Turisme

05/11/2025 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Linkedin
BlueSky
Facebook
Mastodon
Whatsapp
Gmail
Imprimir

T’apassiona viatjar, crear experiències memorables i transformar territoris?

Estudia Turisme a l’UJI i converteix-te en un professional clau d’un dels sectors amb major projecció global. El turisme és economia, cultura, innovació i sostenibilitat i el principal motor econòmic del nostre país. Però necessitem prestigiar i millorar aquest sector i la de les persones que hi treballen, i tu pots liderar aquest canvi.

Què aprendràs?

  • Visió de 360 graus del sector, amb una formació transversal i plenament actualitzada en direcció d’empreses, màrqueting i vendes, innovació, gestió pública, planificació de destinacions, experiència de client i sostenibilitat.

  • Tecnologia aplicada al turisme: intel·ligència artificial, anàlisi de dades, Revenue Manager, CRM, reputació en línia, disseny d’experiències immersives i eines de distribució.

  • Gestió responsable: turisme sostenible, accessible i inclusiu, amb enfocament en la qualitat, l’ètica i l’impacte positiu en comunitats i destinacions.

Dos itineraris a la teua mida:

  • Direcció i gestió d’empreses turístiques.
  • Gestió pública del turisme.

Per què he de triar l’UJI?

Ens centrem a oferir un enfocament pràctic i connectat amb la realitat del sector.

  • Comptem amb un professorat expert i amb vincles amb empreses líders i administracions.

  • Oferim i gestionem pràctiques curriculars i extracurriculars en organitzacions i empreses de referència del sector turístic.

  • Oferim formació en idiomes i competències digitals demandades pel mercat.

  • Treballem i creem un entorn pròxim, amb un campus compromès i en un entorn geogràfic amb gran diversitat turística.

 El teu futur comença aquí

Si realment t’agraden les persones, els idiomes, la creativitat i la gestió, el grau en Turisme et dona les eines per a convertir la teua passió en professió. Prepara’t per a una carrera dinàmica, amb oportunitats internacionals i capacitat real de transformar destinacions.

 

Premi Turisme Comunitat Valenciana 2014

 

Accés i admissió

Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.

Perfil d’ingrés

El perfil de ingrés més adequat dels estudiants que volen cursar aquest grau és el de persones convençudes de la importància que té el turisme en el món actual i que estiguin motivades per gestionar les diverses activitats turístiques de manera que els impactes econòmics, socials i culturals d'aquestes siguen positius. Els qui accedeixen al Grau en Turisme han de tenir facilitat per comunicar-se en llengües estrangeres i habilitat per les relacions interpersonals. Així mateix han de mostrar respecte per altres cultures i territoris, tenir interès per conèixer els secrets de la gestió d'organitzacions en els diversos aspectes (jurídics, economicofinancers, recursos humans, etc...), i saber incorporar a la vida quotidiana les noves tecnologoes de la informació i la comunicació. Han de ser persones tolerants, creatives i amb do de gents, desitjoses de conèixer millor els principis del turisme: la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica.

Criteris d'admissió

Amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) i que ha d'estar verificat i validat en l'acreditació emesa per la UNED, o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2.

A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació.

Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que hagi cursat els seus estudis en sistemes educatius que emprin l'espanyol com a llengua vehicular.

 

Oferta de places i procediment d’admissió

Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
 

Oferta de places...

En el grau en Turisme s’ofereixen 75 places.


La nota de tall o d’accés...

  • És la nota de l’última persona que ha accedit a la titulació.
  • No està predeterminada, ja que depèn de l’oferta de places i de la demanda per part de l’estudiantat que la sol·licita.
  • Si una titulació està molt sol·licitada la nota d’accés tendeix a ser alta.
  • S’ha de considerar com un referent, ja que varia cada any.

Per exemple, si en Turisme s’han oferit 75 places, i la nota de tall per a un determinat any ha sigut 6,780, això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 75) tenia aquesta qualificació.

Notes de tall

 

Preinscripció

  • S’han d’indicar les carreres que vols cursar per ordre de preferència.
  • La sol·licitud per a cursar una determinada carrera ha de fer-se d’acord amb els procediments, els impresos i els terminis de la comunitat autònoma on es vol accedir.

Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.

Més informació

 

Llistes d’espera

  • La Generalitat Valenciana centralitza les llistes d'espera i l'adjudicació de vacants de totes les universitats públiques valencianes.

Més informació
 

Matrícula

  • Cada universitat té un procediment i un període de matrícula (a l’UJI sol ser la segona quinzena de juliol).
  • A l’UJI es formalitza la matrícula de forma no presencial per Internet.

Més informació

 

Permanència i rendiment

Permanència en primer curs

  1. L’estudiantat matriculat per primera vegada en el primer curs d’un estudi de grau a la Universitat Jaume I ha de superar un mínim del 20 % del total de crèdits matriculats.
  2. L’estudiantat que no supere aquest mínim només podrà matricular-se, en el curs acadèmic següent en què es matricule, d’assignatures de primer curs.
  3. A aquest efecte, les assignatures reconegudes o de caràcter extracurricular no comptabilitzen com a assignatures superades, excepte les cursades en un programa d’intercanvi.
  4. A l’estudiantat de nou ingrés per preinscripció amb 30 o més crèdits reconeguts no se li aplica permanència, sinó que es considera com el primer any de rendiment


Rendiment acadèmic

  1. L’estudiantat que es matricule per segona vegada o posteriors en un mateix grau de la Universitat i que durant dos anys acadèmics consecutius no supere almenys el 50 % dels crèdits matriculats en cadascun d’aqueixos dos anys, ha d’estar un curs acadèmic sense matricular-se.
  2. No s’aplicaran aquestes normes de permanència a l’estudiantat que haja superat el 80 % dels crèdits del pla d’estudis.
  3. A aquests efectes, les assignatures reconegudes o de caràcter extracurricular no comptabilitzen com a assignatures superades, excepte les cursades en un programa d’intercanvi.


Més informació

 

Pla d'estudis

Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.

Organització dels estudis

Resum de crèdits 

Primer curs

Introducció a la Comptabilitat per a l’Empresa Turística (FBC)

Introducció al Dret Empresarial (FB)

Història Econòmica del Turisme (OB)

Organització d’Empreses Turístiques (FBC)

Recursos Territorials Turístics (OB)

Patrimoni Cultural i Turisme (FB)

Introducció a l’Anglès per a Turisme (FB)

Informàtica per a Turisme (OB)

Màrqueting Turístic (FBC)

Introducció a l’Economia per al Turisme (FBC)

Segon curs

Introducció a l’Estadística (FB)

Ètica per al Turisme (FB)

Geografia de les Destinacions Turístiques i de l’Oci (OB)

Direcció Estratègica d’Organitzacions Turístiques (FBC)

Sociologia de l’Oci i del Turisme (OB)

Màrqueting Digital (OB)

Anglès per a Turisme (OB)

Gestió d’Allotjaments, de Restauració i d’Agències de Viatges (OB)

Turisme Cultural i Patrimoni Artístic Espanyol (OB)

Comptabilitat de Gestió per al Sector Turístic (OB)

Tercer curs

Investigació Turística (OB)

Règim Jurídic del Turisme (OB)

Gestió de Sistemes d’Informació en Organitzacions Turístiques (OB)

Segon idioma per a Turisme I (OB)

Metodologia d’Elaboració i Avaluació de Programes Turístics (OB)

Dret del Treball (OB)

Sostenibilitat i Canvi Climàtic en l’Activitat Turística (OB)

Geografia del Turisme a Espanya (OB)

Gestió de Recursos Humans en el Sector Turístic (OB)

Segon Idioma per a Turisme II (OB)

Quart curs

Treball de Final de Grau (TFG)

Pràctiques Externes (PE)

Itinerari 1 (OP) o Itinerari 2 (OP)

Itinerari 1: Gestió Pública del Turisme

Planificació Turística Integrada (OP)

Gestió de Recursos Turístics i Disseny de Productes (OP)

Cultural Routes about the Valencian Art (OP)

Mercats Turístics (OP)

Dinamització Turística i Canvi Social (OP)

Itinerari 2: Direcció i Gestió d’Empreses Turístiques

Comercialització de Productes Turístics (OP)

Gestió de Qualitat en Empreses Turístiques (OP)

Customer Relationship Màrqueting in Tourism (OP)

Gestió Financera per a l’Empresa Turística (OP)

Règim Jurídic del Transport de Passatgers (OP)

1Per a cursar les assignatures Pràctiques Externes (PE) i Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB) / formació bàsica de àmbit de coneiximent (FBA) i obligatòries (OB).

*Docència en llengua estrangera.

**Docència parcial en llengua estrangera.

Assignatures, guia docent i horaris

En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....): Consulta el SIA (Sistema d'Informació Acadèmica).

Resultats d'aprenentatge

En el Grau en Turisme per la Universitat Jaume I, es garantirà el desenvolupament per part de l'estudiantat dels resultats d'aprenentatge arreplegats en l'Art. 6 Nivell de Grau del RD1027/2011. Són els següents:

a) haver adquirit coneixements avançats i demostrat una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en el seu camp d'estudi amb una profunditat que arribe fins a l'avantguarda del coneixement;

b) poder, mitjançant arguments o procediments elaborats i sustentats per ells mateixos, aplicar els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seues capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores;

c) tenir la capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les quals fonamentar les seues conclusions incloent, quan calga i pertinent, la reflexió sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi;

d) ser capaces de desembolicar-se en situacions complexes o que requerisquen el desenvolupament de noves solucions tant en l'àmbit acadèmic com laboral o professional dins del seu camp d'estudi;

e) saber comunicar a tota mena d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit del seu camp d'estudi;

f) ser capaces d'identificar les seues pròpies necessitats formatives en el seu camp d'estudi i entorn laboral o professional i d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tota mena de contextos (estructurats o no).

Aquests resultats d'aprenentatge es concreten en els següents coneixements o continguts, habilitats o destreses i competències avaluables i que corresponen als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.

CONEIXEMENTS O CONTINGUTS

  • CE01 - Comprendre els principis del turisme: la seua dimensió, espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica
  • CE04 - Conèixer les principals estructures polític-administratives turístiques.
  • CE07 - Reconèixer els principals actors de l'activitat turística públics i privats.
  • CE14 - Comprendre el marc legal que regula les activitats turístiques.
  • CE20 - Conèixer el procediment operatiu de l'àmbit d'allotjament.
  • CE21 - Conèixer el procediment operatiu de l'àmbit de restauració.
  • CE22 - Conèixer el procediment operatiu de les agències de viatges i empreses d'intermediació.
  • CE25 - Conèixer i comprendre els conceptes i eines necessaris per a poder desenvolupar i implementar plans estratègics en organitzacions turístiques.
  • CE27 - Comprendre detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.
  • CE28 - Conèixer els objectius, l'estratègia i els instruments públics de la planificació.
  • CE30 - Conèixer les principals iniciatives de posada en valor del patrimoni cultural.
  • CE31 - Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural
     

HABILITATS O DESTRESES

  • CG23 - Treball en un equip interdisciplinari
  • CE03  - Tenir consciència del factor dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat de l'oci.
  • CE06  - Tenir una marcada orientació de servei al client.
  • CE10  - Gestionar els recursos financers
  • CE11  - Definir objectius, estratègies i polítiques comercials.
  • CE12 -  Dirigir i gestionar els diferents tipus d'organitzacions turístiques.
  • CE15  - Treballar en anglès com a llengua estrangera.
  • CE16 -  Comunicar-se de manera oral i escrita en una segona llengua estrangera.
  • CE29 -  Treballar en mitjans culturals diferents.
     

COMPETÈNCIES

  • CE05 -  Convertir un problema empíric en un objecte d'investigació turística i extraure conclusions.
  • CE08 - Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seua explotació.
  • CE09 - Analitzar sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.
  • CE13 - Manejar tècniques de comunicació.
  • CE18 - Identificar i gestionar espais i destinacions turístiques.
  • CE19 - Gestionar el territori turístic d'acord amb els principis de sostenibilitat
  • CE23 - Analitzar els impactes que genera el turisme.
  • CE24 - Utilitzar i analitzar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.
  • CE26 - Planificar i gestionar els recursos humans de les organitzacions turístiques.
     

Treball de Final de Grau (TFG)

Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.

Treball de final de grau

El requisit previ per a la matrícula és haver superat el 80% de la formació bàsica i obligatòria. El TFG un treball de caràcter personal i autònom amb l'objectiu d'avaluar les competències bàsiques, genèriques i específiques associades al títol del grau, la qual cosa implica un domini dels coneixements adquirits en diverses matèries estudiades, especialment:

  • Estructura de mercats turístics

  • Recursos territorials turístics

  • Organització d'empreses

  • Patrimoni cultural

  • Dret i legislació

  • Sociologia

  • Economia

  • Comptabilitat

  • Estadística

  • Anglès

Així, atesa la transversalitat que adquireix l'activitat turística, s'aprofundirà en els coneixements, capacitats i actituds desenvolupats al llarg del grau directament vinculats amb el turisme, tant en el sector de l'empresa privada com en la gestió pública. Per això, es pot accedir al repositori de la Biblioteca de l’UJI, on es poden consultar treballs dels cursos anteriors  en obert.

D’altra banda, també és recomanable la consulta de la guia docent de l’assignatura, atenent a la informació que conté. En particular a la metodologia didàctica i als criteris de superació de l’assignatura: Consulta guia docent de l'assignatura

La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté  les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació, revisió i gestió administrativa dels TFG en la Universitat Jaume I. Per la seua banda, la Comissió del Grau en Turisme ha elaborat unes directrius internes que es troben a l'Aula Virtual de l'assignatura.

Quant als criteris de presentació  en l'Aula Virtual de l'assignatura es troben accessibles les normes d'estil de Turisme, on apareixen detallats els criteris formals i l'estructura del TFG. Ha d'elaborar i exposar el TFG en anglès l’estudiantat que durant la titulació no haja superat 12 crèdits en assignatures que s'imparteixen en aquesta llengua.

Pel que fa a la comunicació amb l’estudiantat i tutors i tutores, es du a terme per mitjà de l'Aula Virtual (assignaturaTU0944) on a través de l'espai de fòrum, es comunica qualsevol informació, fita, activitat o documentació rellevant.

La tipologia de professors tutors i professores tutores és la de doctors, en la qual preval la dedicació a temps complet en els departaments de: Administració d'empreses i Màrqueting; Economia; Estudis Anglesos; Filologia i Cultures Europees; Història, Geografia i Art; Filosofia i Sociologia; Finances i Comptabilitat; Dret Privat; Dret Públic; Dret del Treball, Seguretat Social, Eclesiàstic de l'Estat.  Consulta professorat tutor de TFG

La temàtica és àmplia i variada en implicar 15 àrees de coneixement que responen a la transversalitat de l'activitat turística. La gestió es fa mitjançants una aplicació informàtica en la qual el professorat tutor estableix la proposta de temes juntament amb la seua descripció, objectius, bibliografia i observacions que consideren. La consulta dels temes és accessible als estudiants a través de l'IGLU, a fi de facilitar la seua posterior elecció.

Per a la defensa del TFG s'exigeix com a requisit previ un informe d'avaluació del tutor o tutora en el qual recomana la seua defensa. D'acord amb el termini establert per la Comissió del Grau i publicat a l'Aula Virtual, l'estudiant haurà de realitzar el dipòsit del TFG. La Comissió del Grau publicarà amb antelació el lloc, hora, i la composició dels tribunals avaluadors. La defensa es realitzarà de manera presencial, davant un tribunal de tres membres, en el qual l'estudiantat disposarà de 10 minuts per a dur a terme l'exposició del seu TFG.

Després del Grau

Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.

Continuar la meua formació

Tipus de Màster: Universitari vs. Formació Permanent

És fonamental distingir entre les dues vies de postgrau que ofereix la universitat:

1. Màster Universitari (Títol Oficial)

És un títol amb validesa oficial en tot el territori espanyol i reconegut automàticament als països de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).

  • Càrrega lectiva: 60, 90 o 120 crèdits ECTS (1 o 2 cursos acadèmics).
  • Finalitat: Especialització professional o accés a programes de Doctorat.
  • Avantatge clau: Facilita la mobilitat internacional i és puntuable en oposicions o concursos de l'administració pública.

2. Màster de Formació Permanent (Títol Propi)

Aquests estudis estan dissenyats per la pròpia universitat per a respondre de manera àgil a les demandes del mercat laboral i l'actualització de coneixements.

  • Objectiu: Ampliació de competències i especialització pràctica.
  • Requisit: Requereix titulació universitària prèvia.

Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el grau en Turisme?

- Màsters Oficials:

  • Màster Universitari en Màrqueting i Investigació de Mercats
  • Màster Universitari en Cooperació al Desenvolupament
  • Màster Universitari en Management
  • Màster Universitari en Sostenibilitat i Responsabilitat Social Corporativa
  • Màster Universitari en Psicologia del Treball, de les Organitzacions i en Recursos Humans

Així mateix, amb el títol de grau en Turisme també pots accedir a altres màsters.

Doctorat

Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original d'investigació.   

Més informació sobre Estudis de Postgrau a l'UJI:  

https://www.uji.es/serveis/ode

Per a continuar la teua formació professional

Consulta els programes per a titulats/des en la guia PROMOTE your International Career elaborada per la OIPEP

https://www.uji.es/societat/laboral/promote

Consulta la Guia PREOCUPA’T: Com millorar l’empleabilitat?

https://www.uji.es/societat/laboral/preocupat/

Més informació:

www.uji.es/serveis/oipep

Eixides professionals

El grau en Turisme et prepara per a una ocupabilitat real i diversa, tant en organitzacions privades com en el sector públic, startups i projectes propis:

 Direcció i gestió empresarial

  •  Direcció d’hotel i allotjaments (urbans, de vacances, boutique, rurals, hostel).

  • Gestoria d’ingressos, gestoria de comerç electrònic i distribució.

  • Director o directora de màrqueting turístic i Growth (SEO/SEM, xarxes socials, marketplaces).

  • Product Manager en majoristes de viatges i OTA, Contracting Manager.

  • Director o directora d’experiència de clientela (Customer Experience) i qualitat.

  • Responsable MICE (congressos, fires, esdeveniments corporatius) i turisme de reunions.

  • Gestor o gestora de canals i associacions, gestor de comptes B2B.

Innovació i digitalització

  • Analista de dades turístiques i Business Intelligence (big data, dashboards, KPI).

  • Especialista en reputació en línia i social listening.

  • Dissenyador o dissenyadora d’experiències turístiques immersives i storytelling de marca.

  • Transformació digital en empreses turístiques i adopció d’IA generativa.

Màrqueting de destinacions i promoció territorial

  • Tècnic o tècnica en destinacions intel·ligents (Smart Destinations).

  • Gestor o gestora de marca de destinació (Destination Branding) i campanyes de promoció.

  • Content & Community Manager per a destinacions i rutes temàtiques.

  • Desenvolupament de producte turístic (gastronòmic, cultural, esportiu, de benestar, cinematogràfic, enoturisme, turisme actiu...).

Gestió pública i planificació

  • Tècnic o tècnica de turisme en ajuntaments, diputacions i entitats de gestió.
  • Direcció i gestió d’oficines d’informació turística.

  • Planificació i ordenació de destinacions, gestió de càrregues i sostenibilitat.

  •  Projectes europeus i cooperació internacional vinculats al turisme.

Experiències i operacions

  • Cap o responsable de recepció, housekeeping i F&B en hoteleria.

  • Gestió de vendes i reserves, atenció a la clientela multicanal.

  • Guia i intèrpret del patrimoni, disseny de rutes i visites especialitzades.

  • Coordinació d’animació, esdeveniments, creuers i transport turístic.

Sostenibilitat i responsabilitat

  •  Consultoria en turisme sostenible, certificacions i petjada de carboni.

  •  Gestió d’accessibilitat turística i turisme inclusiu.

  • Desenvolupament de projectes de turisme regeneratiu i d’impacte social.

Emprenedoria i noves tendències

  • Creació d’agències i turoperació nínxol (slow travel, bleisure, LGTBI+, sènior).

  •   Startups de traveltech, marketplaces, apps i plataformes d’experiències.

  •  Nòmades digitals i gestió de colivings/coworkings orientats al turisme.

  • Turisme de salut i benestar, wellness i medical travel.

 

Més informació

Oficina d'Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)

 

Qualitat del títol

Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.

Normatives

Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.