Els marcs de desenvolupament docent són un element essencial per a la formació i la millora educativa en la universitat, ja que defineixen d’una manera global l’activitat docent, i afavoreixen el procés continu de millora del professorat, així com la pròpia reflexió docent. A l’UJI agafem com a referència per a la definició del nostre marc de desenvolupament docent dos marcs principals: el Marc de desenvolupament acadèmic docent (MDAD) i el Marc de competència digital docent (DigCompEdu).
Per una banda, el MDAD és un marc impulsat per la xarxa estatal de docència universitària (REDU). Es tracta d’un mapa orientat al desenvolupament professional docent del professorat, que tracta de definir el que significa la bona docència universitària i les fites que cal anar assolint al llarg de la carrera universitària. Aquest marc s’estructura en tres blocs principals: (1) Curriculum: què ensenyem?; (2) Processos: com ensenyem i com aprenen?; i (3) Fonaments: per què fem el que fem?, i aquests blocs es desglossen en 15 dimensions, com l’aprenentatge actiu i col·laboratiu, la interacció professorat-estudiantat, l’avaluació com aprenentatge, o la millora i la innovació educativa, entre d’altres. En els darrers anys, a l’UJI hem alineat el programa DOCENTIA i les enquestes del professorat a aquest marc de referència, i per tant, resulta essencial que la formació i el desenvolupament docent del professorat també seguisquen aquesta línia.
Per altra banda, el DigCompEdu, impulsat pel Joint Research Centre (JRC) de la Comissió Europea, ha estat adoptat a nivell internacional com a referència per al desenvolupament docent del professorat en un món cada vegada més digital. Aquest marc defineix 22 competències, organitzades en sis àrees: (1) Compromís professional; (2) Recursos digitals; (3) Ensenyament i aprenentatge; (4) Avaluació; (5) Empoderament de l’estudiantat; i (6) Desenvolupament de la competència digital de l’estudiantat. Cadascuna de les competències es divideix en diferents nivells d’assoliment, seguint el marc europeu de llengües (A1-A2: inicial; B1-B2, intermedi; i C1-C2: avançat). Aquest marc ha estat adoptat, a nivell estatal, per la CRUE (2022) com a referència per a l’anàlisi de les competències digitals del professorat universitari, i també a la Universitat Jaume I, com a element de referència, tal com es recull en el Pla UJI digital.
Partint d’aquests dos marcs, es configura el marc de formació docent del professorat de l’UJI, que a continuació es detalla, i que serà el que es farà servir com a referència per al disseny i l'avaluació dels diferents programes de formació docent.
1. Compromís professional:
2. Planificació i disseny:
3. Ensenyament i aprenentatge:
4. Avaluació i retroacció:
5. Innovació i millora docent: