Marc i àmbits de formació docent

26/02/2024 | Delegat de la Rectora
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Els marcs de desenvolupament docent són un element essencial per a la formació i la millora educativa en la universitat, ja que defineixen d’una manera global l’activitat docent, i afavoreixen el procés continu de millora del professorat, així com la pròpia reflexió docent. A l’UJI agafem com a referència per a la definició del nostre marc de desenvolupament docent dos marcs principals: el Marc de desenvolupament acadèmic docent (MDAD) i el Marc de competència digital docent (DigCompEdu).

Per una banda, el MDAD és un marc impulsat per la xarxa estatal de docència universitària (REDU). Es tracta d’un mapa orientat al desenvolupament professional docent del professorat, que tracta de definir el que significa la bona docència universitària i les fites que cal anar assolint al llarg de la carrera universitària. Aquest marc s’estructura en tres blocs principals: (1) Curriculum: què ensenyem?; (2) Processos: com ensenyem i com aprenen?; i (3) Fonaments: per què fem el que fem?, i aquests blocs es desglossen en 15 dimensions, com l’aprenentatge actiu i col·laboratiu, la interacció professorat-estudiantat, l’avaluació com aprenentatge, o la millora i la innovació educativa, entre d’altres. En els darrers anys, a l’UJI hem alineat el programa DOCENTIA i les enquestes del professorat a aquest marc de referència, i per tant, resulta essencial que la formació i el desenvolupament docent del professorat també seguisquen aquesta línia.

Per altra banda, el DigCompEdu, impulsat pel Joint Research Centre (JRC) de la Comissió Europea, ha estat adoptat a nivell internacional com a referència per al desenvolupament docent del professorat en un món cada vegada més digital. Aquest marc defineix 22 competències, organitzades en sis àrees: (1) Compromís professional; (2) Recursos digitals; (3) Ensenyament i aprenentatge; (4) Avaluació; (5) Empoderament de l’estudiantat; i (6) Desenvolupament de la competència digital de l’estudiantat. Cadascuna de les competències es divideix en diferents nivells d’assoliment, seguint el marc europeu de llengües (A1-A2: inicial; B1-B2, intermedi; i C1-C2: avançat). Aquest marc ha estat adoptat, a nivell estatal, per la CRUE (2022) com a referència per a l’anàlisi de les competències digitals del professorat universitari, i també a la Universitat Jaume I, com a element de referència, tal com es recull en el Pla UJI digital. 

Partint d’aquests dos marcs, es configura el marc de formació docent del professorat de l’UJI, que a continuació es detalla, i que serà el que es farà servir com a referència per al disseny i l'avaluació dels diferents programes de formació docent.


1. Compromís professional: 

  1. Comunicació i col·laboració: Habilitats comunicatives, estratègies i eines per a la comunicació i la col·laboració presencial o en línia, disseny i ús de presentacions o docència en diferents llengües.
  2. Entorns i espais d’aprenentatge: Gestió de l’Aula Virtual de la universitat, i ús segur, eficient i responsable dels recursos digitals de l’UJI per a l’ensenyament i aprenentatge, incloent la intel·ligència artificial (IA).
  3. Valors i compromís social: Docència amb perspectiva de gènere, atenció a la diversitat, inclusió i promoció de la salut a l’aula, la cooperació, la sostenibilitat i de les competències socioemocionals. 

2. Planificació i disseny:

  1. Planificació de la docència: Disseny curricular i programació de la docència presencial, semipresencial i en línia, planificació d’assignatures i d’activitats, actualització de guies docents, i desenvolupament de competències i dels resultats d’aprenentatge. 
  2. Disseny de materials docents: Creació i ús de recursos educatius oberts en la docència, disseny de materials interactius, Disseny Universal de l’Aprenentatge i accessibilitat, creació de materials amb eines audiovisuals.

3. Ensenyament i aprenentatge:

  1. Metodologies actives i participatives: Classes dinàmiques i participatives amb eines digitals, estratègies de gamificació, flipped classroom, etc. 
  2. Metodologies experiencials i d’investigació: Work-based learning, aprenentatge per projectes, role-playing, simulacions, treballs en grups d’investigació, design thinking, etc.
  3. Metodologies cooperatives i solidàries: Aprenentatge cooperatiu, comunitats d’aprenentatge, Collaborative Online International Learning (COIL), clubs de lectura, Aprenentatge-Servei (ApS). 

4. Avaluació i retroacció:

  1. Avaluació per a l’aprenentatge: Acompanyament de l’estudiantat, i tutorització i retroacció efectiva, portafolis i rúbriques per a la reflexió, avaluació continuada i formativa, coavaluació i avaluació autèntica.
  2. Avaluació de resultats: Disseny de rúbriques per a l’avaluació d’artefactes, desenvolupament de competències (coneixements, habilitats i actituds), models alternatius d’avaluació presencial i en línia.

5. Innovació i millora docent:

  1. Innovació educativa: Tècniques d’innovació i investigació en docència universitària, metodologies d’investigació-acció, i d’investigació basada en el disseny educatiu (DBR), disseny i gestió de projectes d’innovació.
  2. Reflexió i millora docent: Les competències docents, Scholarship of Teaching and Learning (SoTL), espais i comunitats presencials i virtuals d’intercanvi de bones pràctiques docents, estratègies i recursos per al treball i la coordinació docent.