Coordinació de professorat en un examen no presencial de segona convocatòria del curs 2019-20

14/09/2020 | Comissionat de la Rectora
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Professores:  Teresa Vallet Bellmunt i Teresa Martínez Fernández, Departament d’Administració d’Empreses i Màrqueting

Titulació: grau d'Administració d’Empreses / Finances i Comptabilitat / Economia / Doble grau ADE-Dret

Assignatura: Introducció a l’Administració d’Empreses

Descripció de l'experiència: 

Aquesta experiència comença amb la preparació d’un examen no presencial en segona convocatòria com a conseqüència de la covid-19. No és un examen qualsevol, ja que l’assignatura és de primer curs, amb un volum important d’alumnes i, a més de ser impartida per dos àrees de coneixement diferents en quatre titulacions alhora, ha hagut de coordinar 18 professors i 8 aules virtuals diferents. Aquesta assignatura es va impartir de manera presencial i ja havia passat la primera convocatòria d’avaluació. La situació de la covid-19 ens va obligar a realitzar la segona convocatòria en període de confinament, per la qual cosa els canvis a realitzar no havien de ser ni discriminatoris per a l’alumnat que s’havia examinat en primera convocatòria ni tampoc generadors de més estrès que el confinament havia provocat, tant per a l’alumnat com per al professorat. Les coordinadores de l’assignatura, Teresa Martínez i Teresa Vallet, van planificar el procés per a aconseguir aquests objectius. 

Fases a seguir: 

1. Creació d’una secció per a l’examen en línia de segona convocatòria a l’Aula Virtual. Seguint “Com crear grups en el curs” i “Com fer que un recurs o una activitat estiga disponible sols per a uns quants estudiants” (FAQ Curs de Suport de l’Aula Virtual), es va dissenyar una secció amb accés únicament per als estudiants de la segona convocatòria, on es van incloure les instruccions i l’accés a les diferents proves de l’examen, que va ser importada per a cadascuna de les aules virtuals. Les coordinadores van generar un document Excel amb les llistes d’estudiants per grup de teoria i de pràctica, tant per Aula Virtual, com per Sala Meet assignada corresponent per al dia de l’examen. Cada grup de professorat de la mateixa Aula Virtual (associada a cada grup de teoria de l’assignatura) va crear l’agrupament per als seus estudiants i va personalitzar la presentació de les dades. Aquest apartat va requerir autoformació per a les coordinadores i una sessió d’entrenament amb tot el professorat.

2. Creació de tres tipus d’exàmens. Els tipus d’examen a realitzar en aquesta segona convocatòria en línia havien de ser idèntics a la primera convocatòria, tant en estructura com en complexitat: 

a) Examen teòric tipus test: 12 preguntes (3 punts). En cada pregunta podia haver-hi una, dues, tres o quatre respostes vàlides (mai cap). Una pregunta es considerava totalment correcta quan s’assenyalaven totes les respostes vàlides (si se n’assenyalava una part es puntuaria la part proporcional). Seria considerada incorrecta íntegrament quan es marcara una resposta falsa. Les preguntes incorrectes no restaven. Per a emular al màxim les condicions d’un examen presencial, tal com va ser en la primera convocatòria, estava permès tornar cap enrere al llarg de tot el test. Es disposava d’un únic intent per a fer aquesta part de l’examen i durava 20 minuts, complerts els quals el qüestionari es tancava. 

b) Examen teòric de desenvolupament: 4 qüestions a resoldre (4 punts) sobre una plantilla que s’obria en l’examen. La puntuació de cada pregunta apareixia en l’enunciat. Es disposava també d’un únic intent per a fer aquesta part de l’examen i durava 50 minuts, complerts els quals el qüestionari es tancava. 

c) Examen pràctic: Només per a l’alumnat que no hagués superat la part pràctica de l’assignatura en classe (avaluació contínua) o no l’haguera realitzat. La valoració total de l’examen era de 3 punts. 

Aquest apartat va requerir autoformació per a les coordinadores amb el curs de disseny de qüestionaris a l’Aula Virtual de l’UJI. 

3. Comunicació amb estudiants i professorat abans, durant i després de les proves. En tot moment es van seguir les directrius fixades per l’UJI, adaptant-les a la idiosincràsia de la pròpia assignatura. Abans de les proves, la comunicació amb l’estudiantat es va realitzar enviant les instruccions per correu electrònic i publicant-les a l’Aula Virtual 10 dies abans de la prova. L’objectiu era doble, d’una banda, informar de les condicions de realització de l’examen i així tranquil·litzar els estudiants i, per una altra, identificar problemes greus per a la realització de l’examen no presencial (no n’hi va haver cap). Per a garantir la màxima normalitat i garanties de cara a l’alumnat, durant les proves es van establir tres maneres de comunicació estudiantat-professorat: xat del Google Meet, telèfon fix del despatx d’una coordinadora i correu electrònic. Per últim, els alumnes que volien realitzar la revisió de l’examen, havien de comunicar-lo per correu electrònic i se’ls enviava l’enllaç Meet per a aquesta revisió. 

La comunicació amb el professorat es va realitzar també abans, durant i després de les proves, fonamentalment per correu electrònic i per sessions Meet. En el vídeo es veu el cronograma amb totes les sessions que es van realitzar amb el professorat. 

Per a aquest apartat ens va servir de suport el Fòrum d’Ajuda de Docència en Línia. 

4. Google Meet i les seues extensions. Per a gestionar l’assistència a les proves, es van crear 10 sales Meet simultànies de 16 alumnes més dos professors cadascuna (Sales “Meet d’Examen”). Durant la duració de la prova l’alumnat havia d’estar connectat a la sala Meet assignada. No complir aquest requisit significava que no s’havien presentat a l’examen i no se’ls corregia. Addicionalment es va crear una Sala “Meet de Professorat” i una Sala “Meet d’Incidències”. 

Aquest apartat va requerir autoformació per a les coordinadores i una sessió de formació amb els professors sobre la plataforma Meet i les seues extensions: Nod, Grid, Assistance i Visual Effects. 

5. Instruccions per a l’alumnat. 

Com accedir a l’examen: el dia anterior a l’examen van rebre un missatge electrònic amb un enllaç a la SALA MEET EXAMEN Teòric/pràctic 1002 (únicament les persones que l’havien de fer). Havien d’entrar el dia de l’examen a les 8.45 h (15 minuts abans, per si es produïa qualsevol imprevist), tenir la càmera activada i el micròfon apagat durant tota la duració de l’examen. Abans de començar la prova es passa llista i se’ls demana ensenyar a càmera el DNI o passaport per a acreditar la seua identitat. 

Tipus d’examen: se’ls explica com serà l’examen. 

Normes de comportament: durant la realització de les proves d’avaluació, no havia d’haver-hi ningú més a l’estança on es duia a terme. Tampoc podien abandonar l’escriptori (sortir del pla de càmera) ni incórrer en qualsevol comportament que pogués interpretar-se com no permès en un examen presencial en una aula de la Universitat. 

En fer aquest examen es comprometien amb el següent codi de comportament: 

  1. No comunicar-te amb cap persona, a excepció del professorat de l’assignatura, ni intercanviar informació sobre el contingut d’aquest examen fins a la seua finalització. 
  2. Romandre a la sala de Google Meet assignada com a aula per a fer l’examen amb la càmera activada i el micròfon apagat. 
  3. No fer còpies de l’examen ni compartir-lo amb cap persona. 
  4. No usar el telèfon mòbil durant la realització de l’examen. 

Els comportaments il·lícits i fraudulents durant la realització de les proves estan subjectes a la normativa disciplinària de l’UJI que també s’aplica a l’entorn virtual. Així, l’incompliment d’alguna de les normes de comportament comportara la qualificació de suspens en aquest examen i en l’assignatura.

Incidències: se’ls va explicar la manera de comunicar qualsevol tipus d’incidència abans o durant l’examen (Sala Meet d’Incidències). 

6. Instruccions per al professorat. Per al professorat es va dissenyar un cronograma de les tasques a realitzar abans, durant i després de les proves. Abans de l’examen, van crear els grups d’estudiants dins de les seues aules virtuals, van crear les sales Meet per al dia de l’examen i van enviar l’enllaç als estudiants de la seva sala. Per a garantir un correcte funcionament, es va realitzaŕ una prova de l’examen amb alguns professors. El dia de l’examen es va tenir la precaució d’ocultar totes les seccions de l’Aula Virtual excepte la que afectava la segona convocatòria i es van connectar a la sala Meet amb l’alumnat que els corresponia i a la sala Meet del Professorat. Van passar llista, van llegir de nou les instruccions i van començar les proves. En acabar les proves, de manera immediata, els professors de cada Aula Virtual (teoria i pràctica) es van posar d’acord per a les dates de revisió i s’hi van publicar. Després de les proves, les tasques van ser la revisió i passar notes a les actes. 

7. Dia de les proves. El dia de les proves, per a anticipar qualsevol incidència tècnica, es va crear una sala addicional Meet d’Incidències, on una de les coordinadores estava pendent de les incidències que pogueren arribar per diferents vies. Així es va contactar amb el CAU i el seu responsable de fallades tècniques en el sistema en la FCJE, perquè estigués disponible davant qualsevol problema. Es va facilitar als estudiants tres mitjans per a comunicar incidències: el xat de la sala Meet del seu examen, el telèfon del despatx i el correu electrònic d’una coordinadora. Al final de les proves es van recollir diferents tipus d’incidències, que es van solucionar després de les proves, bé contactant amb el defensor de la comunitat universitària (alumnes que van fer l’examen a l’Aula Virtual però no estaven presents a la sala Meet), bé amb els responsables de les aules virtuals (veure el rastre de petites desconnexions a la xarxa). D’altra banda, la sala Meet d’Incidències va funcionar sense problemes (alguns alumnes eren expulsats de la seua sala Meet).

Els professors es connectaven entre si per un grup de WhatsApp i per la sala Meet de Professorat. 

8. Revisió d’exàmens. En general els resultats van ser bons. La taxa d’èxit (aprovats respecte presentats) va ser del 63% (enfront del 71% de la primera convocatòria al gener). L’alumnat que va sol·licitar revisió dels seus exàmens va enviar un  missatge electrònic als seus professors explicant les causes i se’ls va enviar un enllaç Meet per a aquesta. La data de la revisió requeria una coordinació, en alguns casos, entre 4 professors en ser teoria i pràctica, i de dos àrees diferents. Les revisions es van fer sense problemes.  

Reflexions sobre el procés i els resultats obtinguts: 

Com tot en la vida, sempre hi ha una primera vegada. La segona serà més senzilla per l’aprenentatge realitzat. Seguint aquests passos, hem pretès ajudar altres companys/es que hagen d’enfrontar-se a la realització d’un examen de segona convocatòria en condicions de no presencialitat. Fins i tot així, l’aprenentatge va molt més allà de la mera formulació d’un examen en línia, ja que la nostra realitat era molt complexa de gestionar; es tractava de la coordinació d’un nombre elevat de grups amb les seues corresponents aules virtuals, que implicaven multitud de problemàtiques diferents en alumnes i professors/es. 

Els resultats obtinguts han estat satisfactoris. Respecte a l’estudiantat, la taxa d’èxit, encara que inferior a la de gener, ha estat bona (respecte a anys anteriors) encara que les causes poden ser unes altres que no estiguen sota el nostre control (com ara comportaments il·lícits). Respecte al professorat, els 18 companys hem après multitud d’elements a aplicar en futures situacions similars. Creiem que la formació que ha donat l’UJI en creació d’exàmens a l’Aula Virtual i el suport del fòrum i de Puri Andrés, en particular, han estat decisius, per la qual cosa estem molt agraïdes. 

Enllaços d’interès: