Al llarg de la història, el Mediterrani ha sigut un espai d'intenses trobades entre societats i civilitzacions, d'intercanvis i conflictes, de comerç i de guerra, de creació cultural i de fanatismes irreconciliables. Entre els segles XV i XIX, en el naixement de la moderna societat europea, el Mediterrani va experimentar una profunda transformació que va definir un nou marc de relacions polítiques i econòmiques, així com renovats horitzons culturals. Però la construcció d'imperis, monarquies i estats va desembocar sovint en conflictes armats; l'efervescència dels estudis humanístics i científics, havia de conviure amb la superstició, la ignorància i la intolerància; i la construcció d'una economia mundial va redefinir la dimensió de l'espai mediterrani. L'estudi d'aquests processos, a més de posseir un innegable atractiu intrínsec, proporciona les claus per a la comprensió del nostre món.
El màster interuniversitari en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) té per objectiu formar especialistes en l'estudi de l'evolució històrica i la configuració de les identitats de les societats del Mediterrani occidental durant l'Edat Moderna. Proporciona un complet panorama de la història del període, així com les competències per a aprofundir en la seua anàlisi i plantejar projectes de recerca. Però també ofereix perspectives per a una millor comprensió històrica dels problemes als quals s'enfronta el procés de construcció política de la Unió Europea, tals com els límits recíprocs de la sobirania entre els seus diversos integrants, l'harmonització d'entitats amb tradicions culturals i històriques diferents i la necessitat de cercar un fonament ideològic comú que respecte les identitats dels seus components.
Els estudis englobats en el màster aprofundeixen en els complexos processos històrics que van tenir lloc en el Mediterrani de l'Edat Moderna, a partir de diverses perspectives i amb especial atenció als diferents enfocaments historiogràfics i al treball amb les fonts. El màster abasta un any acadèmic. En el primer semestre els alumnes s'inicien en l'estudi de la historiografia i les fonts, i dels aspectes polítics, socials, culturals i econòmics del Mediterrani occidental en l'Edat Moderna. En el segon semestre els alumnes accedeixen a una formació més específica, per a la qual (en funció de l'oferta anual) poden escollir entre assignatures sobre temes diversos: entre uns altres, el Meditérráneo com a espai d'intercanvis, la influència del mitjà natural sobre les societats, la guerra o l'espiritualitat i el control de les consciències. Finalment, els alumnes realitzen un treball escrit que defensen en públic i davant un tribunal, en el qual demostren les diverses competències i habilitats adquirides al llarg del màster.
El màster s'orienta principalment cap a la recerca i els estudis de doctorat; però també cap a altres àmbits professionals com l'ensenyament, l'arxivística, la museografía, el món editorial, la gestió de la cultura i dels processos interculturals, els últims dels quals actualment tenen una presenca notable en el marc de relacions de la Unió Europea amb el món mediterrani i el Magrib.
El màster s'imparteix conjuntament per les Universitats de Barcelona (UB), València (UV), Alacant (UA) i Jaume I de Castelló (UJI). Els estudiants el poden cursar íntegrament en cadascun d'aquests centres, sense necessitat de desplaçar-se, rebent docència presencial i on line del professorat de les quatre universitats, doncs són els professors els que es desplacen entre aquestes. Els professors, entre els quals s'expliquen destacats especialistes i acadèmics, tenen àmplia experiència en docència i recerca sobre el Mediterrani dels segles XV a XIX. No en va, aquest màster és resultat de l'adaptació del màster Interuniversitari en Història i Identitats Hispàniques en el Mediterrani Occidental, que, durant sis anys (fins al curs 2013-2014) s'ha impartit per la UV, la UA i la UJI, superant les avaluacions pertinents.
Interès acadèmic, científic o professional: És una exigència ineludible de les societats conèixer-ne la trajectòria històrica per comprendre’n millor el present. És necessària la reconstrucció d’aquesta història aplicant un mètode científic per evitar les explicacions basades en mites o tergiversacions interessades. Es fa necessari, en conseqüència, formar especialistes capaços de fer avançar la historiografia i aprofundir en el coneixement del passat des de pressupòsits científics. El procés de construcció política de la Unió Europea afronta, en el moment actual, una sèrie de problemes com ara els límits recíprocs de la sobirania entre els diversos integrants, l’harmonització d’entitats amb tradicions culturals i històriques diferents –quan no enfrontades–, i la necessitat de buscar un fonament ideològic comú que respecte les identitats dels seus components. La reflexió històrica i un millor coneixement del passat, en especial l’estudi de les entitats polítiques que van haver d’afrontar a problemes semblants, pot contribuir a una millor comprensió dels reptes presents. Una d’aquestes la constitueixen, dins l’àmbit regional del sud d’Europa, els territoris del Mediterrani occidental, tant italians com espanyols, que van estar integrats a la Monarquia Hispànica. Aquesta va imposar als seus components un projecte basat en la fidelitat política a la dinastia Habsburg, identificada amb la defensa de la catolicitat, i en el respecte a les particularitats territorials que configuraven el model de govern de la Monarquia, cosa que va facilitar la consolidació i la permanència de trets identitaris –llengües, cultures, sistemes jurídics i polítics...–, que va tenir el suport dels grups dirigents locals. Amb la desaparició de la Monarquia Hispànica, els territoris espanyols i italians van seguir una trajectòria diferent, que va culminar en el segle XIX amb la seua integració respectiva als regnes d’Espanya i Itàlia. No obstant això, han perviscut alguns d’aquells caràcters identitaris. La riquesa d’aquesta història comuna i dels seus trets diferenciadors exigeix la formació d’especialistes que puguen desenvolupar tasques d’investigació directa basada en els riquíssims materials arxivístics, i de reflexió i síntesi a partir de fonts historiogràfiques.
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El màster va dirigit a:
La Comissió Acadèmica del Màster decidirà l'admissió dels estudiants preinscrits en el màster aplicant el següent barem:
Aquesta memòria ha d'articular-se en dos apartats:
1. Motius d'elecció del màster en relació al currículum presentat (justificació de prioritat respecte a altres màsters; justificació de les matèries cursades en la titulació d'ingrés en relació a l'orientació del màster; justificació de l'exercici professional amb el màster que se sol·licita, etc.).
Fins a un 30% de la valoració total reservada a la memòria.
2. Objectius formatius que es pretenen aconseguir:
Fins a un 70% de la valoració total reservada a la memòria.
Normativa de permanència
L’estudiantat ha de conèixer la normativa de permanència.
Normativa de permanència de la Universitat de Barcelona
Normativa de permanència de la Universitat Jaume I
Normativa de permanència de la Universitat d'Alacant
Normativa de permanència de la Universitat de València
- Matrícula en el Màster Universitari en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) en la Universitat Jaume I
L’estudiantat pot matricular-se en els estudis universitaris oficials que s’imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l’estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l’estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L’estudiantat de nou ingrés pot matricular-se, amb una dedicació a l’estudi a temps complet, entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, o amb una dedicació a l’estudi a temps parcial, entre 6 i 40 crèdits.
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s’ha de matricular entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis.
Es pot autoritzar la modificació del regim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits
L’estudiantat ha de conèixer la normativa de reconeixement i transferència de crèdits.
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universidad de Barcelona
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits de la Universitat Jaume I
52 places (10 places en la Universitat Jaume I).
Coneix les assignatures, horaris, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.
MÒDUL BÀSIC (30 crèdits). Obligatori
Matèria: Introducció a la Investigació
Matèria: Fonaments Històrics del Mediterrani Occidental en l'Edat Moderna
MÒDUL COMPLEMENTARI (15 crèdits). Optatiu
S'han de cursar 15 crèdits ECTS a triar entre les assignatures optatives que s'ofereixen i que apareixen classificades en dues matèries: Societat i Territori
Matèria: Societat
Matèria: Territori
TREBALL FINAL DE MÀSTER (15 crèdits). Obligatori
El màster en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) té com a objectiu la formació d'especialistes en l'evolució històrica i la formació de les identitats en el Mediterrani occidental en l'Edat Moderna.
Per a açò, proporciona:
Mitjançant la formació especialitzada que ofereix el màster, els estudiants seran capaços d'explicar les claus de l'evolució del Mediterrani en un període decisiu per a la configuració de la cultura occidental, el desenvolupament de les formacions polítiques i les identitats, així com la creixent interconnexió humana i econòmica entre les ribes del Mediterrani. Tot la qual cosa permet entendre les realitats del món present.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
COMPETÈNCIES GENERALS
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
Duració: un curs acadèmic (octubre - setembre)
Docència presencial: octubre - febrer.
Les classes presencials abasten tot el primer semestre, d'octubre a febrer, duent-se a terme entre dos i tres tardes per setmana. En el cas de les assignatures impartides per professorat extern, dins de les característiques interuniversitàries del màster, es realitzaran jornades intensives, de matí i vesprada.
Donat el seu caràcter semipresencial, el contacte amb els docents s'inicia prèviament a les classes presencials, a través de la plataforma virtual de la universitat. D'aquesta manera, es fa un seguiment al llarg del període lectiu.
En el segon semestre abordem les assignatures optatives en línia, durant aquest procés, els estudiants accediran a l'aula virtual des de la qual es desenvoluparà tot el procés de les mateixes.
Dra. Carmen M. Fernández Nadal. Departament d´Història, Geografia i Art. UJI
INFORMACIÓ ACADÈMICA:
Carmen M. Fernández Nadal | Telèfon: 964 729 645 | nadal@uji.es
Aquest màster no oferta pràctiques externes.
Dra. Carmen M. Fernández Nadal. Departament d'Història, Geografia i Art de la Universitat Jaume I.
La docència comprèn l'exposició teòrica per part del docent, el treball cooperatiu en l'aula i el treball individual de l'estudiantat guiat pel docent, a través de tutories presencials o virtuals. S'utilitzaran classes expositives per al temari, classes pràctiques i debats basats en la documentació lliurada prèviament pel professorat, a més dels continguts explicats en les unitats temàtiques (utilització de l'aula virtual).
Sobre el sistema d'avaluació: es té en compte l'assistència i participació en els debats. L'estudiantat ha de realitzar un treball escrit, que haurà de presentar i defensar.
ACTIVITATS FORMATIVES
METODOLOGIES DOCENTS
SISTEMES D'AVALUACIÓ
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.
Els estudis de màster en Història i Identitats en el Mediterrani Occidental (segles XV-XIX) qualifiquen a l'estudiantat per accedir als estudis de doctorat.
Historiador/a; docent; arxiver/a, bibliotecari/a i documentalista; assessor/a en institucions i organismes nacionals i internacionals; assessor/a en entitats culturals, públiques i privades; especialista en viatges culturals; assessor/a cultural; gestor/a de recursos humans i socials; dinamitzador/a de activitats culturals; col·laborador/a en mitjans de comunicació i editorials; investigador/a i documentació històrica; gestor/a en administracions públiques.
Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster
Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.