UJI

Professorat

Última modificació: 27/07/2016 | Font: USE

Nom Departament Categoria
Abarca Obregón, Gloria María
Doctor:
Adreça de correu electrònic: abarca@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: GLORIA MARIA ABARCA OBREGÓN Date: November 20th till December 1st, 2017 - Description of the professional situation (category) Professor of the Peace Education Course in the Master´s Degree in Peace, Conflict and Development. Dr. Gloria Maria Abarca holds a PhD in Peace, Conflict and Development. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) The principle research area that she is searching is about Peace Education, and the specific topic is about Peace Education trough Holistic Peace. This topic is include it in the Master thesis and the PhD thesis that she present in the UJI University, in the program of Peace, Conflict and Development. She was coordinator for some International Peace education Projects like: “ A World Painted by Peace” www.unmundotenidodepaz.org. Mexico Painted by Peace, “ Burbujas de Ilusión”, “RadioMiniatura”, Creando puentes, and others. She wrote different articles about Peace education and Peace, some of this articles are: English -Abarca, Gloria. The Classroom: A Place for Inner Peace Education. GCPE Monthly Newsletter No. 107, August /September 2013 http://www.peace-ed-campaign.org/newsblog/wp-content/uploads/2013/08/GloriaAbarca_InnerPeaceInTheClassroom.pdf Spanish -Abarca, Gloria “Guía del profesor 5” Portafolios de vínculos Inteligentes. Santillana, México, marzo del 2006. -Ramírez, Gloria, Asistentes de la Coordinación (Miriam Soto, Gloria Abarca, Odeth Solís, Mario Salgado y Job Luna) “Plan Nacional de Educación en Derechos Humanos, 2006 “, Cátedra UNESCO de Derechos Humanos de la UNAM, (FCPS), México, del 2006. -Bahajin, Said, Gloria Abarca etal. “Cuestionario en la puesta en práctica del programa de la acción en una cultura de la paz”, UNESCO, 2005 http://www3.unesco.org/iycp/Report/Bahajin.pdf -Abarca, Gloria. Artículo “La Paz, cuestión de todos” 18 de febrero del 2008, periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/mediterraneo_gloria_18022009.pdf -Swart, Sanne. Clizia del Zompo y Gloria Abarca.” La paz; reconocer el Humano en cada persona, Julio 2009, Periódico el Mediterráneo. http://www.epd.uji.es/web/comun/archivos/noticias/final_articulo_meditaraneo.pdf -Artículo publicado en catalán y castellano en la Universidad de Barcelona, en la sección de Artes y Paz de la Escola de Cultura de Pau llamado ‘Un mundo teñido de paz. Una exposición itinerante, internacional e intercultural de plástica infantil’, escrito por Gloria María Abarca Obregón y Said Bahajin. Enero 2011. http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mon.pdf http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mundo.pdf -Abarca Gloria María, Herrero Rico Sofia y Andrea Francisco Amat. Articulo “la Educación para la paz desde una visión Holística para la conformación de una ciudadanía crítica” octubre 2011Quaderns Digitals. No. 69 Actas Congreso Mejora Educativa y ciudadanía crítica. http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.VisualizaArticuloIU.visualiza&articulo_id=11090 -Abarca Obregón Gloria María en UAEM “La configuración de Nuevos espacio en la cultura, deporte, comunicación y educación para la paz, México 2011. http://www.maporrua.com.mx/p-4710-la-configuracin-de-nuevos-espacios-en-la-cultura.aspx -Abarca Gloria y Amaral Palevi “Educación y migraciones contemporáneas: El caso de la comunidad Rumana en Castellón”. En Aldás Eloisa, Alex Iván Arévalo, Eduardo Sandoval (editores) « Migraciones y cultura de paz: Educando y comunicando solidaridad», Dykinson, Madrid 2012. -Abarca, Gloria “Reconocimiento a Fatuma Ahm
Professorat extern Màsters
Ali , Fatuma Ahmed
Universitat: United Stated International University, Kenia
Doctor:
Categoria: Assistant professor/Profesora Ayudante
Càrrec: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI
Adreça de correu electrònic: ahmed@uji.es
Professorat extern Màsters
Almela Escrig, Adela
Adreça de correu electrònic: aalmela@uji.es
Professorat extern Màsters
Alonso Rodriguez, Araceli
Universitat: Wisconsin University, Wisconsin, EEUU
Doctor:
Categoria: Profesora
Càrrec: Profesora
Adreça de correu electrònic: aalonso@uji.es
Breu currículum: - Description of the professional situation (category) -Professor of Gender and Women’s Studies, Women’s Health and Human Rights. Department of Gender and Women’s Studies, School of Medicine and Public Health at the University of Wisconsin-Madison (UW-Madison). -Director for Gender, Health and Clinical Practice for UW-Madison STREETS Programs (Social Transformation to End the Exploitation for Sex) - Director of Global Women’s Health and Human Rights Field-Work Experience Courses in Kenya for women’s health and sustainable development; and in Spain and Morocco for human trafficking (trafficking of women and girls for sexual exploitation) Global Health Institute, University of Wisconsin-Madison. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions) Women’s Health and Women’s Rights Women’s Health and Peace Building Gender, Health and Disease (neglected diseases and gender) Trafficking of Women and Girls for Sexual Exploitation - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) I’ve been teaching for 24 years in the United States, and my classes are usually rated the highest. My teaching is theoretical, and research to practice oriented. I place the debate into a theoretical framework, I present past and present research, and I provide tools for practice. My teaching is interactive whenever possible. I normally teach classes with 400 or 500 students in which the interaction is minimum. In all my other classes the debate goes both ways, students contest my teaching and I react to students’ comments with more theory, research or tools for action. I use combinations of ppts, formal and informal debates and discussions, and I strongly encourage active participation in my classes. In an average class, every single student must actively participate in enriching their peers learning experience. We all, students and myself, make the class together. - Aspects related to professional activities (if any) -Service-Learning. I’ve created several service-learning programs for students to practice what they learn in my classes. -I created the NGO “Nikumbuke-Health by Motorbike” to generate a grassroots movement pushed by undregrad and grad students along with local women and girls from isolated villages in Kenya. - Other aspects you would like to highlight I have received 10 Teaching Awards at the University of Wisconsin-Madison
Professorat extern Màsters
Arévalo Salinas, Alex Iván
Adreça de correu electrònic: aarevalo@uji.es
Professorat extern Màsters
Bahajin , Said
Doctor:
Adreça de correu electrònic: bahajin@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: .........................SAID BAHAJAIN......... ....................................... Date: November 20th until December 1st, 2017 - Description of the professional situation (category) Professor of the Peace Education Course in the M.A. Program in Peace, Conflict and Development. Dr. Said Bahajin holds a PhD in Peace, Conflict and Development Studies. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) His principle research area is intercultural dialogue, Alliance of civilizations, Peace Education. His PhD thesis, entitled United Nations Alliance of Civilizations and the Peaceful Transformation of Conflict between Muslim and Western Societies, has been praised for its sophisticated analysis and its significant contribution to peace philosophy. He is the coordinator for various International Peace education Projects such as: “A World Painted by Peace”, “RadioMiniatura”, “Creando Puentes”,. Pachamama Odm Project, Bubbles for hope Project, Postcards for Yasir Campaign, The World of Colors Project and others. The articles Bahajin has written about Peace Education and Peace are listed below: • Peace culture to paint the world with peace, with Dr. Gloria María Abarca Obregón, 2014, http://www.pedagooogia3000.info/web/html/P3000_Book_Tomo_I_web.pdf • The Latin American’s model to the integration of Arab immigrants, in Spanish, December 2011, http://www.unaoc.org/ibis/2011/11/08/el-modelo-latinoamericano-en-la-integracion-de-los-inmigrantes-arabes/ • We coexist but we don’t know, in Spanish, 29 December 2011, http://www.webislam.com/articulos/66353-convivimos_pero_no_lo_sabemos.html • Smile please, in Spanish, 16 September 2011, http://www.webislam.com/articulos/62475-sonria_por_favor.html • A gift of love, in Spanish, 14 Mai 2011, http://www.webislam.com/articulos/61538-un_regalo_de_amor.html • World painted with peace: a traveling, international and intercultural project, in Spanish, January 2011, http://escolapau.uab.cat/img/programas/musica/mundo.pdf • The imperfect integration for those who come and who are living in Spain, in Filosofía en acción retos para la paz en el siglo XXI, 2009, Castelló de la Plana, Universidad Jaume I. • War is not the path, in Spanish, 21 January 2009, http://www.uji.es/cocoon/xpfpub/genera-contenido-pdf2?tcont_id=1757&c_id=15538622 • Immigration: A journey to the paradise of peace, in Spanish, 21 Mai 2007, http://www.webislam.com/pdf/pdf.asp?idt=7417 • The ethics of the hospitality in the Islamic faith, in Spanish, 04 de December 2007, http://www.webislam.com/?idt=8885 • Immigration: For a peaceful transformation of conflict, in Spanish, 07 December 2007, http://www.webislam.com/?idt=8886 • World painted with peace, Contribution to The Mid- Term Report On The International Decade for a Culture of Peace and Non- Violence for The Children Of the World (2001- 1210), in Spanish. http://www3.unesco.org/iycp/Report/Bahajin.pdf - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Bahajin’s professional experience is being a teacher, he has been an elementary teacher for more than 18 years, and he gives conference in many programs: Peace Education: experiences and contributions”, First Symposium about Peace Culture, 28 November 2015, Ciudad Juárez, México. Title: “Building together a Peace Culture”, First Symposium about Peace Culture, 27 November 2015, Ciudad Juárez, México. Title: “The role of Civil Society in Peace Education”, Interestatal Forum Peace education and Pedagogy 3000, 1 September 2015, Toluca, México.
Professorat extern Màsters
Benet Ferrando, Vicente José Dep. de Ciències de la Comunicació Catedràtic d'Universitat
Cabedo Mas, Alberto Dep. d'Educació i Didàctiques Específiques Professor Titular d'Universitat
Calvo Rufanges, Jorge
Empresa: Centre d'estudis per la pau JM Delàs
Doctor:
Categoria: Investigador
Càrrec: Investigador Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP)
Adreça de correu electrònic: rufanges@uji.es
Breu currículum: Dr. Jordi CALVO RUFANGES. Llicenciat en Administració i Direcció d'Empreses. Professor d'Anàlisi de Conflictes i de Sistema Internacional de Cooperació al Desenvolupament de la URL, professor de Conflictes Armats a la UJI i professor d'Economia i Conflicte a la UOC. És coordinador del Centre Delàs d'Estudis per la Pau i investigador en economia de defensa, cultura de pau i desarmament. És doctor en pau, conflictes i desenvolupament per la UJI i Investigador del Institut Interuniversitari de Desenvolupament Social i Pau (IUDESP). És màster en Acció Humanitària per la Universitat de Deusto i en Pau, conflictes i desenvolupament per la UJI. Ha treballat com a coordinador de projectes de cooperació al desenvolupament i acció humanitària a Libèria, Costa d'Ivori, Mauritània, Uganda, República Democràtica del Congo, Zàmbia, República Centreafricana i Nigèria. És membre de la junta directiva de la Federació d'Organitzacions per la Justícia Global (antiga FCONG) i del International Peace Bureau. Ha sigut coordinador de campanyes pel desarmament de Justícia i Pau, incloent-hi la campanya contra el comerç d'armes. És autor de diverses publicacions sobre desarmament, economia de defensa, comerç d'armes, finançament de la indústria militar, cultura de pau i moviments socials. Entre les seves darreres publicacions es pot destacar: El Foro Social Mundial, nuevas formas de hacer política, Deusto, 2008; Atlas del Militarismo en España, Icaria, 2009; Globalización capitalista neoliberal y movimientos antisistémicos, Deusto, 2011; La banca armada. Inversiones explosivas de bancos y cajas, Centre Delàs, 2012; Inversiones que son la bomba. Negocios de la banca con empresas españolas de armamento, Setem, 2013; Evolución de la banca armada en España. ¿Cómo reducir la financiación de las empresas de armas?, Centre Delàs, 2013; Banca Armada vs Banca Ética, Dharana 2013; i Drones militares: la guerra de videojuego con víctimas reales, Centre Delàs, 2014.
Professorat extern Màsters
Comins Mingol, Irene Dep. de Filosofia i Sociologia Professora Contractada Doctora
Cutler , Yacsire Déniz
Empresa: Organización de los Estados Americanos (OEA), Washington, EE.UU.
Doctor:
Categoria: Profesional
Càrrec: Jefa de la sección de gestión de proyectos
Adreça de correu electrònic: deniz@uji.es
Breu currículum: RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Yacsire Cutler Fecha: 11 de diciembre de 2017 Professional in the international and national development field with over 30 years experience in project management. Planned and implemented technical cooperation projects in Latin America and the Caribbean in various areas, including employment planning and generation, occupational safety and health, social security and cultural administration and preservation. Special emphasis given to incorporating a gender perspective through the project cycle. Conducted reasearch on poverty as well as in health and labour issues with an emphasis in women needs. Developed policies, guidelines and instruments for the formulation, monitoring and evaluation of projects implemented in the Americas with over 8 million dollars of annual funding. Experienced in coordinating and negotiating agreements with donors to development projects. Designed, developed and conducted a program on project design, monitoring and evaluation that has trained over 1,000 staff of national governments, NGOs, and international organitations as well as university students at the master level. Co-author of “Manual del Sistema de Marco Logico”, 2013. Sociologist with a Master in International Communications (minor in Development) from the School of International Serice at American University, Washington DC. Extensive post-graduate studies in Evaluation
Professorat extern Màsters
De Díez , Orla Patricia
Universitat: Stanford University . Peace Innovation Lab Network. Irlanda
Càrrec: Co-Founder and Director
Adreça de correu electrònic: dediez@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: .................Orla Patricia de Diez....................... - Description of the professional situation (category) Current affiliations: Researcher at the Institute of Sustainable Tourism and Economic Development, TIDES at the University of Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC); member of Stanford University Peace Innovation Lab Network exploring how persuasive technology can be used to gently nudge people from poor levels of engagement or negative interaction to quality collaboration across and beyond densely populated shantytowns affected by youth gang violence in Bolivia. Previously, at Club de Madrid, a forum of former heads of state and government, she led projects on (i) political reforms consultation in Ecuador; (ii) constitution building in Bolivia; and (iii) forging and scaling new ways for grassroots women to leverage their differences and converge their constituencies to influence national, regional and global policy on peace and security in the Greater Horn of Africa. Past research experience includes acclaimed simulation-based exploration with real stakeholders into the potential strengths and pitfalls of re-writing the Bolivian constitution. The aim was to study the interpersonal dynamics between opposing sets of political, geographical, cultural and social interests for reform, in a simulated environment. Several mock delegates went on to run successfully for seats in the real Assembly (2006-2007). She holds a Master’s degree in Public Policy and Management from Bolivian Catholic University (Harvard institute for International Development) and a Bachelors degree in History and Geography from Complutense University of Madrid. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) For the past 7 years, she has focused on team learning behaviours that enable and speed up large-scale, systemic innovation, with particular R+D emphasis on social learning software for changing organisational culture. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Created practice-based Introduction to Peace and Conflict Studies module—focussed on violent extremism; with two distinct layers of learning. 1) Students learn how systems thinking, human-centred design, and persuasive technology can be used together to discern, design and mobilise more effectively for complex systems that are shaping the lives and decisions of people at risk of committing to violence. 2) Students learn how to develop team intelligence from the experience of untangling and addressing extremism. Through reflective practice, they develop deeper awareness about how their own behaviours and group interactions encourage or inhibit flow of information and ideas into systemic understanding and impact.
Professorat extern Màsters
Escrig Sos, María Lidón
Universitat: Escuela Universitaria de Enfermería de Castellón
Categoria: Profesora
Càrrec: Investigadora del Instituto Universitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)
Adreça de correu electrònic: al104233@uji.es
Professorat extern Màsters
Evans Pin, Xoan
Doctor:
Adreça de correu electrònic: evans@uji.es
Breu currículum: - Descripción de la situación (categoría) profesional Director del Center for Global Nonkilling. Docente e investigador en Åbo Akademi University. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Investigador interdisciplinar, buscando puntos de encuentro entre la antropología, etología y salud pública aplicados a la prevención de la violencia y a la construcción de la cultura de paz. Ha sido investigador en 2017 de la “Emancipatory Rural Politics Initiative” en el International Institute of Social Studies, Erasmus University, Rotterdam; y entre marzo de 2015 y april de 2016 de la Kone Foundation. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Docente a tiempo parcial del Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research en el Department of Social Sciences, Åbo Akademi University Vasa, Finlandia, desde Septiembre de 2014 hasta la actualidad, impartiendo con regularidad las materias “PEACE 1: Contemporary Peace and Conflict Studies”, “PEACE 2: Mediation and Negotiation”, “The Power of Nonviolence” (opcional), “Peaceful Societies and Peace Systems”(opcional) y “Nonkilling Studies” (opcional). Con anterioridad, ha impartido docencia en otros centros: en 2016, docente a tiempo parcial de la materia “PEACE 40: Violence Prevention” en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Tampere Peace Research Institute, Tampere University, Finlandia; en 2015, mentor en el Michael Polanyi College, Universidad Francisco Marroquín, Guatemala; en 2013, docente a tiempo parcial de la materia "Introduction to Nonkilling Studies”, en el Master’s Programme in Peace, Mediation and Conflict Research, Department of Social Sciences, Åbo Akademi University (Finlandia); en octubre de 2012, docente invitado del Asian World Center, Creighton University (Omaha, USA); entre Julio 2007-Julio 2008, Tutor y coordinador del Curso de Especialización en Estudios Árabes e Islámicos de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo, en Galicia; entre diciembre de 2006 y junio de 2007, profesor interino de substitución en el Departamento de Comunicación Audiovisual de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Santiago de Compostela. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde 2011 es Director del Center for Global Nonkilling, con sede en Hawaii, Estados Unidos, habiendo trabajado en dicha institución con anterioridad desde 2008. También es miembro del World Health Organization Violence Prevention Alliance Academic Collaborations Group. En 2017 publicó “Global research priorities for interpersonal violence prevention” en el Bulletin of the World Health Organization. - Otros aspectos que se quieran destacar Apasionado por los comunales, vive y colabora en la Comunidad del Monte Vecinal en Mano Común de Froxán, reconocida como Área Conservada por Pueblos Indígenas y Comunidades Locales por las Naciones Unidas.
Professorat extern Màsters
Farné , Alessandra Dep. de Ciències de la Comunicació Personal investigador postdoctoral
Forastelli , Fabricio
Universitat: Universidad de Buenos Aires
Doctor:
Categoria: Profesor
Càrrec: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI
Breu currículum: Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Fabricio Forastelli Fecha: 19.de julio de 2018 - Descripción de la situación (categoría) profesional Investigador Adjunto, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina. Investigador del Instituto de Filología y Literaturas Hispánicas Dr. Amado Alonso, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aries. Profesor Adjunto, Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Investigador en las áreas de teoria literaria, teoria cultural e historia de la literatura. Principales líneas de trabajo sobre literatura y pobreza; genero y diversidad sexual; comunicación popular y política. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Ha dictado cursos de Master y Doctorado de Argentina y España.
Professorat extern Màsters
Gaddi , Daniela
Adreça de correu electrònic: gaddi@uji.es
Breu currículum: es, ...) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Daniela Gaddi Fecha: 20 de marzo de 2018 - Descripción de la situación (categoría) profesional Mediadora, criminóloga. Investigadora posdoctoral en temas de Justicia Restaurativa - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportacion Interesada en la relación entre mediación y derecho desde una perspectiva socio-jurídica, actualmente investiga las condiciones bajo las que la mediación puede funcionar como mecanismo de regulación social, y las condiciones bajo las que el paradigma restaurativo puede contribuir a la transformación del sistema de justicia penal. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Desde 1998 desempeña actividades de docencia en tema de Mediación Penal y Comunitaria, Conflicto, Justicia Restaurativa, Justicia Juvenil, Derecho Penitenciario y Penas Alternativas, colaborando con diferentes instituciones académicas en Italia, España y Argentina. Asimismo, es formadora en tema de negociación interpersonal, gestión del conflicto, comunicación y team building, justicia restaurativa, mediación penal y comunitaria, para Empresas, Cooperativas, Organizaciones no gubernamentales, Asociaciones, Administraciones Públicas. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Desde el 1999 colabora con diferentes centros y servicios de mediación comunitaria. - Otros aspectos que se quieran destacar Ha sido miembro del equipo de formadores en el marco del proyecto "Mediation Interethnique au Kosovo, Programme Kosovska Mitrovica (Nord) et Mitrovicë (Sud)", dirigido a jóvenes procedentes de diferentes zonas de los Balcanes.
Professorat extern Màsters
García Quero, Fernando José
Universitat: Universidad de Granada
Doctor:
Categoria: Profesor
Càrrec: Profesor
Adreça de correu electrònic: quero@uji.es
Breu currículum: -Investigador post-doctoral, Departamento de Teoría e Historia Económica (área de Fundamentos del análisis económico), Universidad de Granada -Miembro Titular de Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales-España (FLACSO-España) -Delegado andaluz ONGD Economistas sin Fronteras. Miembro de la Junta Directiva de la organización. -Profesor acreditado por la Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad (ANECA) en las figuras de Profesor Ayudante Doctor y Profesor Contratado Doctor. Experiencia docente Año académico 2015/2016 Módulo: Introducción a los Estudios para la Paz y el Desarrollo en máster oficial universitario. Universidad Jaume I de Castellón. Máster Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo. Módulo: Planificación y gestión de proyectos y políticas públicas de cooperación. Máster en Cooperación Al Desarrollo, Gestión Pública y de las ONGD. Macroeconomía: Grado en Administración de Empresas. Microeconomía: Grado en Economía. PROYECTOS DE INVESTIGACIÓN -Investigador colaborador del proyecto 3929, "Desempleo y bienestar subjetivo: Análisis cuantitativo y cualitativo". Instituto de Estudios Fiscales. IP: Jorge Guardiola. Periodo: Septiembre 2013-Noviembre 2014 (14 meses) - Investigador colaborador del proyecto “Construcción conceptual y medición del Buen Vivir en los cantones de Cuenca y Nabón”, Centro interdisciplinario en Población Territorio y Desarrollo (PYDLOS), Universidad de Cuenca Ecuador. Ecuador. Financiación: 134.000$. Periodo: Septiembre 2012-Diciembre 2015 (24 meses) -Investigador principal proyecto “Cooperación, altruismo, prejuicios económicos y de género: un diagnóstico para una intervención adecuada”. Agencia Andaluza de Cooperación Internacional al Desarrollo (convocatoria autonómica 2013). Financiación: 39840€. Periodo: Junio 2014-Junio 2016 (24 meses) -Investigador printical. “CON-CIENCIA LABORATORIO DE IDEAS, Diagnostico y propuestas alternativas al desarrollo de los pueblos del norte de Marruecos, en base a las necesidades socioeconómicas del área”. Subvencionado en convocatoria pública por el Vicerrectorado de Relaciones Internacionales y Cooperación al Desarrollo. XI Convocatoria Modalidad 1: Cooperación Universitaria al Desarrollo. Contraparte: Facultad de Ciencias Jurídicas Tánger, Marruecos. Financiación: 1000 €. Periodo: 2012-2013 (12 meses). -Coordinador. Inversiones Empresariales de los Inmigrantes y Crecimiento en Andalucía, subvencionado por la Consejería de Empleo de la Junta de Andalucía, Dirección General de Coordinación de Políticas migratorias. Grupo de Investigación Historia económica, Instituciones y Desarrollo de la Universidad de Granada. 2011. Financiación 5370€ -Colaborador. Racism and Social Marginalization (FRA2-2007-3200-T03). Agencia Europea de Derechos Fundamentales (FRA- Europenal Union Agency for Fundamental Rights) Marzo 2008-Marzo 2009. Responsable Cristina Rechea Alberola. Financiación 235,070€
Professorat extern Màsters
Giménez García, Isabel
Empresa: Institut Interuniversitari de Desenvolupament Local
Doctor:
Categoria: Experta en Cooperació al Desenvolupament
Càrrec: Tècnica IIDL
Adreça de correu electrònic: igimenez@uji.es
Breu currículum: - Descripción de la situación (categoría) profesional Gestora de proyectos europeos en la Universitat Jaume I de Castellón (contratada como Personal de Administración y Servicios) y consultora independiente en cooperación y desarrollo local - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones,...) Principales líneas: desarrollo local, cooperación internacional, adaptación al cambio climático, reducción del riesgo de desastres, educación para el desarrollo. Autora y editora de publicaciones sobre desarrollo y cooperación descentralizada. Presentación de comunicaciones en jornadas y congresos nacionales e internacionales. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Profesora invitada en diversos másteres oficiales y cursos de postgrado (asignaturas relacionadas con el desarrollo sostenible, el medio ambiente y la gestión de proyectos), tanto presenciales como e-learning. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) Especialista en la identificación, preparación, gestión, seguimiento y evaluación de proyectos de cooperación al desarrollo. Más de diez años de experiencia en ONGDs y universidades, como Cruz Roja Española y la Universitat Jaume I de Castellón. Ha trabajado como expatriada en India y Guatemala, habiendo llevado a cabo misiones a corto plazo en países como Filipinas, México, Argentina, Chile, Etiopía, Bangladesh y Marruecos. - Otros aspectos que se quieran destacar Experta independiente para la Comisión Europea en el proceso de evaluación del programa europeo Erasmus+ (2014-15 y 2013-14). Seleccionada para participar como pionera en el programa europeo Climate-KIC. Pioneers into Practice (2014) (http://www.climate-kic.org/programmes/pioneers/)
Professorat extern Màsters
Gomes , Alberto Gerardo
Universitat: La Trobe University Australia
Doctor:
Categoria: Profesor Titular
Càrrec: Director del programa en Sociologia y Antropologia de la Facultad de Ciencias Sociales
Adreça de correu electrònic: gomes@uji.es
Breu currículum: - Description of the professional situation (category) Emeritus Professor, La Trobe University, Australia & Director, Dialogue, Empathic Engagement, and Peacebuilding (DEEP) Network. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Much of my research has been on the impact of state-sponsored development, capitalism and modernity on Indigenous communities, particularly the Orang Asli (Malaysian Aborigines). Drawing from this research, I have published numerous papers and three books (Malaysia and the "Original People", with R. Dentan, K. Endicott, and B. Hooker; Looking for Money; and Modernity and Malaysia: Settling the Menraq Forest Nomads). I have also published work on cultural politics in Malaysia (such as the edited book Multiethnic Malaysia, with Lim Teck Ghee and Azly Rahman) and in Goa, India. In the last five years, my publication projects have focused on what we can learn from Indigenous peoples and their epistemologies rather than merely learning about them. Related to this are my current projects on (1) the nexus between equality (or egalitarianism), sustainability, and peace and (2) Indigenous forms of conflict transformation, dialogue and empathetic engagement. I am also working on two books, one on Malaysia tentatively entitled Culture Matters in Malaysia and the other (with Michalis Michael) on the art and craft of dialogue. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) For the past twenty five years, I have taught introductory anthropology at La Trobe University. I have received several teaching awards, including a national citation for teaching excellence. I have taught an intensive MA course at Universitat Jaume 1 since 2008 and have taught courses at University of Malaya (Malaysia), University of Helsinki (Finland), University of Innsbruck (Austria), and Vietnam National University. My teaching is focused on anthropology, development studies, social and political ecology, Southeast Asia, and Indigenous peoples and epistemologies. - Aspects related to professional activities (if any) Member of Editorial Board of the following academic journals: Asian Ethnicity, Analisa, Suomen Antropologi (Journal of the Finnish Anthropological Society). Member of the Board of the following organisations: Malaysian Academy of Han Studies, Global Reconciliation, and Institute of Peace and Diplomatic Studies, Pakistan.
Professorat extern Màsters
Hernández López, Leonor Dep. d'Enginyeria Mecànica i Construcció Professora Titular d'Universitat
Jiménez Olmos, Javier
Universitat: Universidad SanJorge , Zaragoza
Doctor:
Categoria: Profesor-Investigador
Càrrec: Profesor-Investigador
Adreça de correu electrònic: jolmos@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: DOCTOR JAVIER JIMÉNEZ OLMOS Date: 28 of March 2017 - Description of the professional situation (category) Member of the Council, professor and researcher at the Foundation “Research Seminar for Peace” of Zaragoza. Professor at the “University of Experience” at Zaragoza University. Member of the Observatory of Peace, Security and Defence at the University of Zaragoza. Colonel Spanish Air Force (Retired). - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Researches are focused primarily on: 1) Analysis of current conflicts in the Middle East and Africa, with main attention to terrorism and relations between the West and Islam. 2) Analysis of the situation in Ucraine and its influence on the future of EU and NATO. 3) Research on human security as main factor of peace in the world - Description of the teaching profile Teaching is based on academic knowledge and in professional experience, both national and international, acquired in various positions of responsibility in international organizations (NATO and EU) . Lessons are supported by audiovisual means to help students to understand the complexity of international relations and security. Students always have the opportunity to discuss and to provide comments and proposals on the issues presented and discussed during classes. - Aspects related to professional activities (if any) As a result of conducted researches, following books has been published: From the clash to the alliance of civilization , Barcelona, Icaria , 2012 From military power to human security , Zaragoza , Mira Editores, 2013 - Other aspects you would like to highlight Published articles availables on the blog Javier Jiménez Olmos, International Security https://jjolmos.wordpress.co
Professorat extern Màsters
Mc Donagh , Fiachra Brendan
Adreça de correu electrònic: fimcdona@uji.es
Professorat extern Màsters
McIntyre , Robert Joseph
Empresa: Local Development in Transition. New York, Estados Unicos
Doctor:
Categoria: Profesional
Càrrec: Director
Adreça de correu electrònic: mcintyre@uji.es
Breu currículum: - Description of the professional situation (category) Professor of Economics and Development Studies, recurring visitor at UJI, 2001 to present. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Comparative economics systems; emphasis on the role of self-generated financing for development and the potential role of co-operative and other not-purely-private banking structures. Ability to secure socially progressive growth from institutional arrangements that do not impose or mirror Washington Consensus approaches. Efforts to reconcile social peace and development. Illustrative publications: (research paper) " Micro-level cooperative financing and support structures as a systems-level development tactic", Institut for Genossenschaftswesen, Berlin, 22 March 2012 (chapter) "Financing systems-level development with micro-level cooperative and cooperative-support structures", International Cooperative Association Global Research Conference, Mikkeli, Finland, 26 August 2011. http://www.community-wealth.org/_pdfs/articles-publications/coops/paper-mcintyre.pdf (chapter) "Credit Co-operatives in Locally Financed Economic Development: Using Energy Efficiency as a Lever", in Advancing Development: Core Themes in Global Economics, eds. George Mavrotas and Anthony Shorrocks, UNU/World Institute for Development Economics Research, Helsinki, Finland, and Palgrave Macmilian, 2007, pp. 578-589. http://www.community-wealth.org/_pdfs/articles-publications/coops/chapter-mcintyre.pdf - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Teaching which emphasizes the difference between economic growth and development; tensions between the body of policies advocated and often imposed by international aid/development institutions and alternative approaches that result in sustainable growth consistent with democratic participation. Case studies are utilized to highlight the tension between policies which sound modern and functional but often deligitimize the role of the state and set in motion inevitable collapse once external support ends and/or require authoritarian control. Emphasis on making the student course paper into aserious learning experience by careful topic selection and multiple editorial oversight meetings.
Professorat extern Màsters
Moliner Miravet, María Lidón Dep. de Pedagogia i Didàctica de les Ciències Socials, la Llengua i la Literatura Professora Contractada Doctora
Murphy , Jennifer Marie
Empresa: Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)
Doctor:
Categoria: Investigadora
Càrrec: Investigadora - Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)
Adreça de correu electrònic: murphyj@uji.es
Professorat extern Màsters
Nos Aldás, Eloísa Fernanda Dep. de Ciències de la Comunicació Catedràtica d'Universitat
Omar Abdallah, Sidi Mohamed
Empresa: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI
Doctor:
Categoria: Investigador/Diplomático
Càrrec: Diplomático de la República Saharaui
Adreça de correu electrònic: omars@uji.es
Breu currículum: Sidi M. Omar (Smara, en el entonces Sahara Español, 1970) es licenciado en «Crítica y Literatura Dramática» por el Instituto Superior de Arte Dramático de Damasco (Siria), y tiene Máster y Doctorado Europeo (con premio extraordinario de doctorado) en «Estudios de Paz y Conflictos» de la Universitat Jaume I (UJI) de Castellón (España). Desde 1996, trabaja para el Ministerio de Exteriores de la República Saharaui (RASD) y ha ocupado varios puestos diplomáticos en África, Asia y Europa. En la actualidad, es Embajador de la RASD en Etiopia y Representante Permanente ante la Unión Africana en Addis Ababa. Es también investigador y profesor visitante de la Cátedra UNESCO de Filosofía para la Paz de la UJI, en cuyo marco ha impartido varios cursos en el Máster Internacional en Estudios de Paz, Conflictos y Desarrollo sobre temas relacionados con los estudios post-coloniales y culturales y los estudios de paz, conflictos y desarrollo así como la metodología y técnicas de investigación. Dr. Sidi Omar tiene varias publicaciones tanto en inglés como en castellano. Entre sus publicaciones se destaca su libro Los Estudios Post-Coloniales: una Introducción Crítica (Universitat Jaume I, 2008) que ha sido descrito por la revista Exit Book (nº 10, 2009) como “la introducción más asequible y completa [de los estudios post-coloniales] de la que disponemos en castellano”. Entre sus líneas de investigación se encuentran los estudios de paz, conflictos y desarrollo, estudios post-coloniales y culturales, identidad, análisis del discurso, la política en el norte de África y el Medio Oriente.
Professorat extern Màsters
París Albert, Sonia Dep. de Filosofia i Sociologia Professora Contractada Doctora
Pozo Marín, Alejandro
Empresa: Miembro del Centro de Estudios de Paz, JM Delás y ENAAC, Barcelona
Doctor:
Categoria: Investigador
Càrrec: Miembro del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP)- UJI
Adreça de correu electrònic: apozo@uji.es
Breu currículum: . Investigador sobre paz y conflictos armados. Es doctor en paz y conflictos por la Universitat Jaume I (2010) con una tesis sobre los cambios experimentados en las guerras modernas y sus factores externos, y se ha formado en paz y conflictos en las universidades de Deusto (Bilbao) y Uppsala (Suecia) (máster) y Bradford (Reino Unido) (doctorado, investigador visitante). Profesor de "Análisis de Conflictos Armados", "Estudios de Paz y Seguridad" y "Geopolítica" en el grado de Relaciones Internacionales de la Universidad Ramón Llull (Barcelona); y sobre temas relacionados en másteres en las Universitat Jaume I, la Universitat Oberta de Catalunya y la Universidad de Granada. Es asesor sénior de dirección de Médicos Sin Fronteras sobre asuntos relacionados con la seguridad, los conflictos armados y los dilemas ético-humanitarios. Ha coordinado proyectos humanitarios en distintos contextos armados como Somalia, Darfur (Sudán) o los Territorios Ocupados de Palestina (TOP), y realizado trabajos e investigaciones de campo en, entre otros, el Líbano, los TOP, el Sahara Occidental, Kosovo y los Balcanes Occidentales, la República Centroafricana, Sudán del Sur, Etiopía, Turquía (Siria), el Sahel o con las poblaciones afganas desplazadas y con las refugiadas en Pakistán e Irán. Miembro del Centro Delàs de Estudios para la Paz de Barcelona, participa o ha colaborado activamente en otras organizaciones, plataformas y centros de estudio relacionados con la geopolítica, el militarismo o la guerra. También es investigador del Instituto Interuniversitario de Desarrollo Social y Paz (IUDESP). Ha realizado diversos estudios, informes y publicaciones sobre militarismo, humanitarismo y conflictos armados y es autor de una quincena de capítulos de libros, además de las publicaciones Defensa, Seguridad y Ocupación como Negocio (director, varios editores, 2014); Piratería en Somalia: ¿excusa u oportunidad geopolítica? (coautor, Centre Delàs, 2012 -con el pseudónimo Loretta P. Martin); España-Israel. Relaciones en materia militar, armamentística y de seguridad (autor, varios editores, 2010); Atlas del Militarismo en España (co-coordinador, Icaria, 2009); el documental Ahimsa. Contra la guerra (co-coordinador, 2009); Alianza de Barbaries. Afganistán 2001-2008 (autor, Centre Delàs, 2009); Deconstruir la Guerra (coautor, Generalitat de Catalunya, 2008); Humanitarismo Militar, Militarismo Humanitario (co-coordinador
Professorat extern Màsters
Rosenberg , Dorothy J.
Empresa: Transition USA
Doctor:
Categoria: Profesional
Càrrec: Development Policy Adviser, Independent Consultant
Adreça de correu electrònic: rosenber@uji.es
Breu currículum: - Description of the professional situation (category) International Faculty - temporary - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Social welfare systems in developing and transitional countries; gender and social policy; and the evaluation of development programme design and effectiveness. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) Full time – US undergraduate level: women’s studies, gender, race and class in Central and Eastern Europe;; German literature and culture. Part- tme - MA level second year development studies: structural approaches to development theory, development statistical resources and development context analysis, social policy analysis, gender in development; international developmennt institutions and practices. - Aspects related to professional activities (if any) – Former United Nations Development Programme Policy Advisor for Poverty Reduction Advisor in the ECIS region and subsequently Senior Policy Advisor for MDGs at HQ, responsible for training in poverty and social policy analysis, project formulation and M&E systems. Currently an independent consultant with 10 years of experience in Central and Eastern Europe, SE Asia, and the Middle East for UNDP, UK Department for International Development, Norwegian Development Agency, and Swedish International Development Agency.
Professorat extern Màsters
Sanz Rozalén, Vicente Dep. d'Història, Geografia i Art Professor Titular d'Universitat
Scott , Paul Duncan
Universitat: Kansai Gaidai University, Japan
Doctor:
Categoria: Profesor
Càrrec: profesor
Adreça de correu electrònic: scott@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: ........Paul D. Scott........................................ ....................................... Date: .....16..........of .....June.............. , 2015 - Description of the professional situation (category) - Currently I serve as a full time professor in the Asian Studies Program, Kansai Gaidai University, Osaka, Japan. I also teach an on-line course centered on democracy and development for the Center for Peace and Conflict Studies, the Graduate School at the University of Sydney. At Sydney I also formally advise Ph.D. students. - I also teach on-line courses for Transcend Peace University. These courses have dealt with ICTs and democracy, contending theories in International relations, conflict mediation, and democracy and development. - Professionally I seek to combine my academic work with grass roots fieldwork and advocacy. I serve on advisory boards of NGO’s in both Asia and Africa. Furthermore, I have served as an election observor in Pakistan, Cambodia, and Malaysia and headed an election study mission to Singapore. I have been asked to take part in peace mediation missions to Timor Leste, Mindanao and Sulu. Most recently,as a founding memebr of the Centre for Research and Development (CRD) in Mutare, Zimbabwe we have been working on monitoring the mining industry (gold and diaminds). This research has resulted in two detailed reports. CRD was instrumental in reporting to the Kimberely Process monitors which resulted in the temporary suspension of the sale of Zimbabwe diamonds. - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) My main lines of research center on conflcit resolution and peace building. As an election monitor in Cambodia I have witnessed first hand not democratization but rather electionism. In countless village meetings in Pakistan and Afghanistan I have listened to people talk clearly and sincerely about what is wrong and how to fix it. The genuine dedication of courageous members of civil society in the face of violence and threats is certainly a focus which needs suport and understanding. Those who make facile statements that Islam and democracy are not compatible should first look at women activists and NGO’s in states which are in crisis - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) - All of my courses have four components: the instructor, the students, the readings and discussions, and finally analytical problem solving. Conflict mapping is a vital and critical skill which is especially overlooked by government decision-makers who miss the multilayered dimensions. As a peace studies course, we are NOT tasked with “managing the conflict” but rather in seeking ways to resolve it. Case studies are always critical, For exemple one cannot examine R2P without going back to the preventable genocide of Rwanda and then moving to the first operationalized R2P mission in Libya. As an instructor I would ask whether students in the class would have voted (at the time) for the two UN resolutions on Libya. - As someone who acts as a translator for Japanese atomic bomb survivors a central question to ask is: why were the bombs dropped? In this regard, I am particularly interested in leadership, the decision-making process (information loops) and imaging in war. - Aspects related to professional activities (if any) - My Ph.D. is in history (modern China and Japan) but I also have an M.A. in political science (comparative political analysis and International relations. My unbdergraduate degree was in Asian Studies with a concentration
Professorat extern Màsters
Vázquez Vidal, Miriam Arely
Adreça de correu electrònic: mivazque@uji.es
Breu currículum: RESEÑA BIOGRÁFICA (extensión aproximada de 1500 caracteres) Master: Master Universitario en Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo Profesor/a: Miriam Arely Vázquez Vidal Fecha: 22 de noviembre de 2015 - Descripción de la situación (categoría) profesional Actualmente soy profesora de filosofía para la paz y filosofía para niños independiente e investigadora externa del IUDESP. Desarrollo actividades de formación de profesorado en paz y filosofía y desarrollo proyectos de cultura de paz en colegios públicos, privados y/o centros culturales. - Descripción breve del perfil investigador (principales líneas o línea, aportaciones, ...) Durante los últimos años me he dedicado a la propuesta política de construcción de paz que tienen las resistencias indígenas, sobre la que he desarrollado mi tesis doctoral. Su perspectiva me acercó a la filosofía para niños para facilitar a niños y adultos las herramientas de pensamiento que fundamentan la construcción de una sociedad más justa y armónica Actualmente desarrollo diversas actividades enfocadas a la cultura de paz pues considero necesario para el quehacer filosófico las experiencias prácticas. - Descripción del perfil docente (tipo y calidad de docencia) Mi metodología de se fundamente en términos generales en la metodología de Filosofía para Niños. Se prioriza el dialogo, el cuestionamiento como enseñanza (mayéutica socrática) y el juego. Además, se prioriza las analogías artìsticas, por lo que muchas de las actividades en clase se envuelven con pintura, foto, escritura, entre otras. - Aspectos relativos a actividades profesionales (si hay) En mi experiencia profesional he trabajado tanto en la academia como en organizaciones del tercer que han enriquecido mi visión general de la filosofía, pues siempre he buscado el punto medio entre la práctica y la teoría Como docente he dado clases en bachiller, grado y posgrado. Actualmente dirijo la aplicación de la filosofía para niños en el Colegio Público el CEIP Pinar. Como activista he coordinado los programas de una organización civil mexicana, Presencia Ciudadana Mexicana durante varios años. Como voluntaria he trabajado para diversas organizaciones civiles, Greenpeace México, Cruz Blanca y el CIDECI – Universidad de la Tierra Chiapas.
Professorat extern Màsters
Vermaelen , Annemie
Doctor:
Adreça de correu electrònic: vermaele@uji.es
Breu currículum: BIOGRAPHICAL PROFILE (approximate length of 1500 characters) Master: International Master’s Degree in Peace, Conflict and Development Studies Professor: Dr. Annemie Vermaelen Date: 28 of November, 2017 - Description of the professional situation (category) Unemployed - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) I conducted research on the ‘politics of development’ in Wadi Araba (Bedouin area south of the Dead Sea in Jordan) and the role of the notion/idea of culture in development thinking and practices. My research interest are situated in the areas of post-colonial studies, sub-altern studies, critical (cultural) theory. - Description of the teaching profile (type and quality of teaching) My classes start generally from “obligatory” (theoretical) sources (papers, chapters, videos, etc.) as a base to explore student’s insights in addressed issues/topics. Students are encouraged to interact, to express (respectful) opinions and thoughts. The objective is to elaborate the student’s ability to reflex, analyse and work with both given and self-produced material. - Aspects related to professional activities (if any - Other aspects you would like to highlight
Professorat extern Màsters
Vollmer , Frank
Universitat: University of Edimburg, Scotland
Doctor:
Categoria: Profesor
Càrrec: Profesor
Adreça de correu electrònic: vollmer@uji.es
Breu currículum: - Description of the professional situation (category) Research Associate in Agriculture and Rural Development School of GeoSciences Geography and the Lived Environment (Department) University of Edinburgh - Brief description of the research profile (main research lines or line, contributions, ...) Researcher with experience in poverty assessment and measurement and livelihood analysis with a focus on Mozambique; evaluation and policy analysis of development cooperation and humanitarian assistance; Q-squared research methodologies to operationalise Amartya Sen’s Capabilities Approach
Professorat extern Màsters
Ylönen , Aleksi Erik
Universitat: Peace Research Institute of Frankfurt, Alemania
Doctor:
Categoria: Profesor
Càrrec: Investigador
Adreça de correu electrònic: al069141@uji.es
Professorat extern Màsters

Informació proporcionada per: Unitat de Suport Educatiu