory, and other areas of math. We will explore the basic properties of normal numbers and surprising connections they have, depending on the interest of the audience.