SCP
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Data: Del 9 al 25 de setembre de 2026 a la FCHS i del 28 de setembre al 8 d'octubre a la FCJE
Títol: Exposició Going Extreme
Lloc: Vestíbul de la FCHS i de la FCJE de la Universitat Jaume I 
Organitza: Càtedra d'Història i Memòria Democràtica. Universitat Jaume I

Cartell

Les narratives extremistes i els discursos d'odi es difonen cada vegada més en Internet i les xarxes socials, arribant als ordinadors i els mòbils de milions de persones.
En molts casos, aquestes narratives i aquests discursos s'han normalitzat i s'han convertit en mainstream. Les dinàmiques que es donen en el món digital s'entrellacen amb el que passa en la vida real, provocant una contínua retroalimentació difícil de
regular. En l'última dècada, l'auge de partits d'extrema dreta i de líders antidemocràtics a tot el món ha accelerat la difusió d'aquests discursos i ha afavorit la seua legitimació.

Una infinitat de pàgines web i perfils en les xarxes socials, així com mitjans de comunicació tradicionals i polítics ultradretans, es dediquen a difondre no sols faules i teories de la conspiració, sinó també discursos racistes, xenòfobs, islamófobos, antisemites, homofóbicos, masclistes o aporofóbicos, posant en qüestió les bases de la convivència democràtica i, a llarg termini, la mateixa supervivència de les nostres democràcies. A més, cada vegada més hi ha influencers, amb centenars de milers de seguidors, que es presenten com a transgressors, provocadors i cool i que viralitzen aquestes idees. Però no existeixen només els anomenats fachatubers: aquests discursos es colen també en contextos inesperats, com en els vídeos de les influencers de moda i cuina, arribant a un públic encara major que pot acabar assumint-los sense ni tan sols adonar-se.
En l'exposició Going Extreme es presenta un recorregut per les narratives extremistes que circulen en l'actualitat a Europa i s'alerta de la seua influència, el seu impacte i les seues conseqüències. Què és una narrativa extremista? Quins són els seus
patrons i formats? Com han evolucionat i com s'han adaptat durant l'últim segle? Com podem detectar-les? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals s'ha intentat oferir una resposta, centrant-se en els eixos temàtics de la nació, el gènere i la ciència.

L'exposició presenta els primers resultats del projecte d'investigació ‘Analysis of and Responses to Extremist Narratives' (ARENAS), finançat pel programa Horizon Europe de la Unió Europea, del qual Steven Forti, professor d'Història Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), és el coordinador local a Espanya. Comissariada pel mateix Forti, Going Extreme ha estat coordinada pels investigadors Sergi Soler i Nathalie Paris i ha estat realitzada en
col·laboració amb un grup d'alumnes del grau d'Història, Política i Economia Contemporànies de la UAB.
Going Extreme: com les narratives extremistes estan destruint les democràcies ha sigut possible gràcies al finançament del projecte ARENAS i ha comptat amb el suport de la Facultat de Filosofia i Lletres i del Departament d'Història Moderna i Contemporània de la Universitat Autònoma de Barcelona, així com del Centre d'Estudis sobre Dictadures i Democràcies (CEDID). La versió en valencià de la exposició ha sigut finançada per la Càtedra de Memòria Democràtica de la Universitat Jaume I, el Ministeri de Política Territorial i Memòria Democràtica del Govern d'Espanya i “Celebració dels 50 anys d'Espanya en llibertat”.

 

Informació proporcionada per: Servei de Comunicació i Publicacions