Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX)

26/04/2022 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

Al llarg de la història, el Mediterrani ha sigut un espai d'intenses trobades entre societats i civilitzacions, d'intercanvis i conflictes, de comerç i de guerra, de creació cultural i de fanatismes irreconciliables. Entre els segles XV i XIX, en el naixement de la moderna societat europea, el Mediterrani va experimentar una profunda transformació que va definir un nou marc de relacions polítiques i econòmiques, així com renovats horitzons culturals. Però la construcció d'imperis, monarquies i estats va desembocar sovint en conflictes armats; l'efervescència dels estudis humanístics i científics, havia de conviure amb la superstició, la ignorància i la intolerància; i la construcció d'una economia mundial va redefinir la dimensió de l'espai mediterrani. L'estudi d'aquests processos, a més de posseir un innegable atractiu intrínsec, proporciona les claus per a la comprensió del nostre món.


El màster interuniversitari en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) té per objectiu formar especialistes en l'estudi de l'evolució històrica i la configuració de les identitats de les societats del Mediterrani occidental durant l'Edat Moderna. Proporciona un complet panorama de la història del període, així com les competències per a aprofundir en la seua anàlisi i plantejar projectes de recerca. Però també ofereix perspectives per a una millor comprensió històrica dels problemes als quals s'enfronta el procés de construcció política de la Unió Europea, tals com els límits recíprocs de la sobirania entre els seus diversos integrants, l'harmonització d'entitats amb tradicions culturals i històriques diferents i la necessitat de cercar un fonament ideològic comú que respecte les identitats dels seus components.


Els estudis englobats en el màster aprofundeixen en els complexos processos històrics que van tenir lloc en el Mediterrani de l'Edat Moderna, a partir de diverses perspectives i amb especial atenció als diferents enfocaments historiogràfics i al treball amb les fonts. El màster abasta un any acadèmic. En el primer semestre els alumnes s'inicien en l'estudi de la historiografia i les fonts, i dels aspectes polítics, socials, culturals i econòmics del Mediterrani occidental en l'Edat Moderna. En el segon semestre els alumnes accedeixen a una formació més específica, per a la qual (en funció de l'oferta anual) poden escollir entre assignatures sobre temes diversos: entre uns altres, el Meditérráneo com a espai d'intercanvis, la influència del mitjà natural sobre les societats, la guerra o l'espiritualitat i el control de les consciències. Finalment, els alumnes realitzen un treball escrit que defensen en públic i davant un tribunal, en el qual demostren les diverses competències i habilitats adquirides al llarg del màster.


El màster s'orienta principalment cap a la recerca i els estudis de doctorat; però també cap a altres àmbits professionals com l'ensenyament, l'arxivística, la museografía, el món editorial, la gestió de la cultura i dels processos interculturals, els últims dels quals actualment tenen una presenca notable en el marc de relacions de la Unió Europea amb el món mediterrani i el Magrib.
El màster s'imparteix conjuntament per les Universitats de Barcelona (UB), València (UV), Alacant (UA) i Jaume I de Castelló (UJI). Els estudiants el poden cursar íntegrament en cadascun d'aquests centres, sense necessitat de desplaçar-se, rebent docència presencial i on line del professorat de les quatre universitats, doncs són els professors els que es desplacen entre aquestes. Els professors, entre els quals s'expliquen destacats especialistes i acadèmics, tenen àmplia experiència en docència i recerca sobre el Mediterrani dels segles XV a XIX. No en va, aquest màster és resultat de l'adaptació del màster Interuniversitari en Història i Identitats Hispàniques en el Mediterrani Occidental, que, durant sis anys (fins al curs 2013-2014) s'ha impartit per la UV, la UA i la UJI, superant les avaluacions pertinents.

Interès acadèmic, científic o professional: És una exigència ineludible de les societats conèixer-ne la trajectòria històrica per comprendre’n millor el present. És necessària la reconstrucció d’aquesta història aplicant un mètode científic per evitar les explicacions basades en mites o tergiversacions interessades. Es fa necessari, en conseqüència, formar especialistes capaços de fer avançar la historiografia i aprofundir en el coneixement del passat des de pressupòsits científics. El procés de construcció política de la Unió Europea afronta, en el moment actual, una sèrie de problemes com ara els límits recíprocs de la sobirania entre els diversos integrants, l’harmonització d’entitats amb tradicions culturals i històriques diferents –quan no enfrontades–, i la necessitat de buscar un fonament ideològic comú que respecte les identitats dels seus components. La reflexió històrica i un millor coneixement del passat, en especial l’estudi de les entitats polítiques que van haver d’afrontar a problemes semblants, pot contribuir a una millor comprensió dels reptes presents. Una d’aquestes la constitueixen, dins l’àmbit regional del sud d’Europa, els territoris del Mediterrani occidental, tant italians com espanyols, que van estar integrats a la Monarquia Hispànica. Aquesta va imposar als seus components un projecte basat en la fidelitat política a la dinastia Habsburg, identificada amb la defensa de la catolicitat, i en el respecte a les particularitats territorials que configuraven el model de govern de la Monarquia, cosa que va facilitar la consolidació i la permanència de trets identitaris –llengües, cultures, sistemes jurídics i polítics...–, que va tenir el suport dels grups dirigents locals. Amb la desaparició de la Monarquia Hispànica, els territoris espanyols i italians van seguir una trajectòria diferent, que va culminar en el segle XIX amb la seua integració respectiva als regnes d’Espanya i Itàlia. No obstant això, han perviscut alguns d’aquells caràcters identitaris. La riquesa d’aquesta història comuna i dels seus trets diferenciadors exigeix la formació d’especialistes que puguen desenvolupar tasques d’investigació directa basada en els riquíssims materials arxivístics, i de reflexió i síntesi a partir de fonts historiogràfiques.

Accés i admissió

Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.

Requisits d'accés obligatoris

Criteris d'admissió

Per a accedir al Màster serà necessari un coneixement suficient d'almenys una de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana.
 
La Comissió Acadèmica del Màster decidirà l'admissió de l'estudiantat preinscrit en el màster en funció del seu expedient acadèmic, multiplicant la nota mitjana per 1 en el cas dels titulats i titulades en Història, Història i Patrimoni, i Humanitats. Per 0,6 en el cas d'altres titulacions de l'àrea d'Humanitats. I per 0,3 en el cas d'altres titulacions. Així mateix, el resultat d'aquesta operació es multiplicarà per 1 per als qui hagen triat el màster en primera opció, per 0,5 per als qui l'hagen triat en segona opció i per 0,3 per als qui l'haja triat en tercera opció.
 
Per als titulats i titulades d'altres estudis, la Comissió Acadèmica del Màster, després d'analitzar el curriculum vitae del candidat o candidata
(incloent si és el cas la realització d'una entrevista personal), determinarà els complements formatius que haurà de superar amb caràcter previ.
Aquests complements formatius consisteixen a cursar l'assignatura Història Moderna d'Espanya I, de 6 crèdits ECTS, del Grau d'Història, a la Universitat de València, i assignatures equivalents i del mateix nombre de crèdits ECTS en les altres tres universitats: Història Moderna d'Espanya en la Universitat d'Alacant, Història Moderna d'Espanya a la Universitat de Barcelona, i Història Moderna a la Universitat Jaume I. Els continguts, resultats d'aprenentatge, activitats formatives i sistemes d'avaluació d'aquestes assignatures són els que s'especifiquen en les respectives memòries de verificació dels graus d'Història d'aquestes universitats 
 

Normativa de permanència

L'estudiantat ha de conèixer la normativa de permanència.

Normativa de permanència de la Universitat de Barcelona

Reglament de permanència de la Universitat Jaume I

Normativa de permanència de la Universitat d'Alacant

Normativa de permanència de la Universitat de València

- Matrícula en el Màster Universitari en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) a la Universitat Jaume I

L'estudiantat podrà matricular-se en els estudis universitaris oficials que s'imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l'estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l'estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L'estudiantat de nou ingrés podrà matricular-se, amb una dedicació a l'estudi a temps complet, d'entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d'estudis, o amb una dedicació a l'estudi a temps parcial, d'entre 6 i 40 crèdits. 
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s'haurà de matricular d'entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d'estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis. 
Es podrà autoritzar la modificació del règim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.

Normativa de reconeixement i transferència de crèdits

L'estudiantat ha de conèixer la normativa de reconeixement i transferència de crèdits.

Normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat de Barcelona

Reglament de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat Jaume I

Normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat d'Alacant

Normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat de València  

Oferta de places

52 places (10 places en la Universitat Jaume I).

Crèdits i import

60 crèdits ECTS (European Credit Transfer System

Consulta preu del crèdit

 

Pla d'estudis

Coneix les assignatures, horaris, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.

Pla d'estudis

MÒDUL BÀSIC (30 crèdits). Obligatori

Matèria: Introducció a la Investigació

  • Historiadors i Historiografia del Mediterrani Occidental en l'Edat Moderna 
  • Fonts, Paleografia i Iniciació al Treball de l'Historiador 

Matèria: Fonaments Històrics del Mediterrani Occidental en l'Edat Moderna

  • Institucions Polítiques i Poders Territorials 
  • Activitats Productives i Xarxes Mercantils en el Mediterrani Occidental 
  • Religions i Circulació Cultural 
  • Jerarquies i Dinàmica Social 


MÒDUL COMPLEMENTARI (15 crèdits). Optatiu

S'han de cursar 15 crèdits ECTS a triar entre les assignatures optatives que s'ofereixen i que apareixen classificades en dues matèries: Societat i Territori

Matèria: Societat

  • Sistemes de Poder i Pensament Polític (virtual)
  • Guerra i Societat (virtual)
  • Creació i Transmissió dels Sabers (virtual)
  • Minorias, dissidències i rebel·lies (virtual)
  • Femení/masculí: identitats, relacions, funcions (virtual)

Matèria: Territori 

  • La Mar Mediterraneo: Un Espai d'Intercanvis (virtual)
  • Identitats Territorials i Nacionals en el Mediterrani Occidental (virtual)
  • Paisatge Històric, Risc i Medi natural (virtual)
  • La Ciutat Mediterrània (virtual)


TREBALL DE FI DE MÀSTER (15 crèdits). Obligatori

  • Treball fi de màster

Objectius

El títol pretén la formació d'especialistes en l'estudi de l'evolució històrica i la configuració de les identitats de les societats del Medi terráneo Occidental durant l'Edat Moderna; especialistes que puguen desenvolupar tasques d'investigació directa basada en materials arxivístics, i de reflexió i síntesi a partir de fonts historiogràfiques. Si l'anterior màster en "Història i Identitats Hispàniques en el Mediterrani Occidental (S. XV-XIX)" (del qual el que ara es proposa és clara continuïtat), se centrava en el coneixement històric dels territoris que "mantenint les seues particularitats territorials" van conjuminar la seua integració política i van configurar les seues identitats en una entitat més àmplia com era la Monarquia Hispá nica; el màster que ara es proposa manté el seu interès essencial per l'àmbit mediterrani hispànic, i l'estén al conjunt dels territoris del Mediterrani Occidental, on es van produir durant l'Edat Moderna un conjunt de dialèctiques particularment complexes (configuracions estata els, relacions internacionals, dinàmiques socials, culturals i ètniques) de particular interès en la configuració europea i les seues relacions, tant inter nas com amb altres àmbits immediats. 

Entenem que es facilitarà així una millor comprensió dels problemes als quals s'enfronta el procés de construcció política de la Unió Euro pea, com ara els límits recíprocs de la sobirania entre els diversos integrants, l'harmonització d'entitats amb tradicions culturals i históri cas diferents i la necessitat de cercar un fonament ideològic comú que respecte les identitats dels seus components.

Resultats d'aprenentatge

En el Màster Universitari Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) per la Universitat Jaume I, es garantirà el desenvolupament per part de l'estudiantat dels resultats d'aprenentatge arreplegats en l'Art. 7 Nivell de Màster del RD1027/2011. Són els següents:

a) haver adquirit coneixements avançats i demostrat, en un context d'investigació científica i tecnològica o altament especialitzat, una comprensió detallada i fonamentada dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en un o més camps d'estudi;

b) saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seua fonamentació científica i les seues capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de manera imprecisa, incloent-hi contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats;

c) saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d'estudi per a formular judicis a partir d'informació incompleta o limitada incloent, quan calga i pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que es propose en cada cas;

d) ser capaces de predir i controlar l'evolució de situacions complexes mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic/investigador, tecnològic o professional concret, en general multidisciplinari, en el qual es desenvolupe la seua activitat;

e) saber transmetre d'un mode clar i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten;

f) haver desenvolupat l'autonomia suficient per a participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, si és el cas, amb una alta component de transferència del coneixement;

g) ser capaços d'assumir la responsabilitat del seu propi desenvolupament professional i de la seua especialització en un o més camps d'estudi.

Aquests resultats d'aprenentatge es concreten en els següents coneixements o continguts, habilitats o destreses i competències avaluables i que corresponen als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.

CONEIXEMENTS

  • CON01 - Posseir i comprendre coneixements que aporten una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context d'investigació. 
  • CON02 - Comprendre que el coneixement històric està en contínua construcció i comparar i avaluar les diferents perspectives historiogràfiques.

HABILITATS

  • HAB01 - Que l'estudiantat posseïsquen les habilitats d'aprenentatge que els permeten continuar estudiant d'un mode que haurà de ser en gran manera
  • HAB02 - Elaborar i manejar escrits, informes i procediments d'actuació més idonis per als problemes suscitats en la investigació en Història Moderna del Mediterrani Occidental
  • HAB03 - Analitzar de manera crítica treballs en l'àrea de la Història Moderna del Mediterrani Occidental
  • HAB05 - Comentar, anotar i editar textos i documents de l'època moderna de manera pertinent.
  • HAB06 - Definir temes d'investigació històrica sobre l'Edat Moderna.
  • HAB07 - Aplicar els mètodes i tècniques més rellevants per a la resolució de problemes en les diferents branques de la investigació històrica sobre l'Edat Moderna.
  • HAB08 - Organitzar informació històrica complexa de manera coherent

COMPETÈNCIES 

  • COMP01 - Que l'estudiantat sàpia aplicar els coneixements adquirits i la seua capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seua àrea d'estudi.
  • COMP02 - Que l'estudiantat siga capaç d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, incloga reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • COMP03 - Que l'estudiantat sàpia comunicar les seues conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'un mode clar i sense ambigüitats.
  • COMP04 - Identificar i utilitzar apropiadament fonts d'informació per a la resolució de problemes en la investigació en H.ª Moderna del Mediterrani Occidental.
  • COMP05 - Analitzar des d'una perspectiva comparada la Història Moderna del Mediterrani Occidental.
  • COMP06 - Analitzar la història local i regional del Mediterrani Occidental en l'Edat Moderna.
  • COMP07 - Planificar, dur a terme i presentar una contribució original al coneixement històric d'acord amb els cànons de la Història Moderna.
  • CT01 - Contribuir en el disseny, desenvolupament i execució de solucions que donen resposta a demandes socials, tenint en compte com a referent els Objectius de Desenvolupament Sostenible.
  • CT02 - Demostrar raonament crític i autocrític en l'àmbit de la titulació, considerant aspectes com ara l'ètica professional, els valors morals i les implicacions socials de les diferents activitats realitzades.
  • CT03 - Col·laborar eficaçment en equips de treball, assumint responsabilitats i funcions de lideratge i contribuint a la millora i desenvolupament col·lectiu.
  • CT04 - Actuar amb autonomia en l'aprenentatge, prenent decisions fonamentades en diferents contextos, emetent judicis sobre la base de l'experimentació i l'anàlisi i transferint el coneixement a noves situacions.
  • CT05 - Saber comunicar-se de manera efectiva, tant de manera oral com escrita, adaptant-se a les característiques de la situació i de l'audiència.
  • CT06 - Proposar solucions creatives i innovadores a situacions o problemes complexos, propis de l'àmbit de coneixement, per a donar resposta a les diverses necessitats professionals i socials.
  • CT07 - Conèixer i comprendre, des del propi àmbit de la titulació, les desigualtats per raó de sexe i gènere en la societat; integrar les diferents necessitats i preferències per raó de sexe i de gènere en el disseny de solucions i resolució de problemes.

Duració i calendari

Duració: un curs acadèmic (octubre - setembre)

Docència presencial: octubre - febrer.
 

Més informació

Horaris

Les classes presencials abasten tot el primer semestre, d'octubre a febrer, duent-se a terme entre dos i tres tardes per setmana. En el cas de les assignatures impartides per professorat extern, dins de les característiques interuniversitàries del màster, es realitzaran jornades intensives, de matí i vesprada.

Donat el seu caràcter semipresencial, el contacte amb els docents s'inicia prèviament a les classes presencials, a través de la plataforma virtual de la universitat. D'aquesta manera, es fa un seguiment al llarg del període lectiu.

En el segon semestre abordem les assignatures optatives en línia, durant aquest procés, els estudiants accediran a l'aula virtual des de la qual es desenvoluparà tot el procés de les mateixes.

Horari curs 2024-25 

Coordinació del màster

Dra. Carmen M. Fernández Nadal. Departament d´Història, Geografia i Art. UJI

INFORMACIÓ ACADÈMICA:

Carmen M. Fernández Nadal | Telèfon: 964 729 645 | nadal@uji.es

Coordinació de pràctiques en empresa, itinerari professional

Aquest màster no oferta pràctiques externes.

Coordinació del treball final de màster

Dra. Carmen M. Fernández Nadal. Departament d'Història, Geografia i Art de la Universitat Jaume I.

Metodologia docent i sistemes d'avaluació

ACTIVITATS FORMATIVES

 

  • Docència teòrica, consistent en l'explicació dels continguts de l'assignatura per part del docent amb la participació de l'alumnat 
  • Docència pràctica mitjançant anàlisi de documents i material històric i historiogràfic, formació en tècniques de lectura, elaboració d'instru mentos d'interpretació de la informació històrica (bases de dades, taules, gràfiques, etc.), entre altres activitats. 
  • Activitats de seminari, consistents en diàlegs entre el professorat i l'alumnat a fi d'aprofundir en lectures i aspectes específics de l'assignatura, amb eventual participació d'especialistes convidats. 
  • Activitats complementàries (assistència tutoritzada a conferències, simposis...) 
  • Lectura de bibliografia i fonts documentals 
  • Preparació d'activitats avaluades 
  • Tutories de curs i de direcció de treballs 

METODOLOGIES DOCENTS

  • Mètode expositiu mitjançant l'explicació dels continguts per part del professorat, basada, més que en dades concretes, en idees, conceptes i problemes exposats de manera clara i sintètica i fomentant metodologies actives, a fi de propiciar un aprenentatge significatiu. 
  • Resolució d'exercicis i problemes plantejats pel professorat i que l'estudiantat treballa a l'aula o fora d'ella, amb la finalitat de desenvolupar les competències pròpies de l'assignatura i comprovar els progressos del seu aprenentatge. 
  • Aprenentatge basat en problemes/ temes amb recurs a bibliografia/ material d'arxivament

SISTEMES D'AVALUACIÓ

  • Participació en les discussions dels seminaris i fòrums virtuals. 
  • Presentació oral dels treballs. 
  • Treballs acadèmics 
  • Resolució de qüestionaris en línia i exercicis pràctics.

Després del Màster

Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.

Continuar la meua formació

Els estudis de màster en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) qualifiquen a l'estudiantat per accedir als estudis de doctorat.

Eixides professionals

En concloure el Màster els titulats estaran capacitats per a exercir els treballs propis  de l'historiador, és a dir, del professional capacitat per a investigar, analitzar i interpretar,  de manera rigorosa i d'acord amb procediments científics, els fets del passat, i  difondre per diversos mitjans els resultats del seu treball. 

El Màster habilita per a cursar estudis de doctorat, per la qual cosa perfil de diplome preferent  és el d'investigador en Història Moderna que desenvolupa la seua tesi doctoral en una  universitat. A més, els egressats del Màster tindran formació per a exercir les  següents professions: 

• Investigador en entitats científiques: és el professional que pot dur a terme una  investigació científica, d'acord amb els mètodes i tècniques de la disciplina, en  aquest cas de la Història Moderna, i que exerceix la seua activitat en universitats  i centres d'investigació. 

• Professor d'Universitat: és el docent i investigador que exerceix la seua professió  en les institucions d'educació superior, amb capacitat i autonomia per a  ensenyar, investigar i dirigir investigacions. 

• Professor d'ensenyament secundari i batxillerat: és el docent que exerceix la seua  professió en els centres d'ensenyament mitjà. Cal tenir en compte que per a l'exercici  de la docència en l'Educació Secundària Obligatòria, del Batxillerat,  de la Formació Professional i dels ensenyaments de règim especial es requereix  un màster habilitant. 

• Arxiver: és el professional que s'encarrega de l'organització i manteniment  d'un arxiu, així com de la gestió de la difusió dels seus fons. El màster no  ofereix una especialització específica per a aquesta professió. 

• Bibliotecari: és el professional encarregat de l'organització i manteniment d'una  biblioteca i de les activitats que es realitzen en aquesta mena de centres. El màster  no ofereix una especialització específica per a aquesta professió. 

• Documentalista: és el professional capacitat per a gestionar la informació dins de  qualsevol institució i amb independència del suport d'aquesta informació. El  màster no ofereix una especialització específica per a aquesta professió. 

• Gestor cultural: és el professional que s'encarrega d'administrar, crear i avaluar  recursos culturals, patrimonials, museístics, etc., en l'àmbit públic o  privat, així com de garantir la seua difusió. El màster no ofereix una  especialització específica per a aquesta professió. 

• Assessor cultural: és el professional que, coneixent les activitats culturals,  patrimonials i artístiques del seu entorn, aconsella en la presa de decisions dels  actors socials dels sectors públic o privat. 

• Col·laborador en mitjans de comunicació i editorials. 

Qualitat del títol

Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster

Normatives

Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.