Humanitats (Nou pla d'estudis)

29/04/2024 | InfoCampus
Compartir

Compartir

Facebook
X
Linkedin
Whatsapp
Gmail
Imprimir

En una societat cada vegada més inclinada cap a l’especialització científica i tecnològica, el nou grau en Humanitats persegueix revitalitzar el coneixement humanístic com una eina indispensable per a la formació d’una ciutadania crítica, així com de professionals capaços d’abordar les complexes realitats socials del món contemporani. 
Aquestes noves realitats demanden una formació integral en les més diverses manifestacions de la cultura, d’acord, a més, amb algunes tendències actuals del mercat de treball, caracteritzades per una major versatilitat dels perfils laborals. 
A partir d’aquesta necessària interdisciplinarietat, els objectius formatius del nou grau pretenen l’adquisició per part de l’estudiantat d’una sòlida base de coneixements en els principals dominis del saber humanístic, com succeeix amb els estudis de caràcter lingüístic i literari, de filosofia i ètica. 

Aquesta formació general es completa amb dues mencions (especialitzacions), una en Estudis de Llengua i Literatura (espanyol i català) i una altra en Filosofia Pràctica.

Accés i admissió

Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, vies d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.

Perfil d’ingrés

Amb l’objectiu que es produïsca una adequada adaptació de l’alumnat de nou ingrés al pla d’estudis proposat i, amb la finalitat d’assegurar el seu adequat desenvolupament, s’especifica una relació de característiques personals i acadèmiques que configuren el perfil d’ingrés idoni:

• Compromís social i ètic

• Interès pel coneixement cultural

• Habilitats per a les relacions interpersonals

• Capacitat de treball en equip

• Competència en expressió oral i escrita en les llengües oficials

• Competència oral i escrita en anglès bàsic

• Competència en el maneig d’eines informàtiques bàsiques

• Capacitat de síntesi i argumentació

• Comprensió i anàlisi de textos.

Criteris d'admissió

Amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) i que ha d'estar verificat i validat en l'acreditació emesa per la UNED, o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2.

A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació.

Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que hagi cursat els seus estudis en sistemes educatius que emprin l'espanyol com a llengua vehicular.

Oferta de places i procediment d’admissió

Per a accedir a la Universitat és important que tingues en compte una sèrie d’aspectes referents al procediment d’admissió a una determinada titulació:

 

Oferta de places...

  •  En el grau en Humanitats: Estudis Interculturals s’ofereixen 60 places.

 

La nota de tall o d’accés...

  • És la nota de l’última persona que ha accedit a la titulació.
  • No està predeterminada, ja que depèn de l’oferta de places i de la demanda per part de l’estudiantat que la sol·licita.
  • Si una titulació està molt sol·licitada, la nota d’accés tendeix a ser alta.
  •  S’ha de considerar com a referent, ja que varia cada any.

Per exemple, si en Humanitats: Estudis Interculturals s’han oferit 60 places i la nota de tall per a un determinat any ha estat 5,000, això significa que la persona que va accedir en l’últim lloc (el número 50) tenia aquesta qualificació.

Notes de tall

Criteris d'admissió

Requisit de llengües: Atès que la docència es realitza en espanyol i valencià, i amb la finalitat d'assegurar que l'alumnat és capaç de seguir totes les activitats formatives, s'exigirà, per a l'admissió de l'estudiantat procedent de països no hispanoparlants, l'acreditació d'un nivell equivalent a B2 d'espanyol, certificat per qualsevol dels organismes reconeguts per ACLES (Associació de Centres de Llengües de l'Ensenyament Superior a Espanya) i que ha d'estar verificat i validat en l'acreditació emesa per la UNED, o el Certificat de Coneixements de Valencià nivell B2.
A més, a criteri de la Comissió de Titulació, es podrà establir alguna altra prova específica per a verificar l'adequació del nivell d'idioma de l'alumnat al de la titulació.
Quedarà exempt d'aquesta acreditació l'alumnat que hagi cursat els seus estudis en sistemes educatius que emprin l'espanyol com a llengua vehicular.

 

Preinscripció

  • S’han d’indicar les carreres que vols cursar per ordre de preferència.
  • La sol·licitud per a cursar una determinada carrera ha de fer-se d’acord amb els procediments, els impresos i els terminis de la comunitat autònoma a la qual es vol accedir.

Encara que es tinga una nota inferior a la nota de tall de l’últim any també es pot sol·licitar.

Més informació

 

Llistes d’espera

-  Cada Universitat estableix un determinat procediment per a l’adjudicació de les places que queden vacants.

Més informació

 

Matrícula

  • Cada Universitat té un procediment i un període de matrícula (en l’UJI sol ser la segona quinzena de juliol).
  • En l’UJI es formalitza la matrícula de forma no presencial per Internet.

Més informació

 

Permanència i rendiment

Permanència en primer curs

  1. L’estudiantat matriculat per primera vegada en el primer curs d’un estudi de grau a la Universitat Jaume I ha de superar un mínim del 20 % del total de crèdits matriculats.
  2. L’estudiantat que no supere aquest mínim només podrà matricular-se, en el curs acadèmic següent en què es matricule, d’assignatures de primer curs o fer la preinscripció en un estudi de grau diferent.
  3. A aquest efecte, les assignatures reconegudes o de caràcter extracurricular no comptabilitzen com a assignatures superades, excepte les cursades en un programa d’intercanvi.
  4. A l’estudiantat de nou ingrés per preinscripció amb 30 o més crèdits reconeguts no se li aplica permanència, sinó que es considera com el primer any de rendiment


Rendiment acadèmic

  1. L’estudiantat que es matricule per segona vegada o posteriors en un mateix grau de la Universitat i que durant dos anys acadèmics consecutius no supere almenys el 50 % dels crèdits matriculats en cadascun d’aqueixos dos anys, ha d’estar un curs acadèmic sense matricular-se o fer la preinscripció en un estudi de grau diferent.
  2. No s’aplicaran aquestes normes de permanència a l’estudiantat que haja superat el 80 % dels crèdits del pla d’estudis.
  3. A aquests efectes, les assignatures reconegudes o de caràcter extracurricular no comptabilitzen com a assignatures superades, excepte les cursades en un programa d’intercanvi.

Més informació

Pla d'estudis

Coneix les assignatures, professorat, competències del títol, responsables acadèmics, etc.

Pla d'estudis 2024

Resum de crèdits 

Primer curs

Filosofia Antiga i Medieval (FBA)

Ètica Professional (FB)*

Història de les Grans Civilitzacions del Món Antic (FBA)

Llengua i Cultura Clàssiques (FB)

Fonaments Gramaticals i Pragmàtics de la Llengua Catalana (FB)

Filosofia de les Ciències Humanes i Socials (FBA)

Pensament Crític i Creatiu (OB)

Antropologia Social i Tècniques d'Investigació Social (OB)

Cànon Literari i Història de la Cultura (OB)

Llengua i Comunicació Digital (OB)

Segon curs

Pensament Feminista (FB)*

Filosofia Moderna (FBA)

Història Moderna (FBA)*

Literatures Hispàniques I. Segles XIII-XVII (OB)

Fonaments Gramaticals i Pragmàtics de la Llengua Espanyola (FB)

Llengües i Cultures Europees (OB)

Filosofia de la Ciència i de les Noves Tecnologies (OB)

Filosofia Contemporània (OB)

Història Global Contemporània (OB)*

Retòrica i Estratègies del Discurs (OB)*

Tercer curs

Ètica (OB)

Sostenibilitat: Filosofia de la Pau i de la Cooperació (OB)

Els Clàssics en la Literatura Contemporània (OB)

Estètica i Teoria del Gust (OB)

Gèneres de la Comunicació Oral (OB)

Literatures Hispàniques II. Segles XVIII-XXI (OB)

Filosofia de la Globalització (OB)

Filosofia Política: Teoria de la Democràcia (OB)

Història d'Espanya en el segle XX (OB)

Anàlisi i Producció de Textos Escrits (OB)

Quart curs

Llengua i Societat (OB)*

Filosofia del Llenguatge (OB)

Comentari Literari de Textos (OB)

Pràctiques Acadèmiques Externes1 (PE)

Treball de Final de Grau1 (TFG)

Optativa 1

Optativa 2

Optativa 3

Optativa 4

Menció 1: Filosofia Pràctica

Pensament Crític i Creatiu (OB)

Ètica (OB)

Ètica Aplicada i Educació en Valors (OP)

Ètica Empresarial i de la Responsabilitat Social (OP)

Bioètica i Ètica Ecològica (OP)

Mediació i Resolució de Conflictes (OP)

Pràctiques Acadèmiques Externes. Menció en Filosofia Pràctica (PE)

Menció 2: Estudis de Llengua i Literatura (Espanyol i Català)

Llengua i Comunicació Digital (OB)

Gèneres de la Comunicació Oral (OB)

Ensenyament d'Espanyol i Català com a Llengües Estrangeres (OP)

Estudis Literaris Aplicats (OP)

Tecnologies per a la Investigació i la Didàctica de les Llengües (OP)

Gèneres i Noves Formes de Creació Literària (OP)

Pràctiques Acadèmiques Externes. Menció en Estudis de Llengua i Literatura (espanyol i català) (PE)

 

En quart curs, l'alumnat haurà de triar una de les dues mencions oferides.

 

Consulta l'oferta d'assignatures optatives de cada curs acadèmic en http://sia.uji.es.

1Per a cursar les assignatures Pràctiques Acadèmiques Externes (PE) i el Treball de Final de Grau (TFG) cal haver superat el 80% dels crèdits ECTS de les assignatures de formació bàsica (FB-FBA) i obligatòries (OB).

* L'asterisc indica les assignatures que s'imparteixen totalment o parcialment en llengua estrangera.

Assignatures, guia docent i horaris

En el Sistema d'Informació Acadèmica (SIA), trobaràs tota la informació relacionada amb cada assignatura del grau (horaris, aules, professorat, temaris, dates d'examen, sistema d'avaluació, guies docents, ...): Consulta SIA.

Resultats d'aprenentatge

En el Grau en Humanitats per la Universitat Jaume I, es garantirà el desenvolupament per part de l'estudiantat dels resultats d'aprenentatge arreplegats en l'Art. 6 Nivell de Grau del RD1027/2011. Són els següents:

a) haver adquirit coneixements avançats i demostrat una comprensió dels aspectes teòrics i pràctics i de la metodologia de treball en el seu camp d'estudi amb una profunditat que arribe fins a l'avantguarda del coneixement;

b) poder, mitjançant arguments o procediments elaborats i sustentats per ells mateixos, aplicar els seus coneixements, la comprensió d'aquests i les seues capacitats de resolució de problemes en àmbits laborals complexos o professionals i especialitzats que requereixen l'ús d'idees creatives i innovadores;

c) tenir la capacitat de recopilar i interpretar dades i informacions sobre les quals fonamentar les seues conclusions incloent, quan calga i pertinent, la reflexió sobre assumptes d'índole social, científica o ètica en l'àmbit del seu camp d'estudi;

d) ser capaces de desembolicar-se en situacions complexes o que requerisquen el desenvolupament de noves solucions tant en l'àmbit acadèmic com laboral o professional dins del seu camp d'estudi;

e) saber comunicar a tota mena d'audiències (especialitzades o no) de manera clara i precisa, coneixements, metodologies, idees, problemes i solucions en l'àmbit del seu camp d'estudi;

f) ser capaces d'identificar les seues pròpies necessitats formatives en el seu camp d'estudi i entorn laboral o professional i d'organitzar el seu propi aprenentatge amb un alt grau d'autonomia en tota mena de contextos (estructurats o no).

Aquests resultats d'aprenentatge es concreten en els següents coneixements o continguts, habilitats o destreses i competències avaluables i que corresponen als objectius genèrics i exigibles per a obtenir el títol.

CONEIXEMENTS O CONTINGUTS

  • CON01 - Conèixer, comprendre i interpretar la diversitat social i cultural respectant la igualtat d'oportunitat entre tots els éssers humans, valorant la llibertat, la tolerància i la cultura de la pau
  • CON02 - Conèixer l'estructura diacrònica general del passat
  • CON03 - Descriure i analitzar els processos històrics i socioculturals
  • CON04 - Descriure les bases teòriques i pràctiques de la convivència intercultural
  • CON05 - Identificar les diferents interrelaciones individu-cultura-societat
  • CON06 - Distingir les tècniques de mediació per a la resolució de conflictes
  • CON07 - Comprendre els fonaments teòrics i conceptuals de la comunicació intercultural i la seua importància en un món globalitzat i multicultural
  • CON08 - Conèixer i aplicar els principis i valors democràtics i els objectius de desenvolupament sostenible, amb especial atenció al respecte dels valors humans i drets fonamentals, a la igualtat de gènere, a l'accessibilitat universal i a la sostenibilitat i el canvi climàtic

HABILITATS O DESTRESES

  • HAB01 - Manejar de manera correcta i eficaç les fonts d'informació en tots els seus formats
  • HAB02 - Proposar solucions aplicant tècniques i procediments de l'àmbit humanístic
  • HAB03 - Triar la millor alternativa per a actuar, seguint un procés sistemàtic i responsabilitzant-se de l'abast i conseqüències de l'opció presa
  • HAB04 - Desenvolupar les habilitats d'aprenentatge necessàries que permeten emprendre labors professionals i estudis de postgrau amb un alt grau d'autonomia
  • HAB05 - Demostrar un coneixement profund dels principals corrents de pensament i aplicar-lo per a construir un posicionament crític, igualitari, obert i flexible en relació amb els esdeveniments i desafiaments del món actual
  • HAB06 - Participar de manera activa i constructiva en tota mena de diàlegs i debats, contribuint així al desenvolupament d'un coneixement més complet, inclusiu i innovador
  • HAB07 - Comunicar de forma organitzada els coneixements adquirits
  • HAB08 - Utilitzar habilitats i estratègies de comunicació, negociació i resolució de conflictes en un món global
  • HAB09 - Analitzar els processos d'intervenció en cooperació internacional
  • HAB10 - Comprendre i redactar textos científics senzills en anglès

COMPETÈNCIES

  • COM01 -Analitzar críticament i sintetitzar la informació de l'àmbit de les Humanitats, integrant-la en un discurs propi.
  • COM02 - Organitzar i planificar projectes i tasques relacionades amb l'àmbit humanístic
  • COM03 - Integrar-se i col·laborar de manera activa en la consecució d'objectius comuns amb altres persones
  • COM04 - Treballar en un equip de caràcter interdisciplinari, suscitant la reflexió, el debat i el sentit crític
  • COM05 - Desenvolupar el raonament crític i l'autocrítica
  • COM06 - Actuar amb compromís ètic en diferents situacions
  • COM07 - Expressar amb claredat les idees, coneixements i sentiments propis a través de la paraula i l'escriptura en llengua nativa, adaptant-se a les característiques de la situació i l'audiència per a aconseguir la seua comprensió i adhesió
  • COM08 - Generar idees originals i creatives en l'anàlisi i examen de problemàtiques i temàtiques dins de l'àmbit de les Humanitats
  • COM09 - Contrastar els esdeveniments i processos actuals i el passat
  • COM10 - Utilitzar la llengua oral i escrita mitjançant la terminologia i les tècniques humanístiques
  • COM11 - Avaluar de manera crítica la informació present en textos, discursos i imatges, i generar judicis propis basats en arguments fonamentats i evidències sòlides de manera autònoma i creativa
  • COM12 - Planificar projectes interculturals
  • COM13 - Analitzar l'entorn social, cultural i professional, tant a nivell nacional com internacional, per a contribuir al desenvolupament d'una societat més justa, inclusiva i sostenible
  • COM14 - Generar estructures d'igualtat que enriquisquen els àmbits de treball

Treball de Final de Grau (TFG)

Ací podràs consultar la informació i normativa sobre el TFG, així com el repositori de treballs dels cursos anteriors.

Treball de final de grau

Haver superat el 80% de les assignatures de formació bàsica i obligatòria del grau, sense considerar en aquest còmput les assignatures Pràctiques Externes i Treball de Final de Grau.

El Treball de Final de Grau té com a objectiu fonamental proveir als graduats i graduades d’experiència personal sobre el que constitueix la pràctica professional. Es tractarà d’aprofundir en els coneixements, capacitats i actituds desenvolupats al llarg del grau directament vinculats tant al sector de l’empresa privada com a les institucions públiques.

Consulta la guia docent de l'assignatura

Consulta professorat tutor de TFG

La Universitat Jaume I ha elaborat una Normativa que conté les directrius bàsiques relacionades amb la definició, organització, elaboració, tutela, presentació, defensa, avaluació i gestió administrativa dels TFG a la Universitat Jaume I.

Després del Grau

Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest grau, així com les opcions de continuar la teva formació.

Continuar la meua formació

Màster

Què és?

Els estudis de màster tenen com a objectiu la formació avançada, especialitzada o multidisciplinària, dirigida a una especialització acadèmica o professional o a la iniciació en activitats investigadores.

Quina és la diferència entre màster oficial i màster propi?

Els màsters oficials tenen una càrrega lectiva de 60 a 120 crèdits europeus (un o dos cursos acadèmics) i han de disposar d’una acreditació oficial per part del Ministeri d’Educació.

El màster oficial és reconegut en tota la Unió Europea, sense haver de realitzar-hi cap tràmit de reconeixement i, per això, garanteix la mobilitat entre països.

El màster propi acredita un cicle universitari de formació de postgrau no doctoral, i reconeix un nivell qualificat de formació superior a la de grau.

El màster propi de la Universitat comprèn, com a mínim, 50 crèdits (un crèdit correspon a 10 hores d’ensenyament teòric, pràctic o de les seues equivalències).

Quins màsters pots cursar a l’UJI relacionats amb el grau en Humanitats: Estudis Interculturals?

-Màsters oficials:

  • Màster universitari en Comunicació Intercultural i Ensenyament de Llengües (CIEL).
  • Màster universitari en Ètica i Democràcia (Interuniversitari).
  • Màster universitari en Estudis Internacionals de Pau, Conflictes i Desenvolupament.
  • Màster universitari en Investigació Aplicada en Estudis Feministes, de Gènere i Ciutadania.
  • Màster universitari en Professor o Professora d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d’Idiomes.
  • Màster universitari en Història de l'Art i Cultura Visual (Interuniversitari).
  • Màster universitari en Història i Identitats en la Mediterrània Occidental (Segles XV-XIX) (Interuniversitari).

Així mateix, amb el grau en Humanitats: Estudis Interculturals també pots accedir a altres màsters.

 

Doctorat

Els ensenyaments de doctorat tenen com a finalitat la formació avançada de l'estudiantat en les tècniques d'investigació. Poden incorporar cursos, seminaris o altres activitats orientades a la formació investigadora i inclouen l'elaboració i presentació de la corresponent tesi doctoral, que consisteix en un treball original de recerca.   

Més informació sobre estudis de postgrau a l'UJI:

https://www.uji.es/serveis/ode

 

Per a continuar la teua formació professional

 

Consulta els programes per a titulats i titulades en la guia PROMOTE your International Career, elaborada per l'OIPEP

http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/promote/?urlRedirect=http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/promote/&url=/societat/laboral/promote/

Consulta la guia PREOCUPA’T: Com millorar l’ocupabilitat?

http://ujiapps.uji.es/societat/laboral/preocupat/preocupat/millora/

Més informació:

www.uji.es/serveis/oipep

Eixides professionals

Ensenyament 
En centres docents de secundària i en serveis municipals (cursos impartits a persones majors, immigrants, refugiats, etc.): 
-    Filosofia i Ètica, Llengua i Literatura (Espanyol i Català), Història i Cultura del món clàssic.
-    Espanyol/català com a llengües estrangeres.

Administracions públiques i organitzacions empresarials
-    Gestió cultural: coordinació cultural; arxius i biblioteques. 
-    Àrees de convivència social i interculturalitat; serveis d’igualtat.
-    Plans de plurilingüisme.
-    Responsable d’ètica (Ethics Officer) en empreses i organitzacions.
-    Assessorament en matèria de codis ètics i de conducta, comitès ètics organitzatius, sistemes d’alerta ètica o d’informació sobre el compliment amb els compromisos ètics organitzatius.
-    Participació en comitès de bioètica i ètica ecològica.
-    Resolució de conflictes (polítics, bèl·lics, organitzatius, educatius, etc.).

Món editorial
-    Assessorament editorial; correcció i edició de textos; adaptacions televisives.

Mitjans de comunicació
-    Àmbit de la comunicació de les empreses i institucions públiques.
-    Àmbit del periodisme.
-    Creació de continguts culturals orientats a les TIC. 
 

Més informació

Oficina d’Inserció Professional i Estades en Pràctiques (OIPEP)
 

Qualitat del títol

Accedeix a tots els sistemes de qualitat d'aquest grau i a la informació completa del títol.

Normatives

Enllaç a totes les normatives d'aquest grau: avaluació, permanència, reconeixements, etc.