El màster es promou conjuntament des de les associacions professionals i les de familiars i usuaris. Naix de la pràctica quotidiana en els serveis i té una orientació comunitària i integradora. S’articula en cinc mòduls amb una proporció important d'aprenentatge pràctic. Els mòduls són:
Ha de realitzar-se un treball de final de màster amb opcions professional i investigadora.
La part teòrica és completament en línia i la pràctica es desenvolupa en dispositius acreditats de la xarxa pública en tot l’Estat.El màster respon a cinc factors:
Entitats promotores
La iniciativa del màster naix des de diferents àmbits de professionals de la salut mental i associacions d´afectats que conviden a la universitat a desenvolupar uns estudis de postgrau amb garanties de qualitat i reconeixement acadèmic, amb la finalitat de donar resposta als reptes i oportunitats de la rehabilitació psicosocial amb una orientació comunitària. La Universitat Jaume I, atenent als seus procediments per a la creació d´estudis oficials de màsters, promou i accepta liderar el projecte per a desenvolupar un màster que responga a les iniciatives de les institucions impulsores entre les quals es troben:
Les entitats promotores són:
Ací trobaràs informació sobre el perfil d'accés, l'oferta de places i els processos de preinscripció, llistes d'espera i matrícula.
El Màster té una orientació multiprofesional i permet l'accés des de les diferents disciplines que conflueixen en la rehabilitació de les persones amb malaltia mental greu. En principi, aquestes disciplines són la infermeria, la medicina, la psicologia clínica, la teràpia ocupacional i el treball social, però es pot accedir des d'altres camps del coneixement si l'o l'aspirant demostra una projecció laboral específica en rehabilitació tant en els aspectes clínics com d'investigació. En les disciplines de Ciències de la Salut vinculades a la Salut Mental existeix una formació postgraduada reglada pel sistema de residència per a l'exercici professional de les especialitats de Psiquiatria, Psicologia Clínica i Infermeria en Salut Mental. A partir d'aquests itineraris, el master completa la formació pràctica i teòrica necessària per a la Rehabilitació Psicosocial. Els alumnes egressats dels graus de Treball Social, Teràpia Ocupacional i uns altres que no tinguen un itinerari sanitari específic s'incorporen a partir de la seua implicació professional en Rehabilitació.
Per a accedir al màster universitari en Rehabilitació Psicosocial en Salut Mental Comunitària els estudiants han de presentar el seu currículum i una carta en la qual hauran d'emfatitzar dos apartats:
Motivació, on s’han d’expressar els motius pels quals es vol desenvolupar els continguts del màster.
Projecció que detalle les possibilitats de desenvolupament professional en l'àrea de la rehabilitació psicosocial.
Tindran un cert grau de prioritat els qui estiguen treballant en dispositius de rehabilitació psicosocial. L'absència d'experiència no obstant això, no és un criteri excloent.
Criteris de puntuació
Projecció: capacitat del sol·licitant per a aplicar els coneixements adquirits durant el curs en l'àmbit de la intervenció en persones amb trastorn mental greu (TMG), en funció del seu càrrec, la seua ocupació, la seua situació, etc. En aquest apartat s'inclouen els residents de Psicologia Clínica, Psiquiatria i Infermeria en Salut Mental. Es poden valorar els efectes multiplicadors de cada sol·licitant entre 0 i 15.
Motivació: valorada a partir del manuscrit i de la participació del sol·licitant en activitats relacionades amb intervenció en persones amb TMG. Indica la predisposició del sol·licitant a dedicar els seus coneixements i el seu temps a favor de la intervenció en persones amb TMG. Puntuable entre 0 i 10.
Experiència: valorada entre 0 i 10, també en funció de l'experiència esmentada en el currículum en temes relacionats amb les matèries del màster.
Formació prèvia i expedient acadèmic: valorada entre 0 i 10, en funció de l'excel·lència acadèmica i l'adequació de la formació prèvia als objectius del màster.
Fórmula de puntuació
Cadascun dels criteris de puntuació té una importància relativa determinada, que equival al coeficient pel qual es multiplica la puntuació obtinguda en aquest per al càlcul de la puntuació total. En la present proposta es considera que les importàncies relatives són les següents:
Projecció = 35%, Motivació = 25%, Experiència = 25%, Formació i expedient = 15%
Problemes en la selecció de l'alumnat
El sistema de tutories continuades tant en línia com presencials assegura que els factors actitudinals personals dels estudiants i la seua resposta emocional a l'aprenentatge estiguen contínuament supervisats.
La realització de pràctiques en dispositius acreditats és obligatòria per a completar el màster. La Direcció del màster intentarà en tots els casos adscriure l'estudiantat a centres accessibles des del seu lloc de residència, però sempre condicionada a la disponibilitat dels dispositius.
Normativa de permanència
L’estudiantat ha de conèixer la normativa de permanència, d’aquesta destaquem:
- Matrícula en el Màster Universitari en Rehabilitació Psicosocial en Salut Mental Comunitària
L’estudiantat pot matricular-se en els estudis universitaris oficials que s’imparteixen a la Universitat Jaume I amb una dedicació a l’estudi a temps complet o a temps parcial, encara que el règim de dedicació ordinari de l’estudiantat de la Universitat Jaume I és a temps complet.
L’estudiantat de nou ingrés pot matricular-se, amb una dedicació a l’estudi a temps complet, entre 41 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, o amb una dedicació a l’estudi a temps parcial, entre 6 i 40 crèdits.
En segon i posteriors cursos, temps complet i temps parcial, s’ha de matricular entre 12 i el nombre de crèdits necessaris per a completar el pla d’estudis, excepte en el cas que li quede un nombre inferior de crèdits per a finalitzar els estudis.
Es pot autoritzar la modificació del regim de dedicació als estudis durant el mateix curs acadèmic de matrícula a temps parcial a matrícula a temps complet.
- Permanència i Rendiment
Normativa de reconeixement i transferència de crèdits
El estudiantat ha de conèixer la Normativa sobre Reconeixement i Transferència de Crèdits en els Estudis Oficials de Grau i Màster en la Universitat Jaume I.
L'experiència laboral i professional acreditada podrà ser també reconeguda en forma de crèdits que computaran a l'efecte de l'obtenció d'un títol oficial, sempre que aquesta experiència estiga relacionada amb les competències inherents a aquest títol. El màxim de crèdits acreditables per aquest procediment no excedirà de 9.
60 places.
60 crèdits ECTS (European Credit Transfer System)
Coneix les assignatures, horaris, professorat, competències del títol, coordinació del màster, etc.
Aquesta proposta de màster es planteja per a un any acadèmic (60 crèdits ECTS). La part teòrica del màster és completament en línia i la part pràctica exigeix la presència en un dels dispositius acreditats. Els dispositius acreditats són serveis públics d'atenció a les persones amb malaltia mental que compleixen uns requisits d'acreditació determinats per la Comissió Acadèmica del màster.
El màster consta de 45 crèdits ECTS d'assignatures obligatòries i 15 crèdits ECTS de Treball de Final de Màster.
L'estructura bàsica es divideix així en sis matèries obligatòries que s'imparteixen durant tot el curs.
Continguts teoricopràctics: 45 crèdits ECTS
Continguts teòrics comuns: en línia (e-learning) a través de l'aula virtual de la Universitat.
Pràctiques presencials en algun dels dispositius acreditats de la xarxa pública, entenent-se aquests com els serveis públics d'atenció a les persones amb malaltia mental que compleixen uns requisits d'acreditació determinats per la Comissió Acadèmica del màster.
Treball de Final de Màster (15 crèdits ECTS). S’ha d’elegir entre orientació professional o investigadora:
Orientació professional: elaboració i execució d'un pla individualitzat de rehabilitació sobre un cas real.
Orientació investigadora: elaboració d'un projecte d'investigació aplicada.
PLA D'ESTUDIS
- El Factor Humà: les Persones, els Equips i la Comunitat (3 crèdits ECTS)
- Els Contextos de la Intervenció (3 crèdits ECTS)
- Els Instruments Tècnics (24 crèdits ECTS)
Habilitats Bàsiques Metodològiques (1): Tècniques d'Avaluació/Planificació de la Intervenció i de la Motivació (4 crèdits ECTS)
Avaluació Funcional i Disseny de Plans Individualitzats de Rehabilitació Psicosocial (2) (4 crèdits ECTS)
Programes d'Intervenció (3): Psicofarmacologia i Tractaments Psicosocials amb Evidència Empírica (4 crèdits ECTS)
Programes d'Intervenció (4): Programes d'Enfrontament, Maneig de la Malaltia (4 crèdits ECTS)
Programes d'Intervenció (5): Programes de Rehabilitació amb Grups Especials: Pacients amb Recuperació Incompleta, Trastorns de la Personalitat i Patologia Dual (4 crèdits ECTS)
Programes d'Intervenció (6): Tractaments Psicològics de la Psicosi. Intervenció Primerenca amb Pacients Psicòtics (4 crèdits ECTS)
- Els Llocs de la Intervenció: els Dispositius (12 crèdits ECTS)
Definició, Estructura i Funcions dels Dispositius Específics (4 crèdits ECTS)
Intervencions en Entorns Naturals (4 crèdits ECTS)
Avaluació de Programes i Serveis de Rehabilitació Psicosocial (4 crèdits ECTS)
- Metodologia de la Investigació i Lectura Crítica (3 crèdits ECTS)
- Treball de Final de Màster (15 crèdits ECTS). S’ha d’elegir entre orientació professional o investigadora:
Orientació professional: elaboració i execució d'un pla individualitzat de rehabilitació sobre un cas real.
Orientació investigadora: elaboració d'un projecte d'investigació aplicada.
La finalitat del màster és que els egressats i egressades adquirisquen una formació avançada de caràcter multidisciplinari que els permeta el desenvolupament professional en el camp de la rehabilitació psicosocial en la xarxa de salut mental comunitària. Els seus objectius, en relació amb aquesta finalitat general són:
En el Màster Universitari en Rehabilitació Psicosocial en Salut Mental Comunitària per la Universitat Jaume I es garantirà el desenvolupament per part dels estudiants de les competències bàsiques recollides en el RD1393/2007:
Aquestes competències bàsiques es concreten en les següents competències avaluables i exigibles per a obtenir el títol
Duració: un curs acadèmic (octubre / setembre)
Part teòrica a distància: octubre / maig .
Pràctiques presencials en els dispositius: fins a octubre.
El pla d'estudis s'inicia amb una setmana d'adaptació i coneixement de l'entorn virtual, de familiarització amb la plataforma i amb el procés d'ensenyament-aprenentatge del màster. Després d'aquesta setmana s'inicia la impartició de les 12 assignatures obligatòries, que es van desenvolupant de manera seqüencial. Així, cada assignatura s'inicia i acaba en uns dies concrets. La duració de cada assignatura fluctua entre les dues i les quatre setmanes, depenent dels crèdits assignats i de la disposició dels períodes no lectius. Durant el temps de duració d'una assignatura el professorat penja el material docent perquè l'alumnat el treballe i estudie; també planteja i dinamitza fòrums de debat i discussió, o altres activitats específiques d'aprenentatge (treballs en grups, casos pràctics, vídeos, etc.). Els continguts teòrics s'imparteixen on-line, per la qual cosa el repartiment de les hores d'estudi i treball correspon a cada alumne/a.
En paral·lel a la realització del treball teòric es duen a terme les pràctiques presencials i el Treball de Final de Màster (TFM). El calendari i els horaris per a la realització de les pràctiques s'estableixen per a cada alumne/a i dispositiu, en funció de les seues característiques i necessitats formatives. Com a resultat de la seua estada en pràctiques cada alumne/a plasmarà la seua experiència en els corresponents treballs teoricopràctics de les assignatures, així com en la seua TFM.
Daniel Pinazo Calatayud
Departament de Psicologia Evolutiva, Educativa, Social i Metodologia.
Telefon +34 964 729716.
Correu electrònic daniel.pinazo@uji.es
Amparo Jiménez Ivars | jimenez@uji.es
Departament de Traducció i Comunicació
Mikel Munarriz Ferrandis | munarriz@uji.es
Unitat Predepartamental de Medicina
INFORMACIÓ ACADÈMICA:
master_rsm@uji.es
Paco Herrero Manchacoses
Unitat Predepartamental de Medicina
+34 964387833
herrerof@uji.es
INFORMACIÓ ACADÈMICA:
master_rsm@uji.es
Tota la informació sobre el TFM pot trobar-se a les guies docents de les assignatures SAX013 i SAX014 que corresponen a les opcions investigadora i professional:
http://ujiapps.uji.es/sia/rest/publicacion/2020/estudio/42151?caracteres=practicas
ACTIVITATS FORMATIVES
El caràcter presencial de les assignatures que s'imparteixen on-line s'acredita de dues maneres. Les activitats docents que impliquen la interacció sincrònica com els tallers, fòrums o tutories, mitjançant l'efectiva connexió en els períodes acordats. Les activitats que poden fer-se de manera asincrònica, com les classes teòriques o els exercicis, mitjançant la comprovació de l'entrada en l'aula virtual.
A l'efecte de comprovació de la presencialitat, la plataforma electrònica permet l'emissió d'una certificació sobre el temps d'ús de l'aplicació i les activitats realitzades.
La realització de les pràctiques externes és obligatòria i l'acredita el supervisor de cada dispositiu de pràctiques.
TIPOLOGIA DE LES ACTIVITATS FORMATIVES
En el Màster s'utilitzen, de manera adequada als continguts, objectius i competències de cada matèria, diferents metodologies d'aprenentatge. Es descriuen a continuació:
Vídeoclasses
Són classes magistrals gravades pels professors i que estaran disponibles per a l'alumnat en la plataforma digital del Màster.
Tutoria individual on line
Són tutories celebrades a través de la plataforma digital. Són individualitzades i programades entre el tutor de la Universitat i l'alumne. Les tutories es refereixen als següents aspectes:
- tutoria personal en relació amb l'adquisició del rol de terapeuta.
- guia de l'aprenentatge teòric.
- supervisió i correcció dels materials aportats per l'alumne/a.
Tutoria individual presencial en el dispositiu
Són tutories presencials en el lloc de pràctiques entre el tutor o tutora de pràctiques i l'alumne o alumna. Són obligatòries i programades en l'agenda. Aquestes tutories es refereixen als següents aspectes:
- tutoria personal en relació amb l'adquisició del rol de terapeuta.
- supervisió i correcció dels materials aportats per l'alumne/a
- supervisió de les interaccions i activitats en els casos assignats a l'alumne/a
Resolució d'exercicis on line
Els problemes i exercicis estaran disponibles en la plataforma digital que permetrà també la seua correcció per part del professor que propose els exercicis.
Seminaris fòrum on line
Són espais de trobada o fòrums de discussió, comentaris, propostes i esclariment de dubtes entre tots els alumnes del Màster. Són obligatoris i estan programats
Pràctiques en els dispositius
Suposen la freqüentació dels dispositius per un temps equivalent a la jornada laboral de 4 mesos, amb assignació d'un tutor i treball directe i individualitzat amb els usuaris i professionals itinerari de rehabilitació. Inclou visites de familiarització amb la resta dels centres de la xarxa. Les pràctiques són la base de les tutories i del treball final de Màster.
Avaluació
Es refereix a les activitats específiques de valoració de l'après i inclouen en percentatge variable les parts teòrica, pràctica i de treball personal.
Treball fi de Màster
El treball de finalització de Màster té dues modalitats o opcions:
Opció profesionalitzant. L'alumne ha d'elaborar i defensar un Pla d'Intervenció sobre un cas real amb els quals ha estat en contacte en el període de pràctiques. Aquest pla d'intervenció serà tutoritzat conjuntament pel tutor o la tutora acadèmic i el supervisor del dispositiu.
Aquest Pla d'Intervenció haurà de detallar de manera suficientment exhaustiva:
- La descripció del dispositiu, el seu entorn immediat i la seua vinculació amb la comunitat.
- La descripció de l'entorn familiar i personal del cas sobre el qual es pretén intervenir.
- L'avaluació de les necessitats assistencials d'acord amb els procediments reglats estudiats en el curs.
- La definició d'objectius terapèutics, la seua cronologia, el detall de les intervencions proposades amb la justificació de la seua indicació i el repartiment de - responsabilitats entre els membres de l'equip.
- Avaluació del resultat o explicació de la seua avaluació si el procés terapèutic no ha conclòs. Control de la qualitat de la intervenció
- Descripció de la implicació de l'usuari i la seua família en el procés.
- Discussió de les implicacions ètiques
Opció investigadora. L'alumne ha de presentar i defensar un projecte d'investigació aplicada que puga executar-se en l'entorn en el qual ha realitzat les pràctiques. Aquest projecte serà tutoritzat conjuntament pel tutor o tutora acadèmics i pel professor o professora responsable de les matèries d'investigació.
Aquest projecte contindrà:
- Una justificació de l'interès del tema a investigar
- La revisió dels antecedents i estat actual del coneixement.
- Detall de la metodologia i la seua justificació
- Discussió dels aspectes ètics.
- Cronograma i pla d'execució amb referència a la seua forma de finançament
- Acreditació de la implicació dels usuaris i els seus afins en el procés.
Presentació de treballs escrits
A part del treball de finalització de Màster, els alumnes i alumnes presentaren treballs escrits sobre aspectes concrets a proposta dels professors.
PROVES D'AVALUACIÓ
Examens
Els/as alumnes/as hauran de respondre a una sèrie de preguntes tipus test, o de resposta múltiple, sobre els continguts de l'assignatura. Aquestes preguntes versaran sobre els temes continguts en les anotacions facilitades pel professorat de l'assignatura.
Participació en activitats i pràctiques dirigides i realitzades en aula virtual
Podran valorar-se mitjançant la participació activa a través d'un fòrum de l'assignatura, responent als temes plantejats pel professorat i desenvolupant noves propostes. En aquest cas l'estudiantat haurà de participar de manera activa en el fòrum de l'assignatura, demostrant el coneixement dels materials lliurats. Es valorarà el nombre d'intervencions realitzades en el fòrum, així com l'escriptura cuidada en aquestes, la capacitat crítica i d'anàlisi, la maduresa en els raonaments exposats o la capacitat per a respondre a les opinions de la resta de companys, a través d'arguments consolidats. No obstant això, aquest fòrum podrà ser substituït mitjançant activitats que es proposen a l'aula virtual i han de ser remesos als professors per a la seva correcció. Al mateix temps es valorarà la participació activa en tutories i seminaris en línia que faci en professorat.
Treball autònom (teoricopràctic)
Depenent de l'assignatura: Elaboració d'un treball individual o en grup, resposta a unes preguntes de desenvolupament, etc. El professorat responsable de cada assignatura proposa les activitats pràctiques específiques de la seva assignatura, en funció del contingut i pes del component pràctic, per la qual cosa pot tenir diversos formats p.e. elaboració d'un treball/caso individual o en grup, resposta a unes preguntes de desenvolupament, etc.
El/la estudiant realitzarà aquestes activitats durant la seva estada de pràctiques.
El/la tutor/a o professorat assignat avaluarà aquests continguts atesos els criteris d'avaluació definits, assignant una qualificació independent per cada activitat pràctica de cada assignatura i una qualificació global que es tindrà en compte a l'hora d'assignar les notes de les assignatures.
Explora les diferents eixides laborals i els perfils professionals que t'ofereix aquest màster, així com les opcions de continuar la teva formació.
El Màster és una titulació oficial que dóna accés al doctorat.
Els alumnes interessats amb eixa opció han de consultar amb les programes de doctorat de cadascuna de les disciplines i titulacions.
Les i els alumnes egressats disposen d'una ampla formació tant en metodologia genèrica com específica de la investigació en Rehabilitació.
Aquest màster aporta una capacitació transversal a tots els professionals que componen els equips multiprofessionals d'intervenció comunitària.
Les seues eixides professionals estan definides en la composició de professionals com a membre dels dispositius de rehabilitació social i sanitària o dels dispositius generals d'atenció en salut mental. De forma àmplia, com a component d'equips multiprofessionals que atenguen patologia crònica en l'àmbit de la salut mental.
La seua capacitació altament especialitzada complementa la formació de tots i cadascun dels membres que conformen els equips multidisciplinaris en matèria de salut mental. Tant en les professions amb formació de postgrau reglada pel sistema nacional de ‘intern resident’ (psiquiatria, psicologia clínica o infermeria en salut mental), com en aquells graus que no tinguen aquesta formació (treball social, teràpia ocupacional, etc.).
Accedeix a la memòria, els sistemes de qualitat, informes, indicadors i satisfacció dels grups d'interés d'aquest máster
Enllaç a totes les normatives d'aquest màster: avaluació, permanència, reconeixements, etc.