El grau en Enginyeria Química forma professionals capaços de liderar la transformació de matèries primeres en la vasta gamma de productes que la societat actual demanda. A l’UJI, aprendràs a concebre, calcular, construir i operar instal·lacions on la matèria experimenta canvis d’estat, energia i composició.
Aquest grau oferix la possibilitat de realitzar un itinerari de formació dual que combina aprenentatge en una empresa i educació en una universitat. Per mitjà d'un contracte de treball i un projecte formatiu individualitzat, l'estudiant cursa en una empresa un total de 48 ECTS de quart curs, repartits en diverses assignatures, que inclouen les Pràctiques Acadèmiques Externes i el Treball de Fi de Grau.
De cara a l'estudiantat, la formació dual millora el procés d'ensenyança-aprenentatge, proporcionant un acompanyament individualitzat en l'empresa i un seguiment del tutor de la universitat. Les empreses aporten a l'estudiantat el seu coneixement i el seu saber fer, i permeten integrar-se en un entorn professional real amb el qual completar la seua formació d'una manera molt pròxima a la realitat laboral.
És un grau que proporciona coneixements versàtils per a projectar, executar i operar instal·lacions industrials i ser el responsable de la fabricació, el manteniment, el control de qualitat i l’assistència al client. Si t’interessa liderar la producció i la innovació en la indústria, aquesta titulació és per a tu.
Una titulació amb alta ocupabilitat i una sòlida base cientificotècnica, ideal per a persones amb vocació pel disseny i l’optimització de processos, així com per a les interessades en la seguretat en l’àmbit industrial.
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
Els estudis del Grau en Enginyeria Química demandaran de l’alumnat que ingresse, un alt nivell d’esforç i dedicació a l’estudi. Per això, és important que l’alumnat tinga vocació, habilitat per al raonament abstracte, creativitat i enginy, mentalitat analítica i crítica, capacitat d’observació, instint de superació i constància, tant en l’estudi com en el treball.
També és desitjable que els i les alumnes de nou ingrés tinguen amplis coneixements de Química, Matemàtiques i Física, que constitueixen els fonaments de gran part dels coneixements a impartir. També seran convenients nocions de dibuix tècnic i tecnologia industrial. Tot això facilitarà, sens dubte, el seu adequat progrés en els estudis que es proposen.
Atès que la docència es realitza en espanyol i valencià, i amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) i que ha d'estar verificat i validat en l'acreditació emesa per la UNED, o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2.
A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació.
Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que hagi cursat els seus estudis en sistemes educatius que emprin l'espanyol com a llengua vehicular.
Per a accedir a la universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:
Oferta de places...
En el grau en Enginyeria Química s’ofereixen 60 places.
La nota de tall o d’accés...
Per exemple, si en el Grau en Enginyeria Química s’han oferit 60 places, i la nota de tall per a un determinat any ha sigut de 5,000, això significa que la persona que va accedir en el últim lloc (el número 60) tenia aquesta qualificació.
Preinscripció
Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.
Més informació
Llistes d’espera
Matrícula
Permanència i rendiment
Permanència en primer curs
Rendiment acadèmic
Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.
En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ....): Consulta SIA.
Primer curs
Càlcul I (FBC)
Física I (FBC)
Química (FBC)
Informàtica (FBC)
Anglès Cientificotècnic (FB)*
Àlgebra (FBC)
Càlcul II (FBC)
Física II (FBC)
Expressió Gràfica (FBC)
Història de la Ciència i la Tecnologia (FB)
Segon curs
Estadística i Optimització (FB)
Ampliació de Química (FBC)
Termodinàmica Aplicada (OB)
Fonaments d’Enginyeria i Tecnologia de Materials (OB)
Fonaments d’Enginyeria Química (OB)
Empresa (FBC)
Química de Materials (OB)
Electrotècnia i Electrònica (OB)
Mecànica de Fluids (OB)
Operacions Bàsiques de Transmissió de Calor (OB)
Tercer curs
Sistemes Automàtics (OB)
Sistemes de Producció Industrial (OB)
Enginyeria de la Reacció Química (OB)**
Transferència de Matèria i Operacions de Separació I (OB)
Experimentació en Enginyeria Química I (OB)
Fonaments de Màquines i Estructures (OB)
Tecnologia del Medi Ambient (OB)
Operacions de Separació II (OB)
Reactors Químics i Bioquímics (OB)
Processos Químics Industrials (OB)**
Quart curs
Projectes d’Enginyeria (OB)
Experimentació en Enginyeria Química II (OB)**
Operacions Bàsiques de Tractament de Sòlids (OB)
Simulació i Optimització de Processos (OB)**
Pràctiques Externes1
Treball de Final de Grau1
Optativa 1 (OP)
Optativa 2 (OP)
Optativa 3 (OP)
Optativa 4 (OP)
OPTATIVES
Matèries Primeres per a la Indústria Ceràmica (OP)
Gestió i Control de la Qualitat de Processos Industrials (OP)
Seguretat i Higiene Industrial (OP)
Operacions de Separació Especials (OP)
Tecnologia Hídrica i Energètica en la Indústria Química (OP)
Processos Biotecnològics (OP)
Processament dels Materials Ceràmics (OP)
Tecnologia del Petroli i la Petroquímica (OP)
Consulteu l'oferta d'assignatures de cada curs acadèmic en http://sia.uji.es.
1Per a poder matricular-se de l’assignatura Pràctiques Externes i Treball de Final de Grau, cal haver superat almenys 160 crèdits ECTS de les assignatures de Formació Bàsica i Obligatòries.
*Docència en llengua estrangera.
**Docència parcial en llengua estrangera.
El títol ofereix, a través del pla estratègic de la ESTCE, cursos de reforç en assignatures de primer curs amb pitjors taxes de rendiment. L'oferta concreta de cursos depèn de les disponibilitats pressupostàries i de professorat en cada curs acadèmic.
FB: formación básica; FBC: formación básica de campo de estudio; OB: obligatoria; OP: optativa
En el Grau en Enginyeria Química, es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències genèriques i/o específiques avaluables corresponents als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
G - COMPETÈNCIES GENÈRIQUES
CG01 - Capacitat d'anàlisi i síntesi.
CG02 - Capacitat d'organització i planificació.
CG03 - Comunicació oral i escrita en llengua nativa.
CG04 - Coneixement d'una llengua estrangera.
CG05 - Capacitat de gestió de la informació.
CG06 - Resolució de problemes.
CG07 - Treball en equip.
CG08 - Raonament crític.
CG09 - Aprenentatge autònom.
E - COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
CB01 - Capacitat per a la resolució dels problemes matemàtics que puguen plantejar-se en l'enginyeria. Aptitud per a aplicar els coneixements sobre: àlgebra lineal; geometria; geometria diferencial; càlcul diferencial i integral; equacions diferencials i en derivades parcials; mètodes numèrics; algorítmica numèrica; estadística i optimització.
CB02 - Comprensió i domini dels conceptes bàsics sobre les lleis generals de la mecànica, termodinàmica, camps i ones i electromagnetisme i la seua aplicació per a la resolució de problemes propis de l'enginyeria.
CB03 - Coneixements bàsics sobre l'ús i programació dels ordinadors, sistemes operatius, bases de dades i programes informàtics amb aplicació en enginyeria.
CB04 - Capacitat per a comprendre i aplicar els principis de coneixements bàsics de la química general, química orgànica i inorgànica i les seues aplicacions en l'enginyeria.
CB05 - Capacitat de visió espacial i coneixement de les tècniques de representació gràfica, tant per mètodes tradicionals de geometria mètrica i geometria descriptiva, com mitjançant les aplicacions de disseny assistit per ordinador.
CB06 - Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
CC01 - Coneixements de termodinàmica aplicada i transmissió de calor. Principis bàsics i la seua aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria.
CC02 - Coneixements dels principis bàsics de la mecànica de fluids i la seua aplicació a la resolució de problemes d'enginyeria. Càlcul de canonades, canals i sistemes de fluids.
CC03 - Coneixements dels fonaments de ciència, tecnologia i química de materials. Comprendre la relació entre la microestructura, la síntesi o processament i les propietats dels materials.
CC04 - Coneixement i utilització dels principis de teoria de circuits i màquines elèctriques.
CC05 - Coneixements dels fonaments de l'electrònica.
CC06 - Coneixements sobre els fonaments d'automatismes i mètodes de control.
CC07 - Coneixement dels principis de teoria de màquines i mecanismes.
CC08 - Coneixement i utilització dels principis de la resistència de materials.
CC09 - Coneixements bàsics dels sistemes de producció i fabricació.
CC10 - Coneixements bàsics i aplicació de tecnologies mediambientals i sostenibilitat.
CC11 - Coneixements aplicats d'organització d'empreses.
CC12 - Coneixements i capacitats per a organitzar i gestionar projectes. Conéixer l'estructura organitzativa i les funcions d'una oficina de projectes.
CE01 - Coneixements sobre balanços de matèria i energia, biotecnologia, transferència de matèria, operacions de separació, enginyeria de la reacció química, disseny de reactors, i valorització i transformació de matèries primeres i recursos energètics.
CE02 - Capacitat per a l'anàlisi, disseny, simulació i optimització de processos i productes.
CE03 - Capacitat per al disseny i gestió de procediments d'experimentació aplicada, especialment per a la determinació de propietats termodinàmiques i de transport, i modelatge de fenòmens i sistemes en l'àmbit de l'enginyeria química, sistemes amb flux de fluids, transmissió de calor, operacions de transferència de matèria, cinètica de les reaccions química i reactors.
CE04 - Capacitat per a dissenyar, gestionar i operar procediments de simulació, control i instrumentació de processos químics.
CE05 - Capacitat per a realitzar individualment i presentar i defensar davant un tribunal universitari un projecte en l'àmbit de la química industrial en el qual se sintetitzen i integren les competències adquirides en els ensenyaments.
CU01 - Capacitat per a produir textos en anglès relacionats amb la ciència i la tecnologia.
CU02 - Capacitat per a comprendre el funcionament del desenvolupament científic i tecnològic i la seua necessària vinculació amb contextos històrics, socials, culturals, polítics i econòmics.
Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.
Per a matricular-se de l’assignatura Treball de Final de Grau és imprescindible haver superat, almenys, 160 crèdits ECTS d’assignatures de formació bàsica i obligatòria.
Consulta guia docent de l'assignatura
La Universitat Jaume I ha elaborat una normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG a la Universitat Jaume I.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.
Tipus de màsters: Universitari vs. Formació Permanent
És imprescindible distingir entre els dos cursos de postgrau que ofereix la universitat:
1. Màster Universitari (Titulació Oficial)
És una titulació amb validesa oficial a tot el territori espanyol i reconeguda automàticament als països de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES).
2. Màster de Formació Permanent (Titulació Pròpia)
Aquests estudis estan dissenyats per la pròpia universitat per donar resposta d'una manera àgil a les demandes del mercat laboral i l'actualització de coneixements.
Quins màsters pots cursar a l'UJI relacionats amb el grau d'Enginyeria Química?
- Màsters oficials:
A més, amb el grau en Enginyeria Química també es pot accedir a altres màsters.
Per obtenir les competències professionals dels enginyers químics superiors, es poden cursar màsters que s'estan impartint en altres universitats.
També pots accedir a estudis superiors multidisciplinaris cursant altres màsters existents.
Doctorat
La finalitat dels cursos de doctorat és proporcionar als estudiants una formació avançada en tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats dirigides a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball de recerca original.
Més informació sobre els Estudis de Postgrau a l'UJI: https://www.uji.es/serveis/ode/
Per continuar la teva formació professional
Consulta els programes per a graduats a la guia PROMOVE your International Carrera elaborada per l'OIPEP
Consulta la Guia PREOCUPPA'T: Com millorar l'ocupabilitat?
http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/
Més informació:
En finalitzar el grau en Enginyeria Química, obtindràs les atribucions d’enginyer tècnic industrial o enginyera tècnica industrial amb formació específica en química industrial. Podràs desenvolupar-te en:
Indústries de procés: petroquímica, alimentària, ceràmica, farmacèutica, plàstics, energia, cosmètica, etc.
Instal·lacions i serveis auxiliars: incloent-hi el tractament de la contaminació ambiental.
Fabricació d’equips i maquinària per a la indústria química.
Enginyeria i consultoria: assessorament en instal·lacions, recursos, nous productes, seguretat i medi ambient.
Laboratoris i centres d’R+D: investigació i desenvolupament de processos i productes.
Administració pública: regulació i supervisió industrial i ambiental.
Docència: en educació secundària i universitària.
Exercici lliure de la professió: com a enginyer o enginyera independent.
Les tasques principals inclouen el disseny, la direcció, la construcció, l’operació i el manteniment d’indústries i instal·lacions amb processos fisicoquímics i de bioenginyeria, amb activitats com l’optimització de reactors, simulació de processos i la reducció de l’impacte ambiental.
Més informació
Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.
Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.