Vídeos domèstics de pissarra per a les classes de problemes en línia de Física II

14/07/2020 | Comissionat de la Rectora
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Professora: Gladys Mínguez Vega, Departament de Física

Titulació: graus d'Enginyeria de l'Escola Superior de Tecnologia i Ciències Experimentals

Assignatura: EE1008 - Física II, EM1008 - Física II, EQ1008 - Física II, ET1008 - Física II.

Descripció de l'experiència: 

L'assignatura de Física II és una assignatura conceptual que requereix un bon enteniment dels conceptes bàsics i on les matemàtiques més o menys complexes són una eina imprescindible. Els professors d'aquesta assignatura hem realitzat un esforç considerable, i de manera coordinada, per a mantindre'ns des de la distància prop dels nostres alumnes i ajudar-los en el seu aprenentatge. En aquest sentit, hem optat per donar les classes mitjançant vídeos gravats i/o mitjançant videoconferència, hem realitzat pràctiques de laboratori virtuals, els hem proporcionat material addicional per a ajudar a comprendre com resoldre problemes, hem preparat exàmens en línia aprofitant les possibilitats de problemes numèrics amb dades aleatòries de Moodle, etc.

En donar les classes de problemes, en el meu cas mitjançant diapositives locutades amb la meua veu, em vaig adonar que, a vegades, se'm quedava curt aquest mecanisme per a explicar algunes parts més complexes dels problemes, i vaig pensar que podria resultar útil gravar vídeos resolent els problemes en una xicoteta pissarra. D'aquesta forma, podia explicar els xicotets detalls que es compten convencionalment en les classes presencials. Així que amb els mitjans precaris de què disposava a casa: una pissarra esborrable, retoladors de colors, la càmera del mòbil, un pal selfie i una botella d'aigua per a subjectar el pal selfie, vaig enregistrar els primers vídeos. El major inconvenient d'aquest mètode és que costava molt de temps; a més, és important tindre prèviament clara tota la informació que vols transmetre perquè quede el més lineal i senzilla possible. Així i tot, la qualitat dels vídeos es veu limitada per la càmera del mòbil, que realitza freqüents enfocaments que poden resultar molestos. D'altra banda, els vídeos, en gravar-se, ocupen molt espai, per la qual cosa ràpidament se satura la memòria del mòbil i editar-los és costós. Per a evitar inconvenients, jo vaig optar per pujar-los directament des del mòbil a YouTube, encara que això requeria fer tot l'enregistrament seguit, per la qual cosa alguns vídeos els vaig haver de repetir diverses vegades. 

Als estudiants els va agradar l'experiència i encara que em van dir que “es notava molt que no era youtuber, tant per la manera d'explicar, com per la qualitat dels vídeos”, però que així i tot “els resultava pràctic i volien que en fera més”. D'aquesta forma, finalment vaig gravar 7 vídeos amb els problemes de Física II dels temes que impartim durant el confinament. Lògicament, vaig triar aquells problemes que, des del meu punt de vista, eren més difícils i que gràcies a aquest mètode feia més amigable la seua compressió. La meua experiència sobre aquest tema va ser positiva, encara que clarament res substitueix una classe presencial on els alumnes no sols veuen la resolució del problema, sinó que interaccionen amb tu i pots repetir de diferents formes aquells conceptes més complexos. Confiem que l'any vinent tornem a estar tots junts!

Enllaços d’interès: