El principal objectiu del màster en Prevenció de Riscos Laborals és formar titulats i titulades capacitats per a exercir funcions de nivell superior en els serveis de prevenció d'empreses i institucions, en les tres especialitats: Seguretat en el Treball, Higiene Industrial i Ergonomia i Psicosociología Aplicada. Per a açò, es proposa una formació bàsica de tipus teòric i un complement formatiu pràctic, amb resolució de casos reals, visites a empreses amb una posterior avaluació de les seues condicions de treball, realització d'estades en pràctiques tutoritzades en empreses i un treball final de màster.
La Llei de prevenció de riscos laborals, Llei 31/1995, de 8 de novembre, estableix en l’exposició de motius que «el propòsit de fomentar una autèntica cultura preventiva, mitjançant la promoció de la millora de l'educació en la matèria en tots els nivells educatius, involucra la societat en el seu conjunt i constitueix un dels objectius bàsics i d'efectes potser més transcendents per al futur dels perseguits per la present llei». Aquesta llei s'actualitza amb data 13 de desembre de 2003, quan es publica, en el Butlletí Oficial de l'Estat, la Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció dels riscos laborals i amb la publicació del Reial decret 171/2004, de 30 de gener, pel qual es desenvolupa l'article 24 de la Llei 31/1995 esmentada.
Al seu torn, el Reglament dels serveis de prevenció, Reial decret 39/1997, de 17 de gener, modificat pel Reial decret 337/2010, de 19 de març, regula les capacitats o aptituds necessàries per a l'exercici de l'activitat preventiva, així com la formació mínima exigible per al desenvolupament d'aquesta activitat i per a l'exercici d'aquestes funcions que es classifiquen en nivell bàsic, intermedi i superior en prevenció de riscos laborals.
Entitats col·laboradores:
Premi nacional de prevenció de riscos laborals "Empreses i Institucions"
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals està obert a tots els llicenciats, enginyers, arquitectes, diplomats, enginyers tècnics, arquitectes tècnics i graduats, si bé el perfil més adequat perquè l'alumnat del màster puga superar amb èxit el programa és el d'un titulat universitari en les àrees de ciències experimentals, ensenyaments tècnics, psicologia o ciències de la salut.
Així, tenen preferència en la matrícula els següents titulats, per aquest ordre:
1.- Ciències experimentals i ensenyaments tècnics.
2.- Psicologia.
3.- Ciències de la salut.
4.- Resta de titulacions.
Dins de cada grup s'estableix l'ordre de prelació d'acord amb la nota mitjana de l'expedient acadèmic de la titulació d'accés.
Amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) i que ha d'estar verificat i validat en l'acreditació emesa per la UNED, o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2.
A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació.
Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que haja cursat els seus estudis en sistemes educatius que empren l'espanyol com a llengua vehicular.
Normativa de permanència
L'estudiantat ha de conèixer la normativa de permanència, d'aquesta destaquem:
- Matrícula en el Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals:
L'estudiantat podrà matricular-se en els estudis universitaris oficials que s'imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l'estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l'estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L'estudiantat de nou ingrés podrà matricular-se, amb una dedicació a l'estudi a temps complet, d'entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d'estudis, o amb una dedicació a l'estudi a temps parcial, d'entre 6 i 40 crèdits.
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s'haurà de matricular d'entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d'estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis.
Es podrà autoritzar la modificació del règim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.
- Permanència i Rendiment
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits
L'estudiantat ha de conèixer la Normativa sobre Reconeixement i Transferència de Crèdits en els Estudis Oficials de Grau i Màster a la Universitat Jaume I.
A més, en el Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals l'estudiantat té l'opció de reconèixer fins a 12 ECTS per acreditació d'experiència laboral i professional.
36 places.
90 Crèdits ECTS (European Credit Transfer System)
Coneix les assignatures, horaris, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.
El programa del màster està adaptat al temari oficial per a l'acompliment de funcions de nivell superior (annex VI del RD 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció).
El títol de Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals s'obté després de superar els 66 crèdits d'assignatures obligatòries, Pràctiques Acadèmiques Externes de 12 crèdits ECTS, més el Treball fi de màster de 12 crèdits ECTS.
El pla d'estudis s'impartirà en un curs acadèmic i mitjà, el primer curs de 40 setmanes lectives, dividit en 2 semestres de 20 setmanes incloent els períodes d'avaluació (exàmens i presentació de treballs) i el segon curs amb 20 setmanes incloent els períodes d'avaluació. Les assignatures obligatòries s'imparteixen de mode seqüencial.
Primer semestre (30 crèdits):
Segon semestre (30 crèdits):
Tercer semestre (30 crèdits):
El principal objectiu del Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals és formar titulats capacitats per a exercir funcions de nivell superior en els serveis de prevenció d'empreses i institucions, en les tres especialitzacions reconegudes per la Llei per als no professionals de la salut: Seguretat en el Treball, Higiene Industrial i Ergonomia i Psicosociologia aplicada. Per a això, es proposa una formació bàsica de tipus teòric i un complement formatiu pràctic, amb resolució de casos reals amb una posterior avaluació de les seues condicions de treball, realització d'estades en pràctiques tutoritzades en empreses i un Treball fi de màster.
Aquesta preparació està inspirada en l'enfocament científic-professional, que assumeix que una bona preparació com a professional implica l'adquisició de competències tant professionals com d'investigació. Aquest objectiu general es pot especificar en els següents:
1. Proporcionar als estudiants una preparació sòlida tant en coneixements teòrics com en competències en els tres camps principals de la disciplina (Seguretat en el Treball, Higiene Industrial i Ergonomia i Psicosociologia aplicada) que els permeta:
- descriure, avaluar, diagnosticar, explicar i interpretar els principals fenòmens i processos en les àrees de Seguretat en el treball, Higiene Industrial i Ergonomia i Psicosociologia aplicada.
- planificar, implementar, monitorar, proposar i valorar els canvis i intervencions amb la finalitat de millorar les conductes, les situacions i els processos.
- dissenyar, a nivell bàsic, nous models, estratègies, mètodes i eines amb la finalitat de millorar les conductes, les situacions i els processos psicosocials en les àrees Seguretat en el Treball, Higiene Industrial i Ergonomia i Psicosociologia aplicada.
- dur a terme un projecte d'investigació i col·laborar en el desenvolupament de noves metodologies i eines per a la intervenció o adaptar les existents de manera que complisquen els requisits i estàndards del model científic-professional.
2. Proporcionar als estudiants l'oportunitat de practicar, en una etapa inicial sota la supervisió professional, algunes de les competències i rols requerits per a l'exercici professional.
Aquests objectius tindran el seu desenvolupament i consecució a través de les competències específiques en cadascuna de les matèries del pla d'estudi, capacitant als alumnes per a totes les activitats atribuïdes a aquests professionals en l'article 17 del Reial decret 39/1997, de 17 de gener, pel qual s'aprova el Reglament dels Serveis de Prevenció (BOE núm. 27, de 31 de gener).
En el Màster Universitari en Prevenció de Riscos Laborals per la Universitat Jaume I, es garantirà el desenvolupament per part de l'estudiantat dels resultats d'aprenentatge arreplegats en l'Art. 7 Nivell de Màster del RD1027/2011. Són els següents:
a) haver adquirit coneixements avançats i demostrat, en un context d'investigació científica i tecnològica o altament especialitzat, una comprensió detallada i fonamentada dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en un o més camps d'estudi;
b) saber aplicar i integrar els seus coneixements, la comprensió d'aquests, la seua fonamentació científica i les seues capacitats de resolució de problemes en entorns nous i definits de manera imprecisa, incloent-hi contextos de caràcter multidisciplinari tant investigadors com professionals altament especialitzats;
c) saber avaluar i seleccionar la teoria científica adequada i la metodologia precisa dels seus camps d'estudi per a formular judicis a partir d'informació incompleta o limitada incloent, quan calga i pertinent, una reflexió sobre la responsabilitat social o ètica lligada a la solució que es propose en cada cas;
d) ser capaces de predir i controlar l'evolució de situacions complexes mitjançant el desenvolupament de noves i innovadores metodologies de treball adaptades a l'àmbit científic/investigador, tecnològic o professional concret, en general multidisciplinari, en el qual es desenvolupe la seua activitat;
e) saber transmetre d'un mode clar i sense ambigüitats a un públic especialitzat o no, resultats procedents de la investigació científica i tecnològica o de l'àmbit de la innovació més avançada, així com els fonaments més rellevants sobre els quals se sustenten;
f) haver desenvolupat l'autonomia suficient per a participar en projectes d'investigació i col·laboracions científiques o tecnològiques dins el seu àmbit temàtic, en contextos interdisciplinaris i, si és el cas, amb una alta component de transferència del coneixement;
g) ser capaços d'assumir la responsabilitat del seu propi desenvolupament professional i de la seua especialització en un o més camps d'estudi.
Aquests resultats d'aprenentatge es concreten en els següents coneixements o continguts, habilitats o destreses i competències avaluables i que corresponen als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.
CONEIXEMENTS O CONTINGUTS:
HABILITATS O DESTRESES:
COMPETÈNCIES:
18 mesos, distribuïts en tres semestre consecutius. Primer curs de setembre a octubre de l'any següent (dos semestres) i segon curs, de setembre a gener-febrer de l'any següent (un semestre).
Docència presencial: setembre
Entre dilluns i divendres de 16 a 21h.
Dra. Consolación Gómez Íñiguez. Departament Psicologia Bàsica, Clínica i Psicobiologia.
Resta de membres de la Comissió de titulació:
INFORMACIÓ ACADÈMICA:
Consolación Gómez Íñiguez
Telèfon: 964 729 705
iniguez@uji.es
La coordinadora de pràctiques externes és Consolación Gómez Íñiguez.
El coordinador del Treball Final de Màster és Vicente J. Esteve Cano
METODOLOGIA I AVALUACIÓ
Activitats Ensenyament – Aprenentatge
Les competències del màster en el seu conjunt es desenvolupen a partir d'un conjunt d'activitats de diferent tipus que complementen i donen coherència als continguts i resultats d'aprenentatge previstos.
Les activitats d'ensenyament-aprenentatge contemplades en l'actual Màster són les següents:
Metodologies a utilitzar per a l'ensenyament-aprenentatge
D'acord amb les activitats anteriors, per a la docència es preveuen les següents estratègies metodològiques:
L'alumne/a té ampli suport a través de tutories presencials i virtuals i Aula Virtual, en la qual es troben els apunts i presentacions de totes les assignatures, així com exercicis d'autoavaluació amb obertura i tancament programats, per a induir a l'alumne a un estudi regular.
També es programen visites a empresa, taules redones i jornades amb àmplia participació de professionals, de manera que l'alumne/a és motivat fortament.
Proves d'avaluació d'aprenentatge
Les proves d'avaluació de l'aprenentatge contemplades com a pròpies del màster són:
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.
Aquest títol de Màster, permet accedir al doctorat als alumnes que ho cursen i tinguen almenys 300 crèdits ECTS entre els seus títols oficials de grau i màster.
Tècnic de servei de prevenció propi, Tècnic de servei de prevenció alié, Tècnic de prevenció en Mútues, Coordinador de Seguretat i Salut en obres de construcció (depenent de la titulació d´origen), Recurs preventiu, Formador/a en prevenció de riscos laborals, accés a l'Escala de Titulats Superiors de l'Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball, entre altres.
Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster
Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.